Web Analytics Made Easy - Statcounter

بنا به گفته معاون امور هویتی و حقوقی سازمان ثبت احوال، تا کنون ۸۰۰۰ نفر از افرادی که فاقد شناسنامه ایرانی بوده‌اند به ثبت احوال مراجعه و مدارک خود را برای دریافت شناسنامه ارائه کرده اند.

به گزارش ایسنا، محمدباقر عباسی در این باره گفت: افرادی که فاقد مدارک هویتی هستند و مدرکی مبنی بر اثبات ایرانی بودن مانند نسب نامه دارند و یا از طریق آزمایش DNA می‌توانند ایرانی بودن خود را ثابت کنند، با مراجعه به دفاتر ثبت احوال می‌توانند جهت دریافت مدارک هویتی درخواست دهند تا پس از روند بررسی مدارک و تایید مراجع رسیدگی از ثبت احوال مدارک هویتی خود را اخد کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: ثبت احوال در فرآیند اجرای قانون اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیر ایرانی نیز تا کنون ۱۲ هزار و ۸۶۴ شناسنامه برای فرزندان حاصل از ازدواج مادر ایرانی و پدر غیر ایرانی صادر کرده است.

عباسی که در یک برنامه رادیویی صحبت می کرد، ادامه داد: تعیین تکلیف فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیر ایرانی یک وجوهی دارد که باید مراجع نظر دهند و ثبت احوال در دو مرحله در این راستا انجام وظیفه می‌کند در مرحله اول مدارک شناسایی مادر ایرانی را تایید می‌کند و پس از تایید ادارات امور اتباع در مرحله دوم ثبت احوال ظرف ۴۸ ساعت شناسنامه فرزند متولد شده از مادر ایرانی را صادر می‌کند.

اهدا شناسنامه کمتر از یک هفته برای اتباع

علیرضا رضوانی، رئیس اداره تابعیت و امور پناهندگان و مهاجرت وزارت امور خارجه نیز در ادامه این برنامه گفت: ‌دولت جمهوری اسلامی ایران برابر قانون، دو تابعیتی را به رسمیت نمی‌شناسد ولی وزارت خارجه در بحث اهدا تابعیت اولین شناسنامه را صادر کرد و در خصوص اعلام ولادت و صدور شناسنامه برای اتباع ایرانی کمتر از یک هفته شناسنامه اهدا می‌شود.

وی در مورد اعطای تابعیت به فرزندان دارای مادر ایرانی و پدر غیر ایرانی نیز گفت: مصوبه «اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی» از خرداد سال ۱۳۹۹ ابلاغ و از بهمن ماه ۹۹ از طریق سامانه‌های الکترونیک وزارت خارجه امکان ثبت در نمایندگی‌ها فراهم شد و تا کنون بیش از ۸۰۰ موافقت در این مورد اعلام شده و به مرحله صدور شناسنامه رسیده است.

رضوانی اظهار داشت: در مورد درخواست‌های ثبت شده با هیچ درخواستی از حیث مراجع امنیتی مخالفت نشده است.

وی ادامه داد: موضوع اعطای تابعیت به فرزندان دارای مادر ایرانی و پدر غیر ایرانی به سال ۸۵ برمی گردد و متولی این امر اداره تابعیت بود و در سال ۹۸ مجلس ماده واحده‌ای تصویب کرد که به ‌موجب آن فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی بتوانند شناسنامه ایرانی دریافت کنند.

رئیس اداره تابعیت و امور پناهندگان و مهاجرت وزارت امور خارجه بیان داشت: براساس ماده واحد سال ۹۸ معاونت حقوقی ریاست جمهوری در اعطای تابعیت تقسیم وظایف شد و موالید خارج از کشور در حیطه وظایف وزارت خارجه قرار گرفت و موالید داخل کشور از طریق وزارت کشور انجام می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: شناسنامه ثبت احوال فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان اعطای تابعیت به فرزندان مادر ایرانی غیر ایرانی ثبت احوال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۴۴۰۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیوندهای قومی بخش مهم شناسنامه اقوام ایرانی است

ایسنا/لرستان رئیس جهاد دانشگاهی لرستان گفت: پیوندهای قومی، بخش مهم شناسنامه اقوام ایرانی‌ است.

