Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-04@08:21:25 GMT

یک پزشک خوب!

تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۳۶۸۷۵

یک پزشک خوب!

 

روز اول شهریور هر سال مصادف با سالروز ولادت حکیم گرانقدر ابو علی سینا می باشد ، ابن سینا به گواه تاریخ علامه ای ذوالفنون بود و به علوم پزشکی ، فلسفه ، حقوق و ... مجهز بود . 

  این روز به درستی به عنوان روز پزشک نامیده شده است .

به اقتضای تحصیلات ، شغل و ابتلا به بیماری خود و نزدیکانم ، مشخصات یک پزشک خوب را از نگاه یک غیر پزشک ، کارمند بخش سلامت کشور ، بیمار و خانواده بیمار به همکاران پزشکم تقدیم می کنم .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۱- پزشک خوب ، دانشمند است ، با توجه به پیشرفت علوم خصوصا علم پزشکی ،پزشکان نه تنها بایستی به علم پزشکی مجهز باشند بلکه بایستی به طور منظم از آخرین پژوهش ها و مقالات مرتبط با تخصص شان مطلع باشند

نکته : بدیهی است پزشکان عمومی که عمدتا در شرایط فعلی پزشک خانواده هم هستند بایستی دامنه علم شان گسترده تر باشد

۲ - پزشک خوب ، ماهر است ، مهارت در علم پزشکی اهمیت زیادی دارد ، پزشکان مهارت را در دروس عملی و حضور در مراکز آموزشی درمانی فرا می گیرند بدیهی است کسب این مهارت به علاقمندی دانشجوی پزشکی ارتباط مستقیم دارد .

نکته : مهارت پزشکی هم به مانند علم پزشکی به سرعت در حال ارتقاء است و پزشک خوب پزشکی است که به طور مداوم در کسب مهارت های جدید از طریق دوره های بازآموزی و ... اقدام نماید

۳ - پزشک خوب ، متعهد است ، منظور از تعهد در این جا تعهد به دستورالعمل های حرفه ای و راهنماهای بالینی از یک سو و رعایت اخلاق حرفه ای خصوصا در برخورد  با بیمار و خانواده بیمار از دیگر سو می باشد .

۴ - پزشک خوب پاسخگو است ، این پاسخگویی بایستی در مقابل بیمار ، خانواده بیمار ، همکاران ، دانشجویان و مدیران بخش سلامت باشد .

نکته : پیش درآمد پاسخگویی تواضع است ، از آنجا که علم در ابتدا با خود تکبر به همراه می آورد ، لذا پزشک هرچقدر دانشمند تر ، ماهر تر و متعهد تر باشد متواضع تر و بالطبع پاسخگو تر است .

۵ - پزشک خوب پزشکی است که ارتباط مالی خود را با بیمار و خانواده بیمار به حداقل ممکن برساند چرا که هرچقدر این ارتباط پر رنگ تر باشد ارج و قرب پزشک در منظر بیمار کاهش می یابد

نکته :  بدیهی است در این مهم وظیفه اصلی بر دوش نظام سلامت ( از طریق عادلانه کردن تعرفه ها )  و بیمه های سلامت می باشد ، بیمه های سلامت وظیفه دارند با تامین منابع مالی از بیمه گذاران و نظام سلامت و سرمایه گذاری مناسب این منابع ، اعتبارات مورد نیاز را تهیه و حق الزحمه پزشکان و سایر تیم سلامت را از طرف بیماران به پزشکان پرداخت نماید

۵ -  پزشک خوب پزشکی است که به بهداشت ، پیشگیری ، آموزش و ارتقاء سطح آگاهی بیماران بیش از درمان بیماران بها دهد ‌.

