Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-02@03:21:43 GMT

بررسی ارتباط میان اختلالات خواب و مرگ

تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۴۳۴۰۸

بررسی ارتباط میان اختلالات خواب و مرگ

نتایج مطالعه جدید دانشگاه فلیندرز نشان می‌دهد افرادی که علائم بی‌خوابی و آپنه انسدادی خواب را بسیار تجربه می‌کنند، در مقایسه با افرادی که این شرایط را ندارند، بیشتر در معرض خطر مرگ هستند.

به گزارش ایران اکونومیست و به نقل از تی ان، دکتر الکساندر سویتمن و دکتر یوهانس ملاکو از محققان این مطالعه می‌گویند که این مطالعه بر اهمیت شناسایی علائم و عوامل خطر گزارش شده توسط افراد و توسعه ابزارهایی که می‌توانند ارزیابی بیشتر و سریع‌تری را در جمعیت‌هایی که بررسی مطالعات خواب شبانه امکان پذیر نیست یا به راحتی در دسترس نیستند، تاکید می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر الکساندر سویتمن، نویسنده ارشد این مطالعه از مؤسسه سلامت خواب دانشگاه فلیندرز، گفت: بی‌خوابی و آپنه انسدادی خواب (OSA) دو مورد از شایع‌ترین اختلال خواب هستند که هر کدام در ۱۰ تا ۳۰ درصد از جمعیت عمومی رخ می‌دهد، اما در بسیاری از بیماران این شرایط می‌تواند به طور همزمان رخ دهد که ما آن را بی‌خوابی چند ابتلایی و آپنه خواب (COMISA) می‌نامیم.

تقریبا ۵۰ درصد از افراد مبتلا به بی خوابی و آپنه انسدادی خواب از نظر بالینی بی‌خوابی قابل توجهی دارند، در حالی که ۳۰-۴۰ درصد از افراد مبتلا به بی‌خوابی مزمن به بی‌خوابی و آپنه انسدادی خواب مبتلا هستند. بی‌خوابی و آپنه انسدادی خواب هر دو به طور مستقل با کاهش کیفیت زندگی مرتبط هستند، در حالی که نشان داده شده است که افراد مبتلا به بی‌خوابی چند ابتلایی و آپنه خواب، خواب بدتر، عملکرد ضعیف‌تر در طول روز، سلامت روان و مشکلات بهره وری و میزان بیشتری از بیماری‌های قلبی عروقی را دارند.

دکتر سویتمن گفت: با توجه به اینکه همه نمی‌توانند به سرعت به مطالعات خواب شبانه دسترسی داشته باشند، هدف ما بررسی تاثیر علائم بی‌خوابی چند ابتلایی و آپنه خواب گزارش شده توسط افراد بر خطر مرگ و میر است.

در این مطالعه که در ژورنال Sleep Epidemiology منتشر شد، محققان داده‌های تقریبا ۷۰۰۰ شرکت‌کننده را بررسی کردند که ۷۴ درصد از افراد هیچ بیماری را گزارش نکردند، ۳ درصد به تنهایی بی‌خوابی داشتند، ۲۰ درصد فقط آپنه انسدادی خواب داشتند، در حالی که ۳.۳ درصد به بی خوابی چند ابتلایی و آپنه خواب مبتلا بودند.

تجزیه و تحلیل نشان داد که علائم بی‌خوابی چند ابتلایی و آپنه خواب (COMISA) با افزایش ۵۶ درصدی خطر مرگ به هر علتی در مقایسه با افراد بدون این بیماری در طی ۱۱ سال دوره پیگیری مطالعه، پس از کنترل عوامل اجتماعی مانند جمعیت شناختی، عوامل رفتاری و شرایط مزمن مرتبط بود.

بررسی و نظارت بر مشکلات بی‌خوابی و به خصوص بی‌خوابی چند ابتلایی و آپنه خواب با توجه به هزینه‌های بالا، در دسترس بودن محدود و زمان انتظار طولانی برای انجام آزمایش چندگانه خواب، کمی مشکل است.

در حال حاضر درمان توصیه شده برای بی‌خوابی چند ابتلایی و آپنه خواب ترکیبی از درمان شناختی رفتاری برای درمان بی‌خوابی، قبل از شروع درمان فشار جریان هوای همواره مثبت(CPAP) برای درمان آپنه خواب است. فشار جریان هوای همواره مثبت یا مداوم مثبت یا به طور مختصر CPAP حالتی از دستگاه جریان هوای مثبت است که فشار هوای ملایمی را به صورت مداوم اعمال می‌کند تا راه هوای بیمارانی را که خودشان نمی‌توانند بی‌اختیار نفس بکشند را باز نگه دارد.

دکتر سویتمن یک برنامه تحقیقاتی را در دانشگاه فلیندرز برای توسعه و اجرای درمان‌های بهتر برای بی‌خوابی چند ابتلایی و آپنه خواب در سراسر سیستم مراقبت‌های بهداشتی رهبری می‌کند.

دکتر سویتمن می‌گوید: از آنجایی که مطالعات نشان می‌دهد که بی‌خوابی چند ابتلایی و آپنه خواب می‌تواند یک ترکیب کشنده باشد، مهم است که رویکردهای مدیریتی مؤثرتر و مناسب‌تری برای بی‌خوابی چند ابتلایی و آپنه خواب ایجاد کنیم و تأثیر درمان بی‌خوابی چند ابتلایی و آپنه خواب را بر کاهش خطر مرگ و میر بررسی کنیم.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: بی‌خوابی ، مرگ ، آپنه خواب

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: بی خوابی مرگ آپنه خواب بی خوابی خطر مرگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۴۳۴۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی میزان موفقیت درمان ناباروری با IVF در ایران

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، محمد ابراهیم پارسانژاد رئیس انجمن باروری و ناباروری ایران اظهار داشت: وقتی زوجین برای درمان ناباروری مراجعه می‌کنند، در مرحله اول درمان‌های سطحی مربوط به زوجین برای آنها تجویز می‌شود و در صورت لزوم درمان‌های اولیه به سمت درمان‌های پیشرفته سطح ۳ می‌رود.

بیشتر بخوانید: ۱۰ روش طبیعی برای تقویت باروری در مردان

وی افزود: بعد از ازدواج درصد بارداری یک زوج در ماه اول ۱۵ درصد، در ۶ ماه اول ۵۰ درصد، در ۸ ماه این میزان به ۸۰ درصد و بعد از یک سال احتمال بارداری برای آنها به ۱۰۰ درصد می‌رسد.

این فوق تخصص نازایی، با اشاره به اینکه تمامی زوج‌های نابارور می‌توانند در فرایند درمان قرار بگیرند، تاکید کرد: این به معنای این نیست که همه آنها بچه‌دار می‌شوند. طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، بین ۳۵ تا ۴۰ درصد از افرادی که اقدام به درمان ناباروی می‌کنند و از روش‌های کمک‌باروری (IVF) استفاده می‌کنند، صاحب بچه می‌شوند.

وی تاکید کرد: تا سال‌ها پیش اگر زوجی مراجعه می‌کردند که به قول معروف مرد دچار مشکل بود و اسپرم نداشت، به او گفته می شد قابل درمان نیست، اما حالا درمان برای همه افراد نابارور انجام می‌شود، اما این به معنای موفقیت در همه این عمل‌ها نیست.

بیست و سومین کنگره انجمن باروری و ناباروری ایران، ۱۹ الی ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ در دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود.

منبع: مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 1229025 برچسب‌ها اخبار روز

دیگر خبرها

  • یک فایده جالب داروی کاهش وزن
  • ۵ مورد از معایب بی‌خوابی و شب‌بیداری را بدانید
  • داروی کاهش وزن به تسکین علائم آپنه خواب کمک می کند
  • این دروغ را درباره کاهش افسردگی باور نکنید
  • بررسی میزان موفقیت درمان ناباروری با IVF در ایران
  • جویدن ناخن با کدام اختلالات سلامت روان ارتباط دارد؟
  • ۴۰ درصد افراد نابارور بچه دار می‌شوند
  • چگونه آسیب‌های ناشی از بدخوابی را از بین ببریم؟
  • بسیاری از اختلالات روانی ریشه جسمانی دارند
  • روش های موثر برای از بین بردن آسیب‌های ناشی از بدخوابی