Web Analytics Made Easy - Statcounter


خبرگزاری آریا-جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که پاسخ آمریکا به نظرات ایران در خصوص مذاکرات را دریافت کرده است.
به گزارش خبرگزاری آریا،جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که پاسخ آمریکا به نظرات ایران در خصوص مذاکرات «بسیار معقول» است. او گفت: «ما همین الان پاسخ آمریکا را دریافت کردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طرح بسیار معقولی است.»
بورل گفت که فکر می‌کند که پاسخ آمریکا «بسیار معقول» است. او گفت: «ما همین الان پاسخ آمریکا را دریافت کردیم. طرح بسیار معقولی است.»
«ناصر کنعانی»، سخنگوی وزارت امور خارجه روز (دوم شهریورماه) از دریافت پاسخ دولت آمریکا به ‌نظرات جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل موضوعات باقی‌مانده در مذاکرات رفع تحریم، از طریق هماهنگ‌کننده اروپایی خبر داده بود.
سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرده بود: «بررسی دقیق نظرات طرف آمریکایی آغاز شده و جمهوری اسلامی ایران پس از تکمیل بررسی‌ها، نظرات خود در این رابطه را به هماهنگ‌کننده اعلام خواهد کرد.»
بورل سه روز پیش از این، پاسخ ایران به طرح پیشنهادی اتحادیه اروپا را هم معقول خوانده بود..

 منابع اسرائیلی:آمریکا در پاسخش به ایران مواضعش را سخت کرده 
سفر این هفته ایال هولتا، مشاور امنیت ملی اسرائیل به واشنگتن تا حدودی باعث کاهش نگرانی در اورشلیم مبنی بر اینکه دولت بایدن برای احیای برجام، مجموعه‌ای از امتیازات جدید را خواهد داد، شد. یک مقام سیاسی به والا گفت: در پاسخی که روز گذشته (چهارشنبه) آمریکا در خصوص پیش نویس توافق فرستاد، آمریکایی‌ها مواضع خود را سخت کردند.
باراک راوید در رسانه اسرائیلی «والا نیوز» نوشت: سفر این هفته ایال هولتا، مشاور امنیت ملی اسرائیل به واشنگتن تا حدودی باعث کاهش نگرانی در اسرائیل شد. تل آویو نگران بود که دولت بایدن برای احیای برجام، مجموعه‌ای از امتیازات جدید را ارائه کند. یک مقام سیاسی به والا گفت: در پاسخی که روز گذشته (چهارشنبه) آمریکا در خصوص پیش نویس توافق فرستاد، آمریکایی‌ها مواضع خود را سخت کردند.
 در ادامه این مطلب آمده است: قبل از سفر هولتا به ایالات متحده، نگرانی عمیقی در اسرائیل وجود داشت که دولت بایدن قصد دارد امتیازات جدیدی به ایران بدهد. در اسرائیل، آن‌ها نگران بودند که در تلاش برای پیشبرد توافق، حرکتی در کاخ سفید برای ارائه امتیازاتی که متوقف کردن آن دشوار است، شروع شود. هدف اسرائیل جلوگیری از این بود.
در روز‌های قبل از دیدار هولتا، کاخ سفید به طور کامل عمق نگرانی اسرائیل را درک نکرد. آمریکایی‌ها معتقد بودند که مذاکراتی که در جهت تزریق آرامش به اسرائیل هفته گذشته انجام دادند، کار خود را انجام داد. اما شنبه شب بود که متوجه شدند اسرائیل آرام نشده و تا حدی پیام‌های آرامش‌بخش واشنگتن را باور نمی‌کند.
یک منبع سیاسی گفت که پیام‌های که از سوی اسرائیل به صورت عمومی وعلنی منتشر می‌شد تا حد زیادی به سخت‌تر شدن موضع آمریکا کمک کرد.
در جریان دیدار هولتا و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی پرزیدنت بایدن، روز سه‌شنبه در کاخ سفید، آمریکا محتوای پاسخی که به ایرانی‌ها داده بود را به اطلاع اسرائیل رساند.
موضوع اصلی که اسرائیل را در آستانه سفر هولتا نگران کرده بود، ترس از اعمال فشار سیاسی آمریکا بر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است تا تحقیقات علیه ایران را مختومه کد و مانعی بر سر راه توافق هسته‌ای جدید برطرف کند. اسرائیل پاسخ‌هایی دریافت کرد که حداقل در این مرحله راضی کننده است.
یک منبع سیاسی گفت که مقامات ارشد کاخ سفید به صراحت به اسرائیل گفته اند که بحث تحقیقات آژانس را رها نخواهند کرد و فشار سیاسی بر رئیس آژانس، رافائل گروسی، اعمال نخواهند کرد. آنچه آمریکایی‌ها در این مورد در پشت پرد‌های بسته به هولتا گفتند، بلافاصله پس از آن در ملاء عام نیز گفتند.
موضوع دومی که اسرائیل را نگران کرده بود، بحث احتمال کاهش تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه شرکت‌های ایرانی دارای قرارداد با سپاه پاسداران است. مقامات کاخ سفید به هولتا اعلام کردند که اجازه این کار را نخواهند داد و خواسته‌های خود را در مورد فرآیندهای بررسی دقیق معاملات با شرکت های ایرانی تسهیل نخواهند کرد.
موضوع دیگری که مورد بحث قرار گرفت، تضمین‌های اقتصادی است که آمریکا در صورت خروج مجدد رئیس جمهور بعدی آمریکا از توافق هسته‌ای به ایران خواهد داد. ایرانی‌ها خواسته اند که به شرکت‌هایی که در پی لغو تحریم‌ها در ایران قرارداد امضا می‌کنند، در صورت خروج مجدد آمریکا از توافق هسته‌ای، برای مدت دو سال و نیم از تحریم‌ها معاف شوند.

