Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، محمد اسلامی ظهر امروز در مراسم افتتاح سامانه پرتابل پرتودهی گاما در شهرستان بناب  اظهار کرد: شاهد غفلت دیرینه‌ای در زمینه توسعه فناوری‌های هسته‌ای هستیم و آنچنان که شایسته این عرصه باشد و بتواند در زندگی مردم و اقتصاد ملی تاثیر‌گذار باشد؛ در همه ابعاد این صنعت مورد توجه قرار نگرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: صنعت هسته‌ای در زندگی و اقتصاد ملی وجود داشته اما با مقیاس محدود بوده است؛ البته امروز و به لطف الهی و همت همکاران توانستیم در بازه زمانی کوتاه این پروژه را به چنین مرحله‌ای برسانیم. این پروژه شامل طراحی و ساخت سامانه پرتابل پرتودهی گاماست که در دنیا و در حوزه پرتودهی مواد غذایی و محصولات کشاورزی استفاده می‌شود؛ از تاریخ اول دی‌ 1400 این پروژه کلید خورد و 31 مرداد 1401 آماده رونمایی شد و اکنون در روز پنجشنبه سوم شهریور ماه این سامانه به بهره‌برداری رسید.

مهار و کنترل ضایعات حوزه کشاورزی و مواد غذایی

وی تصریح کرد: کاربرد مشخص سامانه پرتابل پرتودهی گاما این است که با پرتودهی به موادغذایی و محصولات کشاورزی می‌تواند، آفت‌پذیری آنها را از بین برده و در مقابل عمر نگهداری و انبار‌مانی این مواد و محصولات را افزایش دهد و از این طریق حدود 30درصد ضایعات کشور در حوزه کشاورزی و موادغذایی را به طرز چشمگیری، مهار و کنترل خواهیم کرد.

وی افزود: طرحی را از سوی سازمان انرژی اتمی ایران و بر اساس سند توسعه کاربرد پرتوها عملیاتی کرده‌ایم که بر اساس آن 12 قطب صنعتی در کشور پیش‌بینی و طراحی شده و سامانه‌های در حال طراحی و ساخت در تمام مراکز و با محوریت بخش خصوصی و با پشتیبانی سازمان انرژی اتمی، نصب خواهد شد و بدین ترتیب گستره ملی را انشاالله در 3 سال آینده تحت پوشش این سامانه‌ها قرار خواهیم داد.

 اسلامی گفت: اکنون در نقطه آغاز قرار داریم و ثابت شد اگر اراده کرده و به ظرفیت ملی و به استعداد جوانان اعتماد کنیم، می‌توانیم طرح‌ها و برنامه‌هایی که احتمالا به دلیل پیچیدگی‌های تکنولوژیک دور از دستیابی بودند را محقق کنیم و انشالله با توجه و عنایت پروردگار حتما به نتایج خوبی دست خواهیم یافت.

وی تاکید کرد: به ثمر رسیدن طرحی که امروز بهره‌برداری می‌شود، نشان می‌دهد این تفکر پیروز است و می‌تواند موجب تداوم موفقیت‌ها شود. به تدریج و پس از نصب و بهره‌برداری سامانه پرتابل پرتودهی گاما، شاهد خدمتی ماندگار برای فعالان اقتصادی در این حوزه و مردم عزیز به عنوان مصرف‌کننده نهایی محصولات خواهیم بود.

نصب 12 سامانه پرتابل پرتودهی گاما تا پایان سال 1402

رییس سازمان انرژی اتمی ایران درباره میزان نیاز کشور به این سامانه‌ها و همچنین برنامه‌های این سازمان در این حوزه توضیح داد: قرار است این سامانه‌ها در 12 قطب پیش‌بینی شده به عنوان مراکز لجستیک نصب شوند؛ ظرفیت برنامه‌ریزی شده به این صورت است که بتوانیم تا پایان سال 1402 حدود 12 سامانه در 12 منطقه نصب کنیم و با توجه به ظرفیت سرویس‌دهی روزانه به 20تن محصول، در گام ابتدایی قرار داریم و افزایش ظرفیت، بستگی به میزان استقبال و مشارکت بخش خصوصی دارد که خوشبختانه این مساله با افق روشن و خوبی مواجه شده و به تدریج ظرفیت خود را متناسب با نیاز و استقبال، افزایش خواهیم داد.

وی تاکید کرد: پیش‌بینی می‌کنم در طول 3 سال آینده بتوانیم شاهد گسترش بسیار خوب این سامانه در سطح کشور باشیم. از کسانی که دارای مراکز لجستیکی و سیستم‌های سورتینگ بوده و روزانه به ظرفیت قابل ملاحظه‌ای سرویس‌دهی می‌کنند، دعوت می‌کنم در این طرح مشارکت کنند چراکه سفارش این عزیزان سبب می‌شود تا ما بتوانیم افزایش تقاضا را مدیریت کنیم تا مردم سراسر کشور از مواهب این سامانه بهره‌مند شوند.

انتهای  پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: رئیس سازمان انرژی اتمی ایران تبریز بناب شهرستان بناب مواد غذایی سازمان انرژی اتمی سامانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۳۹۵۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساختمان‌های اداری باقیمانده در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه بازسازی و تکمیل می‌شود

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: تلاش می‌شود از همه توان سازمان بحران برای بازسازی مناطق زلزله‌زده کرمانشاه به ویژه بازسازی ساختمان‌های خدمات‌رسان استفاده شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، محمدحسن نامی امروز _ شنبه هشتم اردیبهشت _ در اولین جلسه مدیریت بحران، که در سالن جلسات شهید سلیمانی استانداری کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: پیشگیری، آمادگی، بازسازی و باز توانی از مؤلفه‌های مهم مدیریت بحران هستند که روح حاکم بر مدیریت بحران بحث پیشگیری است.

وی با تأکید بر آمادگی لازم برای مقابله با هرگونه بحران، افزود: با توجه به اینکه نظم آب و هوایی جهان به هم ریخته، باید برای هر نوع حادثه‌ای در کشور از آمادگی‌های لازم برخوردار باشیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه نظم آب و هوایی در جهان بهم خورده است، خاطرنشان کرد: با توجه به اقلیم آب و هوایی ایران، این شرایط آمادگی بالایی را می‌طلبد.

نامی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری بر بحث مدیریت بحران، تاکید کرد: در حال خرید یک‌سری تجهیزات هستیم که استان کرمانشاه با توجه به نقش مرکزیت در غرب کشور از این تجهیزات بهره‌مند خواهد شد.

وی تصریح کرد: امروزه بحران به عنوان اصلی‌ترین و راهبردی‌ترین مسئله کشورها مطرح است، بنابراین آمادگی کامل برای مقابله با هرگونه حادثه‌ای ضروری داشته باشیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به وقوع سیل‌های اخیر در بعضی استان‌های کشور، گفت: بیش از ۱۴۴ هزار کیلومتر رودخانه در کشور وجود دارد که ۶ هزار و ۸۲۰ آن از مناطق مسکونی شهری و روستایی عبور می‌کند.

نامی با بیان اینکه ۷ استان کشور در سال با بحث سیلاب مواجه است، اضافه کرد: باید در ساخت جاده‌ها، پل‌ها و ساخت‌وسازها توجه ویژه‌ای شود.

وی با اشاره به شعار سال جهش تولید با مشارکت مردم، تاکید کرد: با توجه به شعار سال به مشارکت مردم توجه ویژه‌ای خواهد شد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با تأکید بر تهیه نقشه دیجیتالی شهر کرمانشاه اضافه کرد: در نقشه دیجیتالی اقدامات مهندسی بارگذاری می‌شود که در این راستا از سوی استان و مدیریت بحران اعتبار آن تأمین شود.

نامی با اشاره به استفاده بخش صنعت از پساب‌های شهر کرمانشاه، اظهار کرد: امسال باید ۲۵۰ میلیون اصل درخت به ویژه مثمر کاشته شود چون توسعه فضای سبز اصول مهمی در دنیا برای ادامه زندگی و حیات است.

وی با اشاره به زلزله سرپل ذهاب و خسارات باقی‌مانده در اماکن عمومی، مساجد و ادارات، خاطرنشان کرد: بودجه باید به صورت مرحله به مرحله با دقت تا پایان بازسازی واقعی مدنظر باشد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: تلاش می‌شود از همه توان سازمان بحران برای بازسازی مناطق زلزله‌زده کرمانشاه به ویژه بازسازی ساختمان‌های خدمات‌رسان به مردم استفاده شود.

کد خبر 748433

دیگر خبرها

  • حمله گسترده روسیه به زیرساخت های انرژی اوکراین در سه منطقه
  • «دودا» هیچ اختیاری درباره استقرار تسلیحات اتمی آمریکا ندارد
  • یک مقام دولتی عنوان کرد؛ ارتباط شبه سوییفت با برخی کشور‌ها داریم
  • ساختمان‌های اداری باقیمانده در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه بازسازی و تکمیل می‌شود
  • ارتباط شبه سوئیفت و تجارت با ۱۰ کشور از طریق ارزهای ملی
  • پیگیری اقدامات حبس زدایی از جرایم پزشکی
  • رگبار باران و رعد و برق در ۷ استان طی امروز و فردا | ۳ روز گرد و خاکی در بخشی از کشور
  • رئیس سازمان برنامه و بودجه: آمادگی تأمین انرژی پایدار مورد نیاز کشور‌های منطقه و اروپا را داریم
  • سفر رئیس سازمان مدیریت بحران کشور به کرمانشاه
  • منظور: با وجود تحریم‌ها آمادگی تامین انرژی پایدار منطقه و اروپا را داریم