Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-30@07:16:28 GMT

سال مالی شهرداری مشهد باید تغییر کند

تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۳۷۴۷۲

سال مالی شهرداری مشهد باید تغییر کند

عضو کمیسیون تلفیق شورای شهر مشهدگفت: ۵ ماه اول سال درگیر تخصیص اعتبارات و ۳ ماه آخر هم درگیر برودت هوا هستیم؛ در چنین شرایطی،۸ ماه از سال پروژه‌های شهری بلاتکلیف هستند لذا سال مالی شهرداری باید تغییر یابد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای شهر مشهدمقدس، مجید طهوریان‌عسکری در جلسه کمیسیون تلفیق که با حضور رئیس و جمعی از اعضای شورای شهر، شهردار و معاونان و مدیران شهرداری برگزار شد،اظهارداشت: 5 ماه از سال 1401 گذشته ولی با این وجود هنوز اعتبارات و بودجه‌ها برای تزریق به پروژه‌های عمرانی فرهنگی و یا آغاز عملیات اجرایی آنها تخصیص پیدا نکرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه با بیان اینکه هر ساله 3 ماه آخر سال در مشهد مقدس، روند عملیات اجرایی پروژه‌ها متاثر از کاهش دما و برودت هوا می‌شود، گفت: برهمین اساس، بهترین راهکار برای کاهش این تاثیر منفی، تغییر سال مالی شهرداری است.

طهوریان‌عسکری افزود: با فرآیند کنونی، 5 ماه اول سال درگیر تخصیص اعتبارات و 3 ماه آخر سال هم درگیر برودت هوا هستیم؛ در چنین شرایطی، عملا 8 ماه از سال پروژه‌های شهری بلاتکلیف هستند و بهترین شرایط جوی برای اجرای عملیات عمرانی را از دست می‌دهیم.

عضو کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر مشهد مقدس گفت: بدون شک این جابجایی بخشی از هزینه‌های اجرای عملیات عمرانی را مدیریت می‌کند.

طهوریان‌عسکری با اشاره به گزارش شهرداری درخصوص استحصال منابع مالی، تصریح کرد: عملکرد شهرداری براساس این گزارش قابل تقدیر است ولی تقاضا داریم این اعتبارات در اختیار پروژه‌ها قرار گیرد و بتوانیم پاسخگوی مطالبات مردم در بحث پروژه‌های عمرانی فرهنگی باشیم.

«شهر ترمیمی» ویژه یک معاونت شهرداری نیست

 هاشم دائمی،رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای شهر مشهد نیز اظهارداشت: سال گذشته علیرغم تلاش‌های مدیریت شهری برای تعیین‌ تکلیف برخی موضوعات حقوقی و همچنین شهر ترمیمی، اعتبار مشخصی برای این حوزه درنظر گرفته نشد.

وی افزود: با وجود این شرایط، در نهایت تلاش و هماهنگی بین‌بخشی، نشست روسای کمیسیون‌های حقوقی مراکز استان‌های کشور را با همکاری شهرداری برگزار کردیم؛ اتفاق ارزشمندی که به نمادی برای مشهدالرضا(ع) تبدیل شد و در ساختار شورای عالی استان‌ها نیز دبیرخانه دائمی روسای کمیسیون‌های حقوقی شکل گرفت.

دائمی با تاکید بر اینکه «شهر ترمیمی» باید به صورت ویژه و در بودجه فصل مشترک مورد توجه قرار گیرد، گفت: ارکان مختلف شهرداری باید توجه داشته باشند که موضوع شهر ترمیمی صرفا مختص معاونتی چون خدمات‌شهری، عمران و حمل‌ونقل و ... نیست؛ شهر ترمیمی مقوله‌ای فراگیر بوده که دامنه‌ای به گستره شهرداری دارد و نباید منحصر به یک معاونت باشد.

