Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارس نیوز»
2024-05-01@00:15:58 GMT

درمان خشکی لب در طب سنتی با 30 روش فوری و اثربخش

تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۴۱۵۱۶

خشکی لب از جمله معضلاتیست که در صورت عدم رسیدگی و درمان به موقع بسیار آزار دهنده خواهد بود. اگر راه های زیادی را امتحان کرده اید و نتیجه نگرفتید؛ درمان خشکی لب در طب سنتی با کمک 30 روش که در پارس نیوز در اختیارتان قرار داده ایم را امتحان کنید

نشانه‌های خشکی لب کدام‌اند؟

علائم زیر نشان می‌دهند که فرد دچار خشکی لب شده است:

● پوست‌پوست شدن و ترک خوردن

● تب‌خال

● زخم‌های روی لب

● تورم

● خونریزی

چه کسانی بیش از دیگران دچار کیلیت می‌شوند؟

کودکانی که از پستانک استفاده می‌کنند و هر فردی که انواع ارتودنسی را روی دندان‌هایش انجام داده یا دندان مصنوعی دارد بیش از دیگران به درمان خشکی لب ها به دلیل کیلیت نیاز خواهند داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کم‌آبی بدن و سوءتغذیه دو علت خشکی لب هستند که نباید نادیده گرفت.

فردی که از کم‌آبی بدن رنج می‌برد نشانه‌های زیر را دارد:

● سرگیجه و سردرد

یبوست

● ادرار زیاد

● خشکی دهان

● در موارد نگران‌کننده و شدیدتر، فرد مبتلا ممکن است دچار افت فشارخون، تب، تنفس سریع یا تپش قلب تند شود.

سوءتغذیه هم یکی دیگر از علت خشکی لب ها است و بسیاری از نشانه‌های کم‌آبی بدن را در کنار موارد زیر شامل می‌شود:

● ضعف عضلانی

پوسیدگی دندان

● تورم شکمی

● شکننده شدن استخوان‌ها

همچنین این بیماری به دلیل کمبود مصرف ویتامین پیش می‌آید. بنابراین لازم است تا افرادی که از رژیم‌های غذایی محدود استفاده می‌کنند (مثلاً گیاهخواران) نسبت به فرایند ویتامین رسانی به بدن خود آگاهی کامل داشته باشند.

دلایل ایجاد خشکی و پوست پوست شدن لب

آفتاب داغ و سرمای زمستان

اگر چه همیشه آب و هوا را در این مورد مقصر می‌دانیم، اما در واقع همه تقصیر‌ها متوجه هوا نیست. تابش خورشید، می‌تواند باعث تبخیر رطوبت آن و خشکی شود. این مسئله در مناطقی که رطوبت هوا کم‌تر است، بیشتر خودش را نشان می‌دهد؛ البته وجود باد‌های خشک هم در این مسئله نقش دارد.

نه تنها گرما بلکه سرما هم می‌تواند لب‌های شما را خشک و ترک‌خورده کند، به خصوص در مناطقی که سوز باد‌های سرد زمستان بیشتر است. بنابراین فکر نکنید که در زمستان خبری از خشکی لب نیست. حتی در این فصل ابری، باد زمستان بیشتر می‌سوزاند.

لیسیدن

لیسیدن لب یا خیس کردن آن با زبان، بر خلاف آنچه به نظر می‌رسد، باعث خشکی لب و ترک‌خوردن آن می‌شود، زیرا بزاق با ایجاد رطوبت موقت و از بین بردن چربی طبیعی پوست، باعث تبخیر پوستی بیشتر شده و در نهایت سبب خشکی بیشتر لب می‌شود.

عفونت قارچی

آیا می‌دانید ترک‌خوردگی و خشکی لب ممکن است علامتی از عفونت قارچی باشد؟ مخصوصا اگر ترک در گوشه‌های دهان باشند، این احتمال قوی‌تر می‌شود. دکتر «شاون آلن» (Shawn Allen)، متخصص پوست در شهر بولدر ایالت کلرادو، می‌گوید: همه‌ی ما در پوست خود قارچ‌هایی داریم و ترک‌خوردگی‌ لب‌ها می‌تواند نشان‌دهنده‌ی این باشد که پوست بیش از اندازه قارچ تولید می‌کند. این قارچ‌ها می‌توانند در اثر گرما و رطوبت یا بزاقی که با آن لب‌های خود را تر می‌کنید، رشد کنند. بهترین درمان، نوشیدن آب فراوان و اجتناب از زبان‌زدن به لب‌هاست.

