Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی از سه سال پیش ادعاهایی را درباره آنچه فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در مکان‌هایی در ایران خواند، مطرح کرده است. این ادعا نخستین بار از سوی نخست‌ وزیر وقت رژیم صهیونیستی مطرح شد و پس از آن توسط رسانه‌ها و مذاکره‌کنندگان غربی دامن زده شد.

جمهوری اسلامی ایران ضمن رد ادعاهای مطرح شده همواره تاکید کرده است که تعهدات کشورها در حوزه پادمان نامحدود نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایران در جریان مذاکرات رفع تحریم‌ها نیز برای طرف مقابل تشریح کرد که برجام نباید از طرف غرب گروگان مسائل و ادعاهایی باشد که با هدف اعمال فشار بر ایران مطرح شده‌اند.

ایران اسفند گذشته برای نشان دادن حسن نیت خود با آژانس بین‌المللی انرژی توافق کرد تا مسائل ادعایی بر اساس نقشه راه مشخصی حل و فصل شود. طرف‌ غربی هم تعهداتی را در این زمینه پذیرفت که با گذشت بیش از ۶ماه، نه تنها اجرا نکرد که مسیری کاملا متضاد را در پیش گرفت.

این کشورها، هم در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطعنامه‌ پیشنهاد کرده و هم با نادیده گرفتن ابتکارات ایران، این قطعنامه را به تصویب رساندند. رفتاری که گمانه نبود جدیت و حسن نیت طرف مقابل را در مسیر توافق نهایی تقویت کرده است.

این درحالیست که تحرکات مقامات صهیونیستی در روزهای اخیر برای اخلال در روند مذاکرات رفع تحریم‌ها افزایش یافته است. رژیم صهیونیستی به‌عنوان مجرم اصلی فعالیت‌های غیرقانونی هسته‌ای در جهان، بشدت در تلاش است تا پرونده بسته‌شدۀ "ابعاد احتمالی نظامی" در سال ٢٠١۵ را به واسطه اطلاعات یا ادعاهای غیرمستند مجدداً مفتوح ‌سازد.

سران این رژیم با طرح اتهام‌های بی‌اساس علیه برنامه کاملاً صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، تقلا می‌کنند تا پرونده ادعایی ایران در آژانس را به عنوان یک پروژه سیاسی- امنیتی به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارجاع دهد.

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز با چشم‌پوشی از زرادخانه‌های مملو از تسلیحات هسته‌ای رژیم صهیونیستی ادعاها درباره اختلافات پادمانی با ایران را به طور مکرر تکرار کرده و خواستار از سرگیری دسترسی‌های فرا پادمانی توسط ایران است که برمبنای حسن‌نیت صورت می‌گرفت اما به تدریج دربرابر بدعهدی‌های طرف‌های غربی متوقف شد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی آمریکایی «سی‌ان‌ان» خطاب به ایران گفت: به ما پاسخ‌ها و دسترسی به افراد و اماکن را بدهید تا بتوانیم چیزهای زیادی را که شفاف‌سازی درباره آنها ضروری است، شفاف‌سازی کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان هم تصریح کرده است: جمهوری اسلامی ایران هیچ فعالیت هسته‌ای پنهان و نانوشته‌ای ندارد و هیچ سایت و فعالیت معرفی نشده‌ای هم وجود ندارد. وی ادعاهای پادمانی را یک حرکت سیاسی برای تداوم فشار حداکثری علیه ایران دانست و خاطر نشان کرد که بازرسی از فعالیت‌های صلح‌امیز هسته‌ای ایران مطابق با ضوابط پادمانی در جریان است.

واقعیت این است که جمهوری اسلامی ایران به همان اندازه که حامی ثابت قدم خلع سلاح هسته‌ای است، به عدم اشاعه نیز متعهد است و از اجرای غیر تبعیض آمیز و بیطرفانه نظام پادمان‌های توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حمایت می‌کند.

ایران همواره تاکید کرده است آژانس بین المللی انرژی اتمی باید وظایف خود را به صورت حرفه ای و فارغ از فشار طرفهای ثالث و بخصوص اتهامات بی اساس سازمانهای جاسوسی انجام دهد. از این منظر، اگر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که اکنون از کاهش نظارتش بر برخی تاسیسات هسته‌ای ایران ناراضی بوده باید پیش از همگان اثبات کند که به تعهداتش به عنوان مدیرکل آژانس پایبند است، و تحت تاثیر القائات و سناریوها و سندسازی‌های سرویس‌های جاسوسی دنیا نیست.

یک دیپلمات ایرانی مرداد ماه گذشته که مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از سرگرفته شد به ایرنا گفت: پایداری توافق در توازن آن است؛ اطمینان در مقابل اطمینان. مسائل ادعایی پادمانی با فشار سیاسی ایجاد شدند و با فشار سیاسی ادامه پیدا کرده‌اند و ماهیت سیاسی دارند. 