۶ - پزشک خوب پزشکی است که مراقب باشد خدماتی که بیمار به آن نیاز ندارد ( بر اساس راهنماهای بالینی ) را به بیمار توصیه نکند ( موجب تقاضای القایی در بخش سلامت نشود )

نکته : تقاضای القایی دو منشأ اصلی دارند ( دانشمند و ماهر نبودن تیم درمان ، سوءاستفاده احتمالی تیم درمان برای کسب درآمد بیشتر )

۷ - پزشک خوب پزشکی است که اگر قصد دارد در بخش سلامت مدیر شود ، علم و مهارت مدیریت را به شکل آکادمیک بیاموزد و به این عرصه وارد شود .

نکته : مدیرانی که بدون کسب علم و مهارت مدیریت سلامت در بخش سلامت مدیر می شوند ، ناخواسته به بخش سلامت به ویژه بیماران آسیب می زنند .

 

 * دانش آموخته رشته مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان 

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۳۶۸۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرگ پزشک طرحی در جاسک تکذیب شد

طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان خبر فوت دکتر «زهرا ملکی قربانی»، پزشک طرحی در جاسک، که این روزها در فضای مجازی منتشر شده، نادرست است و وی در تهران فوت کرده است.

به گزارش مهر، انتشار خبر فوت دکتر زهرا ملکی قربانی در جاسک باعث ایجاد شایعات و نگرانی‌هایی در بین رسانه‌های رسمی و غیررسمی، مردم و جامعه پزشکی شده است.

دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با صدور اطلاعیه‌ای ضمن تسلیت این ضایعه دردناک به خانواده محترم ایشان و جامعه پزشکی، فوت این پزشک طرحی در شهرستان جاسک را تکذیب می‌کند و از رسانه‌ها و سایر افراد جامعه تقاضا دارد که اخبار را از منابع موثق و معتبر دریافت کنند و از انتشار اخبار کذب و شایعات خودداری نمایند.

مرحومه دکتر زهرا ملکی قربانی پزشک طرحی در تاریخ ۳۰ دی ماه ۱۴۰۲ به دلیل مشکلات رفت و آمد و به درخواست خود، از بیمارستان جاسک به بیمارستان پارسیان منتقل و در آن‌جا مشغول به کار شد.

آخرین شیفت ایشان در بیمارستان پارسیان در تاریخ ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ بود و بعد از آن به تهران و نزد خانواده خود سفر کردند. و فوت ایشان در تهران اتفاق افتاده است.

هیچ گزارشی از درگیری و ضرب و جرح توسط بیمار یا همراهان بیمار در هیچیک از دو محل خدمت ایشان (جاسک و پارسیان) وجود ندارد. همچنین از زمان آغاز به کار ایشان در استان هیچ‌گونه مشکل کاری یا نارضایتی و شکایت یا درخواستی برای رفع مشکل از طرف نامبرده به دانشگاه مطرح نشده است؛ به همین دلیل فوت نامبرده هیچ گونه ارتباط کاری نمی‌تواند داشته باشد.

لازم به ذکر است که شیفت بعدی دکتر ملکی در بیمارستان پارسیان از تاریخ ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ آغاز می‌شد. بنابراین، اخبار منتشر شده مبنی بر فوت ایشان در جاسک نادرست بوده و بر اساس آخرین اخبار و گزارشات فوت ایشان در تهران مورد تأیید است.

دیگر خبرها

  • ارائه بیش از ۱۰ هزار و ۷۰۰ نفر خدمت رایگان در حوزه سلامت
  • شک و تردید سالم است، اما در پزشکی می‌تواند خطرناک باشد!
  • مرگ پزشک طرحی در جاسک تکذیب شد
  • ارتقای سطح سلامت روان اقشار کم برخوردار در زاهدان
  • فوت پزشک طرحی در جاسک تکذیب شد
  • اهدای عضو بیمار مشهدی نجات‌ بخش جان ۶ بیمار
  • اعضای بیمار مرگ مغزی به ۶ نفر در مشهد اهدا شد
  • اهدای عضو بیمار مشهدی نجات‌بخش جان ۶ بیمار
  • فوت پزشک طرحی در جاسک کذب است
  • تکذیب خبر فوت پزشک طرحی در جاسک