سرماخوردگی

انسداد مسیر تنفسی بینی (در اثر سرماخوردگی) و درنتیجه نفس کشیدن از دهان هم باعث خشکی لب و سپس پوسته شدن و ترک خوردنش می‌شود.

عادت تنفس از راه دهان

بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی‌، سینوزیت و آپنه خواب که راه‌های تنفسی را مسدود می‌کنند و فرد تنها قادر به  تنفس از راه دهان است، احتمال خشکی لب‌ها را افزایش می‌یابد. همچنین کسانی که عادت به نفس کشیدن از راه دهان دارند، بیشتر از سایر افراد در معرض خشکی لب‌ها قرار دارند.

تنفس اصولی و درست از بینی است. بنابراین اگر زمانی از خواب بیدار و متوجه باز بودن دهانتان شدید، باید منتظر خشکی لب‌ها هم باشید. همچنین به دلیل گرفتگی بینی، افراد مجبور می‌شوند تا با دهان نفس بکشند پس لازم است اقدامات درمانی لازم در این مورد انجام شود.

کم آبی بدن

یکی از علامت‌های کم شدن آب بدن، خشکی لب است. در کسانی ‌که گرما زده شده‌اند، یا به ‌علت اسهال آب زیادی از دست داده‌اند، با مشاهده شدت خشکی لب می‌توان پی به شدت کمبود آب برد.

کمبود ویتامین B2

ویتامین B2 یا «ریبوفلاوین» برای فعالیت‌هایی همچون عملکرد سلولی، متابولیسم چربی‌ها و حفظ سطح نرمالی از «اسیدآمینه‌ی هموسیستئین» در خون ضروری است. اگر لب‌تان ترک‌خورده و متورم‌شده، ممکن است ناشی از کمبود «ریبوفلاوین» باشد. بهتر است از غذاهای سرشار از ویتامین B2 مانند تخم‌مرغ و گوشت کم‌چرب بیشتر استفاده کنید.

واکنش آلرژیک

اگر لب‌تان طوری برآمده شده که گویی همین الان فیلر تزریق کرده‌اید، ترک‌خوردگی لب‌تان می‌تواند یک واکنش آلرژیک باشد. ممکن است به مواد موجود در مواد آرایشی که برای لب‌تان استفاده می‌کنید، حساسیت داشته باشید. به‌عنوان مثال به «شی باتر» یا «روغن درخت شی» (shea butter)، موم زنبورعسل یا روغن کرچک حساس باشید. همچنین ممکن است به غذاهای خاصی حساسیت داشته باشید. هر ماده‌ی غذایی که می‌خورید، یادداشت و بررسی کنید تا متوجه شوید چه چیزهایی برای شما مناسب هستند.

کبد چرب و حرارت کبد و خشکی لب 

کبد چرب و حرارت کبد یکی از مشکلاتی است که منجر به پدید آمدن خشکی و زخم روی لب می‌شود. در واقع با به وجود آمدم خشکی روی لب و یا پوسته پوسته شدن لب‌ها میتوان این احتمال را داد که کبد به بیماری‌هایی دچار شده است. کبد چرب و حرارت کبد در اثر مصرف روغن‌های ناسالم بازاری و فست فود به وجود می‌آید . از این رو لازم است برای سلامتی کبد به مواد غذایی و خوراکی‌هایی که مصرف می کنید توجه داشته باشید.

حساس به آرایش

استفاده مکرر از صابون و مواد شیمیایی دیگر مثل محصولات آرایشی غیر استاندارد و رژ لب‌ می‌تواند موجب حساسیت پوست لب ‌شود. البته پوسته شدن لب در بیماری‌هایی مانند حساسیت و اگزما شایع‌تر است و می‌تواند حتی به علت تماس موادی نظیر لیمو ترش و پرتقال به وجود آید. بهتر است مراقب حجم دهنده‌های لب باشید، چون در آنها اغلب موادی به ‌کار رفته است که با تحریک و التهاب لب، آن‌ را بزرگ تر و پُرتر نشان می‌دهد.

مصرف بیش از حد ویتامین A

از طرفی دیگر، خشکی لب‌ها ممکن است به دلیل مصرف بیش‌از‌اندازه‌ی ویتامین A باشد. مسمومیت با ویتامین A زمانی روی می‌دهد که مکمل‌های زیادی مصرف کنید. شما باید در مصرف مکمل ویتامین A بسیار محتاط باشید زیرا بخش عمده‌ای از نیاز بدن به ویتامین A از طریق تغذیه تأمین می‌شود. اگر مقدار ویتامین A در سیستم بدن شما زیاد باشد، باعث ترک‌خوردگی پوست و لب‌ها خواهد شد.

