Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تقریب»
2024-05-01@10:00:24 GMT

کارنامه علمی و عملی مرحوم آیت الله ناصری

تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۴۹۳۱۲

کارنامه علمی و عملی مرحوم آیت الله ناصری

به گزارش حوزه سایر رسانه ها خبرگزاری تقریب، آیت الله محمدعلی ناصری صبح امروز دار فانی را وداع گفت. این استاد اخلاق در سالیان متمادی در مسجد کمرزرین اصفهان به درس و بحث و تربیت شاگردان مشغول بود و صبح امروز پس از طی دوران بیماری و بستری در بیمارستان دار فانی را وداع گفت.

آیت الله ناصری مجتهد، استاد اخلاق، عاشق و شیفته امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، که حوزه علمیه حضرت ولی عصر علیه السلام و تعدادی از مراکز دینی - فرهنگی تحت اشراف ایشان بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی سالیان متمادی در مسجد کمرزرین اصفهان به اشاعه محبت بقیه الله الاعظم علیه السلام مشغول بود.

پدر ایشان زاهد و متقی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ محمد باقر ناصری نام داشت که خود در شمار عالمان فرهیخته آن دوران بود و محضر دانشیان بزرگی همچون علامه آخوند کاشی و نیز جهانگیرخان قشقایی را به خوبی دریافته بود و در شمار ایران مورد عنایت خاصی علامه مرحوم حاج آقا رحیم ارباب نیز قرار داشت.

ایشان به هنگام دنیا آمدن این فرزند او را محمد علی خواند و او بعدها به نام محمد شهره شد. – محمد هنوز در دوران نوجوانی به سر می‌برد که پدر به اشاره مرحوم علامه ارباب راهی نجف اشرف شد تا خدمت فقیهان بزرگ آن دیار همچون آیت الله آقا میرزا عبدالهادی شیرازی و آیت الله سید محمود شاهرودی و آیت الله آقا سید جمال الدین گلپایگانی را دریابد. تحصیل در نجف

اگرچه در نجف اشرف مشکلات و فقر و کمبود امکانات اولیه این خانواده ۵ نفر را در سختی بسیار قرار می‌دهد اما خاطرات شیرین استاد از آن دوران نشان دهنده روحیه علم و معرفت جوی ایشان در همان آغازین دوران ورود ایشان به نجف اشرف می‌باشد. این دوران دو سال بیشتر به طول نمی‌انجامد. چه در این هنگام مادر رخت از این دنیای گذران بر گرفته و به دیار باقی می‌رود و سعادت او را که علیرغم غم غربتی که در آن شهر مقدسی داشت، در صحن مطهر علوی که فاصله چندانی تا روضه منوره نداشت برای همیشه آرام می‌گیرد.

یکسالی پس از آن خانواده پدر به ایران باز می‌گردد و ایشان را در سن هفده سالگی برای ادامه تحصیل در نجف اشرف تنها می‌گذارد. این دوران با رفتن ایشان به مدرسه صدر نجف آغاز و فصلی جدید در زندگی ایشان آغاز می‌شود. پدر پیش از جدایی از فرزند او را حسن دهاقانی که در شمار اعلام و اوتاد آن شهر مقدس بود می‌سپارد. در این دوران ایشان گذاشته از شرکت در دروس علمی نجف اشرف با شماری از اهالی معانی این شهر مقدسی همچون مرحوم حضرت حاج شیخ محمد کوفی نیز آشنا و در طریق معرفت ائمه هدی دست به دامن می‌زند.

شاگردی اساتید بزرگ

ایشان در این دوران بخشی از علوم ادبی، حاشیه ملأ عبدالله بر متن منطقی تفتازانی و قسمتی از شرح لمعه را نزد مرحوم آیت الله مدرس افغانی فرا گرفت. ادامه شرح لمعه را از محضر آیت ا.. مجتبی لنکرانی، مکاسب را محضر مرحوم آیت الله حاج شیخ عبدالکریم کرونی اصفهانی که بعدها داماد ایشان می‌شود. کفایه را از محضر آیت الله حاج شیخ محمد حسین دهاقانی و برای دومین مرتبه باز در محضر آیت الله شیخ صدر را بادکوبه ای، خارج مکاسب صلاه آیات را از محضر آیت اله سید عبدالهادی شیرازی و خارج بیع و خیارات را از محضر امام خمینی استفاده کرد. گذاشته از این در شماری دیگر از دروسی همچون بحث خارج کتاب الحج آیت الله سید محمود شاهرودی نیز شرکت و یک دوره کامل اصول الفقه را از محضر آیت الله حاج سید ابوالقاسم خویی فرا گرفت.

وی علاوه بر علوم رسمی به بهره‌گیری علوم معنوی نزد محمد کوفی، سید محمد کشمیری، شیخ عباس قوچانی، سید هاشم حداد و سید جمال‌الدین گلپایگانی پرداخت. همچنین با شخصیت‌های عرفانی و اخلاقی چون علامه طباطبایی، محمداسماعیل دولابی، حاج عبدالرضا گردعاوی، مولوی قندهاری، آشنایی و ارتباط داشت. هم چنین ایشان در غالب سفرهای ماهیانه به قم محضر آیه الله بهجت می‌رسیدند و بطوری که شیخ علی آقا بهجت می‌گفتند: هیچکس مثل ایشان با آیت الله بهجت نشست صمیمانه ندارند. لازم به ذکر است آیت الله ناصری و عارف گمنام مولوی قندهاری، عقد اخوتی بینشان بسته شده بود.

بازگشت به ایران

آیت‌الله ناصری دولت آبادی به امر استادش آیت‌الله سید محمد کشمیری به اصفهان بازگشت، گذشته از مجالس تدریس فقه و اصول و تفسیر قرآنی که سالیانی دراز در حوزه علمیه این شهر اقامه نمود و به تربیت نفوس مستعدّ همّت گماشت. به همراه جلسات درس اخلاق ایشان که در مدارس علمیه این شهر برگزار می‌شود، نماز جماعت و مجالس وعظ و سخنرانی ایشان در مسجد کمرزرین اصفهان برقرار است.
آثار

آب حیات که این اثر مجموعه سخنرانی‌های آیت الله ناصری درباره حضرت مهدی عجّل الله تعالی فرجه است. همچنین در امتداد نور نیز مجموعه سخنرانی‌های حضرت آیت الله درباره آیات تأویل شده به حضرت ولی عصر علیه السلام و آخرالزمان است. کتاب رسم بندگی که این کتاب شرح فرازهایی از خطبه بلند حضرت امیرالمومنین علیه السلام در مورد حالات و خصوصیات اخلاقی متقین است و سخن دوست گزیده ای از سخنرانی‌های ایشان درباره قطب عالم امکان حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه بود منتشر شده است.

اقدامات مؤثر

آیت الله ناصری علاوه بر تلاش‌های علمی و دینی و هدایت و راهنمایی مردم طلاب و اهل علم در کارهای خیر نیز مشارکت جدی دارد از جمله این اقدامات می‌توان به تلاش‌های ایشان برای ایجاد مراکز بهداشتی و درمانی اشاره کرد. مرکز درمانی حضرت ولیعصر (عج) و بخش دیالیز ۲۰ تختخوابی آن با اهدای ۶ هزار متر زمین و دو هزار متر ساختمان در سال ۸۷ توسط آیت الله ناصری آغاز و در سال ۹۱ با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افتتاح شد. این مرکز دارای بخش زایمان، دیالیز، آزمایشگاه، رادیولوژی، – دندانپزشکی، پزشکی عمومی و تخصصی است که به ارائه خدمت می‌پردازد که بخشی دیالیز آن مجهزترین بخش دیالیز استان می‌باشد که با صرف ۲ میلیارد تومان تجهیز شده است.

هم چنین بیمارستان گلدیس شاهین شهر که سالهاست به مردم خدمات درمانی ارائه می‌دهد از دیگر خدمات آیت الله ناصری است که بخشی دیالیز آن با ۱۴ تخت در سال ۸۴ توسط ایشان کلنگ زنی و با کمک خیرین احداث و تجهیز شد. بخش دیالیز بیمارستان محمد رسول الله (ص) میمه با کمک خیرین این بخشی ساخته شد و در سال ۹۰ به بهره برداری رسید با توجه به بعد مسافت بخش میمه با مرکز اصفهان و شهرستان و تعداد زیاد بیماران این کار خیر باعث راحتی بیماران شده است. همچنین اورژانسی شبانه روزی دولت آباد که زمین و احداث آن زیر نظر ایشان صورت گرفت و در سال ۸۵ به بهره برداری رسید و هم اکنون به مردم این شهرستان ارائه خدمت می‌کند.این عالم عارف و معلم اخلاق سر انجام پس از عمری مجاهدت علمی و تبلیغی امروز ۴ شهریور ۱۴۰۱ دعوت حق را لبیک گفت.

انتهای پیام/

منبع: تقریب

کلیدواژه: آیت الله ناصری آیت الله ناصری محضر آیت علیه السلام نجف اشرف حاج شیخ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۴۹۳۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جنبش های دانشجویی اخیر ریشه در فطرت های بشری دارد

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله محسن اراکی شامگاه دوشنبه در تجمع مردم قم به منظور گرامیداشت رزمنده شهید حاج طالع یوسف اف و حمایت از ۵ هزار شیعه زندانی در آذربایجان بیان کرد: حاکمان کشورهای اسلامی بدانند با جنبش و حرکت مقاومت اسلامی بنیاد استکبار برچیده می شود و ایران اسلامی با آمریکا دشمن است و از این مسیر عقب نشینی نمی کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: ملت مسلمان ایران رژیم شاه را سرنگون و در برابر رژیم بعث ایستادگی کرد و امروز شاهدیم که راهپیمایی میلیونی اربعین ظهور و بروز کرده و این سیل بنیان کن دشمنان اسلام را از میدان به در خواهد کرد و همین جریان، طاغوت مصر و لیبی و یمن را از میان برداشت و اگر حاکمان راه را برای ملت ها باز کردند و صدای ملت ها علیه آمریکا بلند شد در این صورت ملت ها از این حکومت ها پیروی می کنند و گرنه مقاومت اسلامی سرانجام صدام و حسنی مبارک را برای آنان رغم می زند.

آیت الله اراکی بیان کرد: منطقه قفقاز همچنان خاستگاه مردان بزرگ است و رزمندگان این منطقه همواره پیشتاز بودند و ما از شهدای بزرگ آذربایجان تجلیل می کنیم که جان خود را در مسیر ارزش های اسلامی، قرآن و کشور آذربایجان فدا کردند.

وی با بیان اینکه دنیا باید بداند روزگار امروز روزگار مقاومت است افزود: دوران ستمگری ها و جنایتگری های بی پاسخ استکبار جهانی علیه ملت ها به پایان رسیده است.

آیت الله اراکی گفت: ما به رژیم اشغالگر قدس و جنایتکاران صهیونیسم عالم می گوییم آن دوران که شما ملت ها را می کشتید و سینه مستضعفان را له می کردید گذشته و امروز روز بیداری ملت ها است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: روزی به سفیر عربستان گفتم اگر پادشاه کشور شما پرچم وحدت امت اسلام را برافراشته کند همه ما گرد او جمع خواهیم شد که این امر هم به سود دنیا و هم اخرت شان است.

آیت الله اراکی بیان کرد: امروز سران برخی از کشورهای منطقه باید با ملت های خود همراه شوند که در غیر این صورت روزی خواهد رسید که همین امت ها، آنان را سرنگون می کنند.

آیت الله اراکی با بیان اینکه نهضت مقاومت از ایران اسلامی آغاز شد اما در این نقطه باقی نماند گفت: تفکر مقاومت امروز از مرزهای ایران اسلامی عبور کرده و اروپا و آمریکا را هم در نوردیده است.

وی با اشاره به تجمعات دانشجویی در حمایت از غزه ابراز داشت: دشمنان امروز می گویند جنبش دانشجویی اخیر کار ایران است اما نمی فهمند که این خیزش ریشه در فطرت های بشری است که علارغم همه کار رسانه ای دشمن برای سر پوشاندن بر جنایت ها اما آنان این حقایق را فهمیدند و وجدان های بشری بیدار شده و بشریت خیزش جدیدی پیدا کرده است.

وی گفت: دوران جهل و خواب و غفلت ملت ها به سر آمده و امروز دوران بیداری ملت ها است.

وی افزود: پیروزی از آن جنبش حماس و جبهه مقاومت فلسطین است و آنان نباید در برابر رژیم اشغالگر قدس کوتاه بیایند که این چنین نیز نخواهد بود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: سران مقاومت اسلامی در درون غزه پیام دادند که ما در برابر رژیم اشغالگر قدس کوتاه نخواهیم آمد که باید به این مبارزان درود فرستاد.

وی گفت: جریان حمایت از مقاومت امروز در ۸۰ دانشگاه آمریکا به راه افتاده است و وجدان های بشری بیدار شده است.

کد خبر 6092622

دیگر خبرها

  • فتاوای آیت‌الله حکیم در سطح جامعه تحول ایجاد می‌کرد
  • صحبت های جیمی کرگر در مورد آینده محمد صلاح در دوران جدید لیورپول / فیلم
  • پیام آیت الله مظاهری به هجدهمین دوره همایش حکمت مطهر
  • شهید مطهری معلمی برای تمام دوران ها است
  • جنبش های دانشجویی اخیر ریشه در فطرت های بشری دارد
  • دشوارترین عملیات نظامی در دوران جنگ با عراق /کدام فرمانده سپاه به در روز اول به شهادت رسید؟
  • لزوم ترویج روحیه غیرت و جوانمردی ورزشکاران باستانی در جامعه
  • رسالت معلمان، هدایت و ارشاد دانش آموزان است
  • ورزشکار جوانمرد هرگز زیر بار زور نمی رود
  • روحیه غیرت و جوانمردی ورزشکاران باستانی باید در جامعه ترویج شود