Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون برنامه‌ریزی شرکت مادرتخصصی برق حرارتی با اشاره به اینکه از شهریور سال گذشته تاکنون حدود ۴۵۰۰ مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های کشور افزوده شده است، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته تا انتهای تابستان ۱۵۰۰ مگاوات دیگر به این رقم اضافه خواهد شد.

به گزارش روز جمعه ایران اکونومیست از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو ،  "امیر دودابی‌نژاد" افزود:برای گذر موفق از پیک مصرف برق تابستان امسال یک برنامه ۱۰۰ اقدامی تدارک دیده شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: این برنامه دارای سه رکن مهم افزایش ظرفیت تولید برق، استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود و مدیریت مصرف انرژی است.

معاون برق حرارتی  با اشاره به برنامه وزارت نیروی دولت سیزدهم برای افزایش ۶ هزار مگاواتی ظرفیت نیروگاه‌های کشور در یک‌سال، گفت: در سال‌های گذشته ظرفیت نیروگاه‌های کشور به طور متوسط سالانه دو هزار مگاوات رشد یافته است که میزان عملکرد سال اول دولت سیزدهم سه برابر ارقام سال‌های پیش از این بوده است.
دودابی‌نژاد خاطرنشان کرد: با تلاش پیوسته و سازمان‌دهی شده، کنترل و پایش مستمر برنامه‌ها و فعالیت جهادی تلاشگران صنعت برق توانسته‌ایم از شهریور سال گذشته تاکنون حدود ۴ هزار و ۵۰۰ مگاوات از برنامه سال نخست وزارت نیرو را محقق کرده و تا پایان تابستان امسال نیز ۱ هزار و ۵۰۰ مگاوات پروژه‌های باقی‌مانده در این بخش محقق خواهد شد.
معاون برنامه‌ریزی شرکت برق حرارتی گفت: از میان برنامه ۶ هزار مگاواتی وزارت نیرو حدود ۱ هزار و ۱۰۰مگاوات آن از طریق ارتقای ظرفیت عملی نیروگاه‌های موجود عملیاتی خواهد شد.

وی افزود: اقدامی فناورانه و دانش‌بنیان که با صرف هزینه‌ای بین پنج تا ۲۰ درصد احداث نیروگاه جدید این میزان افزایش ظرفیت را محقق خواهد کرد.
این مقام مسئول با اشاره به برنامه صنعت برق حرارتی برای استفاده حداکثری از ظرفیت نیروگاه‌های کشور، افزود: هر ساله یک برنامه مفصل تعمیراتی برای نیروگاه‌های کشور تدارک دیده می‌شود که باید پیش از شروع پیک مصرف تابستان به پایان برسد. دودابی نژاد ادامه داد:برای فصل تعمیراتی این دوره نیز ۹۴ هزار مگاوات برنامه تعمیراتی در دستور کار قرار گرفت که عمده آن هم مربوط به تعمیرات اساسی بوده است.
وی خاطرنشان  کرد: در حال حاضر نیروگاه‌های بخار حدود ۲۰ درصد ظرفیت تولید برق کشور را به خود اختصاص داده‌اند که اغلب این واحدها دارای عمر بالای ۳۰ سال هستند و برای تعمیرات آن‌ها باید کار مضاعفی انجام شود.
معاون برنامه‌ریزی برق حرارتی گفت:  یکی از مسائل بسیار مهم در روند تعمیرات نیروگاه‌ها موضوع داخلی‌سازی قطعاتی است که تامین آن‌ها دچار محدودیت بوده و با موانعی روبه‌رو است. بدین منظور طی یک‌سال اخیر با تلاش همکاران صنعت برق حدود ۷۰۰ هزار قطعه نیروگاهی داخلی سازی شده است.
وی با اشاره به نقش بسیار مهم اینگونه اقدامات در افزایش آمادگی نیروگاه‌های کشور، ادامه داد: انجام به موقع و مناسب برنامه تعمیرات واحدهای تولید برق حرارتی موجب شده است تا ضریب آمادگی نیروگاه‌های حرارتی در تابستان امسال به ۹۷ درصد برسد و نیروگاه‌های کشورمان با استانداردهای بین‌المللی خروج اضطراری رقابت کنند.
دودابی‌نژاد با اشاره به برنامه‌های وزارت نیرو برای توسعه ظرفیت تولید برق کشور، گفت: یک‌سال قبل حدود ۱۵ هزار مگاوات ناترازی عرضه و تقاضا در کشور وجود داشت که اگر این رقم را به عدد رشد مصرف سالانه بیفزایم طبیعتا باید یک برنامه‌ریزی دقیق و مسنجم برای رشد ظرفیت تولید برق نیز داشته باشیم.
معاون برنامه‌ریزی شرکت برق حرارتی افزود: از یک‌سال گذشته برنامه ۳۵ هزار مگاواتی در دستور کار وزارت نیروی دولت سیزدهم قرار گرفت که این رقم طی چهار سال فعالیت این دولت از طریق احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه توسط صنایع بزرگ، ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر و ۱۵ هزار مگاوات نیروگاه حرارتی جدید خصوصی و دولتی محقق خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: در همین مدت طبق مصوبه شورای اقتصاد مقرر شده دو هزار و ۵۶۰ مگاوات واحد نیروگاهی بخار نیز توسط بخش خصوصی احداث شود. این واحدها افزایش ظرفیت یاد شده را بدون مصرف سوخت اضافه عملیاتی خواهند کرد.

این مقام مسئول گفت: همچنین در این مدت نخستین مرحله مناقصه چهار هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی جدید نیز برگزار شده و ۱۵ شرکت توانمند برای این منظور انتخاب شده‌اند.
دودابی‌نژاد افزود: بخش عمده افزایش ظرفیت نیروگاهی کشور از طریق بخش خصوصی محقق خواهد شد که مهم‌ترین منابع آن‌ها از طریق اعتبارات صندوق توسعه ملی تامین ‌می‌شود؛ در همین راستا باید به پروژه‌های نیروگاهی کشور توجه ویژه‌ای شود تا سرمایه‌گذاران بتوانند همانند گذشته به خوبی از منابع این صندوق برای توسعه بخش تولید برق کشورمان استفاده کنند.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: صندوق توسعه ملی ، نیروگاه حرارتی ، شورای اقتصاد

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: صندوق توسعه ملی نیروگاه حرارتی شورای اقتصاد ظرفیت نیروگاه های کشور هزار مگاوات نیروگاه معاون برنامه ریزی ظرفیت تولید برق افزایش ظرفیت دودابی نژاد وزارت نیرو برق حرارتی محقق خواهد خواهد شد یک سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۴۵۹۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصرف کولر‌ها در ایران معادل مصرف برق یک کشور ۱۲۰ میلیون نفری است

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ «مصطفی رجبی مشهدی» در گردهمایی مدیران دفاتر حقوقی شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع نیرو به ناترازی صنعت برق در ٣ بخش مالی، سوخت و تولید و مصرف برق اشاره کرد که به طور مستقیم یا غیرمستقیم عملکرد بخش‌های تولید، انتقال و توزیع برق را تحت تاثیر قرار داده است.

وی رشد شتابان مصرف (٥.٧ درصد در سال گذشته) را از دیگر چالش‌های صنعت برق بیان کرد که با توجه به رشد یک تا ٢ درصدی مصرف در کشور‌های توسعه یافته، نیازمند تدبیر است.

به گفته سخنگوی صنعت برق، بخشی از رشد مصرف برق نامتعارف است که به پدیده‌های نوظهوری مانند ماینر‌های غیرمجاز یا استفاده از کولر‌های گازی در مناطق عادی اختصاص دارد.

کشف  ٨٠٠ مگاوات رمز ارز غیرمجاز

مدیرعامل شرکت توانیر از کاهش فعالیت تولید‌کنندگان مجاز رمز ارز از حدود ٣٥٠ مگاوات به کمتر از ٥٠ مگاوات خبر داد که به دلیل عدم بازدارندگی، راهکار‌های قبلی مربوط به استخراج غیرمجاز است.

وی ادامه داد: تاکنون ٨٠٠ مگاوات ماینر غیرمجاز کشف شده است.

رجبی مشهدی ٣٢ هزار مگاوات مصرف برق سامانه‌های‌ سرمایشی در کشور را معادل کل مصرف برق کشور مصر با ١٢٠ میلیون نفر جمعیت بیان کرد و گفت: این آمار نشان می‌دهد در کشور ما مقررات و مناسبات خوبی برای بهره‌وری انرژی و مهار هدر رفت برق در این حوزه حاکم نیست.

وی با اشاره به ممنوعیت تبلیغ کولر‌های گازی در مناطق عادی و معتدل که ٨٠ درصد مناطق کشور را شامل می‌شود، افزود: توان صنعت برق در این عرصه به ابزار‌های فنی و اجرایی محدود می‌شود و بدون بهره‌گیری از ظرفیت حوزه حقوقی، امکان جلوگیری از مصارف بی‌رویه یا اجرای طرح‌هایی مانند توسعه خطوط برق وجود ندارد، بنابراین درخواست دارم واحد‌های حقوقی صنعت برق وارد میدان شوند و کارشناسان این حوزه در تمامی موضوعات مبتلا به صنعت برق ورود کنند.

مدیرعامل شرکت توانیر، مستندسازی اقدامات را از ملزومات کار در بخش حقوقی بیان کرد که باید طی زمان بندی مشخص، مستندسازی اراضی و اسناد صنعت برق به انجام برسد.

دیگر خبرها

  • مصرف کولر‌ها در ایران معادل مصرف برق یک کشور ۱۲۰ میلیون نفری است
  • ضرورت افزایش ظرفیت استخدام ماما در بخش بهداشت و درمان
  • توسعه پارس جنوبی روزانه ۴۲ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز کشور می‌افزاید
  • تا پایان سال در ۹۲ نقطه نیروگاه خورشیدی برای شهرک‌های صنعتی ایجاد می‌شود
  • افتتاح پروژه سد و نیروگاه اومااویا در کشور سریلانکا + فیلم
  • افزایش جذابیت صنعت نیروگاهی کشور برای بخش خصوصی
  • افزایش اعتبارات شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در برنامه هفتم توسعه
  • لزوم توجه به رویکردهای اساسی برای تفکیک زباله از مبدا
  • افزایش بیش از ۸۵۰۰ مگاواتی ظرفیت تولید برق کشور
  • دو هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشور افزوده شد