ترش و سوزان

غذاهای ترش و مرکبات که اسیدی هستند ممکن است باعث تحریک لب و خشکی و ترک خوردن آن شوند. در این حالت سوزش لب هم ایجاد می‌شود. علاوه بر این پوست انبه هم حاوی ماده‌ای به نام توکسیکودندرون است که در سم گیاه پاپیتال هم وجود دارد و ممکن است به لب آسیب برساند. در ضمن افرادی که به آجیل حساسیت دارند، باید مراقب محصولات بهداشتی –آرایشی که در ترکیبشان از دانه‌های روغنی ،  بادام و ... استفاده شده، باشند.

سدی در راه

انسداد مسیر تنفسی بینی (در اثر سرماخوردگی) و درنتیجه نفس کشیدن از دهان هم باعث خشکی لب و سپس پوسته شدن و ترک خوردنش می‌شود.

دودی که خشک می‌کند

این را حتما بارها شنیده‌اید که خشکی دهان و لب‌ها از کمترین عوارض سیگار کشیدن است، پس دیگر لازم نیست درباره آن توضیح زیادی بدهیم!

عوارض جانبی دارو

اگر دلیلی برای خشکی لب‌هایتان پیدا نمی‌کنید، بهتر است سری به قفسه دارویی خود بزنید. خشکی لب می‌تواند عارضه‌ای جانبی از مصرف داروها باشد.

یادآوری می‌کنیم که همه ما دچار ترک‌خوردگی لب می‌شویم مخصوصاً اگر پوست خشکی داشته باشیم. اما اگر فرد تحت درمان با داروهای شیمیایی باشد، احتمال پوست‌پوست شدن لب‌ها بیشتر می‌شود. داروهایی که در زمینه درمان سرماخوردگی، آلرژی، درد، شیمی‌درمانی، آکنه و افسرگی کاربرد دارند، باعث کم آبی بدن و خشکی لب می‌شوند. اگر هنگام مصرف دارو‌ها با خشکی لب‌ها مواجه شدید، بهتر است با پزشک مشورت کنید. گاهی‌اوقات مصرف روغن‌های ناسالم یا بیماری‌های کبدی علتی برای خشکی لب‌ها تلقی می‌شود. چه داروها و مکمل‌هایی باعث بروز این مشکل می‌شوند؟

● مصرف بیش‌ازاندازه ویتامین A

● رتینوئیدها retinoids (رتین A، دیفرین) دارو برای مراقبت‌های پوستی

● لیتیوم lithium (برای درمان اختلالات شخصیتی)

● داروهای شیمی‌درمانی

درمان‌های خانگی برای خشکی لب

محصولات تجاری زیادی برای درمان خشکی لب موجود است، اما شما می‌توانید با چند راه‌کار درمانی ساده‌ و خانگی، با کمترین هزینه و به‌راحتی، خشکی لب‌تان را برطرف کنید.

آب

کم‌آبی بدن می‌تواند علت پنهان خشکی و ترک لب‌ها باشد. شما باید در طول روز به مقدار کافی آب بنوشید تا بدن‌تان را هیدراته نگه دارید. روزتان را با نوشیدن یک تا دو لیوان آب شروع کنید؛ قبل از خوردن یا نوشیدن هر ماده‌ی غذایی دیگری آب بنوشید. قبل از رفتن به رختخواب نیز، حداقل یک لیوان آب بنوشید. نوشیدن آب کافی، نه‌تنها بدن‌تان را هیدراته نگه می‌دارد، بلکه کمک می‌کند تا سموم از بدن‌تان دفع شود.

روغن نارگیل

روغن نارگیل، یک مرطوب‌کننده‌ی طبیعی است که به درمان ترک لب‌های شما که در اثر سرما و خشکی هوا ایجاد شده، کمک می‌کند. خیلی راحت می‌توانید روغن نارگیل خالص را چند بار در روز به لب‌های خود بمالید تا مرطوب بمانند. همچنین می‌توانید از روغن زیتون برای حفظ رطوبت لب‌ها استفاده کنید.

سیگار کشیدن

خشکی‌ لب‌ ها از عارضه‌های رایج در هنگام سیگار کشیدن است.

 

روغن کرچک

روغن کرچک هم یک درمان خوب دیگر برای خشکی لب و پوسته‌شدن آن است.

روغن کرچک را چند بار در روز به لب‌های خود بمالید. همچنین می‌توانید یک قاشق چای‌خوری روغن کرچک را با یک قاشق چای‌خوری گلیسیرین و چند قطره آبلیموی تازه به‌خوبی مخلوط کنید و قبل از رفتن به رختخواب به لب‌تان بمالید. صبح، با پنبه‌ای که در آب ولرم خیس‌شده، آن را تمیز کنید. این کار را هر روز ادامه بدهید تا زمانی که خشکی لب‌تان برطرف شود.

شکر

سابیدن سلول‌های مرده‌ی پوست از روی لب‌های پوسته‌شده و ترک‌خورده‌ کمک می‌کند تا نرمی و لطافت طبیعی لب‌ها سریع‌تر برگردد.

دو قاشق چای‌خوری شکر را با یک قاشق چای‌خوری عسل ترکیب‌کرده و خمیر به‌دست آمده را به لب‌های خود بمالید، اجازه دهید چند دقیقه بماند.

سپس با انگشت‌های خود این خمیر را به لب‌های خود بسابید تا سلول‌های مرده از آن جدا شوند.

همچنین می‌توانید خمیر حاصل از ترکیب عسل و گلیسیرین را قبل از رفتن به رختخواب روی لب‌‌ها بمالید. تا صبح، لب‌ نرم و لطیف می‌شود.

گلبرگ گل سرخ

گلِ سرخی که در باغچه‌ی حیاط‌تان دارید، درمان خشکی لب شماست. این مرهم به لب‌ها کمک می‌کند، مرطوب بمانند و آنها را خوشرنگ‌تر و زیباتر نیز می‌کند.

مقداری گلبرگ گلِ سرخ را با آب بشویید. گلبرگ‌ها را چند ساعت در شیر بخیسانید (اگر نسبت به محصولات لبنی حساسیت دارید می‌توانید گلبرگ‌ها را در گلیسیرین بخوابانید).

گلبرگ‌ها را له کرده و به شکل خمیر درآورید.

خمیر به‌دست‌آمده را روی لب‌های خشک‌تان بگذارید و این کار را روزی دو تا سه بار و هر شب قبل از خواب انجام دهید.

سرشیر

چربی زیاد موجود در سرشیر، آن را به یک مرطوب‌کننده‌ی طبیعی قوی تبدیل می‌کند.

سرشیر تازه را به لب‌ خود بمالید و اجازه دهید ۱۰ دقیقه بماند. سپس با یک پنبه‌ی توپی آغشته به آب ولرم، لب‌ها را به‌آرامی تمیز کنید.

این کار را هر روز انجام دهید تا خشکی‌ لب سریع‌تر برطرف شود.

آلوئه‌ ورا

خواص درمانی آلوئه‌ورا، برای همه بسیار شناخته‌شده است. هر روز کمی از ژل آلوئه‌ورا را روی لب‌تان بمالید تا درد ناشی از ترک‌خوردگی و خشکی آن برطرف و درمان شود. ژل آلوئه‌ورا، مزه‌ی ناخوشایندی دارد، اما خواص التیام‌بخش و شگفت‌انگیز آن، ارزش تحمل این طعم نامطلوب را دارد.

خامه

خامه این ماده‌ی خوراکی خوشمزه نیز برای درمان و رفع خشکی لب بسیار مفید مفید است. خامه به دلیل دارا بودن چربی زیاد به عنوان یک مرطوب کننده عمل می‌کند و نرمی و لطافت را به لب‌هایتان هدیه می‌دهد. برای استفاده از این روش درمانی به مقداری خامه تازه و پنبه احتیاج دارید برای انجام به این صورت عمل کنید که مقداری از خامه را روی لب‌هایتان بمالید و اجازه دهید به مدت یک ربع تا بیست دقیقه به همین صورت باقی بماند و پس از گذشت این مدت زمان آن را با یک تکه پنبه به این صورت که مقداری از پنبه را در آب گرم فرو ببرید و آن را روی لب‌ها به آرامی مالش دهید تا خامه پاک شود. این روش ساده را روزانه یک الی دو بار انجام دهید تا خشکی و پوسته پوسته شدن لب‌ها برطرف شود.

خیار

یک درمان ساده و طبیعی دیگر برای لب‌های خشک شما، خیار است.

یک تکه‌ی کوچک از خیار را به آرامی به لب‌ خود بمالید، جوری که لب‌ها به‌خوبی به عصاره‌ی آن آغشته شود.

بگذارید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بماند و سپس آن را با آب بشویید.

این کار را چند بار در روز انجام دهید تا خشکی لب‌تان زودتر برطرف شود.

وازلین

وازلین نیز برای درمان خشکی لب بسیار سودمند و مؤثر است.

چند بار در روز به لب‌تان وازلین بمالید تا از آن محافظت شود. قبل از خواب هم این کار را انجام دهید تا در طول شب، لب‌تان به‌خوبی تغذیه شود.

همچنین می‌توانید ابتدا یک لایه‌ی نازک از عسل روی لب‌های خود گذاشته و چند ثانیه اجازه دهید، خشک شود و سپس با یک لایه‌ی نازک از وازلین، لب را پوشش دهید. چند دقیقه صبر کنید و بعد با یک پنبه‌ی توپی آغشته به آب گرم، لب‌ها را تمیز کنید. این کار را دو بار در روز انجام دهید.

روش‌ های درمان خشکی لب در طب سنتی کدام‌اند؟

بعد از آشنایی با علت خشکی لب و مراقبت‌های خانگی، ازجمله گزینه‌های جدی بسیاری از هم‌وطنان ما برای جلوگیری از ترک خوردن لب‌ها، طب سنتی است. درمان خشکی لب در طب سنتی راهی آسان برای خلاص شدن از ترک و پوسته پوسته شدن لب‌ها است.

متخصصان طب مکمل اعتقاد دارند که حرارت کبد و کلیه و کمبود ویتامین B2 از عوامل تاثیرگذار در خشکی لب‌ها است. عموما ترک و خشکی لب‌ها در فصل‌های پاییز و زمستان اتفاق می‌افتد. این مشکل که در ظاهر ساده به نظر می‌آید، برای بسیاری از افراد آزاردهنده و دردآور است به خصوص زمانی که همراه با خونریزی باشد.

درمان خشکی لب در طب سنتی با زالو

استفاده از زالو‌ها راهی ساده برای درمان خشکی لب در طب سنتی است. اگر علت خشکی لب ها عفونت‌های قارچی یا باکتریایی باشد، با قرار دادن زالو بر روی لب‌ها، درمان خواهد شود. باکتری‌ها با مکیدن مایعات موجود در لب‌ها موجب خشکی آن‌ها می‌شوند و با زالو درمانی به راحتی از شر آن‌ها خلاص خواهید شد. بهتر است این روش درمانی زیر نظر متخصص انجام شود.

درمان خشکی لب با حجامت

اگر خشکی لب‌ها بر اثر خشکی مزاج ایجاد شود، با حجامت به راحتی قابل درمان خواهد بود. کبد مرکز تنظیم خشکی بدن است و اگر رطوبت کبد بر اثر غذاهای با طبع گرم و خشک و غذاهایی با طبع سرد و خشک از بین برود، خشکی و خارش پوست افزایش می‌یابد.

برای درمان خشکی کبد می‌توان از انواع عرق‌های گیاهی مانند کاسنی و شاه‌تره استفاده کرد. همچنین چرب کردن نواحی خشک شده با روغن‌های گیاهی مانند روغن زیتون، روغن بادام شیرین و روغن بنفشه به کاهش خشکی کمک بسیاری می‌کند.

با وجود تمام راهکارهای ذکر شده در بالا، حجامت بهترین راه درمان سنتی برای خشکی پوست و لب‌ ها است. با حجامت کردن کبد زیر نظر متخصص طب سنتی، خشکی و ترک لب‌ها به طور کامل درمان خواهد شد.

مصرف مواد قندی برای درمان خشکی لب در طب سنتی

با دو قاشق چای‌خوری قند و یک قاشق غذاخوری عسل شروع کنید. بعد از ترکیب این دو و ساختن یک ماده خمیری شکل، آن را چند دقیقه روی لب‌ها قرار دهید. در مرحله آخر لب‌ها را با این ترکیب ماساژ و بعد با آب نیمه گرم شست‌وشو دهید.

عسل برای درمان خشکی لب در طب سنتی

عسل این ماده معجزه‌آسا دارای خاصیت شفابخشی و خواص ضد باکتریایی است و با استفاده مکرر از آن می‌توانید ترک و چاک خوردگی لب را درمان کنید. شما می‌توانید چند روز و روزانه چند مرتبه عسل را روی لب‌ها بگذارید تا نتیجه را ببینید. همچنین ترکیب عسل و گلیسیرین پیش از خواب پیشنهاد می‌شود.

گلبرگ‌ های گل رز و شفای لب‌ ها

وقتی علت خشکی لب را یافتید وقت آن است تا یکی از خوشبوترین موجودات هستی را برای درمان سنتی انتخاب کنید. برای نتیجه گرفتن لازم است تا گلبرگ‌ها را در شیر یا گلیسیرین بخیسانید و بعد از تبدیل‌شدن به خمیر، روی نقاط ترک‌ خورده لب قرار دهید. روزانه 2-3 مرتبه و شب‌ها پیش از خوابیدن این کار را تکرار کنید.

درمان خشکی لب در طب سنتی با روغن نارگیل

یکی از روش‌های رایج برای درمان خشکی لب‌ ها در طب سنتی ، استفاده از روغن‌های گیاهی است. ماساژ دادن لب‌ها با روغن‌های سالم و گیاهی، از بروز هرگونه خشکی و پوسته پوسته شدن جلوگیری می‌کند. یکی از روغن‌های موثر در این راه، روغن نارگیل است.

روغن نارگیل قابلیت درمان ترک و خشکی لب‌ها را در سریع‌ترین زمان دارد. همان‌طور که بالاتر برایتان نوشتیم، هوای سرد و خشک، پوست‌ پوست شدن لب‌ ها را تشدید می‌کند. برای درمان خشکی لب‌ روزانه چند مرتبه از این مرطوب‌ کننده طبیعی روی لب‌هایتان بمالید.

برش‌ های خیار و معجزه درمان لب خشک

خیار، پرطرفدارترین رطوبت رسان پوست است و می‌توانید در فصل تابستان از این میوه برای کنترل خشکی لب‌هایتان استفاده کنید. کافی است روزانه دومرتبه و هر بار یک دقیقه لب‌ ها را با خیار ماساژ دهید.

عصاره وانیل و مزه به‌یادماندنی روی لب‌ ها

پیشنهاد می‌کنیم ترکیب زیر را امتحان کنید:

دو قاشق چای‌خوری شکر+ یک قاشق چای‌خوری سودا+ دو قاشق چای‌خوری روغن‌زیتون+ یک‌چهارم قاشق چای‌خوری عصاره وانیل

لازم است ترکیب بالا را به مدت یک دقیقه یا حتی بیشتر روی لب ماساژ دهید و بعد لب‌هایتان را بشویید. فراموش نکنید که اگر مقدار زیادی از این ترکیب درست کردید می‌توانید در یک ظرف دربسته به مدت هفت روز آن را نگهدارید و روزانه 3-4 مرتبه در روز از آن استفاده کنید.

درمان خشکی لب در طب سنتی با آب‌لیمو و ترشی نجات‌ بخش برای لب

بهتر است از ترکیب زیر برای درمان خشکی لب‌ استفاده کنید:

یک قاشق چای‌خوری آب‌لیمو+ یک قاشق غذاخوری عسل+ نصف قاشق چای‌خوری روغن کرچک

ترکیب آماده‌شده را به‌صورت ماسک روی لب‌ها قرار دهید و دست کم 7 دقیقه بگذارید استراحت کند و بعد با آب شست‌وشو دهید. این روش درمانی را باید روزی یک‌مرتبه و به مدت 7-10 روز ادامه دهید.

به‌دانه معجزه زیبایی لب های خشک شما

برای زیبایی لب‌ها کافی است هرشب مقداری به‌دانه را در آب داغ خیس کنید و روز بعد، لعاب ایجاد شده را به آرامی روز لب‌ها ماساژ دهید.

درمان خشکی لب در طب سنتی با ماسک لب خانگی با طعم شکلات

ساخت ماسک لب با شکلات که به پوست شما نرمی و لطافت می بخشد. ترکیبات آبرسان این ماسک لب شامل روغن زیتون و عسل است و ترکیبات لایه بردار این ماسک شامل شکر و پودر کاکائو می باشد.این اسکراب لب به طور خیلی شگفت انگیزی پوست لب شما را ترمیم خواهد کرد.

اسکراب های خانگی برای خشکی لب با اسکراب لب کیوی لب هایتان را سورپرایز کنید

به جز اسکراب کیوی فکر نمی‌کنم که راه بهتری برای نرمی و لطافت پوست لب هایتان مثل وقتی که در تابستان هستند داشته باشیم.

به گفته من ایمان دارید یا خیر؟ کیوی یکی ازبهترین میوه ها برای از بین بردن خشکی لب ها و جلوگیری از پوسته پوسته شدن لب ها به شمار می آید. من به شما توصیه می کنم یک کیوی را له یا رنده کنید و مقداری آب لیموی تازه را به آن اضافه کنید و چند دقیقه روی لب های تان بگذارید.

اسکراب یا ماسک لب بادام و نعنا

شکر قهوه ای،روغن بادام شیرین،نعنای تازه و عسل از مواد مورد نیاز برای ساخت اسکراب لب خانگی ما هستند.

مواد اولیه را با یکدیگر در یک ظرف مخلوط میکنیم تا به صورت خمیر درآید. سپس ماسک ساخته شده را برای پوست لب‌ها بگذارید.ترکیب نعنا و بادام به مرور خشکی لب ها را از بین می‌برد و به خوبی پوست لب شما را آبرسانی می کند.

شاید نیاز نباشد که هر روز از این پالم لب استفاده کنید و تا چند روز خیالتان راحت باشد.

اسکراب لب عسل و نارگیل

دیگر نیاز نیست پول زیادی را برای خرید اسکراب لب هایتان جمع کنید.فقط کافیست به آشپزخانه بروید و دست به کار شوید.فقط نیاز دارید که در خانه مواد زیر را داشته باشید:

روغن نارگیل عسل شکر مقدار کمی آب

با ترکیب مواد بالا در کمتر از ۵ دقیقه ماسک برای لب های تان بسازید و خشکی لبها و پوسته پوسته شدن آن را از بین ببرید.

اسکراب لب با دارچین

استفاده از دارچین در اسکراب های لب باعث می شود که پوست لب شما  علاوه بر اینکه نرم و لطیف می‌شود،یک مقدار حجیم تر نیز می شود.در دارچین عناصری وجود دارد که باعث تحریک لب ها می شود و به طور کاملا طبیعی آنها را حجیم تر می کند.

ساخت ماسک لب با آدامس بادکنکی

یک ماسک لب جذاب و بسیار خوب برای ترمیم کردن پوست لب های شما.یک اسکراب لب که برای شما یک نوستالژی را زنده می‌کند. شما نیاز به شکر و روغن زیتون و طعم دهنده آدامس بادکنکی دارید. اگر دوست داشته باشید می‌توانید مقداری رنگ خوراکی به این ترکیب اضافه کنید تا کمی به دوران کودکی خودتان سفر کنید و نرمی و لطافت را به پوست لب های تان برگردانید.

ماسک لب با طعم دلخواه خود شما

درست است که دستورات آشپزی خیلی آسان نیست،ولی شما می‌توانید طعم مورد علاقه خودتان را بسازید.فقط کافیست مقداری پودر ژله به همراه مقداری شکر برای از بین بردن پوسته پوسته شدن سطح لب ها مخلوط کرده و روی لب‌ها بگذارید.

اسکراب لب لیمویی

یک ماسک خیلی راحت و خیلی موثر.موادی که نیاز داریم در همه منازل موجود است. شکر،لیموی تازه و روغن نارگیل.ترکیب این سه برای شما یک ماسک ایده آل را به وجود می آورد. با خشکی لب در فصل زمستان خداحافظی کنید.

اسکراب لب با شکر به علاوه وانیل

شکر قهوه ای به همراه وانیل در کنار رایحه خوب،پوست شما را نیز احیا می کند.

اسکراب لب طبیعی و خانگی

آیا شما می‌دانید که کدام نوع شکر برای لب ها بهتر هستند؟ به شما پیشنهاد می کنم که شکر سفید را با شکر قهوه ای ترکیب کنید و به آنها مقداری عسل به همراه روغن زیتون اضافه کنید تا نرم کنندگی بیشتری داشته باشند.

نکات پیشگیری از خشکی لب

1 - از بیرون رفتن در هوای خشک و گرم و آفتابی تا حد امکان خودداری کنید، یا این که با خودتان به اندازه کافی آب خوردن همراه داشته باشید و حداقل 5/1 لیتر در روز آب بخورید.

2 - در زمستان  بهتر است علاوه بر استفاده از شال و پوشاندن صورت با آن، با وازلین یا پماد‌های ویتامین آ لب خود را چرب کنید. همچنین می توانید از برق لب، روغن یا رژهای مخصوص مرطوب کننده لب که ضد ‌آفتاب هم هستند، استفاده کنید.

برق لب‌هایی که خاصیت نرم‌کنندگی بیشتری دارند و در ترکیب آنها از فلزاتی چون مس استفاده نشده است، مفید هستند. معمولا مرهم‌هایی که مخصوص لب هستند از اجزایی مانند آلوئه ورا ، عسل، بابونه، روغن بادام، روغن گل سرخ، لانولین، وازلین، موم، روغن زیتون، کره کاکائو، موم زنبور عسل، لیمو و ویتامین ای و ث ساخته شده‌اند.

3 - از ژل یا رژهایی برای لب استفاده کنید که مواد آنها طبیعی ‌تر هستند و مواد حساسیت‌زا و معطر کمتری در ترکیب آنها به‌ کار رفته‌ است.

4 -  به اندازه کافی میوه و سبزیجات تازه بخورید. کمبود ویتامین ‌ها به ‌خصوص ریبوفلاوین، می‌تواند باعث ترک ‌خوردگی گوشه های لب‌ شود.

5 - عادت لیس زدن ، گاز گرفتن و کندن پوست لب‌هایتان را کنار بگذارید.

6 - هنگام خرید محصولات آرایشی مانند صابون، رژ و کرم‌ از استاندارد بودن آن مطمئن شوید و سعی کنید از محصولاتی استفاده کنید که کمتر حساسیت‌زا بوده و به اصطلاح "هایپو آلرژن" هستند.

7 - خانه خود را به ‌خصوص در زمستان که بخاری‌ روشن است، مرطوب نگه دارید. برای این ‌کار می‌توانید یک کتری آب روی بخاری بگذارید یا از دستگاه بخور استفاده کنید.

8 - سیگار مضرات فراوانی برای شما دارد که خشکی و ترک ‌خوردن لب یکی از کمترین آنهاست، پس به بهانه جلوگیری از ترک‌ خوردن لب هم که شده، سیگار را کنار بگذارید.

9 – هیچ گاه پوست لبی را که خونریزی و عفونت دارد، نکنید.

10 - اگر خشکی لب هایتان با چرب کردن رفع نشد، با توجه به علت ایجاد خشکی و طبق توصیه پزشک می‌توانید از داروهای کورتون، آنتی بیوتیک‌ها و ضد قارچ‌ها استفاده کنید.

چه زمانی برای درمان فوری خشکی لب اقدام کنیم؟

فراموش نکنید درصورتی‌که با مراقبت‌های فردی موفق به کاهش شدت خشکی لب (کیلیت) نشدید لازم است تا به متخصص پوست مراجعه کنید. همان‌طور که بالاتر هم برایتان نوشتیم در کیلیت، دو طرف دهان درگیر خشکی می‌شود و پوست‌پوست‌های بی‌شماری روی لب‌ها شکل می‌گیرند.

کیلیت نشانه‌های زیر را با خود به همراه دارد:

● ممکن است لب‌هایی به رنگ صورتی تیره یا قرمز داشته باشید.

● وجود بافت توده‌ای شکل روی لب‌ها

● بیشتر شدن زخم‌های روی لب

● به وجود آمدن پلاک‌های سفید روی لب‌ها

بهتر است بدانید

کیلیت در بسیاری از موارد به دلیل عفونت یا بیماری‌های التهابی شکل می‌گیرد؛ التهاب روده‌ای، مشکلات دندانی و تولید زیاد از حد بزاق باعث می‌شوند تا رنگ عادی لب‌ها به رنگ‌های صورتی تیره یا قرمز برگردد. همچنین باکتری فرصت ورود به درون ترک‌ها پیدا می‌کند و باعث التهاب می‌شود.

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: سلامت وازلین خشکی پوستی خشکی لب بالم لب پوسته پوسته شدن همچنین می توانید یک قاشق چای خوری دو قاشق چای خوری برای درمان خشکی چند بار در روز انجام دهید لب های خود استفاده کنید برای خشکی لب نرمی و لطافت روی لب ها روغن نارگیل مرطوب کننده داشته باشید پوست لب علت خشکی لب گلبرگ ها ترک خوردن روغن زیتون خود بمالید ترک خوردگی اجازه دهید تان بمالید پوست لب ها ماسک لب خشکی و ترک کم آبی بدن خشکی لب ها روی لب آلوئه ورا لب هایتان پوست پوست چند دقیقه حرارت کبد اسکراب لب روغن کرچک ویتامین B2 برطرف شود ویتامین A خشکی لب خشکی لب برای شما پوست شدن برای لب ی پوست لب شما لب تان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۴۱۵۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی زیباترین غار آبی و خشکی جهان (فیلم)

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: قدیمی ترین سد مدرن ایران هم سرریز شد (فیلم) نمایی از طولانی‌ترین پل تاریخی ایران (فیلم) کاشان، عروس خانه‌های تاریخی ایران (فیلم)

دیگر خبرها

  • درمان کسانی که زود از کوره در می‌روند
  • درمان کسانی که زود عصبانی می‌شوند
  • حضور اثربخش بانک رفاه کارگران در نمایشگاه ایران اکسپو
  • خواص معجزه‌آسای سیر برای پوست و مو
  • آیا واکسن سرطان پوست، روی دیگر سرطان‌ها هم جواب می‌دهد؟
  • معرفی زیباترین غار آبی و خشکی جهان (فیلم)
  • تعطیلی مرکز غیرمجاز طب سنتی در قم
  • گیاه جوانی در طب سنتی هند
  • همه چیز درباره روغن جادویی سی بی دی
  • انواع روغن‌های گیاهی؛ گنجینه ای از خواص و کاربردها