Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به وضعیت پروژه‌های لرستان از برنامه ویژه مجلس برای هر شهرستان این استان خبر داد و گفت: هیچ شهری در لرستان آب شرب پایدار ندارد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، محمدرضا رضایی کوچی شامگاه پنجشنبه در جلسه نهایی پیگیری و نظارت میدانی رئیس مجلس شورای اسلامی در سفر به لرستان اظهار داشت: این سفرها در آستانه برنامه هفتم و بودجه 1402 سبب می‌شود که یک اشراف کامل‌تری نسبت به نیارمندی‌ها و ظرفیت‌های استان‌ها پیدا کنیم و دقیق‌تر بتوانیم قانون بودجه و برنامه هفتم توسعه را برای سال‌های آینده اجرا کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: دو پروژه هر شهرستان لرستان را برای اولویت کمیسیون عمران انتخاب کردم و بعد از این سفر هم دستگاه‌های اجرایی برای به نتیجه‌رساندن این پروژه‌ها باید پیگیری کنند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه احداث شبکه ملی ریلی اکثر شهرستان‌های لرستان به‌ویژه مرکز این استان را در بر می‌گیرد که برای لرستان بسیار مهم است، عنوان کرد: در حال حاضر راه‌آهن اندیمشک- دورود- ازنا به استان مرکزی حجم قابل توجهی از بار بندر شهید رجایی و جنوب کشور را به‌لحاظ کیفیت ایجاد راه‌آهن می‌تواند جابه‌جا کند.

وی بیان کرد: ما بیش از 30میلیون تن در بندر امام خمینی (ره) بار داریم که امکان صادرات آن از طریق ریل وجود دارد و حداکثر سه میلیون بار را از طریق ریل جابه‌جا می‌کنیم.

رضایی کوچی گفت: کل مسیر انتقال کالا از راه‌آهن اندیمشک- پلدختر- خرم‌آباد- بروجرد- دورود و الیگودرز می‌تواند از لرستان عبور کند و این موضوع در اقتصاد این استان بسیار مؤثر است.

قالیباف: سفرهای دولت و مجلس به استانها مکمل هم هستند/ مشکلات لرستان مایه شرمندگی استگزارش تسنیم از سفر رئیس مجلس به لرستان/ از حضور در محروم‌‌ترین روستا تا نظارت میدانی از وضعیت پروژه‌های راکد + فیلممشکلات زیرساختی سد راه شکوفایی ظرفیت‌های لرستان/ انتظارات مردم از مجلس برای تخصیص اعتبارات ویژه

رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه بیش از 160 معدن فعال در لرستان داریم که عمدتاً سنگ‌های تزئینی را تولید می‌کند و می‌توانیم زمینه صادرات آن‌ها را از طریق ریل فراهم کرده و قیمت تمام‌شده کالا را کاهش دهیم، تصریح کرد: این اقدام می‌تواند انگیزه‌ای برای صادرکنندگان و معدن‌داران باشد.

رضایی کوچی با تأکید به اینکه امیدوارم افزایش اکتشافات را در لرستان داشته باشیم، اظهار داشت: این فرصت از طریق تهاتر نفت برای این استان فراهم شده‌است؛ ما هم در مجلس به دستور رئیس مجلس پیگیری می‌کنیم که هر چه سریع‌تر شاهد اجرایی‌شدن این پروژه مهم و استراژیک برای کشور و لرستان باشیم.

وی با بیان اینکه پروژه‌های متعدد و مهمی برای شهرستان‌های لرستان در نظر گرفته شده‌است، افزود: 30کیلومتر راه‌آهن برای الیگودرز در نظر گرفته شده و حتماً در این کریدور تعریف‌شده قرار می‌گیرد؛ همچنین تلاش می‌کنیم کمک‌هایی به پروژه بزرگراه الیگودرز- داران و تقاطع‌هایی که در این مسیر قرار دارد در بودجه سال آینده در قالب نفت و ماده 56 شود تا این پروژه هم به نتیجه مناسب برسد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با تأکید به اینکه تصفیه‌خانه فاضلاب در ازنا را بازدید کردیم که در حال حاضر 30درصد پیشرفت فیزیکی دارد، عنوان کرد: مردم به‌سبب سطح آب در شهر ازنا دچار مشکل هستند که طبق صحبتی که با وزیر نیرو داشتیم رفع این موضوع جزو اولویت‌ها قرار داده شده‌است و از طریق مجلس پیگیری می‌کنیم.