گزارش جلسه شورای شهر مشهد| افزایش سهم بودجه‌های عمرانی حاشیه شهر/ ساماندهی دکل‌های مخابراتیدر چهل‌و‌پنجمین جلسه علنی شورای شهر مشهد مقدس چه گذشت؟گزارش شورای شهر مشهد مقدس/ شهردار ‌5 تذکر از اعضای شورای شهر گرفت

رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به نشست هم‌اندیشی روسای کمیسیون‌ها و مدیران حقوقی شهرداری‌های مراکز استان‌های کشور، تصریح کرد: فضای سازنده‌ای در سطح کشور با این ابتکار کمیسیون حقوقی شورای شهر مشهد شکل گرفته و دبیرخانه دائمی آن نیز در مشهدالرضا(ع) ایجاد شده که مایه افتخار است.

دائمی گفت: در این دوره از شورای شهر باید ردیف اعتبار مشخصی فارغ از مسائل مختلف برای این حوزه درنظر گرفته شود.

گلایه از کاهش 700 میلیاردتومانی اعتبارات خدمات شهری

 حسن کریمدادی،رئیس کمیسیون خدمات‌شهری و محیط‌زیست شورای شهر مشهد، ضمن تقدیر از عملکرد مدیریت شهری در موضوع انتقال و جابجایی عوارضی آزادراه باغچه، اظهارکرد: بسیار خرسندیم موضوعی که از شورای چهارم مطرح شده بود و برای مردم مشکل ایجاد کرده بود، در این دوره برطرف شد.

وی در ادامه به سهم حوزه خدمات‌شهری و محیط‌زیست از بودجه سالانه شهرداری اشاره کرد و گفت: بودجه این حوزه در سال 1401، نسبت به سال گذشته، علیرغم رشد بودجه شهرداری از 18 هزار میلیارد تومان به 26 هزار میلیارد تومان، 700 میلیارد تومان کاهش داشته که به هیچ وجه قابل قبول نیست.

کریمدادی افزود: شهرداری پروژه‌های مختلف و متعددی را تعریف کرده اما متاسفانه با گذشت حدود 6 ماه از آغاز سال، هیچکدام از آنها آغاز و وارد فاز عملیاتی و اجرایی نشده است؛ از سوی دیگر، پروژه‌های نیمه‌تمام نیز بلاتکلیف مانده که باید نسبت به آنها توجه بیشتری شود.

رئیس کمیسیون خدمات‌شهری و محیط‌زیست شورای اسلامی شهر مشهد مقدس تصریح کرد: گزارش حوزه مالی شهرداری درخصوص جذب منابع مالی، ارزنده است ولی این بودجه جذب شده باید به پروژه‌ها تزریق شود تا رونق آنها را به همراه داشته باشد.

رضایت‌مندی مردمی؛ ملاک ارزیابی شهرداری

فاطمه سلیمی،عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد مقدس نیز اظهارداشت:یکی از مهمترین محورهای مدنظر شورای ششم، کوتاه‌سازی و الکترونیکی نمودن فرآیندها و تسریع در پاسخگویی به شهروندان بوده است.

وی با بیان اینکه به عنوان مثال یکی از عمده مراجعات مردمی به شهرداری مربوط به حوزه شهرسازی است، گفت: برنامه زمان‌بندی هوشمندسازی در این حوزه ارائه شده ولی کماکان نسبت به این برنامه عقب هستیم.

سلیمی با اشاره به گزارش‌های ارائه شده در این جلسه از سوی مدیران و معاونان شهرداری از عملکرد مدیریت شهری، افزود: تمامی عملکردها زمانی موفقیت‌آمیز خواهد بود که سبب ارتقاء رضایتمندی مردم شود.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد مقدس تصریح کرد: در چنین شرایطی است که شورای شهر، عملکرد شهرداری را قابل قبول و شایسته تقدیر می‌داند؛ مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر مشهد مقدس نیز باید اقدام پژوهشی در این زمینه و ارزیابی میزان رضایتمندی مردمی از عملکرد مدیریت شهری انجام دهد.