وی با تاکید بر ضرورت مختومه شدن این پروند تصریح کرد که مسائل پادمانی نباید دستاویزی برای سواستفاده علیه ایران در آینده باشند.

برچسب‌ها سازمان انرژی اتمی ایران رافائل گروسی رژیم صهیونیستی آژانس بین المللی انرژی اتمی پروندهٔ خبری مذاکرات برای رفع تحریم ها در وین

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان انرژی اتمی ایران رافائل گروسی رژیم صهیونیستی سازمان انرژی اتمی ایران رافائل گروسی رژیم صهیونیستی آژانس بین المللی انرژی اتمی آژانس بین المللی انرژی اتمی رژیم صهیونیستی مدیرکل آژانس رفع تحریم ها هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۳۶۳۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قصد امارات برای ساخت نیروگاه هسته‌ای جدید

امارات متحده عربی به‌زودی مناقصه‌ای را برای ساخت نیروگاه هسته‌ای جدید راه‌اندازی خواهد کرد که تعداد رآکتورهای هسته‌ای در این کشور کوچک خلیج‌فارس را ۲ برابر خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، امارات متحده عربی، شریک امنیتی ایالات متحده، اولین کشور عربی بود که نیروگاه هسته‌ای را با افتتاح نیروگاه «براکه» ساخت کره جنوبی در ابوظبی در سال ۲۰۲۱ آغاز کرد.

به نقل از رویترز، منابع آگاه که نامشان فاش نشده است، عنوان کردند امارات متحده عربی قصد دارد امسال مناقصه‌ای را برای ساخت چهار رآکتور جدید در ماه‌های آینده راه‌اندازی کند.

این منابع گفتند امارات می‌خواهد مناقصه برگزار کند و ساخت‌وساز را در اوایل امسال آغاز کند تا نیروگاه جدید تا سال ۲۰۳۲ برای رفع نیازهای انرژی پیش‌بینی‌شده به بهره‌برداری برسد.

مناقصه برای همه پیشنهاددهندگان بالقوه از جمله شرکت‌های آمریکایی، چینی و روسی آزاد خواهد بود.

سازمان فدرال نظارت هسته‌ای این کشور در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌ریزی برای ایجاد دومین نیروگاه هسته‌ای گفت که آماده است در صورت تصمیم دولت برای ساخت نیروگاه‌های جدید، مجوزها و مقررات لازم را بررسی و صادر کند.

امارات متحده عربی که در سال ۲۰۰۹ توافقنامه همکاری در زمینه انرژی هسته‌ای را با آمریکا امضا کرد، می‌گوید برنامه هسته‌ای این کشور صلح‌آمیز است و هدف آن تنها تولید انرژی برای کاهش وابستگی به نفت است.

امارات یکی از کشورهایی بود که در اجلاس آب و هوای COP ۲۸ که در اواخر سال گذشته در دبی برگزار شد، توافق نامه‌ای را امضا کرد تا تولید انرژی هسته‌ای جهان را طی چهار دهه آینده سه برابر کند.

در دیگر نقاط خاورمیانه، مصر درحال‌توسعه اولین نیروگاه هسته‌ای خود است که توسط روسیه ساخته شده است. عربستان سعودی قصد دارد برنامه هسته‌ای غیرنظامی داشته باشد، اما تاکنون از امضای توافقنامه همکاری با ایالات متحده که مانع از غنی‌سازی اورانیوم این کشور خلیج‌فارس می‌شود، خودداری کرده است.

ساخت چهارمین راکتور نیروگاه براکه از نوع APR-۱۴۰۰ با طراحی کره‌ای در ژوئیه ۲۰۱۵، سه سال پس از شروع کار بر روی اولین راکتور براکه آغاز شد. سه راکتور اول اکنون به طور کامل تحت نظارت FANR فعال هستند.

نیروگاه هسته‌ای براکه که توسط کره جنوبی ساخته شده و در ابوظبی در ساحل به سمت عربستان سعودی و قطر قرار دارد، انتظار می‌رود یک چهارم برق مورد نیاز این کشور را تامین کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • گسترش همکاری‌های سازمان ثبت و سازمان انرژی هسته‌ای
  • مسیر شفافیت از ارتباطات سامانه‌ای با حذف کاغذ می‌گذرد
  • «دودا» هیچ اختیاری درباره استقرار تسلیحات اتمی آمریکا ندارد
  • پیام زلنسکی در سالگرد فاجعه اتمی چرنوبیل
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • قصد امارات برای ساخت نیروگاه هسته ای جدید
  • قصد امارات برای ساخت نیروگاه هسته‌ای جدید
  • آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟
  • پرونده‌های مختومه ساخت‌و‌ساز‌های غیر مجاز گلستان دوباره بررسی می‌شوند
  • روسیه: هر سلاح اتمی‌ای وارد لهستان شود، آن را هدف مشروع تلقی می‌کنیم