Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از روابط عمومی منطقه آزاد ارس، سید عباس موسوی در گفتگوی ویدئویی با رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس گفت: آذربایجان‌شرقی که منطقه آزاد ارس نیز جزو آن است در حجم تجارت با جمهوری آذربایجان بعد از استان گیلان در ردیف دوم قرار دارد.

وی با بیان اینکه ارس کانون توسعه همکاری کشورهای ۳+۳ شامل سه کشور بزرگ ایران، روسیه و ترکیه و سه کشور منطقه قفقاز جنوبی شامل جمهوری آذربایجان، ارمنستان و گرجستان است، اظهار کرد: بر این اساس دومین نشست موضوع همکاری‌های ۳ + ۳  در ایران برگزار می شود .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موسوی اعلام کرد: تاکید بر این است با حضور کشورهای منطقه شامل سه کشور بزرگ ایران، روسیه و ترکیه و سه کشور منطقه قفقاز جنوبی شامل جمهوری آذربایجان، ارمنستان و گرجستان یک پلتفرم منطقه‌ای تشکیل و همه مسایل اقتصادی، ترانزیتی و انرژی و سایر مسائل در این چارچوب حل شود که در این راستا منطقه آزاد ارس نقطه اتصال کانونی توسعه همکاری این کشورها می‌باشد.

سفیر کشورمان در جمهوری آذربایجان وظیفه‌ سفارت‌ها را بسترسازی برای افزایش مراودات مناطق آزاد با سایر کشورها خواند و یادآور شد: نمایشگاه‌های مهم و بزرگی در باکو برگزار خواهد شد که امیدوارم بخش خصوصی منطقه آزاد ارس در آنها شرکت کند.

وی همچنین با بیان اینکه راه‌اندازی گمرک خداآفرین منطقه آزاد ارس می‌تواند زمینه‌ساز توسعه تجارت خارجی بین ۲ کشور ایران و جمهوری آذربایجان و راه‌گشای تجارت ایران با سایر کشورها شود، عنوان کرد: دولت آذربایجان اعتقاد دارد که مسیر ایران به نخجوان مسیر اصلی است و باید بیشتر مراودات از این طریق انجام شود.

موسوی از طرح پیشنهاد احداث پل در نزدیکی خداآفرین خبر داد و افزود: این پل باید از مسیر ریلی جاده‌ای و خطوط انتقال انرژی برخوردار باشد و راه‌آهن نیز از طریق پل آغاز و در منطقه سیه‌رود وارد نخجوان شود، طبق توافق اولیه خط‌آهن بعد از ورود به خاک ایران به خطوط ریلی جلفا متصل می‌شود و کشور ما با گسترش خطوط ریلی جلفا می‌تواند به ترکیه و در آینده به ایروان، گرجستان و روسیه وصل شود و شبکه‌ای از اتصالات راه‌آهن ایجاد شود.

وی همچنین گفت: در خصوص راه اندازی مجدد قطار مسافربری مشهد- نخجوان موافقت کلی را اخذ کرده ایم، متاسفانه شیوع ویروس کرونا اثری نامطلوب بر رفت و آمدهای مرزی و رونق بازارچه‌های مرزی داشت اما مرزهای هوایی باز است و سعی می‌کنیم تعداد هوایپماهای مسیر تهران باکو را افزایش دهیم.

سفیر کشورمان در جمهوری آذربایجان اعلام کرد: درخواست راه‌اندازی پرواز تهران- نخجوان و باکو-تبریز مطرح شده که با تحقق آن خلاء انسداد موقت مرزهای زمینی پر خواهد شد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس هم در ۲ محور اصلی مطالبات خود را مطرح کرد که فعال‌سازی پل خداآفرین و احیای قطار جلفا-نخجوان و اعلام آمادگی برای ایجاد خط تولید مشترک خودرو با جمهوری آذربایجان بود.

جید کیانی با بیان اینکه جلفا تنها نقطه دارای زیرساخت‌های ریلی در مسیر کریدورهای کشور است، اظهار داشت:  انتظار می‌رود به ظرفیت‌های موجود ارس توجه شود و با احیای قطار جلفا -نخجوان کریدور شمال جنوب فعال شود.

وی اظهار کرد: زیرساخت های ریلی موجود در منطقه آزاد ارس و جلفا بزرگترین مزیت برای احیای کریدور شمال – جنوب است.

کیانی با اعلام اینکه اتصال قطار ایران به نخجوان باعث افزایش ترانزیت کالا و ایجاد درآمد برای هر دو طرف می‌شود، خاطرنشان کرد: این ظرفیت در منطقه آزاد ارس موجود بوده ولی از آن استفاده کافی نشده است.

وی گفت: با احیای این ظرفیت ارس قابلیت تبدیل به هاب ترانزیتی و صادراتی کشور را دارد.

رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس پیشنهاد کرد با توسعه زیرساخت‌های موجود از جمله پل و گمرک مستقر در محدوده خداآفرین منطقه آزاد ارس، ارتباط مرزی ایران و جمهوری آذربایجان در بازه زمانی کوتاه و باسرعت بیشتر فراهم شود.‌وی ادامه داد: محدوده خداآفرین منطقه آزاد ارس بستر بسیار خوبی برای تولید محصولات کشاورزی و باغی کشور است و بزرگترین پروژه کشاورزی و کشت‌وصنعت کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در محدوده خداآفرین منطقه آزاد ارس در دست اجراست و مقرر است ۲۴ هزار هکتار زمین در این محدوده زیر کشت برود که این تولیدات فراتر از نیاز مصرفی داخلی است و عمده آن‌ها صادر خواهد شد. 

کیانی به زیرساخت‌های حوزه آموزش عالی  در منطقه آزاد ارس اشاره کرد و گفت: پردیس ارس دانشگاه تهران فعال‌ترین و موفق‌ترین واحد پردیس کشور می‌باشد که در حال حاضر بیش از ۸۰ دانشجوی خارجی در آن تحصیل می‌کنند و انتظار داریم سفارت ایران در جمهوری آذربایجان در  جذب دانشجویان خارجی پردیس ارس همکاری‌های لازم را داشته باشد.

وی یادآور شد: طی ماه گذشته مرکز آموزش بین المللی فنی حرفه‌ای ارس راه اندازی شده است که  امکان برگزاری دوره‌های حرفه‌ای کارآموزی در بستر صنعتی و صدور مدارک معتبر بین المللی را دارد. این موضوع می‌تواند مورد استقبال کارآموزان جمهوری آذربایجان و نخجوان قرار گیرد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس تاکید کرد: باتوجه به تجربیات خوبی که در قالب شرکت‌های دانش بنیان و حوزه گلخانه‌ای در ارس وجود دارد، آماده‌ایم در قالب مرکز بین‌المللی آموزش فنی و حرفه‌ای ارس دوره‌های پودمانی در عرصه گلخانه ای را برای کشورهای همسایه برگزار کنیم.

وی با اشاره به وجود ظرفیت های خوب در حوزه صنعت و به‌ویژه صنعت خودرو در منطقه آزاد ارس گفت: ظرفیت تولید خودرو از سال‌ها قبل در ارس وجود دارد و از طرفی واحدهای صنعتی تبریز پشتیبان خوبی در حوزه تولید خودرو در ارس‌اند. در حال حاضر یک کارخانه تولید خودرو در ارس وجود دارد و دو کارخانه نیز در آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

کیانی اظهار کرد: از سرمایه‌گذاران حوزه تولید خودرو در جمهوری آذربایجان حمایت می‌کنیم تا ضمن حضور در منطقه آزاد ارس و استفاده از مزایا و ظرفیت های این منطقه، خط تولید مشترک خودرو  در ارس راه اندازی شود.

برچسب‌ها منطقه آزاد ارس سید عباس موسوی آذربایجان روابط خارجی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: منطقه آزاد ارس سید عباس موسوی آذربایجان منطقه آزاد ارس سید عباس موسوی آذربایجان روابط خارجی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس خداآفرین منطقه آزاد ارس جمهوری آذربایجان منطقه آزاد ارس تولید خودرو راه اندازی سه کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۳۵۷۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جمهوری آذربایجان قصد دارد املاک دولتی ایران در باکو را مصادره کند

آفتاب‌‌نیوز :

روزنامه فرهیختگان متعلق به دانشگاه آزاد نوشت: ایران و جمهوری آذربایجان روابط کاملا پیچیده‌ای را درطول سال‌های گذشته تجربه کرده‌اند. با وجود اشتراکات فراوان تاریخی، مذهبی، فرهنگی، تمدنی و همچنین قرابت جغرافیایی، نگاه باکو همواره بر مدار ضدیت و تقابل با ایران تنظیم شده است. چنانکه می‌توان این مساله را چه در حوزه‌های مرتبط با جعل تاریخ و هویت و چه در قرار دادن جغرافیا در اختیار رژیم‌صهیونیستی برای انجام اقدامات امنیتی علیه ایران مشاهده کرد.

در این بین از بیش از دوسال پیش، دولت جمهوری آذربایجان اقدامات قابل‌تاملی را علیه ایران آغاز کرده که به‌دلیل برخی ملاحظات نادرست، با سکوت خبری در ایران همراه شده‌اند. این اقدامات شامل تعرض، پلمب و مصادره تعدادی از املاک دولتی ایران در باکو می‌شوند. ظاهرا باکو به‌منظور مصادره اراضی ایران دادگاه‌هایی نمایشی به بهانه‌های واهی برگزار کرده است و قصد دارد با مصادره املاک ایران، آن‌ها را به کمیته دولتی املاک زیرنظر وزارت اقتصاد این کشور منتقل کند.

نکته قابل‌ملاحظه این است که تاکنون هیچ اطلاعاتی از روند این دادگاه‌های نمایشی منتشر نشده است. بااین‌حال املاک دولت ایران به‌طور کامل پلمب شده یا محدودیت‌هایی برای آن‌ها ایجاد شده است، ازجمله این املاک- که شامل هشت ملک و بالغ بر چند هزار متر مربع می‌شوند- می‌توان به ساختمان نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری، ساختمان نمایندگی صداوسیما، ساختمان‌های جامعه‌المصطفی، ملک سابق بانک ملی، ملک دارای قرارداد طولانی‌مدت کمیته امداد، ساختمان مدرسه و ملک متعلق به رایزنی فرهنگی ایران اشاره کرد. البته این اقدام باکو مسبوق به سابقه است، زیرا در گذشته باکو بخشی از اراضی دولتی ایران در منطقه احمدلی باکو را پس از به‌سرقت بردن اسناد آن مصادره کرده بود. تعرض باکو علیه اراضی ایران در شرایطی است که در ایام منتهی به تعطیلات عید نوروز با لابی‌گری‌های صورت‌گرفته، جمهوری آذربایجان اقدام به خرید یک ساختمان مجلل در منطقه پاسداران تهران به مساحت بیش از هزار متر و زیربنای بیش از سه هزار متر کرده است. این ملک شامل یک مجتمع هشت واحدی بزرگ به ارزش حدود ۲۰ میلیون دلار است.

با‌این‌حال همچنان مشخص نیست مجوز‌های این اقدام در ایام معطوف به تعطیلات عید نوروز و در شرایطی که باکو اقدام به تعرض به املاک ایرانی در باکو کرده است، با چه انگیزه و توسط چه ارگان‌هایی صادر شده است؟ ظاهرا این افراد و ارگان‌ها فراموش کرده‌اند که اخیرا ایران عملیات وعده صادق را به این دلیل انجام داده که اماکن دیپلماتیکش را به‌منزله خاک خود تلقی می‌کند؛ بنابراین درحالی‌که باکو اقدام به مصادره و پلمب ساختمان‌های ایران کرده، اعطای اجازه خرید ملک جدید در تهران کاملا بی‌معناست. این در شرایطی است که ساختمان سفارت ایران در باکو، در مقایسه با سفارتخانه‌های روسیه، ترکیه و آمریکا شامل ملکی محقر است که به نوشته مطبوعات باکو، به‌دلیل اختلاف در مورد زمین توسط کمیته املاک دولتی وزارت اقتصاد جمهوری آذربایجان درباره آن شکایت تنظیم شده است.

گفته می‌شود مقامات آذری پس از حادثه مشکوک حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران در بهمن ۱۴۰۱ که توسط سرویس امنیتی باکو و در آستانه گشایش سفارت جمهوری آذربایجان در تل‌آویو انجام شد، با کمک لابی‌های داخلی خود، از فضای موجود برای امتیازگیری کلان از تهران استفاده کرده که خرید ملک مذکور برای سفارت از آن جمله است. این درحالی است که سابقه فعالیت سفارت جمهوری آذربایجان در تهران نشان می‌دهد این سفارتخانه همواره در حمایت مالی از گروه‌های تجزیه‌طلب نقش داشته و درآمد‌های حاصل از ویزا را در اختیار این گروه‌ها قرار داده است. به همین دلیل علی‌رغم لغو روادید از سوی ایران از سال ۱۳۹۰، باکو ویزا را برای ایرانی‌ها لغو نکرده و حتی مرز زمینی دو کشور را نیز به بهانه کرونا روی شهروندان خود مسدود کرده است. البته در همین زمان باکو برای ۳۰ کشور- ازجمله آلبانی که میزبان مقر منافقین است- روادید را لغو کرده است.

به‌نظر می‌رسد نگاه پدرانه جمهوری اسلامی ایران به باکو، بیش از آنکه موجب تقویت و توسعه روابط شود، زمینه را برای سوءاستفاده جمهوری آذربایجان از حسن نیت ایران فراهم کرده است. در این بین نباید از فعالیت لابی‌های مختلف در داخل ایران گذشت که متاسفانه منافع ملی را فدای منافع شخصی و گروهی خود کرده‌اند و موجب انحراف در تصمیم‌گیری صحیح در قبال تحولات قفقاز شده‌اند.

دیگر خبرها

  • با دیپلماسی فعال منطقه‌ای ایران خط لوله صلح با وجود کارشکنی آمریکا در حال ساخته شدن است
  • وزیر نیرو:ارتقای توانمندی ایران در مدیریت رودخانه‌ها و سیلاب‌ها
  • پیشرفت در کنترل نرخ بیکاری کشور/ تولید افزایش یافت
  • بررسی مسائل مرزی میان دو کشور ایران و ترکیه در مرز‌های شمال استان آذربایجان غربی 
  • جمهوری آذربایجان قصد دارد املاک دولتی ایران در باکو را مصادره کند
  • ترانزیت ایران و آذربایجان متحول می‌شود 
  • افزایش دوبرابری سهم اقتصاد دیجیتال در کشور با اجرای برنامه هفتم
  • بررسی توسعه همکاری‌ها و مبادلات تجاری مرز پلدشت و نخجوان
  • معاون استاندار قم بر افزایش مبادلات تجاری با روسیه تاکید کرد
  • آذربایجان‌غربی جز استان‌های پیشرو در توسعه دیپلماسی منطقه‌ای است