Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-27@07:17:59 GMT

برنامه دولت برای جلو‌گیری از فقر سالمندی

تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۳۹۲۲۱

برنامه دولت برای جلو‌گیری از فقر سالمندی

بیمه و در پس آن دریافت مقرری بازنشستگی یکی از راه‌های در امان ماندن از فقر در دورانی است که سن بالا تاب و توان کار کردن را از آدمی می‌گیرد و نمی‌توان همچون گذشته به کار و فعالیت ادامه داد پس درآمد کم و کمتر می‌شود و شرایط روز به روز برای افراد کهنسال سخت‌تر خواهد شد. حال وجود مستمری بازنشستگی می‌تواند التیامی بر دردهای دوران پیری باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روزنامه ایران:  گسترش پوشش بیمه‌ای یکی از راهکارهای ریشه کن کردن فقر مطلق است به همین منظور و بر اساس تحقق عدالت اجتماعی و بر اساس اصل 29 قانون اساسی در سال 1384 صندوق بیمه‌ای از سوی دولت برای افرادی تأسیس شد که کارفرمای مشخصی ندارند همچون کشاورزان، روستاییان و عشایر که مسئولیت بزرگ دامداری و کشاورزی را در کشور برعهده دارند. طبق آمارهای صندوق بیمه روستاییان و عشایر، حدود ۲میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بیمه شده این صندوق هستند که یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر معادل ۱۵ درصد آنها فعال اند. یکی از مهم‌ترین بخش‌های این بیمه نقش پررنگ دولت در پرداخت حق بیمه برای اقشار ضعیف جامعه است به این صورت که دولت ۲ برابر حق بیمه را در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر برای افراد تحت پوشش صندوق پرداخت می‌کند.

​​​​​​​ براساس قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران تمامی جامعه هدف باید تحت پوشش بیمه قرار گیرند و قرائن نشان می‌دهد که نهضت شناخت صندوق در کشور شروع شده است و طبق گفته مدیرعامل صندوق بیمه عشایر در تمام استان‌ها ستاد راهبردی تشکیل خواهد شد تا بتوانند مردم را از مزایای این نوع بیمه آگاه سازند تا در آینده ریشه فقر سالمندی را بخشکانند.


بیت‌الله برقراری در خصوص پدیده فقر سالمندی به «ایران» می‌گوید: برخی افراد در مشاغل آزادی فعالیت دارند که با گذشت عمر دیگر نمی‌توانند همچون دوران جوانی فعالیت کرده و درآمد داشته باشند و در این میان بیمه اجتماعی و دریافت مستمری در سنین بازنشستگی نقش پررنگی ایفا می‌کند. دولت برای حمایت از این گروه از افراد صندوق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر را راه‌اندازی کرده و خود کارفرمای این گروه از شهروندان شده است.
   وی ادامه می‌دهد: شهروندانی که در مشاغلی همچون کشاورزی مشغول فعالیت هستند، درآمد بالا و ثابتی ندارند که بتوانند تحت پوشش بیمه‌های دیگر همچون تأمین اجتماعی درآیند و از تسهیلات و خدمات بیمه‌ای برخوردار شوند از این‌رو صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در کشور راه‌اندازی شد تا افراد با حداقل واریزی برای بیمه و بهره‌مندی از حمایت‌های دولت در این خصوص آینده خود را تأمین کنند و در دورانی که دیگر تاب و توان کار سخت کشاورزی و دامداری را ندارند، بتوانند از حداقل حقوق بهره‌مند شوند و بدون نیاز به حمایت و منت اطرافیان، زندگی آبرومندانه‌ای داشته باشند.


«برقراری» با اشاره به اینکه در این نوع بیمه دولت نقش کارفرما را برعهده دارد، بیان می‌کند: 30 میلیون نفر جامعه هدف بیمه روستاییان و عشایر هستند. البته این آمار جمعیتی ناخالص است چرا که شهروندان برای ورود به این نوع بیمه باید حداقل 18سال و حداکثر 50سال داشته باشند. اگر بخواهیم شهروندانی که در این محدوده سنی قرار دارند را در نظر بگیریم ،جامعه هدف خالص ما 10میلیون نفر خواهند بود که از این تعداد بیش از دومیلیون و 500 هزار نفر عضویت این صندوق را دارند اما فقط یک میلیون و 500 هزار نفر به‌صورت ماهانه سهم حق بیمه‌شان را پرداخت می‌کنند و به قولی فعال هستند.
مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر با بیان آنکه سن بازنشستگی صندوق 65 سال است، می‌گوید: افرادی که در سن 50سالگی به عضویت این بیمه درآیند با پرداخت 15 سال حق بیمه که بسیار اندک هم است، می‌توانند در سن 65 سالگی از مزایای مستمری بازنشستگی صندوق بهره‌مند شوند.
وی با اشاره به لزوم تغییراتی در صندوق بیمه عشایر، کشاورزان و روستاییان می‌افزاید: سن بازنشستگی ما 65 سال است و اگر فردی از سن 18سالگی به عضویت صندوق درآید باید سال‌ها بیمه‌پردازی داشته باشد تا بتواند از تسهیلات مستمری و بازنشستگی آن بهره‌مند شود و این امر باید تغییر کند. بایستی تدابیری را اتخاذ کنیم تا افرادی که از سنین جوانی به عضویت صندوق درمی آیند بتوانند با گذشت 35 سال از مزایای این بیمه بهره‌مند شوند که این مورد را پیشنهاد کردیم و امیدوارم تأیید شود.


