Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، سامانه پرتابل پرتودهی گاما که در نخستین شهرک فناوری‌های پرتودهی کشور در مجموعه بناب در استان آذربایجان شرقی ساخته شده است، روز پنجشنبه، سوم شهریورماه با حضور مهندس اسلامی، معاون رئیس جمهور و رییس انرژی اتمی ایران، دکتر سید پژمان شیرمردی، معاون سازمان انرژی اتمی و مدیرعامل شرکت توسعه کاربرد پرتوها، جمعی از مسوولان استان آذربایجان شرقی و مدیران ارشد سازمان انرژی اتمی افتتاح شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پژمان شیرمردی معاون رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: روز پنجشنبه، سوم شهریور ماه یکی از دستاوردهای جدید سازمان انرژی اتمی در بناب رونمایی می‌شود.

وی تصریح کرد: با تلاش دانشمندان صنعت هسته‌ای کشور سامانه پرتودهی قابل حمل گاما برای محصولات کشاورزی، طراحی و صنعتی سازی شده است و این سامانه مبتنی بر پرتوی گاما برای بهره‌برداری از صنعت کشاورزی گام نخست سازمان در استفاده از این تکنولوژی محسوب می‌شود و ما محدودیتی در ساخت این تجهیز نداریم.

شیرمردی عنوان کرد: پیش از این به صورت غیرپرتابل و ایستا گام‌های خوبی در این حوزه برداشته بودیم.

وی اضافه کرد: در حوزه‌های مختلف مانند صنعت، کشاورزی ، سلامت و سایر بخش‌ها اقدامات خوبی در یک سال گذشته صورت گرفته است و از روز پنجشنبه و با افتتاح این سامانه می‌توان از این پس مانع ضایعات ۳۰ درصدی محصولات کشاورزی شد.

مدیر عامل شرکت توسعه کاربرد پرتوها گفت: این سامانه در مرکز بناب سازمان انرژی اتمی تولید شده و نخستین نمونه این مدل در دنیا محسوب می‌شود که تاکنون تولید شده است؛ همچنین ما دومین کشور در دنیا هستیم که چنین سامانه‌هایی تولید می‌کنیم.

گزارش فارس حاکی است، این سامانه می‌تواند با پرتودهی محصولات فله‌ای غلات و حبوبات در دُزهای پایین؛ نسبت به گندزدایی، کنترل جوانه‌زنی و کاهش آفات انباری به منظور افزایش انبارمانی از طریق کاهش بار میکروبی و نابودی میکروارگانیسم‌های آلوده و نابود‌کننده مواد غذایی مورد استفاده قرار گیرد.

محصولات قابل پرتودهی از سوی این سامانه شامل حبوباتی نظیر نخود، لپه، عدس، لوبیا و نیز گندم و برنج می‌شود، همچنین می‌توان از سامانه پرتابل پرتودهی گاما برای خشکباری مانند گردو، بادام، پسته، فندق و ... استفاده کرد.

از جمله مزایای استفاده از پرتودهی در صنایع غذایی می‌توان به کاهش آلودگی‌های میکروبی، قارچی و انگلی انواع محصولات غذایی، حفظ بهتر مواد و ارزش تغذیه‌ای و کیفیت حسی مواد غذایی، تثبیت کیفیت مواد غذایی به مدت طولانی، جلوگیری از ضایعات و هدررفت درصد زیادی از محصولات غذایی همچنین عدم آلودگی محصول و محیط زیست اشاره کرد.

