Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@12:34:33 GMT

ناتو: همکاری روسیه و چین در قطب شمال چالشی برای ما است

تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۴۴۷۶۶

ناتو: همکاری روسیه و چین در قطب شمال چالشی برای ما است

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفت، همکاری روسیه و چین در قطب شمال را تهدیدی راهبردی برای اصول و اهداف ائتلاف تحت امرش می‌داند.

به گزارش ایسنا، به نوشته پایگاه اینترنتی ریپابلیک ورلد، ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، اظهار کرد، همکاری‌های روسیه و چین در حوزه قطب شمال، یک تهدید استراتژیک برای اصول و اهداف این ائتلاف نظامی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته استولتنبرگ، ائتلاف ۳۰ کشوری تحت امر وی  از بابت توانایی روسیه برای ممانعت از نقل و انتقال نیروهای تقویتی ائتلاف در سراسر اقیانوس اطلس شمالی با یک چالش استراتژیک مواجه است.

دبیرکل ناتو در مقاله‌ای که در روزنامه کانادایی "گلوب اند میل" منتشر کرد، نوشت: "روسیه در سال‌های اخیر فعالیت‌های نظامی خود را به میزان قابل توجهی افزایش داده و یک فرماندهی جدید حوزه قطب شمال ایجاد کرده، صدها سایت نظامی اعم از جدید یا به جای مانده از دوران شوروی سابق شامل فرودگاه‌های نظامی و بنادر آبهای عمیق را در این حوزه باز کرده و از منطقه به عنوان بستر آزمایش تسلیحات جدید استفاده می‌کند."

به گفته استولتنبرگ، چین نیز در حال افزایش نفوذ خود در این منطقه است و خود را یک "کشور نزدیک قطب شمال" اعلام کرده و قصد دارد طرح "جاده ابریشم قطبی" را از طریق قطب شمال بسازد تا آن را به اروپا متصل کند. دبیرکل ناتو در این مقاله تصریح داشت، پکن و مسکو در اوایل سال جاری میلادی در راستای مشارکت راهبردی رو به رشد خود که ارزش ها و منافع ما را به چالش می‌کشد، قول داده‌اند همکاری عملی خود را در حوزه قطب شمال افزایش دهند.

علاوه بر این، استولتنبرگ گفت که پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو به طور قابل توجهی موقعیت این ائتلاف را در حوزه شمال دور بهبود خواهد بخشید.

این در حالی است که به گفته سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، مشارکت رسمی هلسینکی و استکهلم در برنامه‌ریزی استراتژیک ناتو و استفاده بالقوه از سرزمین‌های آنها برای استقرار تسلیحات هاجمی، چشم‌انداز امنیتی در منطقه بالتیک و قطب شمال را تغییر می‌دهد و این ضرورت را برای روسیه به منظور بازنگری در راهبردهایش برای دفاع از خاک روسیه ایجاد می کند.

ماه ژوئن، رهبران ناتو با یک چارچوب استراتژیک فراگیر این ائتلاف برای دهه آینده موافقت کردند که روسیه را "تهدید مستقیم" و چین را برای اولین بار یک "چالش امنیتی" خواند.

ناتو همچنین اخیرا به طور رسمی از سوئد و فنلاند که به ترتیب مرزهای دریایی و زمینی با روسیه دارند دعوت کرد تا به این ائتلاف بپیوندند.

ینس استولتنبرگ روز پنجشنبه جاستین ترودو نخست وزیر کانادا را در جریان بازدید از بزرگترین مانور نظامی ارتش کانادا در حوزه شمالگان و در منطقه نوناووت موسوم به "عملیات نانوک" همراهی کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ناتو قطب شمال ینس استولتنبرگ قطب شمال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۴۴۷۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسیه: ۲ پایگاه تروریست‌ها را در سوریه منهدم کردیم

آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش خبرگزاری سوریه (سانا)، «یوری پوپوف» معاون مرکز هماهنگی روسیه در سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد: حملات هوایی ارتش روسیه ۲ پایگاه تروریست‌هایی را که منطقه التنف در مرز سوریه با عراق و اردن را ترک کرده و در منطقه صعب العبور حومه شرقی استان حمص و منطقه العمور در این استان پنهان شده بودند، هدف قرار داد.

به گفته وی، در منطقه التنف روزانه ۹ مورد نقض حریم هوایی توسط جنگنده‌های «اف -۱۵»، تایفون، تاندربولت و هواپیما‌های اطلاعاتی از نوع «ام سی ۱۲ دبلیو» که همگی متعلق به ائتلاف تحت سرکردگی آمریکا موسوم به «ائتلاف ضد داعش» هستند، ثبت شده است.

نظامیان آمریکایی به بهانه مبارزه با گروه تروریستی داعش از سال ۲۰۱۴ میلادی برخی نواحی در مناطق جزیره و التنف سوریه را اشغال و در آنجا پایگاه‌های نظامی ایجاد کردند، اما واقعیت‌های میدانی و اطلاعاتی بعداً تأیید کرد که این نظامیان از پایگاه‌ها به عنوان مرکزی برای حمایت از گروه‌های تروریستی در منطقه استفاده می‌کنند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • روسیه: ۲ پایگاه تروریست‌ها را در سوریه منهدم کردیم
  • روسیه ۲ پایگاه تروریست‌ها در سوریه را منهدم کرد
  • آماده شدن ناتو برای جنگ با روسیه/ افشای طرح بزرگ ترامپ برای پایان جنگ اوکراین
  • آماده شدن ناتو برای جنگ با روسیه
  • روسیه: رزمایش ناتو برای تقابل با ماست؛ ادعای حمله ترکیبی دروغ است
  • مسکو: ناتو برای تقابل احتمالی با روسیه آماده می‌شود
  • رقابت چالشی کاندیداها در میدان مناظره‌ها
  • وزارت خارجه روسیه: ناتو برای درگیری احتمالی با روسیه آماده می‌شود
  • ناتو برای درگیری احتمالی با روسیه آماده می‌شود
  • ناتو زنگ خطر را به صدا درآورد