Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-30@05:51:56 GMT

۶۰ هزار دانشجوی ایرانی خارج از کشور هستند

تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۴۹۹۵۹

۶۰ هزار دانشجوی ایرانی خارج از کشور هستند

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: بر اساس آمارهای بین المللی ما حدود ۶۰ هزار دانشجو خارج از کشور داریم. سهم ما در تعداد نخبگان خارج از کشور بسیار اندک است. سورنا ستاری در برنامه صف اول شبکه خبر گفت: در حال حاضر دانش بنیان شدن تبدیل به یک فرهنگ شده است و این فرهنگ در سالیان گذشته توسعه پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اقتصاد دانش بنیان بزرگ است و عدد آن بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد است.

به گفته وی هدف اصلی ما اتصال دانش بنیان به سیاست‌های کلان است و این موضوع هدف اصلی قانون اقتصاد دانش بنیان است.

او افزود: کشور‌هایی که با پول مفت اقتصاد خود را می‌چرخاندند سیستم کار آفرینیشان را از بین می‌برند و باعث ایجاد رانت می‌شوند. در حال حاضر ۷۲۰۰ شرکت دانش بنیان و دو هزار شرکت خلاق و بین هشت تا ده هزار استارت آپ در کشور مشغول به فعالیت هستند. فقط با صنعت دانش بنیان برای دانشجویان کار ایجاد می‌شود.

ستاری ادامه داد: بخش خصوصی باید از دانشگاه‌ها حمایت کنند و مراکز دانشگاهی نباید متکی به دولت باشد. اولین جلسه شورای راهبردی با عنایت رییس جمهور برگزار شده است و وزارت خانه‌های علوم و بهداشت همکاری خوبی با معاونت علمی دارند.

او افزود: در زمینه تعداد دانشجویان مهندسی در رتبه دوم و در حوزه‌های بیوتکنولوژی در دنیا در جایگاه کم‌تر از دهم جهان قرار گرفته ایم. جهش کشورمان در حوزه دانش و فناوری بالا است و رتبه ۶۰ دنیا را در این حوزه کسب کرده ایم.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: بر اساس آمار‌های بین المللی ما حدود ۶۰ هزار دانشجو خارج از کشور داریم. سهم ما در تعداد نخبگان خارج از کشور بسیار اندک است.

ستاری گفت: خانه‌های نوآوری را در دنیا تأسیس و اولین خانه را در آفریقا راه اندازی کرده ایم. صادرات سه ربات جراح به اندونزی به نوعی دیپلماسی فناوری محسوب می‌شود.

ستاری گفت: ما به واسطه فناوری به وزارت امور خارجه کمک می‌کنیم و در حال حاضر بیش از۵۰۰ شرکت صادراتی در حوزه دانش بنیان داریم. در زمینه فناوری نوین باید فرهنگ سازی خوبی جهت اجرای آن انجام شود.

او افزود: یکی از راه‌های رسیدن به فناوری انجام ریسک است. نسل تحصیل کرده و جوان در شرکت‌های دانش بنیان مشغول به فعالیت و کارآفرینی هستند.

به گفته او تعداد دانشحویان بین المللی در دنیا چهار برابر شده است و بیش از شش میلیون دانشجوی بین المللی در دنیا مشغول به تحصیل هستند.

او افزود: تحصیل دانشجو در کشور‌های خارجی مهاجرت نیست. شرکت‌های دانش بنیان دانشجویان را پس از تحصیل جذب کرده اند و بیش از ۴۰۰ استارت آپ توسط تحصیل کرده‌ها در خارج و در هنگام برگشت به ایران ایجاد شده است. باید ساختار‌های لازم را برای بازگشت دانشجویان ایجاد کنیم و نمی‌توان تبادل دانش با دنیا نداشته باشیم.

او افزود: خانه‌های نوآوری را در دنیا تاسیس کرده ایم و اولین خانه را در آفریقا راه اندازی کرده ایم. هنگامی که به اندونزی سه ربات جراح می‌فروشیم به نوعی دیپلماسی فناوری محسوب می‌شود.

ستاری گفت: ما به واسطه فناوری به وزارت امور خارجه کمک می‌کنیم و در حال حاضر بیش از۵۰۰ شرکت صادراتی در حوزه دانش بنیان داریم.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: فناوری فناوری اطلاعات فناوری نانو فناوری نوین فناوری های نوین خارج از کشور حال حاضر بین المللی دانش بنیان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۴۹۹۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید هیئت‌های تجاری قطر و ترکیه از دستاورد‌های دانش‌بنیان ایرانی

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، همزمان با برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (ایران اکسپو ۲۰۲۴)، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، توانمندی‌های صادراتی فناوران فعال در شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی را در معرض دید بازدیدکنندگان خارجی قرار داد.

این نمایشگاه، بزرگترین رویداد تجاری در ایران است که به منظور ارتباط با بازار‌های بین‌المللی و معرفی توانمندی‌های صادراتی صنایع ایران برگزار می‌شود و رویداد فرصتی استثنایی برای تولیدکنندگان داخلی فراهم می‌کند تا محصولات خود را به تجار و بازرگانان بین‌المللی معرفی کنند و به این ترتیب، ظرفیت‌های خالی کارخانه‌ها را پر کرده و به سمت افزایش صادرات حرکت کنند.

 خانه نوآوری و فناوری ایران (آی هیت) نیز به عنوان یک پل ارتباطی میان تولیدکنندگان ایرانی و بازرگانان خارجی میزبان بازدیدکنندگان است و امکان برقراری تعاملات تجاری و شبکه‌سازی را فراهم می‌کند.

همچنین طی پنج روز برگزاری این نمایشگاه که از روز شنبه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز شده، شاهد جلسات اختصاصی B۲B بین بازدیدکنندگان خارجی و شرکت‌های ایرانی، گردهمایی‌های صنعت محور با بازدیدکنندگان خارجی، تور‌های تخصصی داخل نمایشگاه برای بازدیدکنندگان خارجی، معرفی دسته محصولات منتخب ایران، معرفی محصولات منتخب صنایع پزشکی، ارائه خدمات مشاوره در طول برگزاری نمایشگاه، دسترسی به نرم افزار اختصاصی، دسترسی به مترجم و سایر موارد ارائه نیز خواهیم بود.

امروز، در روز دوم این نمایشگاه هیأت تجاری قطر و ترکیه، با هدف گسترش ارتباطات تجاری و اقتصادی از آی هیت بازدید کردند. هیئت‌های مذکور از محصولات و دستاورد‌های شرکت‌های ایرانی در حوزه‌های مختلف از  ۱۵ گروه کالایی از جمله صنایع غذایی، کشاورزی و شیلات، صنعت، دارو، تجهیزات پزشکی، آزمایشگاهی، محصولات شیمیایی، آرایشی و بهداشتی، صنعت ساختمان و خدمات فنی‌مهندسی، پتروشیمی، صنایع خلاق از جمله انیمیشن، بازی بازدید کردند.

معاون وزیر صنایع قطر طی نشستی در حاشیه این بازدید دستاورد‌های دانش‌بنیان ایرانی را در بالاترین سطح فناوری دانست و آمادگی قطر را جهت انعقاد قرارداد‌های تجاری با ایران اعلام کرد.

رئیس اتاق بازرگانی ترکیه هم حین بازدید از آی‌هیت شگفت‌زدگی خود را از کیفیت محصولات ایرانی بیان کرد و افزود: در حال حاضر کشور ما در حال انجام فعالیت‌هایی در زمینه تولید محصولات دفاعی است ولی ایران این مراحل را به بهترین شکل ممکن به اتمام رسانده است.

وی در پایان اشاره کرد: دوست داریم با ایران در تمام زمینه‌ها تجارت داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، حدود ۷۰۰ شرکت دانش بنیان و فناور ایرانی در نمایشگاه  ایران اکسپو ۲۰۲۴ حاضر هستند و دستاورد‌های خود را به بازدیدکنندگان خارجی ارائه می‌دهند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • عزم هیئت الجزایری برای توسعه همکاری فناورانه با ایران
  • عزم هیات تجاری الجزایر برای توسعه همکاری فناورانه با ایران
  • ایجاد فضایی برای حضور شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در خوارزم ازبکستان
  • مهم‌ترین گام‌ توسعه‌ای‌ اکوسیستم فناوری اتصال دانش‌بنیان‌های ایرانی به بازار‌های جهانی است
  • مهم‌ترین گام‌توسعه‌ای‌ اکوسیستم فناوری اتصال دانش‌بنیان‌های ایرانی به بازار‌های جهانی است
  • بازدید هیئت‌های تجاری قطر و ترکیه از دستاورد‌های دانش‌بنیان ایرانی
  • ایجاد دفتر فراجا در بنیاد ملی نخبگان؛ علت چیست؟!
  • راه‌اندازی اپراتور اختصاصی هوش مصنوعی در کشور
  • آدرس غلط در بحث ایمنی خودرو‌ها | تحول در حوزه هوش مصنوعی 
  • چرایی ایجاد دفتر «فراجا» در بنیاد ملی نخبگان/۲ بال علم و فناوری «وعده صادق»