Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا ، یکسال از سپردن سکان اداره کشور به دولت سیزدهم می‌گذرد، دولتی که به ریاست آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی و با شعار «دولت مردمی، ایران قوی» کار خود را آغاز کرد و به اذعان بسیاری از کارشناسان و ناظران، در تاریخ دولت‌های پس از انقلاب، هیچ دولتی به‌اندازه دولت سیزدهم و آیت‌الله رئیسی میراث‌دار مشکلات، ضعف‌ها و کاستی‌های برجای‌مانده از دولت پیش از خود نبوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وضعیت بد شاخص‌های کلان اقتصادی، کسری بودجه، کاهش ارزش پول ملی، تورم بالا و بسیاری دیگر از چالش‌ها که ماحصل سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات نادرست‌ سال‌های پیش از ۱۴۰۰ بود شرایطی را رقم زد که به گفته آیت‌الله رئیسی در اولین حضور وی در جلسه هیات دولت که با وزرای دولت قبل برگزار شد، نخستین چالش پرداخت حقوق مردادماه بود!

با این حال گرچه چالش‌ها بسیار زیاد بوده و هست، اما با همت مسئولان دولت سیزدهم اعم از رئیس جمهور، وزرا و سایر ارکان دستگاه اجرایی، طی یک سال گذشته علاوه بر رفع بسیاری از چالش‌های گذشته و تلاش برای ریل‌گذاری صحیح برای حرکت به سوی شرایط بهتر، اقدامات ارزشمندی نیز در حوزه‌های مختلف عملکردی صورت گرفته است که به نظر می‌رسد با گذشت یک سال از استقرار دولت اکنون نوبت به بازخوانی آن رسیده است.

در این گزارش به آخرین وضعیت اقدامات انجام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران برای مقابله و کنترل بیماری کووید ۱۹خواهیم پرداخت.

اسفند سال ۱۳۹۸ با مشاهده و ردگیری نخستین مورد ابتلا به این بیماری در شهرستان بابل، تلاش مسوولان حوزه بهداشت و درمان صرف آماده سازی تمامی امکانات و خدمات برای جلوگیری از ابتلا افراد به بیماری و ارائه خدمات درمانی به مردم استان شده بود. 

مازندران علاوه بر در اختیار داشتن بیمارستان های دولتی زیر مجموعه دانشگاه های علوم پزشکی بابل و مازندران بیشتر از یک هزار و ۸۵ خانه بهداشت ،مراکز و پایگاههای سلامت شهری و مراکز خدمات جامع سلامت روستایی دارد که در زمان شیوع بیماری تمامی این امکانات در خدمت مقابله و درمان قرار گرفت .

علاوه بر این ظرفیت ها ، مازندران یکی از دو استان کشور است که در آن طرح پزشک خانواده اجرا شده و هر خانواده زیر پوشش یک پزشک خانواده قرار دارد و به صورت مستمر کارهای درمانی و کنترل وضعیت سلامت افراد بررسی می شود که بنا به اعلام مسوولان حوزه بهداشت و درمان مازندران در زمان شیوع بیماری کووید ۱۹ بیش از ۴۳۰ پایگاه پزشک خانواده خصوصی در این زمینه همکاری داشتند.

در ابتدای شیوع بیماری کووید ۱۹ که همگان نسبت به آن شناخت وآگاهی لازم را نداشتند و همچنین در آن زمان تاکید بر پرهیز افراد خارج از منزل بود پزشکان خانواده به عنوان مجموعه هایی که در صف اول مقابله با کرونا قرار داشتن به صورت تلفنی وضعیت افراد زیر پوشش خود را کنترل می کردند و در صورت اعلام علائم بیماری اقدامات درمانی و ارجاع آنها به سطح بالاتر را انجام می دادند .

علاوه بر این اقدامات اجرای برنامه های اطلاع رسانی و آگاهی بخشی و ایجاد مراکز متعدد تزریق در سطح جامعه باعث شد تا این استان بتواند در تزریق واکسن در نوبت های مختلف رتبه های اول تا سوم کشوری را داشته باشد به طوریکه از چهار مرحله تزریق واکسن بجز دُز اول مابقی دُزها مازندران رتبه اول کشور را دارد .

تاکنون نزدیک به ۹۸ درصد واجدان شرایط بالای ۱۲ سال نوبت اول واکسن خود را تزریق کردند که استان در این بخش رتبه سوم کشوری را دارد  و حدود ۹۵ درصد از واجدان شرایط این سن نیز نوبت دوم خود را تزریق کردند که استان در این بخش نیز رتبه اول کشور را دارد و همچنین ۶۳ درصد واجدان شرایط بالای ۱۸ سال نوبت سوم واکسن خود را تزریق کردند که رتبه اول کشور نیز در این بخش به این استان اختصاص دارد . 

در این نوبت میزان واکسیناسیون در کشور حدود ۴۷ درصد است که ۱۶ درصدبیشتر از متوسط کشوری است که جز شاخص های ارزشمندی است که توانسته در تعداد بستری،مراجعه سرپایی و مرگ تاثیر گذارد .

در حال حاضر که در موج هفتم اپیدمی این بیماری قرار داریم نیز بیش از هشت درصد جمعیت مورد نظر واکسن نوبت چهارم یا دُز یادآور خود را تزریق کردند که در مقایسه با تزریق کشوری که دو و هفت دهم درصد است مازندران سه برابر بیشتر تزریق واکسن را انجام داده است .

دُز چهارم یا یادآور واکسن کووید ۱۹ می بایست ۶ ماه بعد از تزریق دُز تزریق گذشته انجام شود که توصیه ها بر این است که زنان باردار ، افرادی مبتلا به بیماری های زمینه ای و افراد مسن به عنوان گروه های پرخطر تزریق این نوبت از واکسن را انجام دهند .

کرونا در مازندران به زبان آمار 

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت : از اسفند سال ۱۳۹۸ همزمان با آغاز پاندمی بیماری تاکنون یک میلیون و ۴۹۳ هزار و ۴۰۰ نفر به این بیماری مبتلا شدند که از این تعداد  ۱۲۵ هزار نفر بستری شدند و یک میلیون و ۳۶۸ هزار و ۹۰ نفر با مراجعه سرپایی به مراکز درمانی خدمات دریافت کردند .

دکتر فرهاد غلامی افزود : همچنین در این مدت ۲۳۵ هزار و ۷۹۸ نفر با مثبت نشان دادن تست پی سی ار و همچنین سی تی اسکن به صورت قطعی بیماری کرونای آنها تشخیص داده شد .

وی توضیح داد : موارد قطعی مبتلا به این بیماری در جمعیت یکصد هزار نفری مازندران هشت هزار و ۴۳۷ نفر است که در مقایسه با کشور که هشت هزار و ۶۸۰ نفر است، تعداد موارد قطعی ابتلا در مازندران کمتر ازکشور است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران ادامه داد : از ابتدای شیوع پاندمی این بیماری ۶ هزار و ۸۱۴ مادر مبتلا به کووید ۱۹ شناسایی شدند که ۸۴ درصد آنها به صورت سرپایی درمان و مابقی بستری شدند و ۱۷ نفر از این مادران باردار نیز فوت کردند .

وی با اشاره به اینکه از ابتدای شیوع بیماری تاکنون هفت پیک را پشت سرگذاشتیم ، افزود : بیشترین ابتلا مربوط به موج پنجم بود که حدود ۱۱ درصد بیماران در بیمارستان بستری شدند و بیشترین بستری در موج دوم اتفاق افتاده است که ۱۲ درصد بیماران بستری شدند . 

دکتر غلامی از واکسیناسیون به عنوان مهمترین دلیل تاثیر گذار بر روند کنترل و مقابله این بیماری ذکر کرد و گفت : به طوریکه در موج ششم و هفتم با پوشش مناسب واکسیناسیون در کشور شاهد کاهش میزان بستری بیماران در بیمارستان ها بودیم.

وی گفت : مازندران به عنوان یکی از استان های برتر در تزریق واکسن به شمار می رود به طوری که تاکنون نزدیک به ۹۸ درصد واجدان شرایط بالای ۱۲ سال نوبت اول واکسن خود را تزریق کردند که استان در این بخش رتبه سوم کشوری را دارد .

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران حدود ۹۵ درصد از واجدان شرایط این سن نیز نوبت دوم خود را تزریق کردند که استان در این بخش نیز رتبه اول کشور را دارد و همچنین ۶۳ درصد واجدان شرایط بالای ۱۸ سال نوبت سوم واکسن خود را تزریق کردند که رتبه اول کشور نیز در این بخش به این استان اختصاص دارد . 

وی ادامه داد : در این نوبت میزان واکسیناسیون در کشور حدود ۴۷ درصد می باشد که ۱۶ درصد بیشتر از متوسط کشوری است که شاخص ارزشمندی بشمار می آید و این استان توانسته در کاهش تعداد بستری، مراجعه سرپایی و مرگ تاثیر گذارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت : در حال حاضر که در موج هفتم اپیدمی این بیماری قرار داریم نیز بیش از هشت درصد جمعیت مورد نظر واکسن نوبت چهارم یا دُز یادآور خود را تزریق کردند که در مقایسه با تزریق کشوری که دو و هفت دهم درصد است، مازندران سه برابر بیشتر تزریق واکسن را انجام داده است .

دُز چهارم یا یادآور واکسن کووید ۱۹ می بایست ۶ ماه بعد از تزریق دُز تزریق گذشته انجام شود که توصیه ها بر این است که زنان باردار ، افرادی مبتلا به بیماری های زمینه ای و افراد مسن به عنوان گروه های پرخطر تزریق این نوبت از واکسن را انجام دهند .

پایِ کار شدن تمامی ظرفیت های استان برای مقابله با بیماری

غلامی در ادامه به تشریح اقدامات و ابتکارات انجام شده دانشگاه علوم پزشکی برای مقابله با این پاندمی اشاره و تصریح کرد : از جمله این اقدامات اجرای طرح شهید سلیمانی برای بسیج واکسیناسیون عمومی ، راه اندازی سیستم تریاژ الکترونیک در بیمارستان ها و ارسال برخط اطلاعات بیماران مشکوک و قطعی کووید از سیستم تریاژ به سامانه پرونده الکترونیک بهداشت برای رهگیری بیماران و اعضای خانواده و افرادی که در تماس با بیماران بودند ، است.

وی ادامه داد: تشکیل تیم ناظران ستادی برای پایش و نظارت برنامه ها و تیم های واکنش سریع ، رصد زائران کربلا در فرودگاه و اخذ تست افراد علامت دار ، انجام واکسیناسیون فعال در دُز سوم و چهارم که در روستا به صورت خانه به خانه و در شهرها تیم های واکسیناسیون در مراکز تجمع افراد حضور یافتند و واکسن تزریق شد، از دیگر اقدامات صورت گرفته است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت : برای پوشش جامع و کامل واکسیناسیون افراد و نیز مهار بیماری در مازندران ضمن راه اندازی پایگاههای تجمیعی واکسیناسیون و فعال کردن شیفت عصر واکسیناسیون از ظرفیت رابطان بهداشتی حوزه های مقاومت بسیج و پایگاههای بسیج محلات و پزشکان خانواده استفاده شد .

غلامی افزود: همچنین ردیابی فعال بیماران، استفاده از ظرفیت خیران در برنامه‌های سلامت برای دستگاه‌های اکسیژن ساز، اجرای واکسیناسیون رانندگان حمل و نقل عمومی و بانک ها به صورت سیار انجام شد.

وی ادامه داد : در این مدت با راه اندازی مراکز منتخب ۱۶ و ۲۴ ساعته به منظور افزایش دسترسی ، ارائه بهتر و مناسب تر خدمات سرپایی به جمعیت ، کاستن از بار خدمات سرپایی بیمارستان و پاسخگویی به مردم ۵۹ واحد مرکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی منتخب راه اندازی شد .

رییس دانشگاه علوم‌پزشکی مازندران گفت: مراکز تجمیعی  واکسیناسیون در بیش از یک هزار و ۸۵ خانه بهداشت ، ۱۵۴ مرکز و پایگاه سلامت شهری و ۱۸۷ مرکز خدمات جامع سلامت روستایی و بیش از ۴۳۰ پایگاه پزشک خانواده خصوصی راه اندازی شده که ظرفیت های مهم استان برای پوشش مراقبت ، بیماریابی و واکسیناسیون است.

غلامی در خصوص وضعیت رعایت پروتکل های بهداشتی از قبیل ماسک زدن ، رعایت فاصله اجتماعی و تزریق واکسن نیز افزود : در ابتدای شیوع پاندمی بیماری در اسفند سال ۱۳۹۸ حدود ۸۹درصد در کشور در سال ۱۳۹۹ این پوشش ماسک به ۸۴ درصد و در موج پنجم به ۸۰ درصد رسید و الان به زیر ۵۰ درصد رسیده است که می بایست این پروتکل های ضروری برای حفظ سلامت رعایت شود .

راه اندازی ۹۰۰ تخت عادی و ویژه کووید در بیمارستان ها

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه معاونت درمان دانشگاه یکی از ارکان مهم در زمینه درمان کرونا اقدامات خوبی را در این ایام انجام داده است ، گفت:  این معاونت سیستم فرماندهی مقابله با کرونا را فعال کرده است که به صورت متمرکز فعالیت های مقابله ای لازم برای این منظور انجام شود .

وی ادامه داد : در این مدت بیش از ۷۰۰ تخت عادی و ۲۰۰ تخت ویژه در زمان کووید فعال شد و نیز  ۲۹ دستگاه اکسیژن ساز و پنج تانک اکسیژن راه اندازی شد .

دکتر غلامی در تشریح فعالیت های صورت گرفته از سوی معاونت تحقیقات و فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی مازندران در زمان مقابله با همه گیری کرونا نیز گفت : اعضای هیات علمی این دانشگاه در پنج مطالعه ملی مشارکت کرده اند که سه مطالعه سلولوژی و ۲ مطالعه درباره اثربخشی داروها بود و در یک مطالعه بین المللی نیز دانشگاه مشارکت کرد .

وی بیان کرد: ثبت ۷۱۴  طرح مرتبط با کووید ۱۹ در سامانه پژوهشی سایت دانشگاه علوم پزشکی مازندران و نیز انتشار ۴۰۲ مقاله مرتبط با کرونا در سه پایگاه بین المللی، بخشی از مشارکت اعضای هیات علمی این دانشگاه در زمینه مقابله با این بیماری است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران  گفت : اقدامات نوآورانه دانشگاه برای مقابله با کرونا، تدوین شیوه نامه مجازی در سطح استان ، تشکیل کانال اطلاع رسانی استانی ، شهرستانی و تمامی ادمین های شهری و روستایی با حلقه مراقبان ، بهورزان و شوراهای شهری و روستایی ، طراحی بیش از ۹۰۰ پیام تصویری و کلیپ و انتشار آن در فضای مجازی ،  استفاده از شیوه نامه های مدیریت در بحران با اطلاعات کامل وضعیت منطقه  ، تعیین تعداد ادمین شهری و روستای و تعداد وضعیت مخاطبان برای مداخله آموزشی سریعتر و آسانتر و شناسایی بیش از ۲ هزار کانال شهری و روستایی بخش دیگری از اقدامات نوآورانه دانشگاه برای مقابله با کرونا است.

برچسب‌ها ویروس کرونا واکسن کووید 19 مازندران وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی دولت مردمی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا واکسن کووید 19 مازندران ویروس کرونا واکسن کووید 19 مازندران وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی دولت مردمی واکسن خود را تزریق کردند مقابله با کرونا بیماری کووید ۱۹ شهری و روستایی واکسن را انجام برای مقابله رتبه اول کشور بیمارستان ها پزشک خانواده تزریق واکسن ابتدای شیوع شیوع بیماری بستری شدند راه اندازی سال نوبت ز تزریق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۵۰۲۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تزریق و تلقیح بیش از ۱۶۱ هزار دز واکسن فلج اطفال در همدان

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان همدان،محمد علی مجذوبی افزود: این آمار شامل ۱۲۱ هزار و ۱۱۸ دُز واکسن خوراکی و ۴۰ هزار و ۷۰۰ دُز واکسن تزریقی می‌شود.

او گفت: واکسن فلج اطفال تکمیلی همزمان با دیگر نقاط کشور برای گروه‌های هدف دارندگان کودک زیر پنج سال شامل فرزندانی که احتمال می‌رود همراه مادران خود در زندان باشند، اتباع خارجی و کارگران فصلی سیار و کودکان ساکن در مراکز تجمعی همزمان با آغاز هفته سلامت شروع شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی همدان افزود: نوبت اول واکسیناسیون از دوم تا چهارم اردیبهشت ماه به گروه‌های هدف خورانده شد و مرحله بعدی یا همان نوبت دوم یکماه دیگر آغاز می‌شود.

مجذوبی با بیان اینکه تیم‌های سیار در شهرستان‌های همدان، نهاوند، ملایر و رزن حضور دارند، گفت: برخی افراد غیر بومی در مزارع کشاورزی همدان به صورت فصلی فعالیت دارند بنابراین با شناسایی و مراجعه به این مراکز نسبت به واکسینه کردن کودکان زیر پنج سال در برابر فلج اطفال اقدام می‌شود.

دیگر خبرها

  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی
  • واکسن روتاویروس به جدول واکسیناسیون کشوری اضافه می‌شود
  • واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور وارد شد
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس برای برنامه ایمن‌سازی کشور
  • ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • بیش از ۶ هزار خدمت واکسیناسیون در مجتمع رسول دانشگاه علوم پزشکی ایران
  • آغاز واکسیناسیون حجاج در آذربایجان شرقی
  • تزریق و تلقیح بیش از ۱۶۱ هزار دز واکسن فلج اطفال در همدان
  • واکسیناسیون حجاج از امروز آغاز شد