Web Analytics Made Easy - Statcounter

بقعه شیخ دانیال در شهرستان خنج به عنوان یکی از بنا‌های تاریخی برجسته در جنوب استان فارس، با آسیب‌های متعددی دست و پنجه نرم می‌کند، به گونه‌ای که بیم آن می‌رود که عدم تجدیدنظر در رسیدگی جدی به وضعیت این بنا، نه تنها استان فارس و شهرستان خنج را از مزیت‌های گردشگری این بنا بی‌نصیب بگذارد، بلکه باعث از بین رفتن بخش‌هایی از آن نیز شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بقعه شیخ دانیال در محیط شهری خنج قرار دارد و از آنجا که می‌تواند به عنوان یکی از جاذبه‌های حائز اهمیت فرهنگی این شهر تاریخی قلمداد شود، هم اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خنج و هم شهرداری این شهر باید توجه و حساسیت بسیار بیشتری نسبت به وضعیت این گنجینه فرهنگی و تاریخی داشته باشند.

محسن عباسپور فعال میراث فرهنگی در فارس در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: در حال حاضر این بنا با مشکلات متعددی روبروی است که از جمله آن‌ها می‌توان مواردی مانند رها شدن بسیاری از اجزا و تزئینات مختلف و همچنین برخی کتیبه‌ها این بنای ۷۰۰ ساله در سطح محوطه آن، وجود ترک‌های طولی و عرضی در برخی از دیواره‌ها، سست بودن برخی از سنگ‌ها در قسمت‌هایی از جداره‌های داخلی و سطوح دیوار‌ها اشاره کرد.

او ادامه داد: همچنین با توجه به وضعیت این بنا، می‌توان گفت در حال حاضر بخش‌هایی از بنا و ملحقات آن در زیر معابر اطراف، به ویژه معابر همجوار با ضلع جنوبی و شرقی آن واقع شده‌اند.

این فعال میراث فرهنگی در فارس تصریح کرد: از طرف دیگر محصور نبودن اصولی این بنا هم باعث شده که دسترسی به آن برای هر فردی بسیار راحت شود و همین مسئله زمینه برای سرقت یا تخریب برخی اجزای آن را افزایش داده و هم سبب شده فضا‌های محصور داخلی آن، محلی برای جولان معتادان شود.

او تصریح کرد: اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خنج و اداره کل فارس به عنوان متولی اصلی حفاظت از این بنای پرارزش تاریخی باید با توجه به وضعیت هشداردهنده آن، اقدامات فوری و اصولی را به ویژه در زمینه استحکام‌بخشی بنا و انجام مرمت در دستور کار قرار دهند.

عباسپور گفت: همچنین گردآوری، ساماندهی و حفاظت اصولی از تزئینات و اجزای بنا و به ویژه قطعات مختلف کتیبه‌های پخش شده در سطح محوطه، از دیگر کار‌هایی است که باید با قید فوریت در این بنا دنبال شود.

او با بیان اینکه بدون شک اگر طی چند سال گذشته همت برخی خیّرین و علاقمندان نبود، این بنای تاریخی آسیب‌های بسیار بیشتری را می‌دید، اضافه کرد: طی سال‌های گذشته، برخی خیّرین و علاقمندان پیش قدم شدند و با صرف مبالغی برخی قسمت‌های این بنا را مرمت کردند.

فعال میراث فرهنگی در فارس بیان کرد: البته باید یادآور شد که پیش‌قدمی خیّرین نباید باعث شود دستگاه‌های مسئول، وظایف قانونی که در قبال این بنا دارند را به خیّرین محول کنند.

عباسپور افزود: حضور خیّرین و علاقمندان در چنین حوزه‌هایی باید در نهایت منجر به فعالیت بیشتر و تخصیص مناسب‌تر بودجه‌ها از سوی دستگاه‌های متولی شود تا زمینه برای مشارکت‌های آتی نیز مهیا شود.

شهرستان خنج از جمله شهرستان‌های تاریخی استان فارس محسوب می‌شود که با توجه به دارا بودن ویژگی‌های متعدد تاریخی و برخورداری از جاذبه‌های فراوان گردشگری از جمله سردر مسجد جامع خنج، بقعه شیخ دانیال و مناره آن، آرامگاه شیخ محمد ابونجم و آرامگاه شیخ شعیب می‌تواند به عنوان یکی از مقاصد گردشگری در استان فارس و نواحی جنوبی کشور قلمداد شود.

بقعه شیخ دانیال، ساختمانی ۲ طبقه بوده که خانقاه و محل دفن شیخ رکن‌الدین دانیال، از مشاهیر خنج قلمداد می‌شود. شیخ دانیال نقش حائز اهمیتی در عمران و آبادی منطقه خنج در قرون میانه اسلامی داشته است.

شهرستان خنج در فاصله ۲۷۸ کیلومتری شیراز قرار دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بنای تاریخی میراث فرهنگی میراث فرهنگی شهرستان خنج استان فارس خی رین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۳۷۷۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت بلوار خلیج فارس شهر ایلام بر اثر شدت بارش باران

دریافت 7 MB کد خبر 6095678

دیگر خبرها

  • افتتاح نمایشگاه نقشه‌‌های تاریخی خلیج‌فارس و عروسک‌های بومی اقوام ایرانی
  • افتتاح دو نمایشگاه نقشه های تاریخی و کهن خلیج فارس و عروسک های بومی اقوام ایرانی
  • افتتاح دو نمایشگاه نقشه های تاریخی و کهن خلیج فارس و عروسک های بومی اقوام ایرانی برای اولین بار در خوزستان
  • مرمت پل خاتون کرج آغاز شد
  • بازدید بی‌سابقه گردشگران از باغ جهانی فین کاشان
  • بازدید بی‌سابقه گردشگران از باغ جهانی فین
  • ثبت اثر تاریخی در جواهرده رامسر در فهرست آثار ملی کشور
  • سیر تاریخی شناسنامه‌های المثنی استقلال
  • وضعیت بلوار خلیج فارس شهر ایلام بر اثر شدت بارش باران
  • تعطیلی اماکن تاریخی در سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع)