Web Analytics Made Easy - Statcounter

بورس در هفته پایانی مردادماه دو روند نسبتا مخالف داشت. افت شاخص کل و رشد شاخص کل هموزن با ورود پول سرمایه حقیقی به نمادهای کوچک بازار همراه بود.

به گزارش ایران اکونومیست، بازار سرمایه در هفته گذشته با اینکه در پایان هفته روندی صعودی به خود گرفته بود، نتوانست برای سومین هفته پیاپی بازدهی مثبت برای سهامداران به همراه داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشترین رشد در تابستان امسال مربوط به روز چهارشنبه هفته گذشته بوده است. این مساله در کنار ورود پول حقیقی بورس می تواند روزهای سبزی را برای بازار سهام در روزهای هفته جاری رقم بزند.

نکته قابل توجه بازار سهام در هفته گذشته، به رشد شاخص کل هموزن و افت شاخص کل مربوط می شود. سهام کوچک در بازار سرمایه شاهد ورود سرمایه حقیقی بوده و همین مساله باعث رشد کوچک های بورس در مقابل بزرگان و شاخص سازها بوده است.

در هفته گذشته و در جریان معاملات روز سه شنبه، بیشترین ورود پول حقیقی به سهام استقلال (شرکت فرهنگی ورزشی استقلال) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی آن 54 میلیارد تومان بود. بدین ترتیب قیمت سهام استقلال در اولین روز معاملاتی با رشد 300 درصدی به 405 تومان رسید.

* قیمت سهام در کف قرار گرفته اند

مجتبی دانشی، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با ایران اکونومیست، گفت: رشد شاخص و ورود پول به بازار قطعا موجب دلگرمی و امید معامله گران شده.

وی ادامه داد: نکته حائز اهمیت رشد نمادهای کوچک و متوسط است که برخی از آنها جذب پول قابل توجهی داشته ‌اند که این مساله می تواند برای نمادهای کوچک می تواند بسیار مهم و مفید باشد.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: قیمت ‌های سهم در بازار به کف خود رسیده و عوامل اقتصادی و بنیادی حاکی از چشم انداز بازار سرمایه صعودی خواهد بود. بنابراین معامله گران امیدوارند رشد روزهای پایانی گذشته همانند یک اثر پروانه ‌ای عمل کند و بازار در هفته های آینده بر بال‌ های آن رشد کند.

* افت شاخص کل بورس پس از دو هفته صعود

شاخص کل بورس در روز شنبه با افت 12 هزار و 585 واحدی روبرو شد. در روز یکشنبه این کاهش ادامه داشت و شاخص کل هشت هزار و 913 واحد پایین تر آمد. روز دوشنبه این شاخص با نزول پنج هزار و 416 واحدی که داشت به پایین ترین حد در هفته پایانی مردادماه رسید.

شاخص کل در روز سه شنبه تغییر روند داد و 6 هزار و 987 واحد رشد کرد و در روز چهارشنبه 10 هزار و895 واحد بالاتر ایستاد.

شاخص کل بورس در هفته پایانی مردادماه با کاهش 9 هزار و 32 واحدی همراه بود و در سطح یک میلیون و442 هزار و 372 واحدی قرار گرفت. بازدهی این شاخص منفی 6 دهم درصد بوده است.

* رشد شاخص کل هموزن بازار سهام

شاخص کل هموزن در روز شنبه با کاهش هزار و 667 واحدی روبرو شد و در روز یکشنبه با افت 887 واحدی همراه بود. در روز دوشنبه این شاخص تغییر جهت داد و در جریان معاملات این روز افزایش 772 واحدی یافت.

روز سه شنبه رشد شاخص کل هموزن بیشتر شد و به پنج هزار و 29 واحد رسید. این شاخص روز چهارشنبه نیز رشد پنج هزار و 925 واحدی داشت.

شاخص کل هموزن در هفته گذشته بازدهی 2.3 درصدی داشته است و با رشد 9 هزار و 172 واحدی در سطح 408 هزار و 250 واحدی قرار گرفته است.

* افت ارزش کل معاملات بورس

میانگین ارزش کل معاملات بورس در هفته پایانی مردادماه نسبت به هفته پیش از آن با کاهش 13 درصدی روبرو شده و به 42 هزار و482 میلیارد تومان رسیده است.

دلیل افت در ارزش کل معاملات بازار سرمایه به افت 15 درصدی ارزش معاملات اوراق در بازار برمی گردد. در هفته پایانی مرداد ماه بیش از 179 هزار میلیارد تومان اوراق در بازار سرمایه معامله شده است.

میانگین ارزش معاملات خرد نیز در هفته گذشته با کاهش روبرو شد و به سه هزار و 303 میلیارد تومان رسید. در مجموع در این هفته ارزش معاملات خرد 16 هزار و 519 میلیارد تومان بوده است که نسبت به هفته گذشته افت 31 میلیاردی داشته است.

 

منبع: خبرگزاری فارس

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: هفته پایانی مردادماه رشد شاخص کل هموزن میلیارد تومان هفته گذشته بازار سرمایه ورود پول روبرو شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۴۵۶۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توقف رشد صنایع بزرگ؟

شرکت‌های دلاری به واسطه کاهش نرخ دلار طی هفته جاری، جای خود را به شرکت‌های کوچک‌تر دادند؛ به‌طوری‌که ریالی‌های بورسی بر خلاف فروردین‌ماه در هفته گذشته، از دلاری‌ها پیشی گرفتند. به نظر می‌رسد شرکت‌های بزرگ و دلاری بورس برای تداوم روند رو به‌رشد به افزایش دلار نیما احتیاج دارند.

به گزارش دنیای اقتصاد، شاخص کل بورس، در هفته اول اردیبهشت‌ماه کار خود را پرقدرت آغاز کرد، به طوری که این نماگر با ثبت بازدهی هفتگی ۴.۳۶ درصدی به کار خود پایان داد و موفق شد سطح ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی را به‌خوبی حفظ کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد شاخص هموزن نیز بازدهی ۵.۵۴ درصدی را در اولین هفته از ماه دوم سال به ثبت رسانده است. این در حالی است که در فروردین، بازدهی نماگر‌ها برعکس بود.

بازدهی شاخص کل در فروردین، ۰.۶ درصد بود، شاخص هموزن نیز ۲.۵۶ درصد کاهش یافته بود. ضمن آنکه در فروردین‌ماه، عمدتا صنایع دلاری و بزرگ‌تر بازار پیشتاز بازدهی قیمتی شاخص کل بودند. به نظر می‌رسد، در هفته گذشته دوباره شاخص ساز‌ها از قافله عقب افتادند. با وجود آنکه نرخ دلار نیما به کانال ۴۱ هزار تومان برای اولین بار وارد شد، اما شاخص ساز‌ها عقب ماندند. هفته قبل، نماد‌های کوچک‌تر سعی کردند بخشی از عقب‌ماندگی فروردین را جبران کنند. به نظر می‌رسد تا زمانی که تکلیف دلار نیما و تداوم رشد آن مشخص نشود، بازار نیز اصلاح زمانی را تجربه کرده و نماد‌های کوچک‌تر از سایر بازار پیشی بگیرند.

پیشی گرفتن کوچک‌تر‌ها

صنایع دلاری از آنجایی در فروردین‌ماه رشد کردند که با توجه به رشد نرخ دلار آزاد، احساس عقب‌ماندگی می‌کردند، به طوری که در فروردین‌ماه، صنایعی نظیر مواد شیمیایی، فلزات اساسی و فولاد، موفق شدند از شاخص کل بازدهی بهتری داشته باشند. اما در هفته اول اردیبهشت‌ماه و پس از کاهش تنش‌ها در منطقه نرخ دلار تا کانال ۶۳ هزار تومان نیز افت کرد. به همین سبب شاخص کل پس از رشد هیجانی شنبه و یکشنبه اندکی استراحت کرد. در همین استراحت چندروزه، نماد‌های کوچک‌تر از بازار جلو افتاده و بازدهی بهتری داشتند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که تجهیزات صنعتی با ثبت بازدهی ۱۱.۵ درصدی در صدر بازدهی هفتگی قرار گرفت. پس از آن، صنعت سایر مواد معدنی و سخت‌افزار و تجهیزات، بازدهی بیش از ۱۱ درصدی داشتند. فعالیت‌های مرتبط با اوراق بهادار نیز بازدهی ۱۰.۳ درصدی داشتند. بیش از ۲۶ صنعت موفق شدند از بازدهی شاخص هموزن جلو بزنند و سبد متشکل از این صنایع عملکرد بهتری نسبت به بازار داشت. فلزات گرانبهای غیر‌آهن، جزو صنایعی است که به‌رغم سایر صنایع بزرگ، جزو ۱۰ صنعت برتر هفته گذشته بود. برخی از تحلیلگران دلیل این امر را رشد قیمت جهانی فلزات گرانبها، نظیر مس و آلومینیوم و روی می‌دانند. بازدهی ۸.۵۹ درصدی این صنعت تنها طی یک‌هفته در کنار بازدهی ۳.۸۹ درصدی صنعت مذکور طی فروردین‌ماه، بازدهی خوبی را برای دنبال کنندگان این صنعت به همراه داشته است.

علاوه بر این، به نظر می‌رسد رشد صنایع بزرگ‌تر طی فروردین‌ماه در نتیجه پیشخور شدن گزارش‌های ماهانه فروردین‌ماه است؛ چرا که صنایع بزرگ، نظیر فولاد و فلزات اساسی و همچنین برخی از پتروشیمی‌ها موفق شدند گزارش‌های خوبی را راهی کدال کنند. اما حرکت این صنایع از این نقطه به بعد در گرو گزارش‌های بعدی صنایع، به‌خصوص گزارش‌های سالانه است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که احتمالا گزارش صنایع در سال گذشته، چندان جذاب نباشد و برخی از صنایع نظیر فولاد و سیمان با افزایش نرخ گاز و برق مواجه شدند. تعدیل منفی سودآوری موجب خواهد شد تا حاشیه سود فولادی‌ها که در زمستان معمولا عملکرد بهتری به طور تاریخی داشتند، دستخوش تغییر شود. این درحالی است که سیمانی‌ها بدون افزایش نرخ انرژی نیز احتمالا با کاهش سود در زمستان همراه می‌شوند.

همچنین اگر افزایش نرخ انرژی دوباره در سال‌جاری اعمال شود، احتمالا بازار منتظر افزایش دلار نیما به محدوده ۵۰ هزار تومان در نیمه اول سال خواهد بود. پس از آن در نیمه دوم دلار نیما می‌تواند تا ۶۰ هزار تومان نیز افزایش یابد؛ چرا که اگر این افزایش اعمال نشود، احتمالا سود صنایع به‌شدت کاهش می‌یابد. این در حالی است که در برخی از صنایع، اگر دلار نیما نیز افزایش یابد، احتمالا سود آن‌ها مانند سال گذشته خواهد بود.

یکی از چالش‌های اصلی سال آینده که صنایع پرپتانسیل را از سایر صنایع جدا می‌سازد، نرخ انرژی و حامل‌های آن است؛ چرا که رشد بیش از حد نرخ انرژی، احتمالا مانع رشد سودآوری خواهد شد؛ چرا که دلار نیما در نهایت پتانسیل رشد ۳۱ درصدی را خواهد داشت. دوران ارائه سوبسید به صنایع تمام شده و نرخ انرژی با دلار رشد خواهد کرد. این امر می‌تواند موجب کاهش سود دلاری شود.

با این اوصاف اگر دلار نیما ۵۰ هزار تومان فرض شود و نرخ انرژی نیز متناسب با تورم تعدیل شود، با در نظر گرفتن P/E آینده نگر ۶ واحدی برای کل بازار، شاخص کل می‌تواند تا ۳ میلیون واحد رشد کند. صنایع دلاری نیز احتمالا با اندکی عقب‌ماندگی نسبت به کلیت بازار به رشد خود ادامه خواهند داد. اما برخی از صنایع در سال جدید پتانسیل بیشتری برای رشد خواهند داشت. این سناریو در حالی تغییر می‌کند که قیمت‌های جهانی رشد قابل‌توجهی را تجربه کنند. با توجه به احتمال پایین کاهش نرخ بهره، شرایط چین و افت چشمگیری رشد اقتصادی این کشور، پتانسیل بالایی برای رشد قیمت نفت وجود نخواهد داشت. این در حالی است که این کامودیتی پرمعامله در جهان، بر بورس ایران اثر ویژه‌ای دارد.

دیگر خبرها

  • شاخص بورس ۲۰ هزار واحد کاهش یافت
  • گزارش بورس امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • بورس امروز ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار
  • رشد ۶۵۲ واحدی در پایان معاملات
  • بودجه گروگان بورسی‌ها
  • ثبات نسبی در بازار سرمایه | افزایش ۶۵۲ واحدی شاخص کل
  • رشد اندک بورس؛ ارزش بازار به ۷۹ همت رسید
  • بودجه گروگان بورسی‌ها/زنگنه:کاهش معافیت‌های مالیاتی بدعت است
  • بورس امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار
  • توقف رشد صنایع بزرگ؟