Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-30@17:26:56 GMT

پرورش میوه های گرمسیری در کبودرآهنگ

تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۳۷۱۵۱

پرورش میوه های گرمسیری در کبودرآهنگ

نخستین واحد گلخانه زیرکشت محصولات استوایی و گرمسیری استان همدان با سرمایه گذاری یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان  در شهرک گلخانه‌ای شهرستان کبودراهنگ واقع است.

ابوالقاسم قمری می گوید:با علاقه‌ای که به میوه‌های استوایی و گرمسیری داشتم، از همان ابتدای ساخت گلخانه خود ، از ۵ هزار مترمربع مساحت کشت ، در حدود ۲۷۰ متر آن را به کشت میوه‌های استوایی و گرمسیری اختصاص دادم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این گلخانه‌دار کبودراهنگی ۵۵ ساله گفت:در ابتدا موز، لیمو، بلوبری، بلک‌بری، پاپایا، انبه و رُزبری کشت کردم و خوشبختانه کشت آزمایشی تولید این میوه‌ها در گلخانه‌ام جواب داد و همین موجب شد تا کشت صیفی را متوقف و کشت میوه‌های استوایی و گرمسیری را در پیش بگیرم.

قمری با بیان اینکه از سال ۹۷ تا سه سال میوه‌های مختلف استوایی و گرمسیری را در مساحت اختصاص داده شده به گلخانه‌ ، کشت آزمایشی این محصول را امتحان کردم و توانستم از این مساحت آزمایشی میوه‌های مختلفی، چون رُزبری، گوجی بری و آناناس را در حجم کم کشت و برداشت کنم گفت: پس از کشت آزمایشی و موفقیت آمیز بودن آن همه مساحت گلخانه خود را به کشت میوه‌های استوایی و گرمسیری اختصاص دادم.

گلخانه‌دار کبودراهنگی افزود: در این گلخانه ۳۷۰ اصله لیمو لایم‌کوات ، ۶۵۰ اصله پاپایا ، ۳۶ اصله درخت موز پرورش داده ام و حدود دو سال و نیم است که از موز آن برداشت دارم. ۹۰ اصله آناناس هم از دیگر میوه‌های استوایی کشت شده در گلخانه است. چند پایه رُزبری قرمز و مشکی، انبه و برای سال اول آزمایشی گوجی بری هم کشت کرده ام.

این گلخانه دار موفق کبودراهنگی پرورش دهنده میوه‌های استوایی گلخانه‌ای ادامه داد: پیش بینی تولید سالیانه پاپایا از گلخانه بنده حداقل ۳۶ تن با میانگین برداشت محصول از هر درخت پاپایا بین ۵۰ تا ۷۰ کیلو خواهد بود.

او گفت: درختان لیمو لایم‌کوات در سال سوم کشت خود هستند و درختان  گل‌داده اند. هر نهال کوچک و بزرگ در سال سوم بین ۱۵ تا ۲۰ کیلو محصول می دهد و  میانگین سالیانه در سال سوم شش تن تولید خواهند داشت.

قمری با اشاره به اینکه در رابطه با تولید موز هم میانگین هر ۱۵ روز یک خوشه برداشت دارم و اگر میانگین هر خوشه را ۲۵ کیلو درنظر بگیریم هر ماه دو خوشه خواهد بود، یادآور شد: تعداد ۱۳ نهال از موز‌ها به میوه نرسیده است که اگر به مرحله میوه برسند هر هفته امکان برداشت یک‌خوشه موز را از گلخانه خواهیم داشت.

او ظرفیت تولید سالیانه میوه‌های استوایی و گرمسیری خود را ۶۰ تن برشمرد و تصریح کرد: البته این میزان ظرفیت تولید برای زمانی است که همه نهال‌های گلخانه به بار بنشینند و با به بار نشستن تمامی نهال‌ها سالیانه این گلخانه ظرفیت تولید ۵۰ تن پاپایا و ۱۰ تن سایر میوه‌های استوایی را دارد.

قمری افزود: میوه موز و تولید لیمو گلخانه برای مصرف داخل استان است.

او با اشاره به اختصاص مساحت بیشتر گلخانه به کشت پاپایا تصریح کرد: استان حجم استفاده این میزان پاپایا تولید شده را ندارد که  با برداشت میوه پاپایا در دو ماه آینده ، پاپایا تولیدی به  به تهران و تبریز ارسال خواهیم کرد .

این گلخانه‌دار پرورش میوه‌های استوایی افزود: پیش از کشت پاپایا در این گلخانه پنج نفر اشتغال داشتند، اما با کشت پاپایا و لیمو تعداد افراد نیروی انسانی مشغول در گلخانه به سه نفر کاهش پیدا کرده است چراکه پاپایا و لیمو به نیروی انسانی زیادی برای پرورش و کست نیاز ندارد.

 قمری با بهره گیری از سامانه آبیاری قطره‌ای ، میزان آب مصرفی میوه‌های استوایی میوه‌هایی، چون پاپایا و لیمو هر ۱۵ روز نیاز به آبیاری دارند ضمن اینکه لیمو، موز، انبه، آناناس و رزبری کم‌آب هستند.

 آناناس هر هشت روز، انبه هر پنج روز چهار لیتر و موز هر هفته هر درخت  حدود ۳۰ لیتر آب نیاز دارد.

او در ادامه با اشاره به توجیه اقتصادی و ارزش افزوده بالای پرورش میوه‌های استوایی و گرمسیری گلخانه‌ای اظهار کرد: در حال حاضر رُز بری صورتی از ترکیه به قیمت هر کیلو یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان وارد کشور می‌شود و پشن فورت که در گلخانه خود نهال آن را کشت کرده‌ام و به مرحله گل رسیده، هم اکنون هر کیلوی آن در بازار ۸۵۰ هزار تومان است.

گلخانه‌دار کبودراهنگی پرورش‌دهنده میوه‌های استوایی و گرمسیری ، قیمت بالای نهاده‌ها و کلسیم را از مشکلات خود در این عرصه  دانست و گفت: متأسفانه در این رابطه در کشور صنایع تبدیلی لازم وجود ندارد و اگر در بازار فروش، صنایع تبدیلی این حوزه راه اندازی شود علاوه بر تازه خوری فرآوری این میوه‌ها به محصولات مختلف، چون کمپوت، مربا و ترشیجات و صادرات آن به طور قطع سه برابر قیمت خام آن ارزش افزوده به همراه خواهد داشت و صادرات فرآورده‌ها سه برابر خودش ارزش افزوده دارد.

منبع ایسنا

باشگاه خبرنگاران جوان همدان همدان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: پرورش میوه تولید و پرورش میوه های استوایی و گرمسیری گلخانه دار میوه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۳۷۱۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این میوه را حتما قبل از خواب بخورید

آفتاب‌‌نیوز :

برخی محققان به این نتیجه رسیده اند خوردن موز می‌تواند برای رفع کم خوابی مفید باشد. 

موز منبع خوبی از منیزیم است که می‌تواند با شل کردن ماهیچه‌ها به خواب راحت شبانه کمک کند.

این میوه سرشار از مواد مغذی از جمله منیزیم، پتاسیم، اسید آمینه تریپتوفان، ویتامین B ۶، فیبر و کربوهیدرات است. دقیقاً همین مواد مغذی هستند که کمک قابل توجهی به بهبود خواب می‌کنند. برای مثال، پتاسیم و منیزیم، فشار خون را کاهش داده و گروه‌های عضلانی را آرام می‌کند. این دو اثر در حال حاضر منجر به خواب راحت و آرام‌تر می‌شوند.

موز، فرآیند هضم را بهبود می‌بخشد. اسید آمینه تریپتوفان یک تنظیم کننده طبیعی خواب است که حتی در برخی از دارو‌های بی خوابی استفاده می‌شود. با پیوستن تریپتوفان به منیزیم، بدن شروع به تنظیم تولید سروتونین و ملاتونین می‌کند.

هورمون اول به کاهش استرس کمک می‌کند، در حالی که هورمون دوم باعث می‌شود که فرد خوب بخوابد.

موز باعث افزایش وزن نمی‌شود و به راحتی توسط بدن جذب و هضم می‌شود. بهتر است این میوه به عنوان آخرین وعده غذایی، حداقل یک ساعت قبل از رفتن به رختخواب میل کنید

منبع: خبرگزاری برنا

دیگر خبرها

  • رونمایی از سامانه سرمایه‌گذاری استان یزد
  • غرق شدن نوجوان ۱۴ ساله در سرپل ذهاب
  • واگذاری ۷۵۰ هکتار زمین برای احداث گلخانه در استان اردبیل
  • واگذاری ۷۵۰ هکتار زمین برای احداث گلخانه
  • قیمت انواع میوه در میادین تره بار
  • سطح گلخانه‌های کردستان به ۶۰ هکتار افزایش یافت
  • سازمان اوقاف خود را مخاطب در جبهه پیشران انقلاب اسلامی می‌داند
  • رژیم میوه ۳ روزه ؛ بگیریم یا نه؟
  • این میوه را حتما قبل از خواب بخورید
  • جشنواره «الف تا» فرصت بکر پرورش ایده‌های خاص مدارس است