در این صندوق بیمه همچون دیگر بیمه‌های اجتماعی، بیمه از کارافتادگی به فرد و بیمه ناشی از فوت به بازماندگان هم تعلق خواهد گرفت و افراد با پرداخت کمترین حق بیمه می‌توانند به عضویت این بیمه اجتماعی در آیند که در همین زمینه بیت‌الله برقراری می‌گوید: افرادی که تحت پوشش صندوق عشایر و روستایی هستند در 8 سطح می‌توانند خود را بیمه کنند. سطح یک شامل پایین‌ترین پرداختی ما است و فرد با کمترین هزینه می‌تواند خود را بیمه کند و به همان میزان اندوخته‌ای که دارد بعد از 15سال و در سن 65 سالگی مستمری دریافت کند. در سطح یک، بیمه شده 50 هزار تومان در ماه پرداخت می‌کند و سهم دولت دو برابر پرداختی فرد خواهد بود به این صورت که دولت به‌عنوان کارفرما به ازای فرد بیمه شده در سطوح یک، 100هزار تومان به صندوق واریز می‌کند. سطح دو 57هزار تومان سهم پرداختی بیمه دارند و دولت برای این گروه 115هزار تومان به بیمه واریز می‌کند؛ این سطوح ادامه دارد تا سطح 8 که بالاترین سطح درآمدی ما خواهد بود که برای این گروه پرداختی بیمه توسط فرد 133هزار تومان و سهم دولت 266 هزار تومان است و این تعرفه بیمه ما برای سال 1401 است.

بیمه مادران با سه فرزند در دستور کار

یکی از کارهایی که این بیمه در راستای حمایت از خانواده بر اساس ماده 21 قانون جوانی جمعیت در آینده انجام خواهد داد، تحت پوشش قرار دادن مادران با سه فرزند است که بر اساس همین قانون دولت می‌خواهد این افراد را تحت حمایت بیمه روستاییان و عشایر درآورد تا مادرانی که کانون اصلی خانواده هستند و هیچ منبع درآمدی ندارند با این بیمه بتوانند از مزایای سالمندی و مقرری بازنشستگی بیمه بهره‌مند شوند به طوری که مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در این خصوص می‌گوید: فراهم کردن مقدمات اجرای ماده ۲۱ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت (موضوع پرداخت حق بیمه زنان خانه دار دارای سه فرزند و بیشتر توسط دولت) با تدوین آیین نامه پیشنهادی اجرایی در دستور کار است.
دولت در راستای اجرای بند «ب» ماده (۱۰۳) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، حداکثر شش ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون، با تقویت صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر نسبت به بیمه مادران خانه‌دار دارای سه فرزند و بیشتر اقدام کند اول مادران غیر شاغل دارای سه فرزند و بیشتر ساکن مناطق روستایی و عشایری که 100درصد حق بیمه‌شان توسط دولت پرداخت شود و دوم آنکه با تولد فرزند چهارم و پنجم به ازای هر فرزند دو سال به سوابق بیمه‌ای بیمه‌گذار افزوده خواهد شد.
بیت اله برقراری با اشاره به انعقاد تفاهمنامه‌های مختلف برای تحت پوشش قرار دادن معلمان قرآنی فاقد بیمه هم می‌گوید: از نکات مثبت این نوع بیمه هزینه پایین آن و حمایت دولت است که سبب شده بتوانیم با انعقاد تفاهمنامه با اتحادیه مشاغل فصلی و استادکاران و جذب ۳۰۰ هزار نفر از شاغلان فصلی فاقد بیمه، تفاهمنامه با صندوق ذخیره بسیجیان، تفاهمنامه با تشکل‌های قرآنی و برقراری بیمه اجتماعی تعداد ۳۰ هزار نفر معلمان قرآنی فاقد بیمه را تحت پوشش در آوریم و شعار عدالت اجتماعی را در معنای واقعی کلمه آن محقق سازیم.

انتهای پیام/

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان روستاییان و عشایر بهره مند شوند نوع بیمه هزار تومان تحت پوشش هزار نفر سه فرزند بیمه ای بر اساس حق بیمه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۳۹۲۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمدید سیستمی بیمه روستاییان و پنج دهک درآمدی

  به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، جمشید شایانفر گفت: پوشش بیمه‌ای بیمه شدگان روستایی و عشایر و شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت و دهک‌های یک تا ۵ درآمدی به صورت سیستمی و متمرکز به صورت رایگان به مدت یکسال تمدید می‌شود. مدیر کل بیمه گری و جذب منابع سازمان بیمه سلامت ایران افزود: بیمه شدگان مذکور نیاز به مراجعه به دفاتر پیشخوان جهت تمدید پوشش بیمه‌ای ندارند و در مراجعه به مراکز ارایه دهنده خدمت سلامت صرفا با ارایه کد ملی می‌توانند خدمات مورد نیاز خود را دریافت کنند.

دیگر خبرها

  • ثبت ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار بیمه شده جدید
  • روستاییان وعشایر جنوب سیستان وبلوچستان خوشحال از باران‌ها اخیر
  • بیمه ۵ دهک روستاییان به صورت سیستمی تمدید می شود
  • تمدید خودکار بیمه روستاییان و پنج دهک درآمدی
  • تمدید سیستمی بیمه روستاییان و پنج دهک درآمدی
  • تمدید نام نویسی بیمه رایگان بازنشستگی مادران روستایی و عشایری
  • سامانه روستا بازار در اردبیل راه‌اندازی شد
  • وقتی دولت و بذرپاش ابلاغیه رهبری را دور می‎زنند
  • بهره‌مندی بیماران خاص از حمایت‌های دارویی خاص
  • بهره‌مندی بیماران خاص از حمایت‌های دارویی ویژه