Web Analytics Made Easy - Statcounter

فناوری های نرم و صنایع خلاق و فرهنگی که حوزه‌هایی مانند تولید محتوای صوتی و تصویری، پی نمایی و نشر، سینما و انیمیشن، نوآوری اجتماعی یادگیری الکترونیکی، آموزش، بازی های ویدیویی و موبایل و موسیقی تا صنایع دستی و ورزشی و تندرستی و گردشگری و غیره را در بر می‌گیرد در چند سال اخیر مورد توجه دولت‌های مختلف قرار گرفته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 موضوعاتی که شاید بتوان ظهور و گسترش فناوری های نرم و دیجیتال و لزوم توجه به اقتصاد پایدار را در صدر آن‌ها قرار داد. بسط این مفاهیم در دنیا به افزایش روز افزون‌ عرضه و تقاضای محصولات و خدمات فرهنگی و خلاق منجر شده است.

اکنون محصولات فرهنگی و خلاق همچون فیلم‌ها، انواع بازی‌ها و سرگرمی‌های رایانه‌ای تکنولوژی های VR و AR  با تکیه بر فناوری‌هایی پیشرفته به راحتی به حوزه عمومی رسوخ کرده است تا به دست مصرف‌کنندگان برسد. فناوری‌های نرم کمک کرده تا بسیاری از افراد در قالب تیم ها و بنگاه‌ها و شرکت های خلاق به عرضه محصولات و خدمات فرهنگی بپردازند. بخشی از این بازیگران در خانه های خلاق و نوآوری که به صورت تخصصی در این حوزه فعالیت می کنند مستقر هستند و به توسعه خدمات و محصولات خود مشغولند.

در کشور ما، دو بخش فرهنگ، هنر و صنعت از یکدیگر فاصله سازمانی داشت و امور مربوط به آن‌ها به مثابه دو بخش متمایز ساماندهی می شد، به این دلیل که در بخش صنعت دیدگاه فرهنگی کمتر مورد توجه بود و بخش فرهنگ و هنر نیز به مسایل صنعتی توجه چندانی نمی‌کرد؛ همین عوامل باعث شده بود بین این دو بخش «شکاف ایجاد شود؛ ولی در حال حاضر با رویکرد جدید حاکمیت به حوزه صنایع خلاق و فرهنگی، تاکید مقام معظم رهبری به قوای سه گانه بر لزوم توجه به این حوزه و همچنین تلاش هایی که در دهه اخیر در ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری صورت گرفته؛ زیرساخت های لازم برای ایجاد و توسعه زیست بوم صنایع خلاق ایجاد شده و شکل گیری اقتصاد خلاق را هدف قرار داده است.

به رغم وجود دیدگاه‌های منفی نسبت به تولید انبوه محصولات و خدمات فرهنگی، تجربه سایر کشورها و دولت‌ها نشان می‌دهد توسعه هوشمندانه صنایع فرهنگی ملی که به خلق، تولید و تجاری‌سازی مفاهیم و مضامین نامشهود با ماهیت فرهنگی در قالب کالا یا خدمات منجر می شود و شاخه‌های مختلفی مانند نوآوری عمومی، نشر، سینما، اسباب‌بازی، رادیو و تلویزیون، مد و لباس، موسیقی، گردشگری، صنایع دستی، طراحی، معماری و... و. را در بر می‌گیرند، می‌تواند به توسعه فرهنگی و اجتماعی، اقتصادی، و حتی سیاسی کشور کمک کند و برعکس، زوال این صنایع خلاق بر اثر هرگونه عوامل داخلی یا خارجی می‌تواند تبعات منفی اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی یا سیاسی داشته باشد.  

طی سال‌های اخیر، جامعه بین‌المللی به طور فزاینده‌ای نقش غیرقابل انکار فرهنگ و صنایع خلاق را در توسعه به رسمیت شناخته است و روی برنامه‌ریزی در این حوزه تمرکز کرده‌اند و نقش فرهنگ و صنایع فرهنگی و خلاق به عنوان ابزاری مهم در دستیابی به اهداف توسعه را مورد توجه قرار داده‌اند.

صنایع خلاق و فرهنگی به‌عنوان فرآیندهایی که سبب می‌شوند فعالیت‌های صورت گرفته در زمینه هنر، فرهنگ و صنایع خلاق تأثیر گسترده‌تری بر اقتصاد از طریق ایجاد شرکت های خلاق داشته باشد شناخته می شوند. در واقع صنایع خلاق کمک می کنند تا نوآوری مبتنی بر فرهنگ از بخش‌های فرهنگی و خلاق به سایر بخش‌ها و صنایع گسترش یابد و بدین‌گونه به نوآوری در اقتصاد گسترده‌تر و عدالت اجتماعی، اقتصادی و آموزشی کمک می‌کنند. صنایع خلاق از طریق تعامل بین نوآوری مبتنی بر فرهنگ و سایر انواع نوآوری و فناوری ها حاصل می‌شوند.  
 

