Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-02@12:50:05 GMT

قطعی مکرر برق و کمبود حامل‌های انرژی در لبنان

تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۳۹۲۰۸

قطعی مکرر برق و کمبود حامل‌های انرژی در لبنان

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس، بحران معیشتی و اقتصادی در لبنان متاثر از نیاز مبرم این کشور به سوخت، زندگی شهروندان این کشور را با تنش روز افزون مواجه کرده است.

تحریم‌ها علیه لبنان موجب کاهش ارزش پول این کشور شده و کمبود واردات سوخت برای دو نیروگاه آن این کشور را وارد چرخه‌های متناوب خاموشی کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تعطیلی برخی نانوایی‌ها در لبنان

اتحادیه نانوایی‌های نان‌های غیر عربی در جنوب لبنان اعلام کرده که این صنف ‌رو به سقوط است و ده‌ها نانوایی نان لواش و تنوری در نتیجه حذف یارانه آرد آنها، شروع به تعطیلی کردند و با افزایش قیمت دلار، تفاوت قیمت یک بسته نان عربی با یک بسته نان لواش و تنوری فاحش شده است.

این اتحادیه در بیانیه‌ای گفت: ما نسبت به برداشته شدن جزئی یارانه آرد و ارائه یارانه فقط به نان عربی هشدار دادیم و با این حساب به سمت یک فاجعه می‌رویم، زیرا در نتیجه این تصمیم نسنجیده که مسئول نابودی کامل یک بخش تولیدی است، صدها خانواده یا حتی هزاران خانواده را در بدون منبع امرار معاش و کار رها می‌کنیم.

وی اعلام کرد: به جای اختصاص یارانه کامل به نان عربی که به نفع یک و نیم میلیون آواره سوری تحت پوشش نهادهای بین المللی است، ضرورت دارد سازوکاری برای تکمیل یارانه آرد به منظور حفظ کار و معیشت ما پیدا شود که چندین سال است هیچ جایگزینی نداریم.‌

این اتحادیه از گروه‌های سیاسی و نمایندگان پارلمانی از جنوب لبنان خواست برای ممانعت از ریختن هزاران خانواده به خیابان‌ها اقدامی کند.

کمبود سوخت در لبنان

از سوی دیگر در خصوص بازگشت صف‌های طولانی خودروها در مقابل پمپ بنزین‌ها در لبنان، مارون شماس، رئیس اتحادیه شرکت‌های وارد کننده نفت هم تاکید کرد که بانک مرکزی لبنان و وزارت نیروی این کشور تصمیم دارند که یارانه بنزین را به تدریج حذف کنند.

وی با پیش بینی افزایش ۷۰ هزار لیره‌ای هر گالن ۲۰ لیتری بنزین در صورت حذف یارانه آن گفت: زمانی که قیمت‌گذاری کاملاً به دلار باشد، حق امتیاز جایگاه‌داران تحت تأثیر نرخ دلار و قیمت هر گالن بنزین قرار می‌گیرد و بالا می‌رود؛ علاه بر اینکه هزینه بهره برداری از جایگاه‌ها در سایه قطع دائم برق و وابستگی به ژنراتورهای الکتریکی افزایش یافته است.

برگزاری جلسات کمیسیون‌‌های پارلمانی در شرایط قطعی برق

از سوی دیگر خبر می‌رسد کمیسیون‌های پارلمان لبنان این روزها یا جلسات خود را تعطیل می‌کنند و یا در شرایط قطعی برق تشکیل جلسه می‌دهند در حالی که هیچ تهویه مطبوعی در پارلمان وجود ندارد و حتی از بحث‌های صورت گرفته ضبطی انجام نمی‌شود تا صورتجلسه تنظیم شود.

در این گزارش آمده است: بحران قطعی مکرر برق در لبنان به جایی رسیده که حتی در سال گذشته جلسه رای اعتماد به کابینه نجیب میقاتی و جلسه انتخاب رئیس پارلمان و معاونش در چند ماه پیش هم با قطعی برق همراه بود.

به گزارش اللواء، دلیل قطعی برق این است که ممکن است کارخانه‌های تولید برق به دلیل در دسترس نبودن نفت کوره و گازوئیل برای همیشه متوقف شوند.

شرکت برق لبنان تلاش کرده است تا برق را در اختیار نهادهای رسمی قرار دهد، اما اکنون از کمبود سوخت رنج می‌برد.

«فادی ابوشقرا» نماینده توزیع کنندگان سوخت در لبنان می‌گوید: 45 درصد ارزش سوخت را صاحبان جایگاه‌ها به دلار متحمل می‌شوند. ما به سمت دلاری شدن حرکت می‌کنیم، اما بانک لبنان و دولت باید مراقب باشند، زیرا شهروندان نمی‌تواند این قیمت بالا را تحمل کنند و افزایش قیمت‌ها بر مواد غذایی و سایر بخش ها تأثیر خواهد گذاشت.

روزنامه اللواء لبنان هم با تیتر بازگشت گالن‌ها به بازار سیاه بنزین نوشت: در شهر عکار تقریبا همه جایگاه های سوخت تعطیل هستند و میدان العبده این شهر بار دیگر صحنه فروش بنزین دستی است.

اللواء نوشت: قطعی برق تصویری از فروپاشی را نشان می‌دهد که بخش عمومی و به طور کلی نهادهای دولتی را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ در شرایطی که شرکت برق ملی هم قادر به تامین برق نیست و بودجه‌های تخصیص یافته به نهادها برای پوشش تفاوت نرخ ارز کافی نیست.

به نوشته این روزنامه، بحران مالی لبنان سازوکارهای دستگاه دولتی لبنان را تحت تأثیر قرار داده است. ناکامی بانک لبنان و کل دولت در اعتراف به سقوط نرخ لیر لبنان و پذیرش قیمت قدیمی ۱۵۰۰ لیر برای دلار، سازمان‌های دولتی را قادر به انطباق با واقعیات قیمت دلار نمی‌کند، قیمتی که دیروز از 34 هزار لیر فراتر رفت .

شرکت برق لبنان دائما شکایت می‌کند که بانک مرکزی لبنان با تبدیل سپرده آن در بانک از لیره به دلار با قیمت رسمی موافقت نمی‌کند تا از طریق آن بتواند تجهیزات، قطعات یدکی و سوخت خریداری کند و از همین رو لبنان تنها متکی به سوخت عراق است که قریب به سه ساعت برق را تامین می کند در حالی که اگر لبنان سوخت بیشتری در اختیار داشت نیروگاه های برق می توانستند ۱۲ ساعت در روز برق تولید کنند.

یک مقام وزارت نیروی لبنان می‌گوید در صورتی که سوخت لازم تامین شود شرکت برق لبنان می‌تواند روزانه ۱۰ تا ۱۲ ساعت برق را تامین کند؛ اما در حال حاضر میزان سوخت عراق تنها سه ساعت برق را تامین می‌کند که همین هم در صورتی که محموله‌های سوخت با تاخیر وارد شوند نیروگاه‌هایی خاموش می‌شود و یا برخی از آنها با حداقل میزان تولید فعالیت می‌کنند.

قضات کماکان در اعتصاب

این در حالی است که قضات لبنان هم به اعتصاب خود که وارد دومین هفته خود شده ادامه می‌دهند و به تعبیر پایگاه العهد لبنان به تنها چیزی که نمی‌اندیشند، پرونده‌های مردم است.

مجمع عمومی قضات لبنان روز سه شنبه نشستی را در سالن بزرگ دادگاه تجدید نظر در بیروت با حضور ۴۰۰ نفر از قضات و در راس آنها سهیل عبود، رئیس شورای عالی قضایی لبنان، برگزار کرد.

در این نشست شرایط مادی، معنوی و اجتماعی و بهداشتی سخت قضات لبنان مورد بحث قرار گرفت و به این نتیجه رسیدند با توجه به اینکه تماس‌ها با مسئولان در رسیدگی به این مسائل حداقل خواسته‌های آنها را عملی نکرده به تحصن و اعتصاب خود ادامه دهند.