وی بیان کرد: 9کیلومتر بزرگراه ازنا به شازند در استان لرستان و مابقی در استان مرکزی است که در کمیسیون عمران مجلس افتتاح این پروژه  را پیگیری می‌کنیم.

رضایی  کوچی با بیان اینکه یکی از معضلاتی که در دورود وجود دارد بحث نبود کنارگذر و عبور کامیون از وسط شهر است، گفت: کنارگذری به‌طول 12کیلومتر برای این شهر تعریف شده که از محل سفر رئیس‌جمهور منابعی را برای آن پیش‌بینی کرده‌ایم؛ پیمانکار در این پروژه مستقر شده که در بازدیدی که داشتیم با توجه به دوبانده‌بودن این محور تأکید کردیم ابتدا یک باند را تکمیل و باند دوم را شروع کنند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره اینکه در ابتدا جانمایی نامناسبی برای بیمارستان هزار تختخوابی دورود انجام و هزینه‌هایی انجام گرفته‌است، اظهار داشت: کمیته فنی استانداری لرستان برای جابه‌جایی این پروژه برگزار شده که امیدوارم هر چه سریع‌تر این کمیته نظرش را اعلام کند و ما طبق هماهنگی‌ها با وزرات بهداشت بعد از گزارش کمیته فنی شاهد تسریع در اجرای این پروژه مهم و تأثیرگذار باشیم.

وی با بیان اینکه استان لرستان به‌لحاظ تخت‌های بیمارستانی هم در کمیت و کیفیت شرایط مطلوبی ندارد، افزود: اکثر بیمارستان‌ها خیلی عمرشان طولانی است و پذیرش این همه بیمار را ندارد و این امر می‌تواند در مهاجرت برای درمان به استان‌های همجوار تأثیرگذار باشد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه هیچ شهری در لرستان از آب پایدار برخوردار نیست، عنوان کرد: دو برابر میانگین کشور در این استان بارندگی داریم، اما هیچ شهری در لرستان به آب پایدار سد متصل نیست.

وی با بیان اینکه سدهای لرستان بین 10 ،20 و 40درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اما یا شبکه پایین‌دست ندارد و یا اینکه سد هنوز تکمیل نشده و همگی از آب چاه استفاده می‌کند، بیان کرد: اگر این شهرها را در آینده‌ای نزدیک به آب سد متصل نکنیم با مشکل روبه‌رو می‌شویم.

رضایی کوچی گفت: در استانی که بیشترین بارندگی را داریم به‌خاطر عدم مدیریت می‌توانیم بیشترین بحران را در تأمین آب شرب هم داشته باشیم، با منابعی که برای تکمیل سدها از جمله سد آبسرده برای بروجرد در نظر گرفته شده‌است می‌توانیم شاهد تکمیل آن‌ها باشیم.

رئیس کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: پیمانکار راه‌آهن بروجرد مستقر و در حال کارکردن است و نیاز به تأمین منابع بیشتر دارد که با تزریق منابع شاهد تسریع در انجام این پروژه خواهیم بود.

رضایی کوچی با بیان اینکه 50میلیارد تومان در سفر رئیس‌جمهور برای ورزشگاهی در شهر بروجرد در نظر گرفته شده‌است که همه این مبلغ را به پیمانکار قبلی داده‌اند، اظهار داشت: قسمتی از زمین آماده بهره‌برداری است که با اعتبار چهار میلیارد تومانی می‌توانستیم این پروژه را تکمیل کنیم؛ ما این پروژه را دنبال می‌کنیم، ولی باید فازبندی انجام شود تا در نهایت تکمیل پروژه را داشته باشیم.

وی با تأکید به اینکه نبود زمین و برنامه‌ریزی درست سبب شده‌است که در شهر خرم‌آباد شرایط خوبی در بحث جهش تولید ملی مسکن نداشته باشیم، افزود: حرکت‌های خوبی در یک ماه گذشته توسط معاون عمرانی استانداری لرستان شروع شده‌است، ولی جزو رتبه‌های آخر جدول هستیم که قسمت عمده کار هم به‌سبب نبود زمین مناسب در مرکز این استان است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس عنوان کرد: ما باید به‌دنبال ایجاد یک شهر جدید باشیم، شهری که بتواند قسمتی از مردم خرم‌آباد را که فاقد مسکن هستند و می‌خواهند در مجاورت این شهر زندگی کنند را اسکان دهد.

وی بیان کرد: مشکل زمین در مابقی شهرستان‌ها و مرکز لرستان داریم که امیدوارم با تلاش مدیرکل راه‌وشهرسازی زمین تأمین شده و در اختیار جوانان این استان قرار داده شود.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه ساختمان استانداری لرستان متعلق به دانشگاه علوم پزشکی است و استانداری به‌عنوان نماینده عالی دولت خودش فاقد اداره مناسب است.عنوان کرد: ساختمان استانداری این استان 60درصد پیشرفت فیزیکی دارد که امیدواریم مکانیسمی طراحی شود تا شاهد تکمیل این ساختمان و بیمارستان 510 تختخوابی شهر خرم‌آباد باشیم.

وی با تأکید به اینکه قلعه فلک‌الافلاک یکی از نمادهای مذهبی و فرهنگی قابل‌توجه مردم است، بیان کرد: به دستور رئیس مجلس شاهد تأمین بودجه و منابعی که برای تملک این پروژه نیاز است خواهیم بود؛ در اعتبارات سال آینده پیش‌بینی می‌شود تا این قلعه به‌طور کامل در اختیار مردم لرستان قرار بگیرد.

 رضایی کوچی با اشاره به بازدید از پلدختر گفت: قسمت عمده‌ای از جاده این شهرستان در سیل از بین رفته که باید جاده جایگزین و به‌سرعت کامل شود.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه پیمانکار در جاده سیل‌زده پلدختر مشغول به‌کاراست، منتها نیاز به تزریق منابع مالی بیشتر است، تصریح کرد: باید این مسیر را در یک سال آینده تمام کنیم؛ تونل‌های این محور توسط قرارگاه خاتم‌الانبیا در حال انجام است که امیدواریم هر سریع‌تر این پروژه هم به اتمام برسد.

رضایی کوچی با تأکید به اینکه تکمیل پروژه محور کوهدشت به خرم‌آباد در ماه‌های آخر است و دو محور دیگر از جمله محور کوهدشت به زانوگه به‌طول 17کیلومتر و سه راهی بابازید به پل سیمره به‌طول 100کیلومتر مورد توجه کمیسیون عمران مجلس قرار می‌گیرد، اظهار داشت: تلاش می‌کنیم این پروژه‌ها را در بعد از این سفر با حضور نمایندگان و دستگاه‌های اجرایی پیگیری کنیم.

وی با اشاره به اینکه احداث محور الشتر به‌سمت بروجرد شروع و  کار تونل این مسیر 30درصد انجام شده‌است که مردم برای تردد در محور کرمانشاه و به‌سمت پایتخت از آن مسیر استفاده می‌کنند، افزود: 70 درصد مسیر با اجرای این پروژه کوتاه‌تر می‌شود که فعال است؛ احداث محور الشتر به‌سمت بروجرد جزو اولویت‌های کمیسیون عمران قرار می‌گیرد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس عنوان کرد: فاضلاب الشتر 25درصد پیشرفت فیزیکی دارد که این پروژه به‌سبب منابع مالی محدود تکمیل نشده است و آن را جزو اولویت‌های سفر قرار دادیم تا تکمیل شود.

وی با بیان اینکه رودخانه‌ای در پلدختر از وسط شهر عبور می‌کند که در حین بارندگی خسارات زیادی دارد، بیان کرد: عدد قابل توجهی از مدیریت بحران برای ساماندهی این رودخانه پیش‌بینی شده است که حتی ریالی هم تخصیص پیدا نکرده و با کمک رئیس مجلس و پیگیری کمیسیون عمران مجلس تکمیل می‌شود.

رضایی کوچی گفت: آزادراه کربلا در کاهش مسیر تردد زائران اربعین نقش مؤثری دارد که این پروژه را نیز پیگیری می‌کنیم.

انتهای پیام /646/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: پیشرفت فیزیکی نظر گرفته شده پیگیری می کنیم رضایی کوچی رئیس مجلس خرم آباد هیچ شهری پروژه ها راه آهن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۴۳۵۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجلس پیگیر اجرای سند تحول رئیس‌جمهور در حوزه ارز است

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در حوزه مدیریت بازار ارز ما چیز جدیدی از دولت نمی‌خواهیم و هدف از جلسات مشترک ارزی این است که برنامه اجرایی دولت درباره سیاست‌های ارزی متناسب با این مواردی که گفتیم، سریعتر ارائه شود. - اخبار سیاسی -

به گزارش گروه پارلمانی خبرگزاری تسنیم، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسات ارزی مجلس شورای اسلامی گفت: موضوع بحث سیاست‌های ارزی در سال‌های اخیر اصلی‌ترین موضوع اقتصاد کلان کشور بوده علی رغم اینکه به عنوان یک رویکرد کلان در اقتصاد محسوب می‌شود اما به شدت بر زندگی مردم و معیشت آنان و بر حوزه فعالیت‌های جاری کشور اثر دارد. 

افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

 

وی بیان کرد: اعتقاد ما بر این است که سیاست‌های ارزی دولت سیزدهم بعد از تغییر رئیس کل بانک مرکزی متناسب با آن چیزی که در اهداف قانونی بوده و در برنامه قانونی بوده، اجرایی نشده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه اگر ما قانون را برای اجرای برنامه‌های عملیاتی دولت مبنا بدانیم، باید بگویم آن چیزی که اجرا می‌شود با قانون برنامه، احکام دائمی و با همه آن چیزهایی که به عنوان قانون محسوب می‌شود، مغایرت‌های جدی دارد، تاکید کرد: بنابراین نگرانی ما از عدم اجرای قوانین و مقررات قانونی است نه اینکه قانون نداشته باشیم. حتی ما به واسطه همین رویکرد قانونی، جایگاه بانک مرکزی را در قانون  ارتقا دادیم. 

وی متذکر شد: این موضوع طی 4 سال در مجلس و کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی طول کشید و به شدت اعتقاد داشتیم که بانک مرکزی باید از اقتدار لازم برای اجرای سیاست‌های ارزی و پولی برخوردار باشد و این موضوع را هم در مجلس یازدهم تصویب کردیم و ابلاغ شده و عملاً و رسماً با رویکرد قانون جدید، مسیر و جریان فعالیت بانک مرکزی طی می‌شود.

پورابراهیمی تاکید کرد: لذا این قانون در اختیار دولت است و قوانین دیگر هم وجود دارد و دولت مکلف است بر اساس این قوانین عمل کند. بنابراین نگرانی ما از عدم اجرا است و معتقدیم مدیریت فعلی بازار ارز مبتنی بر این نگاه  و بر اساس ضوابط قانونی نیست؛ این یکی از چالش‌های اساسی ما طی یکی دو سال اخیر بوده و به شدت اثر منفی بر این حوزه گذاشته است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: اگرچه به ظاهر نام از سیاست‌هایی می‌برند که تغییری در نرخ ارز و اقتصاد رقم نخورد، اما این اقدامات به شدت التهاب ها را بیشتر کرده است درحالی که اگر ما با روش قانونی جلو می‌رفتیم و بر اساس نرخ ارز شناور مدیریت شده، عمل می‌کردیم، که در قانون و احکام دائمی آمده است، حتماً نرخ ارز از این نرخی که الان در بازار غیر رسمی وجود دارد، بسیار کمتر بود و اساساً این نرخ به وجود نمی‌آمد.

وی اظهار داشت: نکته بعدی آن است که به جز قانون که مبنای ماست و طبیعتاً در حوزه عملیات اجرایی مبنای کار قرار می‌گیرد، موضوعات مربوط به خود دستورالعمل دولت را هم داریم؛ از جمله سند تحول دولت مردمی که در نیمه دوم سال 1400 توسط رئیس جمهور ابلاغ شد و مبنای عملکرد دستگاه‌های اجرایی قرار گرفت و در آن سرفصل سیاست‌های ارزی هم کاملاً به طور مشخص آمده است. 

وی ادامه داد: در بخش سیاست های ارزی سند تحول دولت مردمی رئیس جمهور، همان رویکرد و نگاه مبتنی بر قانون احکام دائمی برنامه ششم توسعه مورد تاکید قرار گرفته و طبیعتاً دولت باید بر اساس آن اقدامات خود را انجام دهد. 

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: علاوه بر قوانین و سند تحول دولت مردمی، تجارب مختلف در اختیار ماست و ما نباید تجربه هایی که در  گذشته منجر به آثار منفی بر اقتصاد کشور و معیشت مردم شده است را تکرار کنیم و تکرار آن تجارب قابل قبول نیست. 

پورابراهیمی با اشاره به جلسات ارزی مشترک اخیر دولت و مجلس، گفت: جلساتی طی دو هفته اخیر با محوریت کمیسیون اقتصادی مجلس و با حضور رئیس بانک مرکزی، وزیر اقتصاد و معاون رئیس جمهور و با محوریت ریاست مجلس و روسای چند کمیسیون‌های تخصصی مجلس برگزار شد. 

وی در تشریح اهداف این جلسات گفت: محور این جلسات آن بود که تجربه تنش‌ها و شوک‌های ارزی گذشته که در کشور باعث کاهش ارزش پول ملی و فشار به معیشت مردم شد را تبیین کنیم و تاکید نمایندگان اقتصادی این بود که نباید به این تجارب بی تفاوت بود.

پور ابراهیمی با بیان این که از طرف دیگر در این جلسات تاکید شد که مبنای ما قانون است و ما از دولت چیز جدیدی نخواستیم افزود: از همه مهمتر تاکید همکاران ما در مجلس این بود که ادامه این روند آسیب های بیشتری به همراه دارد و اگر می‌خواهیم ثبات اقتصادی در کشور وجود داشته باشد، باید به تجارب گذشته و اجرای قوانین توجه جدی داشته باشیم.  

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که اعتقاد ما آن است که این نرخ ارز غیررسمی که در حال حاضر در بازار جولان می‌دهد، قابل مدیریت است اظهارکرد: اگر می بینیم وضعیت ما در حوزه قاچاق کالا تشدید شده اما همچنین ارز ترجیحی می‌دهیم با این هدف که مردم با قیمت پایین گوشت و مرغ بخرند ولی این اقلام ضروری با قیمت 2 تا 3 برابر قیمت ارز ترجیحی به دست مردم می رسد؛ منطقا باید به این جمع بندی برسیم که ادامه این مسیر به صلاح کشور نیست حتی لازم نیست مجلس ورود کند و با این شرایط دولت، خودش باید در سیاست‌های ارزی تجدیدنظر کند.

پورابراهیمی با بیان این که مجلس در حال حاضر وارد فرایندی شده است که در آن باید برنامه اجرایی دولت در حوزه سیاست‌های ارزی به مجلس ارائه شود‌، گفت: در واقع، ما آیین نامه و ضوابط به اندازه کافی داریم. سیاست و سند تحول دولت مردمی را هم داریم و قانون برنامه و احکام بانک مرکزی هم وجود دارد و ما چیز جدیدی نمی‌خواهیم. بلکه هدف از این جلسات آن است که برنامه اجرایی دولت درباره سیاست‌های ارزی متناسب با این مواردی که گفتیم، سریعتر ارائه شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مجلس پیگیر اجرای سند تحول رئیس‌جمهور در حوزه ارز است
  • التیماتوم ۴ ماهه شفقت برای معاونت عمرانی‌ استانداری
  • التیماتوم ۴ ماهه «شفقت» برای معاونت عمرانی‌ استانداری
  • مهلت ۳ ماهه استاندار لرستان جهت تکمیل برج امید
  • حل گره‌های ترافیکی شهرکرد دغدغه شورای شهر ششم است
  • بازدید وزیر کشور از پروژه‌های سازمان نوسازی شهر تهران
  • لزوم پیوست رسانه‌ای پروژه‌ها در شهر/ محتوای رسانه‌ها باید مورد سنجش قرار گیرد
  • از تولید مسکن تا آخرین وضعیت ابر پروژه باغ راه حضرت فاطمه
  • ۱۴ همت پروژه اقتصادی و عمرانی گیلان در سفر رئیس جمهور به بهره‌برداری می‌رسد
  • آیت‌الله رئیسی: شرکت‌ها و متخصصان ایرانی آماده مشارکت در پروژه‌های عمرانی سریلانکا هستند