امیرعبداللهیان: روی موضوعات باقیمانده پادمانی بسیار جدی هستیم 
روز گذشته پاسخ طرف آمریکایی به پیشنهادات مکتوب خودمان از طریق هماهنگ کننده اتحادیه اروپا دریافت کردیم. در ماه‌های گذشته پیشرفت‌های زیادی در تدوین متن داشتیم و آخرین دیدگاه های خود را به طرف آمریکایی منتقل کردیم در برخی موضوعات باید تاکید بیشتری انجام می‌شد.
حسین امیرعبداللهیان در جمع ایرانیان مقیم تانزانیا گفت: دولت دو مسیر را به طور همزمان دنبال می‌کند تلاش برای بی اثر کردن تحریم‌‌ها و تلاش برای توسعه اقتصادی بدون نگاه به برجام. با فرض اینکه چند روز دیگر یا چند هفته دیگر توافق ما به نقطه قطعی برسد باز تحریم‌‌های ثانویه برداشته می‌شود اما تحریم‌های اولیه باقی می‌ماند.
وی افزود: دولت مصمم است برنامه توسعه پایدار اقتصادی را با نگاه به بی اثر کردن تحریم‌ها را ادامه دهد. مسیر مذاکرات را در ماه‌های گذشته طی کردیم. روز گذشته پاسخ طرف آمریکایی به پیشنهادات مکتوب خودمان از طریق هماهنگ کننده اتحادیه اروپا دریافت کردیم. در ماه‌های گذشته پیشرفت‌های زیادی در تدوین متن داشتیم و آخرین دیدگاه های خود را به طرف آمریکایی منتقل کردیم در برخی موضوعات باید تاکید بیشتری انجام می‌شد. 
روز گذشته پاسخ طرف آمریکایی را دریافت کردیم در حال بررسی و آنالیز پاسخ روز گذشته هستیم. روی موضوعات باقیمانده پادمانی بسیار جدی هستیم و به هیچ وجه حاضر نیستیم در شرایطی که همه به برجام برمی‌گردند برخی اتهامات سیاسی و بی اساس آژانس علیه ایران باقی مانده باشد و آنها بخواهند مثل استخوان لای زخم هر زمان خواستند این ادعاهای برخاسته از محیط ناامن کننده رژیم صهیونیستی را تکرار کنند.
وزیر خارجه بیان کرد: امیدواریم اگر طرف آمریکایی‌ در تهداتش جدی باشد و چنانچه در بررسی‌‌ها به نقطه مطلوب توافق برسیم امیدواریم در تلاش برای بی اثر کردن تحریم‌های اولیه برای بازگشت همه طرف ‌ها به توافق و لغو تحریم‌ها بتوانیم به مرحله نهایی مذاکرات برسیم.
وی ادامه داد: چنانچه بررسی‌های ما به نقطه‌ای برسید جمع بندی تیم کارشناسی ما رعایت ملاحظات و خطوط قرمز ایران باشد گام بعدی جمع شدن وزرا در وین برای جمع بندی گفت‌وگوها و توافقات است و براساس جدول زمانبندی که در مورد بررسی‌های کارشناسی ما در دست اقدام است امیدواریم به مراحل بعدی بتوانیم وارد شویم
امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: مادامی که در حوزه رعایت خطوط قرمز و وجود منافع ملت ایران مطمئن نشویم هیچ شتاب و عجله‌ای در این موضوع نخواهیم کرد.
وی گفت: امیدوارم در هر دو مسیر ایران با حمایت گسترده مردمی و تلاش‌هایی که در ماه‌های گذشته انجام شده بتوانیم کماکان در همه موضوعات از جمله علم، فناوری و دفاعی و ... در سایر موضوعات در نوک قله قرار بگیریم.

