Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسن علیدادی سلیمانی گفت: یکی از مطالبات مقام معظم رهبری است و در دستگاه‌ها دولتی نباید اجازه فساد داد همان طور که رئیس جمهور در خط مقدم مبارزه با فساد است و وظیفه قوه قضائیه است که باید با آن‌ها برخورد شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان؛ آیین عبادی سیاسی نمازجمعه این هفته در تمام شهرستان های استان کرمان برگزار شد؛ مشروح خطبه ها را در ادامه می خوانید:

کرمان: از درس های تاریخ بهره ببرید تا در جامعه دچار اشتباه نشوید/ در دستگاه‌ها دولتی نباید اجازه فساد داد

حجت الاسلام علیدادی سلیمانی در خطبه‌های نمازجمعه این هفته که در مصلی امام علی علیه السلام شهر کرمان برگزار شد گفت: امام علی فرموده اند "باید مواظب جریان نفاق باشیم و اینکه باطل را حق جلوه می‌دهند".

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



نماینده ولی فقیه در استان کرمان اظهار کرد: همین کاری که دشمن ما در فضای مجازی هم اکنون دارد انجام می‌دهد محکم‌ترین دلیل‌ها و استدلال‌ها را بکار می‌برد تا شبهه ایجاد کند و برای هر دری کلید مخصوص خود می‌سازند تا جبهه حق زمین‌گیر و متوقف شود.

امام جمعه کرمان با اشاره به اینکه خالی کردن دور رهبر جامعه برای ایجاد نفاق است، و اینکه دشمن خود را خوب و آراسته نشان می‌دهند و عزیز جلوه می‌دهند تا فتنه نفاق اتفاق بیفتد.

وی بیان کرد: باید از، درس‌های تاریخ بهره برد تا در جامعه خود دچار اشتباه نشویم.

حجت‌الاسلام علیدادی سلیمانی با اعلام اینکه خروج آمریکایی‌ها از افغانستان یک سال گذشت و این خروج خفت بار برای جهان مشخص شد و اینکه به همه فهمند حاکمانی که به پشتیبانی آمریکایی‌ها دل خوش کردند این سرنوشت آن‌ها می‌شود.

وی افزود: مقام معظم رهبری در هفته دولت مطالباتی داشتند یکی از مطالبات عدالت محوری در حوزه‌های مختلف است که برای مردم ملموس باشد دومین مبارزه با فساد یکی دیگر از مطالبات مقام معظم رهبری است و در دستگاه‌ها دولتی نباید اجازه فساد داد همان طور که رئیس جمهور در خط مقدم مبارزه با فساد است و وظیفه قوه قضائیه است که باید با آن‌ها برخورد شود.

امام جمعه کرمان تصریح کرد: محور بعدی مردمی بودن دولت است با مردم بودن مهم است، دولت باید به مردمی بودن دولت توجه جدی داشته با‌شد.

وی بیان کرد: یکی از نکات مهم که دولت باید توجه کند دشمنی‌های دشمن است دولت باید به آن توجه کند تا خدمات دولت با دشمنی های دشمن خدشه دار نشود و باید به مردم خدمات اعلام شود.

جیرفت: مسئولان خدمات دولت را به مردم اطلاع دهند

حجت الاسلام والمسلمین روح الله اکبری‌نیا امام جمعه موقت جیرفت در خطبه‌های نماز جمعه این هفته گفت: از جمله مواردی که باعث پیشرفت هر کشوری شده است امید به زندگی و داشتن آرزوهای بلند است.

امام جمعه موقت جیرفت افزود: خداوند تبارک و تعالی دارای رحمت عظیم برای مخلوق خود است و امید دادن به مردم توسط مسئولین از سوی مقام معظّم رهبری مدظله العالی مورد توجه و تأکید ویژه قرار گرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین اکبری‌نیا بیان کرد: دشمن دنبال القای ناامیدی است که باید در مقابل ما به مردم امید را در دل جامعه قرار دهیم.

وی مطرح کرد: ناامید کردن مردم که در حال حاضر تحوّل و جراحی اقتصادی شروع شده است کار بسیار ناپسندی است و مسئولین باید با مردم صادق باشند و خدمات دولت را به مردم ارائه نمایند.

امام جمعه موقت جیرفت عنوان کرد: جهاد تبیین برای این است که جلوی دروغ پردازی‌ها گرفته شود و نسل جوان ما روشن شود و این نیاز به ورود مسئولین امر دارد.

حجت الاسلام والمسلمین اکبری‌نیا تصریح کرد: در جهاد تببین باید مسئولین امر، به نسل جوان امید دهند و این فریضه قطعی و عینی را تمام و کمال اجراء کنند.

رفسنجان: مسجد مدرسه جهاد و بصیرت است

حجت الاسلام حسینی امام جمعه موقت رفسنجان در خطبه های نماز جمعه این هفته شهر رفسنجان با گرامیداشت روز پزشک اظهار کرد: پزشکان در جریان کرونا سنگ تمام گذاشتند، آنها در صدد تامین سلامت جامعه هستند، پزشکی شغلی مقدسی است و مسائل مادی را نباید در آن مطرح کرد.

وی با بزرگداشت هفته دولت و گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان محمد علی رجایی و محمد جواد باهنر که توسط گروهک منافقین به مقام رفیع شهادت نائل آمدند تصریح کرد: دولت این شهدا دولتی مردمی و انقلابی در تمام معنا بود.

حجت الاسلام حسینی خودباوری و مرعوب غرب نشدن و مردم باوری از ویژگی های دولت سیزدهم برشمرد و بیان کرد: این دولت حتی روزهای تعطیل خود را صرف امور مردم می کند، قدر این نعمت را بدانیم، آیت الله رئیسی شاگرد آیت الله بهشتی است.

وی بیان کرد: یک نمونه از کارهای مهم دولت حل مشکل برق است که در سال گذشته وضع خوبی نداشت و امسال تابستان را بدون یک روز بی برقی پشت سر گذاشتیم، پس فرق می کند چه کسی بر سر کار باشد.

 وی به سفر اخیر ریاست جمهوری به استان کرمان اشاره کرد و گفت: صرف ۱۵ درصد از درآمد معادن برای نیازمندیهای همان استان از جمله رهاورد این سفر بود که می تواند خیلی از گره ها را باز کند.

خطیب جمعه رفسنجان با بزرگداشت روز جهانی مسجد بیان کرد: استواری دین و مکتب به مساجد است، این سنگرها باید حفظ شود برای مقاومت فرهنگی و دشمن شناسی و دشمن ستیزی، مسجد مدرسه جهاد و بصیرت است.

نرماشیر: دولتمردان به فکر خشکیدگی محصول کشاورزان شرق استان خواهند بود

حجت الاسلام کریم آبادی امام جمعه موقت و مسئول اداره تبلیغات اسلامی شهرستان نرماشیر در خطبه های این هفته شهرستان ضمن گرامیداشت هفته دولت بیان کرد:زکات محصول شما را امن می کند.

وی افزود: کسی که زکات می دهد رستگار است و از بلاهای طبیعی دور است.

امام جمعه موقت در ادامه گفت: دولت جدید جهادگرانه برای خدمت به مردم پای کار آمده اند.

کریم آبادی اذعان کرد: بزرگترین خدمت جهادگران دولت مردمی نابودی و مهار کرونا بود، این بزرگترین خدمت به مردم بود.

رئیس اداره تبلیغات  اسلامی نرماشیر گفت: کارهای بزرگی دولت انقلابی برای معیشت مردم در نظر گرفته است و مردم به معاندین گوش ندهند و با دولت مردمی همکاری کنند.

وی بیان کرد: قطعا دولتمردان به فکر خشکیدگی محصول کشاورزان شرق استان خواهند بود، تک محصولی بودن شرق استان و خوشکیدگی ۸۰ درصدی محصول،کشاورزان را ناامید کرده است.

آسمینون منوجان: اقتصاد کشور نباید تحت تاثیر مسائل هسته‌ای قرار گیرد

حجت الاسلام والمسلمین محمد جعفری امام جمعه موقت بخش آسمینون منوجان با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر و تبریک هفته دولت گفت: هفته دولت هر ساله از دوم تا نهم شهریور ماه برگزار می شود علاوه بر گرامیداشت یاد خاطره دو دولتمرد تراز انقلاب اسلامی شهیدان رجایی و باهنر ، دولتمردان در سطوح مختلف به گزارش عملکرد خود می‌پردازند.

وی افزود:از نگاه ما یکی از مهمترین شاخص های سنجش عملکرد دولت ها میزان انطباق آن با انتظارات و مطالبات رهبر انقلاب اسلامی است.

خطیب موقت نماز جمعه آسمینون تصریح کرد: اکنون یک سال از آغاز دولت سیزدهم می گذرد خوب است دولتمردان ما مطالبات رهبر انقلاب در بیانات گذشته را مروری داشته باشند و در سنجش عملکرد دولت سیزدهم مورد توجه قرار دهند که آیا مطالبات رهبر انقلاب را هم در دستور کار خودشان قرار دادند .

حجت الاسلام جعفری بیان کرد:مطالباتی چون ضرورت تکیه بر ارزش های اساسی انقلاب، تلاش برای حرکت دولت مردمی، تلاش مجاهدانه و هر اقدام دولت باید با برنامه باشد.

خطیب موقت نماز جمعه آسمینون(نودژ) مطرح کرد: مقابله با جنگ روانی دشمن با کار تبلیغاتی درست و تمهیدات رسانه‌ای مهم است.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب در بخش دیگری از بیاناتشان با تاکید بر اهتمام دولت در حل بعضی از مسائل فوری نظیر کرونا و مشکلات اقتصادی چند اولویت مهم را برای دولت سیزدهم تعیین می کند بازسازی انقلابی البته فکورانه در همه عرصه های مدیریتی ،ایجاد یک حرکت انقلابی و حرکت اندیشه ورز همراه باشد،عدالت ورزی ،فساد ستیزی احیای اعتماد و امید مردم، انسجام، اقتدار و اشراف دولت،ایجاد تحول در قوه مجریه و... اشاره نمود.

حجت الاسلام جعفری عنوان کرد:در عرصه سیاست خارجی و دیپلماسی ما باید تلاش مضاعف داشته باشیم و اقتصاد ما تحت تاثیر مسائل هسته‌ای قرار نگیرد.

امام جمعه موقت آسمینون(نودژ) یادآور شد: مسئله فرهنگ و رسانه و ساختار فرهنگی کشور نیاز به بازسازی دارد و این بازسازی نیازمند یک حرکت انقلابی است البته یکی از سیاست‌های رسانه‌ای دشمن تعیین دستور روز است.

وی افزود: رسانه علاوه بر اینکه مشخص می کند چگونه فکر کنیم درباره اینکه به چه چیزی فکر کنیم  تعیین‌کننده است .

ریگان: لزوم تلاش بیشتر دولتمردان برای رفع محرومیت ریگان

حجت الاسلام حبیب رضازاده در خطبه های این هفته نماز جمعه ریگان با گرامیداشت هفته دولت، اظهار کرد: دولتمردان حقیقتا شبانه روزی در این شهرستان در حال خدمت به مردم هستند.

امام جمعه ریگان با بیان اینکه مردم از حزب و حزب بازی خسته شده اند، عنوان کرد: مسئول نوکر مردم است و باید برای رفع مشکلات تلاش کند.

وی با بیان اینکه سال های سال می‌گذرد و برخی پروژه ها در حال خاک خوردن است، افزود: برخی روستاهای این شهرستان هنوز از جاده مناسب برخوردار نیستند.

رضازاده در ادامه از دولتمردان خواست برای رفع محرومیت ریگان، باید تلاش بیشتر کنند.

خطیب جمعه ریگان خاطر نشان کرد: خدماتی که دولت به مردم ارائه کرده است، فرماندار به مردم اطلاع رسانی کند.

وی به خدمات رسانی گروه های جهادی شهرستان و گروه های جهادی غیر بومی در مناطق محروم این خطه اشاره کرد و گفت: چند روزی است این گروه های جهادی در مناطق محروم مستقر شده و در حال خدمت رسانی هستند که از زحمات آنها قدردانی می نماییم.

بردسیر: بزرگترین سرمایه یک دولت، اعتماد مردم است

حجت الاسلام علی اکبر کرمانی امام جمعه بردسیر  ضمن گرامیداشت یاد و سیره دو دولتمرد فراز انقلاب، شهیدان رجایی و باهنر هفته دولت را به همه دولتمردان تبریک گفت.

وی از شهیدان رجایی و باهنر به عنوان دولتمردان  مردمی، انقلابی و جهادی یاد کرد و افزود: هفته دولت بهانه خوبی است برای گزارش عملکرد دولتمردان به مردم، تا از زبان آنها فعالیت ها و اقدامات انجام شده طی یک سال را در جهت پیشرفت و آبادانی شهر، استان و کشور بشنوند.

خطیب جمعه بردسیر بر لزوم بیان عملکرد دولت تاکید کرد و گفت: دشمن خواهان بزرگ نمایی کاستی ها و پوشاندن خوبی هاست بنابراین باید عملکردها و  خدمات دولت در وزارتخانه ها و عرصه های مختلف گفته شود.

حجت الاسلام کرمانی میزان و معیار سنجش عملکرد دولت را، انطباق این عملکردها با مطالبات مقام معظم رهبری دانست و تصریح کرد: اگر اقدامات دولت به انتظارات و‌مطالبات مقام معظم رهبری نزدیک بود  یعنی دولت خوب عمل کرده است.

وی ضرورت تکیه برارزش های اساسی اسلام و انقلاب از جمله مبارزه با فساد و تمسک به ارزش ها، ارتباط با مردم با حضور در نماز  جمعه و جماعات و پر رنگ کردن معنویات را از دیگر مطالبات مقام معظم رهبری از دولتمردان دانست.

امام جمعه بردسیر تلاش برای تحقق دولت مردمی را با مردم، درکنار مردم و برای مردم بودن و رفق و مدارای با مردم دانست و افزود: ارباب رجوع یعنی مردم ارباب و ما نوکر مردم هستیم و باید قدر این مردم را بدانیم.
 
 وی کار با برکت با نیت الهی  و جهادی عمل کردن و  مقابله با جنگ روانی دشمن علاوه بر جنگ اقتصادی را از دیگر مطالبات مقام معظم  رهبری از دولت برشمرد و گفت: دشمن افکار مردم را نشانه گرفته است و می خواهد بر ذهن مردم حاکم شود و دولت باید با بیان عملکردها و تلاش برای رفع مشکلات مردم اعتماد مردم را جلب کند که بزرگترین سرمایه یک دولت همین اعتماد مردم است.
 
خطیب جمعه بردسیر عدالت ورزی و ظلم ستیزی و  سیاست خارجی در جهت پیشرفت اقتصادی و رفع تحریم های ظالمانه را از دیگر شاخصه های مد نظر رهبری دانست که طی یک سال گذشته  دولت آیت الله رئیسی به این معیارها نزدیک شده و عملکرد خوبی داشته است.

حجت الاسلام  کرمانی از همه مردم و مسئولان به خاطر حضور در نماز جمعه قدردانی کرد و به همه مسئولان و کارمندان توصیه کرد تا در همه سال نه تنها هفته دولت در نمازهای جمعه و جماعات شرکت کنند تا ضمن  رونق هر چه بیشتر قلب فرهنگی شهر از نزدیک با مردم در ارتباط باشند.

کهنوج: حذف ارز ترجیحی توسط دولت در راستای مبارزه با فساد بود

حجت الاسلام محمد رئیسی در خطبه های این هفته ضمن سفارش به تقوای الهی و تبریک هفته دولت گفت: امروزه بیشترین تحرکات دشمنان ما علیه ما بیش از تحرکات امنیتی و اقتصادی حرکات تبلیغات رسانه‌ای است و دشمنان می خواهند بر افکار عمومی مسلط شوند.

امام جمعه کهنوج ضمن استناد به بیانات مقام معظم رهبری مبنی برمطالبات  دولت سیزدهم در طول یک سال خاطر نشان کرد: تکیه بر ارزش های اسلامی ضرورت است که یکی از ارزشهای اسلامی، مسئله عدالت است مبارزه با فساد است.

