Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@00:43:34 GMT

افزایش ۴۰ درصدی شغل‌های دانش بنیان

تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۴۵۸۹۹

افزایش ۴۰ درصدی شغل‌های دانش بنیان

ایسنا/کرمان طبق اعلام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، در طی یک سال گذشته تعداد شغل های دانش بنیان ۴۰ درصد افزایش یافته است.

محمدعلی زلفی گل امروز چهارم شهریورماه در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه کرمان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا، گفت: افتخار بزرگی است برای دیار کریمان که شهدای نامدار کشور متعلق به این سرزمین است 

او با بیان این مطلب که کرمان مهد دانشگاهیان، فرهنگیان و فرهیختگان است، افزود: این استان زرخیز کشور ظرفیت های زیادی دارد که می تواند در خدمت توسعه کشور قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به توفیقات جمهوری اسلامی عنوان کرد: امروز ایران رتبه اول علمی منطقه را دارد و در سال ۲۰۲۱ بیش از ۷۷ هزار سند علمی بین المللی در کشور منتشر شده و اختلاف علمی ما با کشورهای منطقه بسیار زیاد است.

به گفته او، تعداد کل دانشجویان در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ۱۷۰ هزار نفر بوده اما اکنون همین تعداد فقط دانشجوی دکترا در کشور وجود دارد و ادامه داد: در قبل از انقلاب دانشجوی دکترایی در کشور نداشتیم اما امروز فقط در استان کرمان بیش از ۱۰۰ مرکز آموزش عالی وجود دارد.

به اعتقاد زلفی گل، امروز در کشور در بحث نظامی، ژنتیک، سلول های بنیادی، علوم شناختی، پهبادها، راه ها، بزرگراه ها، خدمات ریلی و فضایی و ... اتفاقات بزرگی رخ داده که همگی دستاوردهای این نظام است.

«عدالت ورزی در عرصه های مختلف و عدم فاصله بین مسئولین و مردم، بحث هویت سازی، افزایش خودباوری در بین جوانان و ... را از جمله توصیه مقام معظم رهبری به دولتمردان دانست که مسئولین باید این توصیه ها را حلقه گوش کرده و برای عملی شدن آن از همه ظرفیت ها استفاده کنند.» این مطلب بخش دیگری از سخنان زلفی گل در جمع نمازگزاران کرمانی بود.

طبق اعلام او، در دولت مردمی دکتر رئیسی در بحث فرهنگ اتفاقات بزرگی رخ داده است و دستگاه ها باید درصدی از اعتبارات خود را صرف مسایل فرهنگی کنند که این امر نشان دهنده توجه این دولت به فرهنگ است.

به اعتقاد وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، اگر قصد سرمایه گذاری مادام العمر دارید روی فرهنگ سرمایه گذاری کنید و بهترین نوع سرمایه گذاری یقینا در فرهنگ و علم است و دولت سیزدهم، علم، فرهنگ و نوآوری سر لوحه کارش قرار داده است.

زلفی گل عنوان کرد: نباید تمام دنیا را برخی از کشورها بدانیم و پیشرفت کشور را به نحوه تعامل با برخی از کشورها گره بزنیم این نشان دهنده آن است که به ظرفیت کشورهای همسایه توجه نداریم این در حالی است که باید از این ظرفیت نهایت استفاده را بکنیم و این عیب بزرگی است که همسایه های خود را رها و آمال و آرزوی ما کشورهای دور دست باشد که خوشبختانه در دولت مردمی رئیسی توجه ویژه ای به همسایگان شده است و روز به روز تعاملات ما رو به افزایش است.

او از شرایطی که دولت مردمی رئیسی کار خود را شروع کرد، سخن به میان آورد و گفت: در  زمان آغاز بکار دولت اوج شیوع کرونا را شاهد بودیم و روزانه بیش از ۷۰۰ نفر فوتی کرونایی داشتیم که امروز این موضوع کاملا کنترل شده و باید از کادر درمان برای همه مجاهدت هایشان و همچنین از دانشمندانی که واکسن ویروس کرونا ساختند قدردانی کنیم. ضمن آنکه یاد و خاطره شهدای سلامت گرامی می داریم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: به لطف خدا و همت والای دولتمردان امروز جمهوری اسلامی جزو کشورهای موفق در مدیریت بیماری کرونا است و یکی از شاخص های دولت سیزدهم که آثار و برکات آن را در سال آینده خواهیم دید.

او تک نرخی شدن ارز و تولید مسکن را از دیگر کارهای خوب دولت سیزدهم تلقی کرد که آثار آن را در سال های آینده خواهیم دید و در ادامه می گوید: در تابستان گذشته شاهد قطعی برق و آب بودیم اما امسال شاهد اینگونه موارد نیستیم.

زلفی گل تاکید کرد: این دولت همه تلاش خود را برای توسعه خدمات و رفاه به کار گرفته و هر کجا نیاز به جراحی داشته باشد این کار را حتما انجام می دهد.

او کاهش فاصله طبقاتی از دیگر رویکردهای این دولت برشمرد و اظهار کرد: یکی از کارهای جهادی رئیسی سفر به ۳۱ استان طی یک سال و در جریان امور استان ها قرار گرفتن بود. دولت مردمی، دولتی نبوده که کشور را فقط تهران بداند و در سفر به برخی از استان ها مصوباتی ابلاغ کردند که شاهد آثار خیر آنها را در سال های آینده خواهید بود.

زلفی گل یکی از اشکالات مدیریتی تا پیش از این را تعریف پروژه های جدید بدون اتمام پروژه های قبلی دانست و در ادامه می افزاید: پروژه های عمرانی که بعضا ۲۰ یا ۳۰ سال تکمیل نشده در مصوبات سفر هیات دولت، اعتبار برای تکمیل آنها اختصاص داده شده است و اجازه تعریف پروژه جدید داده نمی شود مگر در جاهای که بحث امنیتی و ضروری باشد.

او در ادامه سخنانش از اقدامات وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری سخن گفت و افزود: در بحث علم و فناوری اتفاقات بسیار مبارکی در طی یکسال گذشته رخ داده است و در این وزارتخانه بخش فناوری که کمرنگ بود با بازنگری چارت سازمانی این وزارتخانه؛ معاونت فناوری ایجاد کردیم تا بتوانیم در این حوزه مدیریت بهینه داشته باشیم و در طی یک سال گذشته تعداد شغل های دانش بنیان ۴۰ درصد افزایش یافته است.

به گفته وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، ارتباط صنعت و دانشگاه یکی از مشکلات بود و حلقه واسطه ای در این زمینه وجود نداشت که در حال حاضر همه دستگاه های باید نیازهای خود را در سامانه ای که طراحی کردیم، ثبت کنند تا دانشجویان و نخبگان از نیازهای دستگاه ها و نهادها مطلع و در راستای رفع آن گام بردارند.

او نگهداشت نخبگان و مهاجرت معکوس نخبگان را از جمله مواردی که در یک سال گذشته اتفاق افتاده دانست و بیان کرد: مسئولین موظفند کارهای که انجام می شود را به اطلاع مردم برسانند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: وزير علوم هفته دولت 1401 دستاوردهای دولت اخبار سیاسی کرمان استانی سیاسی تحقیقات و فناوری دولت مردمی سال گذشته وزیر علوم زلفی گل یک سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۴۵۸۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهم‌ترین گام‌توسعه‌ای‌ اکوسیستم فناوری اتصال دانش‌بنیان‌های ایرانی به بازار‌های جهانی است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، همایش بین المللی فرصت های صادراتی شرکت های فناور و دانش بنیان در کشورهای آسیای میانه به‌ویژه ازبکستان به میزبانی پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس و همکاری اتاق بازرگانی ایران و ازبکستان، امروز در سالن جابرحیان دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.

 امید رضایی‌فر، مدیرکل سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و توسعه فناوری وزارت علوم درباره ظرفیت های نظام دانشگاهی کشور در حوزه فناوری گفت: نظام دانشگاهی ایران به‌عنوان یک حلقه متصل به حوزه صنعت و فناوری، موفق به تربیت نیروی انسانی متخصص بسیاری در جهان فناوری شده است.

وی ادامه داد: درحال حاضر، حدود بیش از ۳ میلیون دانشجو، در‌حوزه‌های مختلف درحال تحصیل هستند. از این میان حدود ۱۰۰ هزار نفر دانشجوی خارجی از کشورهای مختلف جهان در‌ ایران تحصیل می‌کنند.

رضایی‌فر به اهمیت پارک‌های علم و فناوری در کشور اشاره کرد ‌و گفت: حدود ۶۰ پارک علم و فناوری در کشور درحال فعالیت هستند که در این پارک‌ها، ۱۲ هزار شرکت فناور در این فضا مستقر شده شده‌اند.

وی درخصوص گام‌های توسعه‌ای اکوسیستم فناوری در ایران توضیح داد: در حال حاضر به دنبال آن هستیم که بتوانیم تاثیرگذاری دانش در اقتصاد را در فضاهای فناورانه ایران توسعه بدهیم.

وی ادامه داد: منظور از توسعه دانش در حوزه اقتصادی، اتصال هرچه بیشتر شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان ایرانی به بازار و اقتصاد داخلی و بین‌المللی است.

وی اضافه کرد: به‌طور حتم، حضور شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در کشورهای مختلف با اهداف مشترک بسیار مثمرثمر خواهد بود.

رضایی‌فر در پایان گفت: درحال حاضر به‌دنبال تشکیل اتاق مشترک بازرگانی و دبیرخانه‌ای برای اتصال هرچه بیشتر شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی به بازار کشور های آسیای میانه از جمله کشور ازبکستان هستیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رشد اقتصادی ایران در ۲۰۲۳ بر اثر دانش‌بنیان شدن صنعت نفت و گاز بود
  • نخبگان جوان برای افزایش قدرت رقابت محصولات تولیدی استان هرمزگان وارد میدان شوند
  • استان بوشهر در ارزیابی توسعه اقتصاد دانش بنیان رتبه سوم کشور شد
  • کسب رتبه سوم استان بوشهر در توسعه اقتصاد دانش بنیان
  • رشد اقتصادی ایران در ۲۰۲۳ بر اثر دانش‌بنیان شدن صنعت نفت و گاز به دست آمد/ استفاده حداکثری از توان دانش بنیان‌ها جواب داد
  • دست‌یابی به مرجعیت علمی و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در فضای دانشگاهی کشور
  • توسعه فناوری موجب برتری کشور‌ها می‌شود
  • نوآوری و کیفیت در مسیر سلامت؛ با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری بخش تحقیق و توسعه شرکت آوان بهمن شیمی افتتاح شد
  • مهم‌ترین گام‌توسعه‌ای‌ اکوسیستم فناوری اتصال دانش‌بنیان‌های ایرانی به بازار‌های جهانی است
  • با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری بخش تحقیق و توسعه شرکت آوان بهمن شیمی افتتاح شد