Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@09:42:46 GMT

بهره‌وری و آسیب‌های زندگی کارمندی

تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۴۴۰۱۰

بهره‌وری و آسیب‌های زندگی کارمندی

به گزارش خبرنگار ایرنا، از شغل کارمندی در مقایسه با سایر شغل های خدماتی و تولیدی به عنوان شغلی راحت، بی دردسر و البته با حقوق مُکفی یاد می شود. هرساله درخواست برای ورود به ادارات دولتی و حرفه کارمندی به دلیل بهره مندی از حقوق و مزایای مشخص بازنشستگی و سایر امکانات افزایش می یابد.

نکته مهم و کمتر توجه شده به حرفه کارمندی، استهلاک جسمی و روحی پنهان شده در چهره خوب و بی دردسر کارمندی یا به اصطلاح " پشت میزنشینی" است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با برداشتن نقاب ظاهری شغل کارمندی، مشکلات مختلف جسمی، بیماری های مزمن عضلانی، مشکلات روحی و استرس های ناتمام شغلی رخ نمایی می کند.

سیستم کارمندی در ادارات و کشورهای مختلف، جنبه های متفاوتی را شامل می شود و در ایران، گلایه ارباب رجوع از روند رسیدگی درخواست ها توسط کارمندان و ساعت کاری مفید آنان همواره چالش برانگیز است. کاهش بازدهی کاری در ادارات و سازمان های دولتی از جنبه های مختلف فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و قانونی قابل بررسی است. بخش قابل توجهی از ناکارآمدی گروهی از کارمندان ناشی از سیستم کاری معیوب، عایت نکردن بسیاری از نکات مرتبط با سلامت و فرهنگ غلط سازمانی است.

سوای مشکلات اداری، کاهش کیفیت جسمی و روحی کارمندان هم دراین میان دخیل است. مشکلات جسمی برخاسته از شرایط نامتعارف کاری و بی توجهی سازمان به امکانات محیط کاری است.

درگیری کارمندان با سوء تغذیه جدی است

مسئول کمیته تغذیه هیات پزشکی ورزشی استان سمنان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: معضل سوء تغذیه در سال های اخیر در بین کارکنان بیش از پیش به چشم می خورد و این شرایط لزوم طراحی برنامه های مداخلاتی با هدف کنترل سوء تغذیه را قوت می بخشد.

مجتبی خادم ادامه داد: با توجه به اینکه نیمی از زمان فعالیت روزانه کارمندان در محل کار سپری می شود باید یک تا دو وعده غذایی روزانه در محل کار مصرف شود. بنابراین اهمیت تنظیم برنامه غذایی صحیح بر پایه تغذیه سالم و روش صحیح مصرف در ارتقای سلامت و پیشگیری عوامل خطرساز بیماریهای غیرواگیر شامل بیماری قلبی و عروقی ، انواع سرطان ها ، دیابت و چاقی اثرگذار است.

وی با اشاره به تاثیر کاهش کیفیت جسمی و تغذیه ای کارمندان در سلامت عمومی جامعه افزود: کاهش سطح آگاهی ، نگرش و عملکردهای کارکنان، افزایش متوسط شاخص توده بدنی در کارکنان مبتلا به اضافه وزن و چاقی و کاهش بازدهی کاری، کاهش کارایی کارمندان در جهت پیشبرد هرچه بیشتر کارهای روزمره و پاسخگویی به مراجعه کنندگان از جمله مشکلات است.

مسئول کمیته تغذیه هیات پزشکی ورزشی استان اظهارداشت: کاهش روابط و ارتباط کارکنان با ارباب رجوع، نداشتن توان و انرژی لازم در جهت پیشبرد موارد مربوط به فعالیت های اداری، از دست دادن انگیزه و تمایلات کاری کارکنان زمینه ساز نارضایتی ارباب رجوعان است.

عارضه عضلانی و مفصلی، رهاورد شغل کارمندی

مسئول کمیته توانبخشی هیات پزشکی ورزشی استان سمنان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا خاطرنشان کرد: تغییر ماهیت کارها، تمرکز طولانی و پشت میزنشستن های طولانی مدت، مشکلات جسمی و روحی را برای کارمندان ادارات مکانیزه و صنعتی ایجاد کرده است.

رسول باقری یادآورشد: نشستن های طولانی مدت، خمیدگی ستون فقرات و انقباض عضلات و مفاصل زانو و لگن را ایجاد می کند و انقباض طولانی مدت عضلات  از طرفی کوتاهی و کاهش کشش پذیری عضلات و ستون فقرات و بروز قوز را به همراه دارد.

وی اضافه کرد: قرار گرفتن طولانی مدت مفاصل در وضعیت غیر طبیعی محدودیت حرکت مفصل، ایجاد آسیب هایی همچون بیرون زدگی دیسک بین مهره ای، ایستایی جریان خون، کاهش سوخت و ساز بدن و اختلال آمادگی جسمانی را به دنبال دارد.

مسئول کمیته توانبخشی هیات پزشکی ورزشی استان سمنان بیان کرد: بسیاری از کارمندان برای انجام کارها ملزم به راه رفتن و ایستادن های طولانی مدت و حرکت در راه پله هستند که این کارمندان با آسیب های خستگی مفرط  در عضلات ضعیف، آسیب مفاصل مچ پا، زانو و لگن و ستون فقرات و در نتیجه ایجاد آرتروز روبه می شوند.

باقری شرایط کاری را برای افراد دارای اختلال ساختاری مانند زانو پرانتزی و ضربدری و گودی کمر غیرطبیعی سخت تر برشمرد و ادامه داد: انجام فعالیت های تکراری با وضعیت بدنی غیرطبیعی در کارمندان ایجادکننده آسیب عضلاتی و اسکلتی است.

وی اضافه کرد: انجام حرکات تکراری(نشستن و ایستادن طولانی مدت، کار طولانی مدت با رایانه) و وضعیت بدنی غیرطبیعی در بلندمدت ( قوزکردن پشت رایانه، خمیدگی زانو هنگام ایستادن، خمیدگی بدن، حمل بارهای طولانی مدت، رانندگی) عوامل اصلی ایجاد نقص های ساختاری سیستم عضلات است.

راه های کاهش آسیب های جسمانی در کارمندان

مسئول کمیته توانبخشی هیات پزشکی ورزشی استان سمنان عنوان کرد: کارمندان پس از هر ۳۰ تا ۴۵ دقیقه نشستن برای پنج تا ۱۰ دقیقه بایستند یا راه بروند و حرکات کششی انجام دهند. از طرفی استفاده از میزهای بلند و قابل تنظیم با توجه به قابلیت وسیع کردن میدان دید، استفاده از صندلی های دارای ارتفاع مناسب به کارمندان توصیه می شود.

باقری، فراهم کردن ابزارهای مناسب کاری را از وظایف مهم مدیران دانست و گفت: آسان ترین راه کاهش آسیب شغلی، آموزش و آگاه سازی کارمندان از شایع ترین آسیب ها(کمردرد، آرتروز و خمیدگی پشت) است و وظیفه آگاهسازی و فراهم کردن ابزار مناسب کاری بر عهده مدیران است.

آسیب های کارمندی در خانم ها بیشتر است

وی افزود: کارمندان خانم به دلیل تفاوت قابلیت جسمانی، در شرایط یکسان کاری با آقایان، زودتر و با شدت بالاتری دچار آسیب می شوند. جداسازی وظایف کاری بر اساس تفاوت های جنسیتی و یا فراهم ساختن شرایط مطلوب تر برای بانوان باید مورد توجه مسئولان ارشد سازمان باشد.

 مسئول کمیته توانبخشی هیات پزشکی ورزشی استان سمنان ابرازداشت: بازنگری در وضعیت های عمرانی و ساختمانی ادارات، کیفیت و کارایی و اختلالات جسمی و روحی روانی در کارمندان موثر است. میزان رنگ و نور اتاق های کاری، استفاده ازت عداد بالای پله ها، نوع آسانسورها و استفاده از ابزارهای مناسب برای کارمندانی با وضعیت جسمی متفاوت در نظر گرفته شود.

باقری خاطرنشان کرد: برنامه های پیشگیرانه مشکلات شغلی و ارزیابی دوره ای سلامت جسمی و روحی از کارمندان با محوریت آموزش به افراد و جابه جایی کارمندان و تغییرات محیط کاری در بهره وری کارمندان اثرگذار است.

آگاهی کارمندان راه نجات آسیب های جسمانی

رئیس هیات پزشکی ورزشی گرمسار در گفت و گو با خبرنگار ایرنا عنوان کرد: کارمندان به دلیل نشستن های طولانی مدت و استفاده مستمر از رایانه با کاهش جریان خون و خونرسانی ناکافی در اندام های تحتانی، پا ها و گرفتگی های عضلانی و در نتیجه ورم پاها مواجه هستند.

حوریه گلینی ادامه داد: کارمندان در طول عمرکاری خود با کاهش عملکرد قلب، ریه و گوارش به دلیل نبود فعالیت مناسب بدنی و در نتیجه مشکلات تنفسی و درد ستون فقرات روبه رو هستند.

وی اضافه کرد: رضایتمندی از زندگی شغلی و کاری در فراهم آوردن محیط کاری مناسب، کاهش استرس و ایجاد امید به زندگی افراد با رضایت و بهره وری مناسب  همراه است.

رئیس هیات پزشکی ورزشی گرمسار اظهارداشت: امنیت شغلی و جلوگیری از تعارض های  محیط کاری و روابط بین همکاران در سلامت ذهنی کارمندان و جلوگیری از استرس و افزایش همدلی در محیط کار موثر است و با برآورده شدن انتظارت کاری و احساس همدلی در محیط کار و توجه به توانمندی های فرد در افزایش بازدهی کاری و انجام مناسب کاری موثر است.

مدیران متخصص اوضاع اداری را بهتر می کنند

انتخاب مدیران متخصص و کارآمد مهمترین ابزار پیشرفت و عبور از بحران های مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی است. مادامی که انتخاب مدیران و مسئولان در هر سطح و رتبه ای، درست و موثر نباشد، مشکلات و آسیب های غیرقابل جبرانی بر پیکر جامعه وارد می شود. آسیبی که مدیرناکارآمد و ناآگاه بر زیردستان و کارمندان خود می گذارد اولین حلقه آسیب به جامعه است.

کارمندانی که در شرایط کاری غیرحرفه ای، سخت و پرچالش فعال هستند به مرور زمان اهداف کلی سازمان را مختل می کنند. هنگامیکه کارمندان به دلیل در دسترس نبودن امکانات حداقلی و مناسب کاری دچار مشکلات جسمی می شوند یا با بدون توجه به سلامت روانی آنان در محیط کاری حضور دارند، قطعا در انجام وظایف اداری عمدا یا سهوا کوتاهی می کنند. کوتاهی در رسیدگی امور اداری نارضایتی ارباب رجوع و دریافت کنندگان خدمات و در نهایت بوروکراسی معیوب اداری را شکل می دهد.

اصلاح ابزارهای کاری مانند میز، صندلی، رایانه، بهبود شرایط محیط کار و تنظیم نورمناسب، در نظر گرفتن فرصت استراحت، قراردادن تهویه مناسب و ارائه آموزش های خودمراقبتی به کارمندان باید مورد توجه مدیران قرار گیرد.

انجام چند فعالیت ساده و کم هزینه در سازمان تا حد زیادی بهره وری کاری کارمندان را افزایش می دهد و از بی مسئولیتی ناشی از بی توجهی سازمانی و احساس نادیده گرفته شدن در محیط کاری، می کاهد./

برچسب‌ها هفته دولت سمنان حقوق کارمندان سازمان امور اداری و استخدامی کشور حقوق زنان روز کارمند وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی کارآمدی دولت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: هفته دولت سمنان حقوق کارمندان هفته دولت سمنان حقوق کارمندان سازمان امور اداری و استخدامی کشور حقوق زنان روز کارمند وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی کارآمدی دولت طولانی مدت خبرنگار ایرنا جسمی و روحی محیط کار ستون فقرات مناسب کاری محیط کاری بهره وری آسیب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۴۴۰۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاهی به آسیب‌های نوپدید فضای مجازی

بسیاری از افرادی که به اینترنت اعتیاد دارند هرگز آن را نمی‌پذیرند، زیرا برای آن‌ها اینترنت جزئی از زندگی محسوب می‌شود ولی با وجود این روانشناسان بر این باورند که فرد معتاد به اینترنت دارای نشانه‌هایی است که می‌توان از این طریق به وابستگی فرد به اینترنت پی ببرد.

خبرگزاری ایمنا؛ فرزانه دهقانی، دکترای ارتباطات و رسانه در یادداشتی با موضوع آسیب‌های نوپدید فضای مجازی نوشت:

«گسترش جامعه اطلاعاتی و ارتباطی و نیز شکل شکل‌گیری جهان مجازی در کنار جهان واقعی فرایند زندگی را دستخوش تغییرات زیادی کرده است؛ افزایش تصاعدی ضریب نفوذ اینترنت در ایران و تأثیر استفاده بیش از حد بروی خانواده‌ها، چنانچه به‌صورت برنامه، برنامه‌ریزی و مدیریت نشده در این فضا قرار گیرند خانواده و جامعه را نیز دچار مشکل خواهند کرد، اما قسمت مهم این پژوهش مؤلفه اعتیاد مدرن و آسیب‌های نوپدید که به‌عنوان عنصر اساسی و اصلی است، در واقع استفاده بیش از حد و بیمار گونه از اینترنت که باعث دور شدن فرد از دوستان و خانواده خانواده‌اش شود و اختلالات رفتاری یا شخصیتی را در وی ایجاد کند، اعتیاد به اینترنت یا شبکه‌های اجتماعی نامیده می‌شود، این اعتیاد که سرآمد همه اعتیادهای رفتاری است رشد روزافزونی پیدا کرده و عوارض ناگواری به همراه دارد. اعتیاد به اینترنت نیز با علائمی همراه است: همچون اضطراب، افسردگی، کج خلقی، بی قراری، تفکرهای وسواسی، کناره کناره‌گیری، اختلالات عاطفی و از هم گسیختگی روابط اجتماعی (علوی و جنتی فرد ،۱۳۹۰، ص .۲۲؛ سهراب زاده ،۱۳۸۹).

استفاده از اینترنت علاوه بر اینکه مزایای تأثیرگذار متعددی بر جوامع دارد ولی از سوی دیگر اثرات منفی از جمله اطلاع رسانی جهت‌دار و غیر منصفانه، نادیده گرفتن هویت ملی و دینی جوامع مختلف، تخریب باورهای اخلاقی، فرهنگی، آداب و سنن پیشرو و شبهه افکنی و تردید پردازی‌های کاذب، تزلزل بنیان خانواده، پوچی گرایی، القای ناهنجاری‌های انسانی، تضییع نیرو و استعدادهای انسانی، مشکلات جسمانی و… از جمله جنبه‌های منفی این شبکه‌های ارتباطی جدید است (علوی وجنتی فرد ،۱۳۹۰).

گسترش فضای مجازی و استفاده بیش از حد در حوزه فردی شامل تغییرات سبک زندگی به منظور گذراندن زمان بیشتر در شبکه و کاهش کلی فعالیت‌های بدنی و بی‌توجهی به سلامت فردی در نتیجه فعالیت اینترنتی، اجتناب از فعالیت‌های مهم زندگی، کمبود خواب و یا تغییر الگوهای خواب برای گذراندن زمان بیشتری در شبکه، کاهش معاشرت و در نتیجه ازدست دادن دوستان، غفلت از خانواده و دوستان، بی‌توجهی به مسئولیت‌های شغلی و شخصی، خشونت بیش از حد، پرخاشگری، تغییر عادت‌های رفتاری، بی توجهی به نظافت شخصی و… در حوزه رابطه فرزندان و والدین نیز تغییراتی به وجود آورده است که از جمله آن به کاهش نقش خانواده به عنوان مرجع، کاهش ارتباط والدین با فرزند، شکاف نسلی به دلیل رشد تکنولوژی، از بین رفتن حریم بین فرزندان و والدین و ایستادن در برابر یکی از والدین یا هر دو را می‌توان نام برد. در بحث ازدواج‌ها نیز مسائلی چون ناپایداری ازدواج‌ها، تغییر الگوی همسرگزینی، نداشتن مهارت‌هایی برای ازدواج ناتوانی والدین برای آموزش به فرزندان، افزایش روابط دختر و پسر در زمان نامزدی بدون عقد، تمایل به دریافت مهریه‌های سنگین، بالا رفتن سن ازدواج و افزایش تنوع‌طلبی جنسی مردان و … را می‌توان اشاره کرد (جعفری و دیگران ،۱۳۹۱؛ منایز ،۲۰۱۵)

بسیاری از افرادی که به اینترنت اعتیاد دارند هرگز آن را نمی‌پذیرند، زیرا برای آن‌ها اینترنت جزئی از زندگی محسوب می‌شود ولی با وجود این روانشناسان از جمله سامسون و کین بر این باورند که فرد معتاد به اینترنت دارای نشانه‌هایی است که می‌توان از این طریق به وابستگی فرد به اینترنت پی ببرد، هرچند که این نشانه‌ها به تنهایی نمی‌توانند معیار مستقل و کاملی برای اعتیاد مجازی به شمار آیند، انجمن روانپزشکان آمریکا (APA ) معیارهایی را مشخص کرده است که فرد باید حداقل ۳ مورد از این معیارها را حداقل به مدت ۱۲ ماه داشته باشد:

۱- زمان پرداختن به امور شخصی خود را صرف شبکه‌های اجتماعی می‌کند؛ از جمله ساعات ضروری برای خواب را در این فضاها سپری می‌کند.

۲- تغییر عادت رفتاری؛ استفاده از اینترنت باعث می‌شود که شخص از سایر فعالیت‌هایی که قبلاً برای او لذت بخش بوده، دست بکشد.

۳- زمانی که باید تکالیف درسی یا کاری انجام دهد، در اینترنت سپری می‌کند. (رابرتس ،۱۳۹۲)

۴- چنانچه ارتباط با شبکه‌های اجتماعی به دلیلی قطع شود، احساس افسردگی، بی قراری و بدخلقی می‌کند.

۵-خسته‌تر و کج خلق تر از زمانی است که اینترنت جزئی از زندگی وی نبود . دامنه تنش‌های عصبی او بالاتر است و از سردردهای عصبی رنج می‌برد .

۶- بیش از حد خشونت نشان می‌دهد و پرخاشگری و قانون شکنی می‌کند.

۷-در زمان دل مشغولی‌های فکری و ذهنی، ساعات متمادی را صرف چک کردن شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند .

۸- هنگامی که فرد دسترسی به شبکه‌های اجتماعی ندارد دائم به استفاده مجدد از آن فکر می‌کند و ذهن خود را مشغول نوع فعالیت‌های موردنظر می‌کند.

۹- روزی چند بار و به‌طور مرتب شبکه‌های اجتماعی و گروه‌ها و کانال‌های خود رابررسی می‌کند.

۱۰-در حین اتصال به شبکه‌های اجتماعی ، زمان خود را از دست می‌دهد و متوجه گذشت زمان نیست.

۱۱- زمان بسیار کوتاهی برای وعده‌های غذایی صرف می‌کند و به علت از بین رفتن وعده‌های غذایی کمبود وزن پیدا می‌کند. (امیدوار و صارمی ،۱۳۸۱)

۱۲- هنگام استفاده از شبکه‌های اجتماعی احساسی آمیخته به خوشنودی و گناه می‌کند

۱۳- ترجیح می‌دهد به اینترنت وصل شود تا اینکه با دوستان یا خانواده باشد. و به عبارتی دیگر به دوستان خانواده و کلیه مسئولیت‌های خود پشت پا می‌زند.

۱۴- روابط جدیدی با افرادی که هنگام ورود به شبکه‌های اجتماعی با آنها آشنا شده، تشکیل می‌دهد و بیشتر مایل است با آنها ارتباط برقرارکند .

۱۵- کمتر از خانه بیرون می‌رود و فعالیت‌های اجتماعی او کاهش چشمگیری پیدا می‌کند.

۱۶- راجع به اینکه چه مدت برخط بوده است یا در مورد میزان ساعات صرف شده در فضای شبکه‌های اجتماعی به خانواده، والدین، همسر و یا رئیس خود دروغ می‌گوید .

۱۷- دیگران از او به علت صرف زمان طولانی در اینترنت ناراحت هستند و مرتب از او گله می‌کنند.

۱۸- در موقعی تنهایی و خلوت و زمانی که کسی در خانه نیست، به سراغ فضا می‌رود.

۱۹- از محدودیت‌های زمانی که برای وی به منظور استفاده از اینترنت تعیین شده است، سرپیچی می‌کند.

۲۰- تمام تلاش‌ها برای محدود ساختن ساعات استفاده از اینترنت بی نتیجه مانده است. (جعفری و دیگران ،۱۳۹۱)

مخاطب ایرانی با رسانه‌های مدرن از قبیل اینترنت و تلفن همراه که مجهز به امکانات پیامک و بلوتوث است نیز مواجه است، سبد فرهنگی خانواده ایرانی دچار تغییرات فراوانی شده است که همگی به نوعی مروج سبک زندگی مدرن است که خاستگاه این نوع سبک زندگی تمدن غربی است و ترویج این شیوه از زندگی، لاجرم تمام مؤلفه‌های معرفتی تمدن غرب را شایع می‌سازد و موجب می‌شود بی‌سامانی در مسائل فرهنگی و اجتماعی در کشور افزایش یابد؛ در این خصوص مدیران و برنامه ریزان و سیاست گذاران اجرایی و کاربردی، لازم است که در راستای کاهش مشکلات ناشی از استفاده شبکه‌های اجتماعی با برگزاری دوره‌ها، جلسات کارگاهی، بازدیدهای علمی و آموزشی و تصویب سیاست‌ها، نظام‌های کنترل کیفی و فنی برنامه‌ریزی‌هایی انجام دهند.»

کد خبر 748386

دیگر خبرها

  • تغییر زیاد در مدیریت شهری آسیب‌ جدی به شهر وارد می‌کند
  • آسیب‌ها و مشکلات لرستان باید به‌تدریج رفع شوند
  • هشدار استاندار قم نسبت به کم کاری برخی از مدیران
  • تاسیس انجمن در جهت کاهش آسیب اجتماعی در بین دانش‌آموزان
  • نگاهی به آسیب‌های نوپدید فضای مجازی
  • عقب‌نشینی پسران از مبارزه با غول کنکور/ آسیب‌های کاهش مردان تحصیلکرده
  • خواص یخ هندوانه برای پوست چیست؟
  • حج آغاز راهی طولانی برای گسترش معنویت در جامعه است
  • سلامتی و طولانی عمر در حکومت امام زمان(عج)
  • نوه دختر امام خمینی در خارج از کشور مشغول چه کاری است؟