وی افزود: اگر دولت این مسائل را مد نظر قرار دهد ملت به حقوق اساسی خودشان می رسند یکی از کارهای خوبی که دولت سیزدهم هرچند هجمه های فراوانی وجود داشت اما برای مبارزه با فساد به یک جراحی بزرگ دست زد.

خطیب جمعه کهنوج ضمن تاکید بر اینکه با توجه به نظر کارشناسان اقتصادی ارز ترجیحی مخرب ترین سیاست چند دهه اخیر کشور بود، عنوان کرد: دولت در راستای مبارزه با فساد ارز ترجیحی را حذف کرد.

حجت الاسلام رئیسی یکی دیگر از مطالبات مقام معظم رهبری از دولت سیزدهم را تلاش برای تحقق دولتی مردمی بودن تلقی کرد و اذعان کرد: رئیس جمهور با حضوردر بین اقشار مختلف مردم  و شنیدن صحبت های آنها از نزدیک، رفتن به مناطق محروم در کنار مردم قرار گرفتن باعث دلگرمی مردم میشود.

خطیب جمعه کهنوج در ادامه از مسئولین خواستار شد: مطالبات جوانان از مسئولین ماست که وقتی در آزمون استخدامی شرکت می کنند نمره خوبی را هم کسب می کنند اما نمی دانیم به چه علت در مصاحبه ورودی باید غیر بومی ها بر بومیان پنج شهر جنوبی استان کرمان مقدم شوند.

حجت الاسلام رئیسی تاکید کرد: ما از مسئولین ذیربط به طور جد خواهانیم که رسیدگی لازم را انجام دهند و نتیجه را اعلام نمایند.

امام در جمعه کهنوج در پایان گفت: از همه عزیزانی که به خاطر احقاق حق جوانان ما، قلم به دست می‌گیرند، پیگیری می کنند، تشکر و قدردانی داریم.

انار: ملت ایران متدین ترین مردم تاریخ هستند

حجت الاسلام منتظری گفت: ظام های طاغوتی با نگاه تک بعدی به انسان، حقیقت انسانی انسان را نادیده می گیرند و تمام سعادت و رفاه را متمرکز در التذاذ دنیوی می بینند؛ ولی هدف حکومت  های اولیای الهی صرفاً تامین شهوت و غرائز مردم نیست بلکه فراتر از اهداف و تمدن های مادی است.

امام جمعه شهرستان انار ادامه داد: همه دولتمردان وکارگزاران نظام باید به مطالبات رهبری حکیم انقلاب اسلامی توجه داشته باشند که مهمترین مطالبات رهبری، بازسازی انقلابی، عدالت ورزی، فساد ستیزی، احیای اعتماد و امید مردم و  سر و سامان دادن به مسائل فرهنگی جامعه است.

وی بیان کرد: علیرغم همه وسوسه های شیطانی، ملت ایران متدین ترین مردم تاریخند.

حجت الاسلام منتظری با اشاره به پیاده روی اربعین گفت: سالانه ۲۵ میلیون زائر امام رضا و ۱۵ میلیون زائر مسجد جمکران و میلیون‌ها نفر حضور در پیاده روی اربعین نشان دهنده دینداری مردم است که پذیرایی از زائران کربلای معلی بسیار مستحب و با فضیلت است که امیدواریم علاقمندان به امام حسین (ع) موکب امامزاده محمد صالح شهرستان انار را که در کربلا مستقر می شود، یاری نمایند.

وی با اشاره به موضوع خودکشی عنوان کرد: متاسفانه یکی از موضوعات شوم و ننگی که هر از چند گاهی درگوشه و کنار کشور اتفاق می افتد، موضوع خودکشی است که از نظر اسلام از گناهان بزرگ و بدون هیچگونه قید و شرطی  محکوم  است و بر اساس آیات قرآن و روایات معصومین(ع) مجازات فردی که خودکشی میکند،  آتش جهنم است.