گروسی: توافق برای احیای برجام چندان دور نیست
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگویی عنوان کرد که مذاکرات برای احیای برجام درحال پیشرفت است.
 رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با فرانسه 24 به مسئله هسته‌ای ایران پرداخت و عنوان کرد که مذاکرات در حال پیشرفت است.
وی در ادامه اظهار کرد که توافق میان طرفین "چندان دور نیست".
مدیرکل آژانس اتمی بر "نقش حیاتی" اتحادیه اروپا در مذاکرات احیای برجام تاکید و همچنین گفت که ایران منتظر "احیای توافق" است تا از بن‌بست خارج شود.
مدیر کل آژانس در پاسخ به سوال مجری برنامه که گفت اسرائیل تاکنون یکی از موانع برای شکل‌گیری توافق هسته‌ای بوده هم گفت: «این مسئله‌ای بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. دیگران ممکن است نظرات و منافعی در منطقه داشته باشند اما من باید روی کارم در ایران تمرکز کنم.
من از آنچه اسرائیل و سایر کشورها می‌گویند نظراتی که دارند مطلع هستم و به آن احترام می‌گذارم اما به عنوان یک نهاد بین‌المللی مستقل، من روی مأموریت خودم متمرکز هستم. من با ایران صحبت می‌کنم، با آنها همکاری می‌کنم و امیدوارم که آنها به زودی با ما همکاری خواهند کرد.
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه روز چهارشنبه از دریافت پاسخ دولت آمریکا به ‌نظرات جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل موضوعات باقی‌مانده در مذاکرات رفع تحریم، از طریق هماهنگ‌کننده اروپایی گفت‌وگو خبر داد
سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد: بررسی دقیق نظرات طرف آمریکایی آغاز شده و جمهوری اسلامی ایران پس از تکمیل بررسی‌ها، نظرات خود در این رابطه را به هماهنگ‌کننده اعلام خواهد کرد.

واکنش مرندی به ادعاها در خصوص پاسخ آمریکا به ایران
مشاور رسانه‌ای تیم مذاکره‌ کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در توییتی ادعاها در این خصوص که آمریکا پاسخی "قاطع" به ایران داده است را تکذیب کرد.
 سید محمد مرندی مشاور رسانه‌ای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران روز پنج‌شنبه در توییتی نوشت: حال نمی‌توانم وارد جزئیات شوم ولی این ایده که "پاسخ قاطعانه" از سوی آمریکا آمده اشتباه است. ایران طی روزها و همچنین ماه‌های گذشته به چیزهای زیادی دست یافته است. زمانی که این فصل بسته شود، همگی می‌توانند این را به وضوح ببینند.
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه روز چهارشنبه از دریافت پاسخ دولت آمریکا به ‌نظرات جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل موضوعات باقی‌مانده در مذاکرات رفع تحریم، از طریق هماهنگ‌کننده اروپایی گفت‌وگو خبر داد
سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد: بررسی دقیق نظرات طرف آمریکایی آغاز شده و جمهوری اسلامی ایران پس از تکمیل بررسی‌ها، نظرات خود در این رابطه را به هماهنگ‌کننده اعلام خواهد کرد.
ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در این باره گفت: همانطور که می‌دانید ما نظرات ایران درخصوص متن نهایی اتحادیه اروپا را دریافت کرده‌ایم. بررسی آن نظرات حال به پایان رسیده است. ما امروز به اتحادیه اروپا پاسخ دادیم.
ساعاتی پس از آن، العربیه در خبری مدعی شده بود که ایالات متحده هیچ کدام از خواسته‌های اضافی ایران را نپذیرفته است.
سیدمحمد مرندی در جواب به این ادعا نوشته بود: این ادعای العربیه کاملا غلط است. ایران تازه بررسی پاسخ را آغاز کرده است و بعدا هماهنگ‌کننده را درجریان جزئیات قرار خواهد داد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: برجام ایران آمریکا اروپا روسیه آژانس بین المللی انرژی اتمی سخنگوی وزارت امور خارجه طریق هماهنگ کننده جمهوری اسلامی ایران برای احیای برجام ماه های گذشته پاسخ آمریکا اتحادیه اروپا توافق هسته ای دریافت کردیم طرف آمریکایی موضوعات باقی آمریکایی ها باقی مانده بررسی دقیق روز گذشته کاخ سفید بررسی ها تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۴۴۲۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاسخ به بازدارندگی ایران با بازنویسی سناریوی ناکام «تحریم»

وقتی دولتمردان آمریکایی تهیه لایحه تشدید تحریم‌های نفتی ایران را در کنار تحریم بیش از ۱۲ نهاد، فرد و کشتی را با ادعای نقش آفرینی در تسهیل و تامین مالی برنامه تولید پرنده‌های بی‌سرنشین ایران در دستور کار قرار دادند، معلوم شد که واشنگتن برای فروکاستن از بهانه جویی‌های تل آویو در پی شکست تمام عیار نظامی در مقابل ایران، باز هم دست به دامن سیاستی شده که به اعتراف محافل و رسانه‌های آمریکایی راهی جز شکست نمی‌توان برای آن متصور بود.

به گزارش ایرنا، این انگاره ساده اندیشانه که تحریم‌های بیشتر و به صفر رساندن صادرات نفتی، روند توسعه و پیشرفت اقتصادی و میدانی ایران را متوقف می‌کند، همان نگاهی است که به اعتقاد ناظران، هم ایالات متحده و هم متحدانشان را در معرض مشکلات و محدودیت‌های خودخواسته قرار می‌دهد. چه «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا که همین حالا هم در حلقه‌ای از بحران‌های فرسایشی سیاست خارجی گرفتار شده و پرونده‌های ناتمامی همچون جنگ اوکراین و اقدامات نظامی تل آویو در روند جنگ غزه را پیش روی خود می‌بیند، این امکان را ندارد که با تشدید تحریم‌های نفتی ایران در ماه‌های سرنوشت ساز نزدیک به انتخابات ریاست جمهوری از یک سو رفتاری معنادار در ضدیت با چین از خود نشان دهد و از سوی دیگر تاثیر فاحشی بر قیمت انرژی و در نتیجه فراهم کردن زمینه نارضایتی‌های داخلی در آمریکا بر جای بگذارد.

این خلاصه تحلیلی است که رسانه‌های غربی از «رویترز» گرفته تا «بلومبرگ» در روز‌های اخیر و در اشاره به تحریم‌های جدید کاخ سفید مورد توجه قرار داده اند. تا جایی که «بلومبرگ» حتی از احتمال معافیت‌های اعمالی آمریکا برای ادامه صادرات نفت ایران هم خبر داده است؛ امری که به این معناست نگاه خوش‌بینانه آمریکا مبنی بر نتیجه بخشی نظام سختگیرانه تحریم‌ها برای تهران رنگ باخته و فاکتور کردن تحریم‌های جدید تنها راهی برای مخمصه از فشار رهبران اسرائیلی از دوش دولتمردان واشنگتن است.

شکست معنادار

پیگیری سناریوی تحریم‌ها علیه ایران پس از آن صورت گرفت که نخستین مقابله مستقیم ایران با رژیم اشغالگر فلسطین که به اعتراف بسیاری از ناظران بین‌المللی از حیث تنوع و تعدد تسلیحات پیشرفته نظامی بکار گرفته شده بی‌سابقه توصیف شد، سیستم دفاعی اسرائیل را به چالش کشید و شکست معناداری را برای این رژیم در زمین جنگ نظامی با ایران به دنبال داشت. هر چند اسرائیل چند روز بعد با ارسال سه ریزپرنده بی خطر به یکی از پایگاه‌های نظامی اصفهان کوشید به حمله ایران پاسخ دهد، اما به رغم تلاش محافل رسانه‌ای و امنیتی غرب برای بزرگنمایی این عملیات، حتی در درستی انتساب آن به اسرائیل در ساحت رسمی اخبار هم تردید‌هایی جدی وجود داشت.

این اقدام در سطحی پایین‌تر از یک حمله قابل ارزیابی بود و تنها می‌توانست نشان از آمادگی سامانه‌های پدافندی ایران داشته باشد و خط و نشان ادعایی رهبران اسرائیلی در روند رویارویی مستقیم با ایران را در حد خرابکاری‌های مسبوق به سابقه به نمایش بگذارد. این چنین بود که نخستین حمله مستقیم ایران به اراضی اشغالی که در برابر دوربین‌های پخش زنده و با شلیک صد‌ها پهپاد و موشک بالستیک و کروز به انجام رسیده بود، پاسخی بیش از گسیل شبانه چند ریزپرنده به یکی از پایگاه‌های نظامی ایران نیافت.