سلیمی با تاکید بر لزوم بازخوردگیری عمومی، گفت: اگر در حوزه‌ای معتقد بر کوتاه‌سازی فرآیندها و یا تسریع در فرآیندهای پاسخگویی هستیم باید نظر مردم را در این حوزه جویا شویم و مورد ارزیابی قرار دهیم.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت توجه به نیروهای انسانی، اظهارکرد: بدنه سرمایه انسانی شهرداری، فرصت بسیار ارزشمندی است که باید به آن توجه کنیم؛ همکاران ما در شهرداری می‌توانند حال خوب را در بین شهروندان تزریق کنند.

سلیمی افزود: شورای شهر نیز همچون کارکنان شهرداری نسبت به مسائلی چون رفاهیات، سرویس ایاب و ذهاب و ... دغدغه‌مند بوده و مجدانه پیگیر رسیدگی به این حوزه هستیم.

ضعف اساسی شهرداری در نظام برنامه‌ریزی است

حسین حسامی،عضو کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر مشهد مقدس نیز اظهارداشت: براساس برنامه زمان‌بندی ارائه شده از سوی شهرداری به شورای شهر، لایحه تفریغ بودجه سال 1400 باید تا 15 اردیبهشت‌ماه به ارائه می‌شد ولی هنوز کامل محقق نشده است.

وی افزود: یکی از واجبات مدیریت شهری، ترسیم نقشه راه، چشم‌اندازها و افق 4 ساله پیش روست؛ این برنامه 4 ساله باید نهایتا تا 15 مردادماه امسال تهیه و به شورای شهر تحویل داده می‌شد ولی این برنامه نیز هنوز به شورای شهر ارسال نشده است.

حسامی با تاکید بر اینکه شهردار باید تذکرات شورای اسلامی شهر را جدی بگیرد، گفت: در شرایطی که برنامه 4ساله قرار بوده افق پیش روی مدیریت شهری در دوره ششم را روشن کند، با گذشت یک سال از فعالیت شورای اسلامی در این دوره و ورود به سال دوم، هنوز بلاتکلیف است.

رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر مشهد مقدس به موضوع «مهندسی ارزش» اشاره و تصریح کرد: یکی از نکات حائز اهمیت در این زمینه، اجرایی کردن مهندسی ارزش در فاز مطالعاتی پروژه‌هاست و نه حین اجرای عملیات عمرانی؛ مهندسی ارزش باید خروجی‌محور باشد.

حسامی با بیان اینکه مهندسی ارزش به منظور کاهش هزینه‌های اجرای پروژه‌ها، افزایش بهره‌وری و کیفیت آنها در دستورکار قرار می‌گیرد، گفت: با ابلاغ لایحه درآمدهای پایدار، شهرداری‌ها در حوزه درآمدهای نقدی با مشکل روبرو خواهند شد و در چنین شرایطی، اهمیت پرداختن به مهندسی ارزش بیش از پیش حس می‌شود.

وی افزود: گام برداشتن در مسیر مهندسی ارزش موضوعی ضروری است و مهندسی ارزشی کاربردی را باید دنبال کنیم.

تحقق 33 درصدی بودجه سال 1401 شهرداری

 حمید ضمیری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد مقدس اظهارکرد: یکی از اتفاقات ارزشمند مالی در سال نخست فعالیت شورای ششم، تحقق درآمدی بالای 100 درصد بوده که شایسته تقدیر است.

وی در ادامه افزود: تاکنون نیز حدود 33 درصد بودجه محقق شده و این عدد بیانگر بهبود شرایط مالی شهرداری نسبت به سال‌های گذشته است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد مقدس با بیان اینکه به جهت درآمدی، رویکرد امیدوارانه‌ای در مدیریت شهری وجود دارد، گفت: با وجود چنین دستاوردهایی، در حوزه هزینه‌ای، احساس بی‌پولی در فضای شهر و شهرداری حاکم شده است.

انتهای پیام/282

منبع: تسنیم

کلیدواژه: شورای اسلامی شهر مشهد مقدس چنین شرایطی شورای شهر مشهد کمیسیون تلفیق رئیس کمیسیون مالی شهرداری مهندسی ارزش مدیریت شهری شهر ترمیمی خدمات شهری پروژه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۳۷۴۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کم‌کاری‌ شهرداری موجب خسارت ۲۰۰ میلیاردی در پروژه شهربازی شد

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر گرگان گفت: کم‌کاری‌ها و معطلی‌ها در انجام تعهدات سبب شده است تا شهرداری گرگان تاکنون متحمل خسارت ۲۰۰ میلیاردتومانی در تعدیل پروژه شهربازی مدرن شود که بخش اصلی این خسران ناشی از بی‌برنامگی است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گلستان، محمدرضا عجم، در دویست‌وپنجمین جلسه فوق‌العاده شورای شهر گرگان اظهار کرد: بی‌برنامگی شهرداری در پروژه شهربازی گرگان سبب تحمیل خسارت ۲۰۰ میلیارد تومانی به شهرداری گرگان شده است.

وی افزود: مردم چقدر این بی برنامگی‌ها را تحمل کنند، تاکنون در چند نوبت وعده اتمام و بهره‌برداری از این پروژه به شهروندان داده شده که هیچ‌یک به سرانجام نرسیده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر گرگان با اشاره به ضرورت ترسیم منابع پایدار درآمدی برای شهرداری گرگان گفت: حدود ۷۰ درصد درآمدهای شهرداری از محل صدور پروانه و جرایم کمیسیون ماده ۱۰۰ تأمین می‌شود که باید در این خصوص چاره‌اندیشی کنیم.

عجم در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به بخشی از خلف وعده‌های مدیران شهرداری افزود: چند ماه قبل وعده راه‌اندازی اتوبوس دوطبقه گردشگری داده شد که ابتدا قرار بود در بیست‌ودوم بهمن شاهد تحویل و آغاز به کار این اتوبوس باشیم، سپس به عید نوروز موکول شد و هنوز هم این اتوبوس تحویل داده نشده است.

وی با بیان اینکه از چند ماه قبل، وعده بهسازی و مرمت قلعه خندان داده شد، اضافه کرد: خیلی از شهروندان در انتظار بودند تا این بنای ارزشمند شهری ساماندهی و مورد استفاده گردشگران و بومیان قرار بگیرد که این امر هم محقق نشد.

عضو شورای شهر گرگان گفت: قرار بر کف‌سازی و دیواره‌سازی در بافت تاریخی و قدیم شهر گرگان بود که تاکنون از زمان پایان این فرآیند خبری نیست.

عجم خاطرنشان کرد: نبود برنامه به شهر آسیب زده است، مسئله محوری و برنامه محوری در مدیریت شهری به چشم می‌خورد.

کد خبر 748569

دیگر خبرها

  • ۴۶۰ روز به پایان مدیریت شهری ششم باقی مانده است
  • شهرداری سنندج برابر قانون با تخلفات ساختمانی برخورد کند
  • جدول مربوط به «تملک دارایی‌های مالی» تصویب شد
  • حل گره‌های ترافیکی شهرکرد، دغدغه شورای ششم است
  • قراردادهای شهرداری تهران با چین به شورای شهر ارسال شود
  • کم‌کاری‌ شهرداری موجب خسارت ۲۰۰ میلیاردی در پروژه شهربازی شد
  • هدف‌گذاری شورای ششم برای توسعه متوازن شهر مشهد
  • چرا ‌حساب‌های شهرداری مشهد بسته شد؟
  • توسعه متوازن و عدالت‌محور، نگاه شورای ششم به مسائل شهری
  • طرح سوال از شهردار مشهد مقدس کلید خورد