گزارش فارس حاکی است، نخستین شهرک فناوری‌های پرتوی کشور در زمینی به مساحت 50 هکتار در شهرستان بناب احداث شده است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: بناب تبریز نخستین سامانه پرتودهی چندمنظوره گاما سازمان انرژی اتمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۳۹۵۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح هفت نیروگاه خورشیدی در مدارس کشور

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، برنامه ساخت نیروگاه‌های خورشیدی پشت بامی در ۱۶ مدرسه کشور در دست اجرا است که از این تعداد، هفت نیروگاه در استان‌های اصفهان، قم، گلستان، آذربایجان شرقی، کهگیلویه و بویراحمد و خراسان جنوبی به صورت هم‌زمان به بهره‌برداری رسیدند.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با حضور در دبیرستان خیرساز زیرک پردیسان قم که مجهز به این فناوری شده است، گفت: ساخت این نیروگاه‌ها ضمن ایجاد درآمد پایدار و صرفه‌جویی در هزینه‌های مدارس، سبب افزایش خودآگاهی و تربیت اقتصادی دانش‌آموزان در راستای استفاده از انرژی‌های پاک می‌شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: در برنامه هفتم توسعه کشور، اختیار کسب درآمد اختصاصی برای همه مدارس از مسیر‌هایی مانند تولید انرژی پاک توسط سلول‌های خورشیدی یا تعبیه فضای تجاری در نظر گرفته شده تا هر مدرسه بتواند اقتصاد خود را پیش ببرد.

حمیدرضا خان محمدی یادآور شد: دو هزار و ۵۰۰ طرح برای اجرای نیروگاه‌های خورشیدی هدف‌گذاری شده است و در یک برنامه کوتاه‌مدت با همکاری دستگاه‌های متولی، ۲۰ هزار مدرسه به سلول‌های خورشیدی مجهز می‌شوند.

وی با ذکر اینکه در حال حاضر ۵۶ طرح نیروگاه خورشیدی در سطح کشور در حال اجراست، گفت: تاکنون نیروگاه‌های خورشیدی ۱۱ مدرسه در استان قم با ظرفیت ۲۲۰ کیلووات به مرحله اجرا رسیده‌اند که از این تعداد نیروگاه‌های پنج مدرسه با مجموع ظرفیت مجموع ۱۰۰ کیلووات به شبکه سراسری برق متصل شده‌اند.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور افزود: برای تولید انرژی از سلول‌های خورشیدی و استفاده از فضای مدارس در این امر، با خیرین و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی وارد مذاکره شده‌ایم تا این موضوع در همه مدارس جدیدالاحداث محقق شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: با تولید هر کیلووات ساعت نیروگاه خورشیدی ۵۶۰ گرم از انتشار گاز دی اکسید کربن جلوگیری و سبب صرفه جویی ۰.۲۷ مترمکعب مصرف گاز طبیعی و ۰.۲۲ لیتر مصرف آب می‌شود.

هم‌زمان با بهره‌برداری از این نیروگاه، آیین افتتاح مدرسه خیرساز حاج غلامرضا زیرک در پردیسان قم برگزار شد. این مدرسه در زمینی به مساحت پنج هزار و ۲۳ مترمربع و با زیربنای سه هزار و ۱۵۹ مترمربع در سه طبقه و بر اساس آخرین استاندارد‌های روز ساخته شده و دارای ۱۸ کلاس درس و مجهز به سه سامانه ۲۰ کیلوواتی تولید برق از انرژی پاک خورشیدی است.

دیگر خبرها

  • (ویدئو) فردا بزرگترین نمایشگاه دستاورد‌های ایران افتتاح خواهد شد
  • تجارت ایران با کشور‌های آفریقایی دوبرابر می‌شود/ فردا ۸ اردیبهشت زمان افتتاح بزرگترین نمایشگاه دستاورد‌های ایران
  • افتتاح همزمان ۷ نیروگاه خورشیدی مدارس در ۶ استان
  • (تصویر) هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو پکن: نمایش به روز‌ترین محصولات خودرویی جهان در چین
  • حضور اکسید در نمایشگاه خودرو پکن 2024
  • افتتاح هفت نیروگاه خورشیدی در مدارس کشور
  • فراهم شدن مقدمات احداث چهارمین هنرستان انرژی اتمی کشور در هرمزگان
  • واکنش آمریکا به گزارش اخیر گروسی درباره ایران
  • دست یاری صنعت هسته‌ای به صنعت نفت
  • تلاش آمریکا برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای