Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری از آمادگی دولت سیزدهم برای حمایت روزافزون از زیست‌بوم صنایع خلاق در حوزه کودکان به منظور توسعه این شاخه از حوزه نوآوری در کشور خبر داد.

 به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو به نقل از روابط عمومی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، دکتر محمدصادق خیاطیان طی سخنانی در «رویداد شصت و چهار» که با هدف مرور تلاش‌های صورت گرفته در زیست‌بوم نوآوری و کارآفرینی صنایع خلاق و فرهنگی کشور در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد، به مرور آنچه در دو دهه اخیر بر زیست‌بوم نوآوری کشور گذشته است، پرداخت و گفت: اواخر دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد، اولین گام‌های ایجاد شرکت‌های دانش بنیان، پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد برداشته شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آن زمان، تازه صحبت از قانون برنامه چهارم توسعه بود و تا آن زمان حرفی از اکوسیستم فناوری و اصطلاحاتی نظیر VC (سرمایه‌گذاری خطرپذیر) مطرح نبود.

وی افزود: این‌ها مفاهیمی بود که برای اولین بار از خارج گرفته بودیم و درصدد بومی‌سازی آن برآمدیم. دهه 80 به یافتن خلاء‌های قانونی و تهیه زیرساخت‌های لازم و ایجاد پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد گذشت تا اینکه در سال 1389 «قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات» به تصویب رسید.

این استاد دانشگاه ادامه داد: پس از تصویب این قانون توسعه زیست‌بوم نوآوری در کشور شتاب گرفت و سرعت تغییر تا آنجا ادامه یافت که پس از 10 سال از تصویب قانون دانش بنیان‌ها این احساس شکل گرفت که نیاز به بازنگری و به‌روزرسانی دارد، این در حالی بود که جزو معدود قوانینی بود که به سرعت جای خود را در فضای علمی و فرهنگی کشور باز کرد و توانست به این میزان عمق و نفوذ دست یابد، تا آنجا که چندی پیش نیز با همت و همکاری مشترک دولت سیزدهم و مجلس شورای اسلامی قانون تولید جهش دانش بنیان به تصویب رسید که یکی از اهداف آن توسعه صنایع خلاق است.

خیاطیان در ادامه با تاکید بر اینکه امروز صنایع خلاق جای خود را در فضای نوآوری کشور باز کرده و صنایع کشور را نیز وادار به تغییر کرده است، گفت: اتفاقات قریب به دو دهه‌ای که در زیست‌بوم نوآوری کشور رخ داده و موفقیت‌هایی که به دست آمده، حاصل زحمات و خون دل‌های زیادی است که فعالان این حوزه برای آن به خرج داده‌اند.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری یادآور شد: امروز در این جمع حاضر شدم تا از زحمات تک‌تک فعالان این حوزه تشکر کنم و یک توصیه در خصوص توجه بیش از پیش صنایع خلاق به فعالیت و تمرکز در حوزه مخاطبان کودک کنم، چون این حوزه، حوزه‌ای مهم برای خانواده‌ها است و باید بیش از پیش بر این موضوع متمرکز شویم.

وی با تاکید بر اینکه هرچه در حوزه کودک فعالیت کنیم کم است، اظهار کرد: امروز حوزه کودک دغدغه بسیاری از خانواده‌های ایرانی است و دنیا نیز بر این موضوع متمرکز شده است، پس باید بیش از گذشته برای این حوزه اهمیت قائل شویم و به کار‌های نوآوری در این زمینه بپردازیم.

خیاطیان با تاکید بر ضرورت تولید محتوای باکیفیت، متناسب با فرهنگ ایرانی و اسلامی کشورمان در حوزه کودکان، گفت: محتوایی که به دست فرزندان ما می‌رسد باید از حساسیت‌های بالایی برخوردار باشد. اگرچه تاکنون کار‌های خوبی در این زمینه انجام شده، اما همچنان با خلاء‌هایی در این زمینه روبرو هستیم. خواهش بنده از این جمع که اصلی‌ترین فعالان زیست‌بوم نوآوری در کشور هستید این است که بر موضوع کودک تمرکز ویژه‌ای داشته باشید.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در پایان تاکید کرد: به نمایندگی از دولت اعلام می‌کنم که دولت سیزدهم آمادگی دارد تا هر کمکی که می‌تواند در خصوص توسعه زیست‌بوم حوزه خلاق مبتنی بر صنایع خلاق انجام دهد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دولت آیت الله رئیسی رئیس جمهور مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری زیست بوم نوآوری دانش بنیان صنایع خلاق حوزه کودک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۴۰۰۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

​​​​​​​توسعه همکاری محیط زیستی ایران و آفریقای مرکزی

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: جمهوری اسلامی ایران آماده گسترش همکاری‌ها در همه زمینه‌های اقتصادی و محیط زیستی با کشور جمهوری آفریقای مرکزی است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از سازمان حفاظت محیط زیست، علی سلاجقه در دیدار با تیبولیته انگارته روبارد، وزیر شرکت‌های کوچک و متوسط جمهوری آفریقای مرکزی که در سازمان حفاظت محیط‌زیست برگزار شد، با اشاره به پیشرفت‌های علمی کشورمان در حوزه‌های مختلف از جمله محیط زیست اظهار داشت: ایران آماده اعطای بورس به دانشجویان آفریقای مرکزی برای کسب علم در همه حوزه‌های فنی مهندسی، پزشکی و بالاخص حوزه محیط زیست است.

وی با اشاره به اینکه جمهوری آفریقای مرکزی از سال ۲۰۱۶ میلادی سعی کرده تا از زیر پرچم استعمار غرب خارج شود، افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره از ندای آزادیخواهی در هرگوشه از جهان حمایت کرده است و در این راستا هر توانی که در حوزه محیط زیست داریم را در اختیار مردم و دولت شما قرار خواهیم داد.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: کشور ما در همه زمینه‌های فناوری علمی به ویژه انرژی‌های نو، مدیریت منابع آب و پساب، مدیریت پسماند، حفاظت از زیستگاه‌های طبیعی و توسعه رشته‌های دانشگاهی مختلف در حوزه محیط زیست می‌توانیم نیازهای مردم آفریقای مرکزی را تامین کنیم و در این راستا پیگیری‌ها و هماهنگی‌های لازم برای دعوت از وزیر محیط زیست این کشور برای حضور در ایران انجام خواهد گرفت.

سلاجقه با تاکید بر اینکه در آموزه‌های دینی و فرهنگی کشور ما ارتباط با ملت‌های جهان مبتنی بر انسانیت و تقوا تعریف شده و رنگ و نژاد هیچ جایگاهی در تعریف روابط و ارتقاء سطح مراودات ندارد، افزود: امیدوارم با توجه به موج جدید استعمار ستیزی که در کشورهای آفریقای مرکزی آغاز شده است، استثمار برای همیشه از این منطقه از قاره کهن آفریقا رخت ببندد و مردم شریف این کشورها در صلح و آرامش باشند.

نیازمند واردات فناوری‌های نوین و تربیت نیروی انسانی کارآمد هستیم

تیبولیته انگارته روبارد، وزیر شرکت‌های کوچک و متوسط جمهوری آفریقای مرکزی میز در این دیدار با اشاره به مشکلاتی که کشور فرانسه در طی سالها استعمار برای آفریقای مرکزی ایجاد کرده است، اظهار داشت: من امروز به عنوان نماینده کشور آفریقای مرکزی اعلان می‌دارم که فضای رسانه‌های کذب و دروغ ما را از این کشور و ظرفیت‌های عالی پیشرفت آن محروم کرده و رشد چشمگیر جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه‌ها و نگاه انسانی شما به ارتباطات سرآمد جهان است ما به صورت جدی در جمع‌آوری و مدیریت پسماندها در شهرها و روستاهای کشورمان دچار مشکل هستیم.

وی با تاکید بر اینکه مشکلات اقتصادی باعث شده تا مردم و جوامع محلی دست به برداشت‌های بی‌رویه از جنگل‌های آفریقای مرکزی بزنند، یادآور شد: این برداشت‌ها به همراه تغییرات اقلیمی باعث شده تا توازن فصل‌های ما که پیشتر ۶ ماه بارندگی و ۶ ماه خشکی بوده تغییر یابد و ما اکنون برخی سالها چهار ماه بارندگی یا چهار ماه خشکی داریم و این آسیب جدی به کشاورزی ما وارد کرده است.

وزیر شرکت‌های کوچک و متوسط جمهوری آفریقای مرکزی گفت: ما نیازمند واردات فناوری‌های نوین و تربیت نیروی انسانی کارآمد هستیم و در این باره از جمهوری اسلامی ایران درخواست داریم تا در این زمینه به ما کمک کند.

کد خبر 749489

دیگر خبرها

  • جهاددانشگاهی؛ حلقه میانی پیوند صنعت و دانشگاه
  • بازتعریف نقش جهاد دانشگاهی در زیست بوم نوآوری و فناوری کشور
  • رفع نیاز‌های فناورانه صنایع معدنی با کمک ۳۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان
  • خلاقیت؛ موتور رشد شهرها
  • تصویب سند توسعه دانش بنیان خراسان جنوبی
  • ​​​​​​​توسعه همکاری محیط زیستی ایران و آفریقای مرکزی
  • راه رسیدن به نوآوری، سرمایه‌گذاری بر انسان خلاق است
  • حضور خانه خلاق و مرکز نوآوری قوه مقننه در سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی اینوتکس
  • مرزهای جغرافیایی صادرات فرش باید توسعه پیدا کند
  • آمادگی ایران برای همکاری صنعتی با آفریقا/ رابطه برد_برد می‌خواهیم