منتطری با اشاره به گرامیداشت روز پزشک مطرح کرد: با تبریک روز پزشک به همه پزشکان متعهد از حضور پزشکانی که از راه های دور و نزدیک برای طبابت و درمان مردم می آیند، تقدیر و تشکر می کنم.


انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: مطالبات مقام معظم رهبری حجت الاسلام والمسلمین شهیدان رجایی و باهنر امام جمعه موقت گرامیداشت یاد جمعه این هفته مطالبات رهبر جمعه بردسیر عملکرد دولت استان کرمان دولت سیزدهم جمعه کهنوج دولت مردمی خدمات دولت هفته دولت خطیب جمعه نماز جمعه برای رفع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۴۷۱۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!

«برجام صرفاً یک مخدر بود که حواس مسئولین را از تحولات پرت کرد. برجام هویت دولت قبل است و به همین دلیل نمی‌خواهند شکست آن را بپذیرند. بدفهمی دولت روحانی از پدیده تحریم باعث از دست رفتن دهه۹۰ شد».

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، اخیرا در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد به بیان نقاط ضعف و قوت دهه نود پرداخت و در حالی که بیان می‌کرد دهه نود، بدترین دهه مردم ایران بوده، به تعریف و تمجید درباره برجام پرداخت. در واکنش به این اظهارات، مسعود براتی کارشناس مسائل اقتصادی به رجانیوز گفت: برخی از صحبت‌های آقای جهانگیری درباره وضعیت اقتصادی و تحولات دهه ۹۰ قابل‌قبول و برخی تحلیل‌ها غیرواقعی هستند. دهه ۹۰ دهه گمشده اقتصاد ایران است، اما آقای جهانگیری به دلایل این گمشدگی اشاره نکردند. بر خلاف آن چیزی که مدنظر آقای جهانگیری است که برجام توانست شرایط اقتصادی جامعه را متحول کند، اتفاقاً نوع مواجهه دولت‌های یازدهم و دوازدهم در بحث تحریم‌ها و مسیری که انتخاب شد، یعنی مسیر مذاکره برای رفع تحریم‌ها، بدون شک اثر خیلی جدی در گم‌شدن دهه ۹۰ در اقتصاد ما داشته است.

آن چیزی که متأسفانه در دهه ۹۰ اتفاق افتاد، بدفهمی از پدیده تحریم، از نحوه کارکرد تحریم و از جایگاه تحریم در سیاست خارجی آمریکا و اهداف خصمانه‌ای بود که دولت آمریکا در قبال ایران دنبال کرد و برنامه‌هایی که علیه مردم ایران داشت. این بدفهمی سبب شد که راه اشتباهی انتخاب شود و این راه اشتباه باعث شد که ما دهه ۹۰ را برای رشد اقتصادی و استحکام اقتصادی از دست بدهیم. این نکته‌ای است که آقای جهانگیری اصلاً به آن اشاره نکرده است.

از طرفی ایشان در بحث اقتصادی برجام اغراق‌هایی هم کرده است. البته برجام آورده‌ها و نتایجی داشته، اما نه آن چیزی که به‌صورت اغراق گونه بیان شود. مهم‌ترین آورده برجام فروش فیزیکی نفت ایران و بازگشت سطح فروش نفت به قبل از تحریم‌ها بود که در سال‌های ۹۵ و ۹۶ اتفاق افتاد. نوع تعاملات اقتصادی خارجی ایران به‌گونه‌ای شد که کاملاً نسبت به بازگشت تحریم‌ها آسیب‌پذیر شد و لذا هر چند شاهد رشد نفتی خوب در سال ۹۵ بودیم، اما این رشد در سال ۹۶ رخ نداد، چون مهم‌ترین متغیر آن نفت بود و یک‌بار اتفاق افتاد و وقتی در سال ۹۷ با تحریم‌ها مواجه شدیم و خروج آمریکا از برجام اتفاق افتاد، دو سال پیاپی رشد منفی را تجربه کردیم که کل آن رشد مثبت را به محاق برد و در مجموع دهه ۹۰ برای ما دهه درجازدن محسوب می‌شود.

برجام نتوانست مشکلات ما را با دنیا رفع‌ و رجوع کند، بلکه صرفاً یک مسکن موقتی بود و بیشتر برای ما نقش مخدر را ایفا کرد و ما نسبت به روندهایی که برای ما تهدید بودند، چه در منطقه و چه در سطح جهان، بی‌توجه شدیم و حتی به توسعه زیرساخت‌های تحریم که در دولت اوباما و بعد ترامپ انجام شد؛ از جمله راه‌اندازی مرکز هدف‌گیری تأمین مالی تروریسم در منطقه خلیج‌فارس در کشور عربستان توجه نکردیم. قانون کاتسا که توسط کنگره آمریکا تصویب شد، برای ما امر مهمی تلقی نشد و به آن توجه نکردیم و ضرباتی هم که در سال‌های ۹۷ و ۹۸ بر ما وارد شدند، ماحصل همین بی‌توجهی‌ها بودند، لذا نه‌تنها مشکلی از ما حل نشد، بلکه ما را در یک خلسه و فضای ناهشیاری قرارداد که آسیب آن را دیدیم. این ادعا که برجام در جذب سرمایه‌گذاری خارجی موفق بوده، با آمارهای موجود تطابق ندارد. در سال‌های ۹۵ و ۹۶ که سال اجرای برجام است، روی کاغذ رشد سرمایه‌گذاری خارجی رخ ‌داده، اما در واقعیت طرح‌هایی که عملیاتی شدند و سرمایه‌های که به‌صورت واقعی وارد کشور شدند، اعداد بسیار کمی هستند که نشان می‌دهند سرمایه‌گذاران نتوانستند اعتماد کنند و ریسک تحریم‌ها کماکان برقرار بوده است؛ لذا در سال ۹۵ زیر ۲ میلیارد دلار تحقق سرمایه‌گذاری خارجی رخ‌ داده و در سال ۹۶ هم همین حدود بوده است؛ درصورتی‌که در دوره آقای رئیسی در سه سال اخیر اعداد بسیار قابل‌توجهی ثبت شده‌اند که در مسیر اجرا قرار دارند. برای مثال در سال ۱۴۰۲ مبلغ سرمایه‌گذاری طبق اعلام رسمی متولی امر ۵.۵ میلیارد دلار بوده است.

علت دفاع آقای جهانگیری از برجام این است که مهم‌ترین ایده دولت آقای روحانی مذاکره بود و نتیجه آن که برجام باشد، هویت آنها را می‌سازد. طبیعی است که از آن دفاع و طبیعتاً تمام تحلیل‌های خودشان را به این سمت معطوف کنند که برجام اتفاق مهمی بوده و تجویز فعلی‌شان هم برجام باشد. ناموفق بودن این مسیر و عدم توفیقاتش برای همه ایرانی‌ها شفاف و تثبیت شده است.

دیگر خبرها

  • مردم باید ثمره کلنگ زنی ها را ببینند/ لزوم تحقق پروژه ها
  • نبود سالن ورزشی مشکل اصلی روستاهای دهستان الوندکوه غربی
  • تامین سبد غذایی مردم با رویکردی عقلانی/ نمره ۲۰ دولتمردان در اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی
  • «گشت ارشاد مدیران»؛ یک وعده شبه احمدی نژادی دیگر در دولت رئیسی /فسادها و تخلفات در سکوت فراموش می‌شوند؟
  • بیجار از نبود هتل مناسب رنج می‌برد/ لزوم توسعه زیرساخت‌های فرهنگی
  • سه سال انتظار برای ارشاد مدیران
  • فلاحت پیشه : هم گشت ارشاد حجاب ناموفق بود هم گشت ارشاد مدیران / سرنوشت پول های اختلاس شده هم مشخص نشد
  • فلاحت پیشه: هم گشت ارشاد حجاب ناموفق بود هم گشت ارشاد مدیران
  • فلاحت پیشه: هم گشت ارشاد حجاب ناموفق بود هم گشت ارشاد مدیران /سرنوشت پول‌های اختلاس‌شده مشخص نشده /ناکارآمدی دولت مقابل الیگارشی قدرت و ثروت
  • تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!