برچسب‌ها هفته دولت صنایع خلاق دانش‎ بنیان ‎ها دولت مردمی پروندهٔ خبری یکسال با «دولت مردم»

منبع: ایرنا

کلیدواژه: هفته دولت صنایع خلاق دانش بنیان ها هفته دولت صنایع خلاق دانش بنیان ها دولت مردمی فناوری های نرم فرهنگی و خلاق صنایع خلاق فناوری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۴۰۴۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۲۲ درصدی تعاونی‌های زنان در دولت سیزدهم

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از رشد بیش از ۲۲درصدی تعاونی‌های زنان در دولت مردمی سیزدهم خبر داد و گفت: دولت توجه ویژه‌ای به فعالیت بانوان در قالب تعاونی دارد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگاراقتصادی خبرگزاری تسنیم، نگاهی به آمارها بیانگر این است که  تعداد افراد شاغل در کشور در زمستان 1402 بالغ بر 24.1 میلیون نفر بوده است. از این تعداد 84.4 درصد را مردان و 15.6 درصد را زنان تشکیل داده اند. اما از سوی دیگر میزان اشتغال ناقص در زنان کمتر از مردان بوده است.

آمارها بیانگر این است که در زمستان 1402، تعداد افراد دارای اشتغال ناقص به 2 میلیون و 82 هزار و 48 نفر رسیده است. به بیان دیگر در این برهه زمانی 8.6 درصد از افراد شاغل، از حداکثر بهره‌وری خود استفاده نکرده و در زمره نیمه بیکارها یا اشتغال ناقص قرار گرفته اند. برآوردها خبر از آن می دهد که شمار افرادی که درگیر اشتغال ناقص بوده‌اند در گروه مردان بیشتر از زنان بوده است.

حامد ویس‌کرمی، معاون امور تعاون وزارت تعاون,کار و رفاه اجتماعی  با اشاره به اینکه هدف ارتباط دوسویه جهت بررسی مشکلات و موانع صورت گرفت گفت: تعاونی‌های زنان تعاونی‌های هستند که حداقل 70درصد اعضا آن‌ها را زنان تشکیل می‌دهند.  تعداد 7هزار و 10تعاونی زنان با عضویت بیش از 66هزار نفر بالغ بر 92 هزار فرصت شغلی در کشور فعال هستند.  

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: 45درصد از تعاونی‌های زنان در گرایش‌های فرش دستباف، صنعت و صنایع دستی، 18درصد در گرایش کشاورزی، 23درصد در رشته خدمات  و 14درصد در سایر گرایش‌ها فعالیت دارند. 

وی گفت: تعاونی‌های زنان بیشتر در حوزه صنایع دستی، فرش دستباف، صنایع غذایی، صنایع بسته‌بندی و کشاورزی فعالیت دارند.  در حوزه‌های گردشگری نیز ظرفیت‌های کسب و کار و اشتغال خوبی برای بانوان در بخش تعاونی کشور وجود دارد. 

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون 1223 شرکت تعاونی زنان با  12 هزار و 196 عضو و 18 هزار و 900 فرصت شغلی تشکیل شده است که از رشد بیش از 22درصدی نسبت به مدت دوره مشابه قبل برخوردار است. 

وی با تاکید بر تقویت تعاونی های زنان در سال جاری بیان کرد: خوشبختانه سایر دستگاه‌ها نیز همکاری مطلوبی با تعاونی ها دارند و حمایت از تعاونی‌ها منجر به ایجاد اشتغال پایدار و امنیت شغلی خواهد شد. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جهاددانشگاهی؛ حلقه میانی پیوند صنعت و دانشگاه
  • باید فبین‌فود را در سطح بین‌المللی گسترش دهیم
  • از توجه ویژه به توسعه روابط فرهنگی با همسایگان تا طرح مساله غزه در اجلاس باکو
  • خلاقیت؛ موتور رشد شهرها
  • دیپلماسی فرهنگی در دولت سیزدهم به‌طور جدی دنبال می‌شود
  • توسعه همکاری‌های فناورانه ایران و ترکیه نتایج خوبی را برجای می‌گذارد
  • تصویب سند توسعه دانش بنیان خراسان جنوبی
  • راه رسیدن به نوآوری، سرمایه‌گذاری بر انسان خلاق است
  • حضور خانه خلاق و مرکز نوآوری قوه مقننه در سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی اینوتکس
  • رشد ۲۲ درصدی تعاونی‌های زنان در دولت سیزدهم