Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - فاطمه سعادتیان نیک: اوایل صبح است و شادابی و نشاط در چهره زائران دیده می‌شود. مقصد همه به سمت روضه منوره است اما مابین آنها افرادی هستند که به علت کهولت سن و یا بیماری توانایی پیمودن صحن‌ها را ندارند و بهترین گزینه برای آنها استفاده از ماشین‌های زائربر یا همان اتوبوس‌های کوچک برقی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیرو و جوان و خردسال همه در صفی روی نیمکت‌های سنگی نشسته‌اند تا نوبت‌شان شود و سوار این زائربرها به مقصد برسند و مسیر باب الرضا (ع) تا صحن کوثر را با ماشین‌های زائربر جابجا شوند.

سرشار از تواضع و مهربانی

به تعداد مسافرانی که در صف منتظر هستند هر لحظه اضافه می‌شود و انتظامات ایستگاه با خوش رویی افراد را راهنمایی می‌کند تا همه بتوانند به نوبت سوار شوند. ریحانه مظاهری از اصفهان است و در صف به انتظار زائربر ایستاده است تا نوبتش شود.

او می‌گوید: مسیر باب الرضا (ع) طولانی است و برای ما که می‌خواهیم تا صحن انقلاب برویم این پیاده‌روی در مجموع خیلی زیاد است. این ماشین‌ها کمک می‌کند تا بخشی از مسیر برای ما کوتاه‌تر شود. روزی دوبار از زائربرها برای رفت و آمد استفاده می‌کنم. رفتار خادمان خیلی محترمانه است مخصوصاً وقتی برای سالمندان چهارپایه می‌گذارند تا راحتتر سوار و پیاده شوند؛ وقتی تواضع و مهربانی آنها را می‌بینم خیلی احساس خوبی نسبت به این طرز برخورد پیدا می‌کنم.

مهتاب وکیلی از تبریز هم دو روزی می‌شود که مهمان حضرت شده. او که در حال سوار شدن به زائربر است درباره استفاده از زائربرها عنوان می‌کند: در این مدت از زائربرها چند باری استفاده کرده‌ام که خیلی مفید است، کمتر خسته می‌شویم و بهتر هم زیارت می‌کنیم. وارد حرم امام هشتم (ع) که می‌شوی همه خادمان با خوشرویی برخورد می‌کنند و همین طرز برخورد در رفتار رانندگان بیشتر دیده می‌شود. برای همه خادمان دعای خیر می‌کنم و به حالشان غبطه می‌خورم که توفیق خدمتگزاری به امام رضا (ع) را دارند.

مسیری طولانی اما راحت

تا اذان ظهر دو ساعتی مانده و لحظه به لحظه جمعیت بیشتری به حرم امام هشتم (ع) وارد می‌شوند. چند خانم منتظر زائربر در ورودی باب الرضا (ع) در صف هستند. یکی از آن‌ها می‌گوید: ما از کرمان چند روزی است که برای زیارت به مشهد آمده‌ایم و امروز برمی‌گردیم شهرمان و برای آخرین بار است که برای زیارت به حرم می‌آییم. در طول چند روزی که برای زیارت به حرم می‌آمدیم هر روز از این ماشین‌ها استفاده می‌کردیم و به صحن آزادی می‌رفتیم. اخلاق و رفتار خادمان و رانندگی آنها خیلی خوب بود و آدم احساس راحتی می‌کرد.

حاجیه خانم منتظری ادامه می‌دهد: بیشتر همراهان ما خانم‌های سالمند هستند و با وجود اینکه نزدیک حرم محل اسکان ما قرار دارد اما طوری نیست که بتوانند برای همین مسیر کوتاه هم از ماشین استفاده کنند و تنها زائربرهای داخل حرم کمک می‌کنند تا راحتتر به زیارت بیایند که خیلی این به سالمند یا افراد دارای مشکل کمک می‌کند.