اعتصاب کارمندان شرکت آب بیروت

روز سه‌شنبه هفته جاری کارمندان و کارگران شرکت آب بیروت و جبل لبنان، همزمان با اعتصاب خود در اعتراض به آنچه نقض حقوق و تهدیدهای معیشتی خوانده‌اند، بزرگراه جل الدیب را بستند.

انتهای پیام/
 

منبع: فارس

کلیدواژه: کمبود سوخت لبنان اعتصاب در لبنان قطعی برق شرکت برق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۳۹۲۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح تعرفه‌گذاری پلکانی گاز خانگی باید اجرایی شود/ تخصیص بی‌حساب و کتاب یارانه انرژی را متوقف کنید

ناصر سودانی گفت: یکی از راه‌های بهینه کردن مصرف گاز در بین مردم این است که طرح تعرفه گذاری پلکانی گاز خانگی اجرایی شود. به این صورت که از افرادی که مصرف بالایی از گاز دارند هزینه بیشتری اخذ شود تا جلوی تخصیص بی‌حساب و کتاب یارانه انرژی به این افراد گرفته شود.

ناصر سودانی، کارشناس انرژی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو درخصوص میزان تاثیرگذاری طرح تعرفه‌گذاری پلکانی گاز خانگی برای کنترل مصرف گاز بخش خانگی گفت: شدت مصرف گاز در کشور ما خیلی بالاست. کشور‌هایی مثل چین و هند که جمعیت بیشتری نسبت به ما دارند، سطح مصرف انرژی در آن‌ها بسیار پایین‌تر است. ما در فرهنگ سازی کوتاه آمده‌ایم و باید این مسئله را جدی بگیریم و شیوه‌هایی را اجرایی کنیم تا مردم در مصرف خود جدی‌تر عمل کنند.

 

این کارشناس انرژی افزود: یکی از راه‌های بهینه کردن مصرف گاز در بین مردم این است که طرح تعرفه گذاری پلکانی گاز خانگی اجرایی شود. به این صورت که از افرادی که مصرف بالایی از گاز دارند هزینه بیشتری اخذ شود تا به این ترتیب جلوی تخصیص بی‌حساب و کتاب یارانه انرژی به این افراد گرفته شود.

 

سودانی در ادامه بیان کرد: در کشور ما گاز به قیمت بسیار نازلی به مردم تخصیص پیدا می‌کند، زیرا شامل یارانه پنهان انرژی می‌شود، ولی وقتی سطح مصرف گاز دسته بندی شود و افراد بر اساس میزان مصرف خود قبض گاز بپردازند، قطعا متوجه ارزش آن خواهند شد.

 

وی ادامه داد: در این شیوه هر چه سطح مصرف گاز خانوار‌ها بالاتر برود به همان میزان دریافت یارانه انرژی آن‌ها کمتر می‌شود.

دیگر خبرها

  • توقیف اتوبوس حامل گازوئیل قاچاق در ریگان
  • توقیف اتوبوس حامل ۱۱ هزار لیتر گازوئیل قاچاق در ریگان
  • تصادف محور نهبندان ـ زاهدان ۲ کشته برجای گذاشت
  • تصادف خودرو سوخت‌بر در خراسان جنوبی ۲ کشته داشت
  • شوتی سواران در برخورد با اتوبوس جان باختند
  • 2 کشته بر اثر برخورد خودروی شوتی با اتوبوس در محور نهبندان-زاهدان 
  • بررسی پرونده دو متهم قاچاق سوخت یارانه ای
  • طرح تعرفه‌گذاری پلکانی گاز خانگی باید اجرایی شود/ تخصیص بی‌حساب و کتاب یارانه انرژی را متوقف کنید
  • توقیف ۳ تانکر حامل سوخت قاچاق در هرمزگان 
  • قطعی آب مکرر در شهرک والفجر رباط کریم