Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، امسال برخی از زائران کشورهای افغانستان و ‌‌پاکستان به دلیل برخی از محدودیت‌ها ممکن است که از زیارت اربعین بازبمانند. بر همین اساس در سامانه فارس من خواستار تسهیل زیارت اربعین شده‌اند. (اینجا بخوانید)

آماده‌سازی مرزهای ایران برای تردد زائران اربعین از افغانستان و پاکستان

هر ساله در ایام اربعین زائرانی از کشورهای همسایه به منظور تشرف به زیارت امام حسین علیه‌السلام و حضور در مراسم پیاده‌روی اربعین به ایران سفر کرده و از طریق ایران وارد عراق می‌شوند که در سال‌های اخیر بیشتر زائران از کشورهای افغانستان و پاکستان برای رفتن به زیارت اربعین وارد ایران شدند؛ تا جایی که در سال ۹۸ بیش از ۱۵۰ هزار نفر از زائران این کشورها برای زیارت اربعین از ایران اسلامی گذر کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته جواد هدایتی، عضو کمیته حمل و نقل و سوخت ستاد مرکزی اربعین امسال در کنار مرز میرجاوه، مرز ریمدان نیز برای تردد زائران پاکستانی پیش‌بینی شده است. همچنین مرزهای دوغارون، ماهی‌رود و میلک آماده تردد زائران اربعین از افغانستان به ایران است.

زائران خارجی از مرز شلمچه باید وارد عراق شوند

البته سیدمجید میراحمدی، رئیس ستاد مرکزی اربعین گفته است که زائران پاکستانی و افغانستانی برای خروج از کشور فقط باید به مرز شلمچه مراجعه کنند تا از تراکم جمعیت در سایر مرزها کاسته شود.

با این وجود، مردم افغانستان و پاکستان برای سفر اربعین با مشکلاتی مواجه هستند؛ به طوری که با توجه به استقرار دولت طالبان هنوز مردم افغانستان به روشنی مواضع آن‌ها را برای زیارت اربعین نمی‌دانند تا بر اساس آن عمل کنند.

مشکلات زائران افغانستانی برای زیارت اربعین/ بانوان بدون محرم نمی‌توانند به  زیارت اربعین بروند 

بر همین اساس، حجت‌الاسلام سیدثارالله ظهوری، مشاور دبیر بنیاد فرهنگی خانم الاوصیا‌ در امور مهاجرین با بیان اینکه دولت طالبان هنوز در جهان به رسمیت شناخته نشده است، می‌گوید: در سال‌های گذشته دولت مستقر با عراق مذاکراتی داشت و ستاد اربعین تشکیل داده بود. اما هنوز در دولت طالبان این روند پیگیری نشده است.

وی با بیان اینکه در ایام محرم هم دولت طالبان رفتار غیرقابل پیش‌بینی داشت و حتی در برهه‌ای بر اساس سلایق شخصی عمل کرد، می‌افزاید: امسال زمزمه‌هایی برای اعمال محدودیت زائران اربعین شنیده می‌شود؛ به طوری که اولین مشکل زوار اربعین این است که باید بانوان همراه با یک نفر محرم به زیارت اربعین بروند که این اقدام با توجه به اینکه حدود ۵۰ درصد زائران را بانوان تشکیل می‌دهند، ممکن است مانع از تشرف تعداد قابل توجهی از آن‌ها به زیارت اربعین شود.

طالبان، گذرنامه‌هایی را که خارج از افغانستان تمدید شده، فاقد اعتبار می‌داند‌

علاوه بر این، در ماه‌های اخیر دولت افغانستان اعلام کرده بود که گذرنامه افغانستانی‌هایی که خارج از این کشور تمدید شده است، قابل پذیرش نیست و به نوعی معتبر شناخته نمی‌شود و این افراد امکان خروج از کشور را ندارند.

حجت‌الاسلام ظهوری در این رابطه می‌گوید: افغانستان گذرنامه‌هایی را که خارج از این کشور تمدید شده، نمی‌پذیرد و به این ترتیب افغانستانی‌هایی که گذرنامه خود را در شهرهای مختلف ایران همچون مشهد یا حتی خارج از افغانستان تمدید کرده‌اند، امکان خروج از کشور خود را ندارند. از طرفی هم دولت طالبان گذرنامه جدیدی برای مردم صادر نمی‌کند که این اقدام نیز مانع دیگری برای تشرف زوار افغانستانی به زیارت اربعین است.