فرهاد فرامرزیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به برگزاری چهارمین جشنواره علمی فرهنگی هنری اقوام ایران زمین، بیان کرد: این جشنواره امسال توسط جهاد دانشگاهی و با همکاری استانداری لرستان، دانشگاه لرستان، دانشگاه علوم پزشکی، اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی لرستان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه هنری استان برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: وحدت اقوام برای ایران امنیت به ارمغان آورده و این موضوع توسط دشمنان این مرز و بوم شناسایی شده و برای ضربه زدن به وحدت و امنیت ملی، مسأله اقوام را نشانه گرفته‌اند و گاهی با تحریکات و تقابل قومی موجب برهم زدن هم‌گرایی و وحدت اقوام ایرانی شده‌اند.

فرامرزیان اظهار کرد: ایران یک جامعه چند قومی است و با وجود اینکه اقوام ایرانی سرگذشت‌ها و ویژگی‌های گوناگونی دارند، اما هویت ایرانی آنها همواره بر پایه مشترکات قومی استوار بوده است.

او گفت: در نگاه اول، لازمه چنین اشتراکی این است که عصبیت‌های قومی و تمایلات مشابه آن مهار شود و تعلق به اجتماع قومی در سایه تعلق و وابستگی به اجتماع ملی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه پیوندهای قومی، بخش مهمی از شناسنامه اقوام ایرانی است، بیان کرد: ملت ایران با وجود تنوع قومی که در تمام بخش‌های شمالی، جنوبی، شرقی، غربی و مرکزی این سرزمین پهناور گسترده شده‌اند، کمترین فاصله اجتماعی را دارند و به بالاترین سطح آگاهی سیاسی، اجتماعی و هم‌افزایی رسیده‌اند.

رئیس جهاد دانشگاهی لرستان با اشاره به اهداف برگزاری چهارمین جشنواره علمی فرهنگی هنری اقوام ایران زمین، گفت: ارتقای سطح آگاهی دانشجویان، دانشگاهیان، جامعه هنرمندان، ترویج و نشر نمادهای وحدت‌بخش شامل پرچم ملی، سرود ملی، خط و زبان مشترک و توجه به عناصر هویت‌ساز مثل اماکن جغرافیایی مانند خلیج فارس، دریای خزر، کوه دماوند، دریاچه ارومیه، ترویج مفهوم حاکمیت ملی و سرزمینی با پذیرش اصل تنوع و احترام به اقوام ایرانی، آگاهی بخشیدن، شناسایی و کنترل توطئه‌ها و تهدیدها، فراهم آوردن بستری مناسب برای رشد و شکوفایی آفرینش‌های فرهنگی و هنری جوانان، فراهم کردن فضای علمی و گفتمانی درباره خاستگاه تمدنی و ارتقای سطح علمی و آگاهی‌های تاریخی درباره خاستگاه تمدنی، از جمله اهداف این جشنواره است.

فرامرزیان با بیان اینکه همگرایی اقوام ایرانی می‌تواند در کشور مزیت‌های قابل توجهی داشته باشد، افزود: برگزاری چنین جشنواره‌هایی که مخاطب آنها جوانان دانشجوی اهل فرهنگ، هنر، تحقیق و مطالعه‌اند، می‌تواند زمینه‌ساز ترویج اشتراک‌های قومی و ملی شود و تاثیر بسزایی در فرهنگ دانشگاه‌های کشور وبه تبع آن، در جامعه داشته باشد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تسهیل واگذاری کودکان در شیرخوارگاه مشهد به خانواده‌های متقاضی
  • برای تعویض شناسنامه با چه مدارکی به کجا مراجعه کنیم؟
  • پیوندهای قومی بخش مهم شناسنامه اقوام ایرانی است
  • تشکیل سه پرونده برای بررسی امکان ابطال مصوبه حقوق و دستمزد کارگری ۱۴۰۳ / تبدیل حکم اعدام بابک زنجانی به ۲۰ سال حبس
  • مدارک لازم برای تعویض شناسنامه در ۱۴۰۳ + جزئیات
  • ارائه خدمات به اتباع خارجی با مدارک معتبر انجام می‌شود
  • خدمات به اتباع خارجی صرفا با کارت شناسایی جدید و مدارک معتبر انجام می‌شود
  • ممنوعیت اشتغال اتباع غیر مجاز در پاکبانی
  • پرونده قاچاق ۸۰۰۰ لیتر گازوئیل در دادگستری یاسوج رسیدگی شد
  • یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی