Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-02@20:21:37 GMT

درنگ کوتاه منصور مرید بر «روایت‌های لوچ» حسین مقدس

تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۳۸۹۹۵

درنگ کوتاه منصور مرید بر «روایت‌های لوچ» حسین مقدس

ایسنا/خوزستان یکی از مجموعه داستان‌های حسین مقدس «روایت‌های لوچ» نام دارد که نویسنده با زبانی ساده، اتفاقات و حوادثی را که در زندگی برخی شخصیت‌ها رخ داده است، به شیوه‌های سوررئال به تصویر می‌کشد.

این اثر ۲۲ داستان کوتاه را دربرمی‌گیرد. برخی داستان‌های این مجموعه عبارتند از: آبی و خاکستر، پروانه، تا صبح بخوابیم، تپه‌های قلعه برزو خان، چرخ و مسافر، چند برگ سبز از یک تقویم زمستانی، خانه باد و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. . شخصیت‌های داستانی در مجموعه «روایت‌های لوچ» برخی ساده و قابل درک و برخی پیچیدگی‌هایی خاص دارند.

ویژگی این مجموعه داستان آن است که نویسنده به نقش مادران، دختران، معلمان و دانشجویان زن و... در جامعه معاصر می‌پردازد. مقدس با توصیف‌هایی که از جامعه و زندگی قهرمانان داستان می‌کند هویت و جایگاه زنان دهه ۹۰ را به نسل‌های جست‌وجوگر بعد از آن باز نموده مشکلات، ناتوانی‌ها، سطح اقتصاد و میزان آزادی زنان و نیز تغییر و تحول روحی آنان را شرح می‌دهد.

این مجموعه داستان را انتشارات بامداد نو روانه بازار نشر کرده و در ادامه درنگ کوتاه منصور مرید، شاعر و منتقد ادبی، را که در اختیار ایسنا گذاشته بر این کتاب می‌خوانیم:

«روایت‌های لوچ» حسین مقدس را باید آرام‌آرام چشید، مزه‌مزه کرد، سپس در اعماق جانت که نشست درباره‌اش فکر کنی؛به فرم داستان، زبان داستان، سوژه‌ای که انتخاب کرده و حرفی که می‌زند. مقدس داستان را می‌شناسد، ساختار را می‌شناسد و بازی‌های پست مدرن را هم. اما نمی‌خواهد هیچ یک را به رخ خواننده بکشد. دغدغه‌های مقدس پیش و بیش از اینهاست. در ۲ مجموعه داستان منتشر شده‌اش نشان داده که حرف‌هایی دیگربرای گفتن دارد. اضطرابی هستی‌شناسیک که انسان مدرن در موقعیتی لغزنده باید با همه درد و رنج بپذیرد. موقعیتی بی‌ثبات، ناپایدار، پرتنش، ایستاده بر لبه مغاکی ناگزیر.

«شب‌های کوفتی» از مجموعه «روایت‌های لوچ» روایتی این گونه است. نویسنده، راوی و شخصیت‌ها همگی در فضایی سیال به سر می‌برند. هیچ قطعیتی در کار نیست. همه چیز می‌تواند در چرخشی دیگر وارونه شود. این عدم قطعیت راهی برای فرار از حقایقی نیست که به دنبالش توجیه و پذیرش «وضع موجود« باشد. دعوت از خواننده برای دیدن وجوه متکثر حقیقت و عدم صدور حکم قطعی است.

شخصیت‌های داستان‌های مقدس می‌تواند هر یک از خوانندگان باشد که در موقعیتی مشابه درگیر می‌شوند. قضاوت در چنین شرایطی به سختی دشوار می‌شود. مقدس گویی چشم سومی دارد که خواننده را دعوت به دیدن با آن می‌کند. شاید از آن دریچه بهتر بتوان دید، شناخت و فهمید؛ از رازهای سر به مُهر نامکشوف.

«روایت‌های لوچ» بیش از هر چیز لوچ بودن روایت را به چالش می‌کشد. آیا در هر روایتی نمی‌توان گونه‌ای از لوچ بودن را کشف کرد؟ گونه‌ای از حقایق کج و معوج که راوی در ساخت و پرداخت آن نقش مستقیم دارد، به تعداد روایت‌ها، راویان هم هستند. هر روایتی می‌تواند نوعی از لوچی را در خود داشته باشد. تنها یک پرسش می‌ماند؛ حقیقت چیست؟ پرسشی به ظاهر ساده، به غایت بغرنج.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری استانی شهرستانها مجموعه داستان منتقد مجموعه داستان شخصیت ها روایت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۳۸۹۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سردار رادان: آرام و قرار نداریم | برای عفت اسلامی درنگ نخواهیم کرد

فرمانده فراجا گفت: برهنگی و عریانی یکی از دسیسه‌های اساسی دشمن برای نابود کردن خانواده ها، با هدف نفوذ و استحاله است.

به گزارش ایسنا، سردار احمدرضا رادان در اجتماع مردم مشهد در حمایت از پلیس برای اجرای طرح نور گفت: موضوع عفاف و حجاب و برهنگی و عریانی یکی از دسیسه‌های اساسی دشمن برای نابود کردن خانواده ها، با هدف نفوذ و استحاله است.

وی افزود: ما به حکم قانون و به خواست مردم، مسئولین به ویژه رئیس جمهور، رئیس دستگاه قضا، وزیر کشور و با حمایت نمایندگان و رئیس مجلس وارد این صحنه شدیم؛ در کنار مضجع شریف حضرت علی بن موسی الرضا قسم یاد می‌کنیم و عهد و پیمان می‌بندیم با جانبازان و شهدا و کسانی که دل در گرو خدا بستند تا حمایت‌های مردم عزیز را داریم به لطف خدا و عنایات اهل بیت (ع) به هیچ عنوان از این جنگ شناختی و حوزه اجتماعی که رها شده بود و مورد هجمه دشمن قرار گرفته، لحظه‌ای آرام و قرار نداشته و برای رسیدن به عفت اسلامی درنگ نخواهیم کرد.

 

دیگر خبرها

  • ایجاد «ایستگاه ورزش همگانی قائمیه» در مجموعه دفاع مقدس سمنان
  • نسبت ما با فضای مجازی چگونه است؟ / تلاش «شبکه» برای ایجاد پرسش
  • سردار رادان: آرام و قرار نداریم | برای عفت اسلامی درنگ نخواهیم کرد
  • ویدیو/ خاطره‌بازی با معلم‌ها؛ داستان شیرین‌ترین کتک دنیا
  • ضعف شدید در حوزه روایت‌گری انقلاب اسلامی
  • «ایساتیس» پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه شد
  • روایت زندگی قهرمانان در دستان دانش آموزان
  • روایت زندگی قهرمانان در دستان دانش اموزان
  • چاپ مجموعه‌داستانی درباره شهدای شاه چراغ و اغتشاشات ۱۴۰۱
  • واکنش تهیه‌کننده «نون خ» به اعتراض یک خواننده درباره استفاده بی‌اجازه از آثارش +فیلم