توصیف این حمله و پاسخ به آن را حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در مصاحبه با شبکه آمریکایی «شبکه ان بی سی» به درستی مورد توجه قرار داد و کوادکوپتر‌های به پرواز درآمده بر فراز آسمان اصفهان را اسباب‌بازی کودکانه‌ای خواند که هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی را با فروپاشی رو به رو کرده است.

پاسخ کودکانه تل آویو به حمله غافلگیرانه ایران، تایید کننده این نظریه بود که دست بالای ایران در «میدان» می‌تواند تل آویو را بازنده قطعی هر جدال احتمالی نماید. از این رو وقتی شبکه آمریکایی «ای. بی. سی نیوز» به نقل از یک مقام آمریکایی مدعی شد که موشک‌های اسرائیلی به مرکزی در ایران اصابت کرده‌اند، این خبر را هیچ رسانه معتبری تایید نکرد و حتی «ایتامار بن گویر»، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی هم صرفا ترجیح داد با گفتن اینکه «ایرانی‌ها بعد از این اقدام، ما را مسخره می‌کنند»، به اتفاقات اخیر واکنش نشان دهد.

تحمیل خواست‌ها و خط قرمز‌ها

در پی آنچه که ایران در رویارویی مستقیم با اسرائیل به منصه ظهور رساند، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه چند روز بعد از تریبون مجمع عمومی در نیویورک هم پیشنهاداتی را مطرح کرد که محصول تفسیر تلاش‌های ناکام دیپلماتیک کشور‌ها برای پایان بخشیدن به اقدامات خونین رژیم صهیونستی علیه مردم بی دفاع غزه بود؛ اقداماتی که با حمله موشکی این رژیم به ساختمان سفارت ایران در دمشق نیز نشان داد تل آویو حتی از نقض صریح اصل بنیادین مصونیت افراد و اماکن دیپلماتیک دیگر کشور‌ها هم ابایی ندارد.

این چنین بود که وزیر امور خارجه در پی حمله نظامی ۱۳ آوریل ایران در سرزمین‌های اشغالی که در استیفای حق دفاع مشروع ایران تحت حقوق بین‌الملل صورت گرفت و تنها براهداف نظامی این رژیم تمرکز داشت. پیشنهادات ۶ گانه‌ای را برای پیش نویش قطعنامه مطروحه در نشست شورای امنیت مطرح کرد که مفادی همچون برقراری آتش‌بس فوری و دائم در تمام مناطق غزه و تبادل انسانی اسرا را مورد توجه قرار می‌داد.

همه این تلاش‌ها در حالی متاثر از سعی ناکام تل آویو برای تسری بحران غزه به محیط پیرامونی ایران روی داد که به نظر می‌رسد همان قدر که نفوذ منطقه‌ای ایران می‌تواند به یکی از مجموعه فاکتور‌های موثر در پیشبرد خواسته‌های جبهه مقاومت و پذیرش خواست‌ها و خط قرمز‌های ایران در این زمینه شود، رایزنی‌های دیپلماتیک نیز از مسیر مستقیم و غیر مستقیم بر افزایش این نفوذ تاثیر خود را خواهد گذاشت.

دیگر خبرها

  • پاسخ به بازدارندگی ایران با بازنویسی سناریوی ناکام «تحریم»
  • حماس: احتمال پذیرش طرح صهیونیست‌ها پایین است 
  • حماس: پاسخ رسمی تل‌آویو به پیشنهاد‌های خود را دریافت کردیم
  • الهندی: پاسخ ایران ثابت کرد اسرائیل قادربه حفاظت از خود نیست
  • الهندی:پاسخ ایران ثابت کرد اسرائیل قادر به حفاظت از خود نیست
  • مذاکرات برای مبادله اسرا با حماس به بن‌بست رسید؟ | حماس: پاسخ اسرائیل را در مورد مذاکرات دریافت کردیم
  • حماس: پاسخ اسرائیل را در مورد مذاکرات دریافت کردیم
  • پاسخ برنی سندرز به فرافکنی نتانیاهو
  • حمایت چین از حق مشروع ایران برای پاسخ به اسرائیل
  • وزیر دفاع: پاسخ ایران به اسرائیل هشداری محدود بود