بهارت خوش که فکر دیگرانی

جواد ضرابی؛ یکی از رانندگان ماشین‌های زائربر در مسیر باب الرضا (ع) به سمت صحن کوثر است. او می‌گوید: ده سال است که توفیق خدمت در حرم مطهر رضوی را دارم که هشت سال آن را به عنوان راننده زائربر مشغول به خدمت هستم. شغلم آزاد است و در مدت زمانی که در اینجا راننده هستم گذر زمان را احساس نمی‌کنم و تمام مشکلات زندگی‌ام وقتی وارد حرم می‌شوم فراموش می‌کنم. بهترین دعایی که از زائران می‌شنوم عاقبت به خیری برای خودم و خانواده‌ام است و من هم از آنها می‌خواهم دعا کنند تا توفیق خدمت‌گزاری را تا آخر عمرم داشته باشم.

محمد منصوری یکی دیگر از راننده‌های زائربر است. او می‌گوید: سیزده سالی می‌شود که در حرم با افتخار خدمت می‌کنم و حدود ۸ سال است که راننده زائربر هستم. وقتی سالمندان را جابجا می‌کنیم با دعا و رفتاری که دارند ما را شرمنده محبتشان می‌کنند. ما برای خدمتی که انجام می‌دهیم هیچ توقعی نداریم اما وقتی این لطف و محبت را می‌بینیم خیلی خوشحال می‌شویم و احساس می‌کنیم توانستیم خدمتی شایسته شأن زائر انجام دهیم.

او ادامه می‌دهد: مسافران وقتی از زائربر پیاده می‌شوند دعاهای مختلفی مانند عاقبت بخیری، سلامتی می‌کنند و زیارت کربلا را برایمان از خدا و امام رضا (ع) می‌خواهند. فلسفه خدمت به امام رضا (ع) ریشه در باور هر فرد خدمتگزار دارد و به عقیده من کسی که با باور و اعتقاد خودش به حضرت خدمت کند قطعاً جواب این خدمتش را می‌گیرد.

هفت مسیر تردد با ۸۰ زائربر فعال

به سراغ سید محمد جواد موسوی؛ مسئول بخش صندلی چرخدار و ماشین‌های زائربر می‌رویم تا درباره خدماتی که توسط این بخش ارائه می‌شود جویا شویم. او ابتدا به مسیرهای تردد این اتوبوس‌ها می‌پردازد و می‌گوید: هفت محور خدمت‌رسانی برای زائربرها وجود دارد که تعداد سه محور در داخل حرم مطهر و مابقی در ورودی‌های حرم و خارج از آن قرار دارد. در هر یک از این محورها به صورت معمول چهار ماشین زائربر مهمانان امام هشتم (ع) را جابجا می‌کنند که بسته به حجم حضور زائران و شلوغی محورها این تعداد ممکن است متغییر باشد. در مجموع ۹۲ زائربر در حرم مطهر رضوی داریم که از این تعداد حدود ۸۰ زائربر فعالند و با توجه به تأمین ۳۸۰ باتری برای زائربرها خدا را شکر کمبود ماشین‌های زائر بر امسال کمتر شده است.

بیست و چهار ساعته در خدمت زائران

موسوی در ادامه درباره شرایط خدمتی خادمیاران این بخش هم عنوان می‌کند: خادمیاران این بخش، به دلیل حضور در کلاس‌های آموزشی متعدد اکثراً مشهدی هستند. خدمت ماشین‌های زائربر هم به صورت بیست و چهار ساعته و در دو شیفت دوازده ساعته در حال انجام است که در زمان‌های نمازهای جماعت یومیه و برای برهم نخوردن نظم صف‌های نماز خدمت‌رسانی متوقف می‌شود.

او ادامه می‌دهد: هر ایستگاه یک مأمور انتظامات دارد که وظیفه‌اش کمک به زائران ناتوان و قرار دادن صندلی چوبی برای بالا رفتن و پایین آمدن است. با توجه به برقی بودن این ماشین‌ها رانندگان ماشین‌های زائربر باید افرادی باشند که علاوه بر داشتن گواهینامه رانندگی، مهارت رانندگی با ماشین‌های برقی را نیز داشته باشند.

جابه‌جایی ۱۸۰۰ زائر در یک ساعت

موسوی، درباره تعداد زواری که توسط این زائربرها جابجا می‌شوند نیز می‌افزاید: تک تک ماشین‌های زائربر در طول هفته دو بار شستشو و تمام ایرادات آن‌ها بررسی و رفع می‌شوند. هر زائربر تعداد ۱۶ مسافر را جابجا می‌کند و بطور میانگین در هر محور و در یک زمان تعداد هفت زائربر در حال خدمت‌رسانی است که با در نظر گرفتن این موارد تعداد ۱۸۰۰ نفر در یک ساعت توسط زائربرها جابجا می‌شوند. استفاده از زائربرها بستگی به حضور جمعیت دارد که در حالت عادی از نصف این ماشین‌ها استفاده می‌شود.

با سوار شدن همه مسافرها با صدای صلوات‌های پشت سرهم که راننده چاووشی آن را می‌خواند اتوبوس حرکت می‌کند. از دورتر زائربری که چند دقیقه قبل به سمت صحن کوثر حرکت کرده بود، در حال برگشتن است. تیغ آفتاب کمی تندتر شده است. خادمی کلاه سفیدش را چند لحظه‌ای از سربر می‌دارد تا عرق پیشانی‌اش را پاک کند. پیرزنی با کمر خمیده با لهجه برای خادمی که برایش صندلی آورده تا بنشیند، دعا می‌کند. حرم، حرم امام مهربانی است و خادمان بخشی از این مهربانی.

کد خبر 5572827

منبع: مهر

کلیدواژه: خراسان رضوی مشهد زائران حضرت امام رضا ع خادمان رضوی هفته دولت بوشهر کرمانشاه ویروس کرونا اربعین حسینی گرگان اربعین 1401 آمار کرونا اردبیل قزوین دولت سیزدهم شیوع کرونا گناوه افتتاح طرح عمرانی ماشین ها خدمت رسانی باب الرضا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۴۱۹۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای ۴۰ ویژه برنامه دهه کرامت در گیلان

جواد شفیعی ثابت در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به دهه کرامت گفت: شعار محوری برنامه های خدمت رضوی ، همه خادم الرضاییم
است و در این راستا برنامه های متنوعی توسط خادمیاران رضوی گیلان تدوین و اجرایی خواهد شد.‌


دبیر کانون های خدمت رضوی گیلان با بیان اینکه استقبال از کاروان زیر سایه خورشید از برنامه های ویژه این دهه است، گفت: حضور خادمان رضوی آستان قدس رضوی این دهه در گیلان فضای استان را عطر آگین خواهد کرد.‌

وی  با بیان اینکه ۴۰ ویژه برنامه دهه کرامت با فعالیت خادمیاران رضوی در گیلان تدوین و اجرایی خواهد شد،‌ تصریح کرد: میثاق با ولایت(حضور در نمازجمعه)،ابناءالرضا (اجتماع نوجوانان رضوی)، برگزاری میز مشاوره در کانونهای تخصصی، اجتماع حمایت از فلسطین و مردم غزه،برپایی میز خدمت رضوی در نمازجمعه،‌ایران جوان(شکوه مادری)، برپایی چایخانه حضرت رضا(ع)،‌برپایی اردوهای جهادی، نشان ارادت( تجلیل از مدال آوران ورزشی که مدال خود را به امام رضا تقدیم کرده اند) و برپایی مراسم جشن ولادت حصرت معصومه و ولادت امام رضا در سطح شهرستان از اهم ویژه  برنامه های دهه کرامت در گیلان است.  
شفیعی ثابت خاطر نشان کرد: گیلان بیش از ۲ هزار خادمیار و یاور رضوی دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

دیگر خبرها

  • سیاسی‌بازی در شوراها مانع خدمت‌رسانی می‌شود
  • به روز رسانی| مرادی: برای انتخاب سرمربی تیم ملی یک ماراتن را پشت سر گذاشتیم
  • سرپرست مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت منصوب شد
  • پایگاه اورژانس ۱۱۵ بانوان در کردستان
  • اجرای ۴۰ ویژه برنامه دهه کرامت در گیلان
  • اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها ضرورت دارد
  • میز خدمت ادارات و خدمت‌رسانی به مردم تداوم داشته باشد
  • مدیریت بحران شهرستان تفتان در خصوص وضعیت جوی اخطاریه صادر کرد
  • جریان گاز در مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی و کرمان پایدار است/ اعزام تیم‌های امداد برای خدمت‌رسانی
  • خدمت رسانی گروه‌های جهادی در مناطق کمتر برخوردار خانمیرزا