درست است که حل این مشکلات بر عهده دولت طالبان است و ایران نمی‌تواند در این رابطه تصمیمی اتخاذ کند، اما برخی از زائران اربعین کشورهای افغانستان و پاکستان خواستار لغو ویزای ایران در ایام اربعین هستند تا بدون مشکل بتوانند راهی زیارت اربعین یا حتی زیارت امام رضا علیه‌السلام در ماه صفر شوند.

مشاور دبیر بنیاد فرهنگی خانم الاوصیا در امور مهاجرین با اشاره به اینکه ایران ویزای زائران افغانستانی و پاکستانی برای زیارت اربعین را مشروط به داشتن ویزای عراق کرده است، می‌گوید: مردم افغانستان و پاکستان باید ویزای ۲ بار ورود به ایران بگیرند؛ یعنی یک بار برای ورود به ایران برای زیارت اربعین نیاز به ویزا دارند و یک بار هم وقتی از زیارت اربعین بازمی‌گردند، باید برای ورود به ایران  ویزا داشته باشند که این اقدام مشکلاتی را برای آن‌ها به همراه داشته است.

وی با بیان اینکه دریافت ویزای ایران نباید از سوی کنسولگری‌ها مشروط به داشتن ویزای عراق باشد، تصریح کرد: از دولت سیزدهم به ویژه وزارت امور خارجه تقاضا داریم که ویزای ایران را برای مردم افغانستان و پاکستان در ماه صفر بردارد تا حداقل ما راه را برای زائران اربعین هموار سازیم و عاشقان حسینی در این کشورها بتوانند به زیارت ارباب مشرف شوند. همانطور که با توافق ایران و عراق، از سال‌های گذشته در ایام اربعین ویزا برای زوار این ۲ کشور لغو شد.

همچنین مشکل صدور ویزا برای زائران کم‌تر از ۴۰ سال موضوعی است که بسیاری از زائران پاکستانی و افغانستانی زیارت اربعین را نگران کرده است و آن‌ها خواستار تجدید نظر دولت‌ها برای زیارت اربعین هستند.

به گزارش فارس، امسال بر اساس تصمیم مسؤولان، مهاجران افغانستانی ‌ سایر اتباع به صورت کاروانی به زیارت اربعین مشرف می‌شوند؛ به طوری که قرار است کاروان ۴۰ نفره برای آن‌ها تدارک دیده شود تا در هنگام خروج یا ورود مشکلی نداشته باشند و سفر آن‌ها به عراق تسهیل شود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: مهاجران افغانستانی کربلا زائران افغانستانی اربعین دولت طالبان پیاده روی اربعین موکب فارس افغانستان و پاکستان برای زیارت اربعین زیارت اربعین مردم افغانستان زائران اربعین ویزای ایران دولت طالبان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۴۴۸۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجار افغانستانی در نمایشگاه توانمندی های صادراتی + فیلم

100 تاجر افغانستانی در نمایشگاه توانمندی های صادراتی با بازارهای بین المللی حضور داشتند.

این تاجران برای معرفی ظرفیت های افغانستان در زمینه های معدن و کشاورزی و انعقاد قرار داد با تجار و سرمایه گذارن ایرانی رایزنی کردند.

در این نمایشگاه تجار ایرانی و افغانستانی در حوزه های مختلف تجاری رایزنی و راه های مختلف صادرات و واردات را بررسی کردند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • تشدید محدودیت‌ها برای گردشگران پاکستانی در سفر به ایران
  • تشدید محدودیت ها برای زائران پاکستانی در سفر به ایران
  • استقبال از تیم فوتسال افغانستان + فیلم
  • تجار افغانستانی در نمایشگاه توانمندی های صادراتی + فیلم
  • اعزام نخستین گروه از عمره‌ گزاران کهگیلویه‌ و بویراحمد به سرزمین وحی
  • اعزام نخستین گروه حجاج عمره از ۳ استان جنوبی کشور
  • ارائه تسهیلات در مرزهای گمرکی/ روان سازی امور گمرکی زائران اربعین حسینی
  • برپایی ۱۷۰ موکب از استان اصفهان در عراق برای زائران اربعین
  • توسعه پارکینگ اربعین در شلمچه
  • نشست هم افزایی مسئولان کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین برگزار شد