Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@19:45:01 GMT

فروشگاه‌های اینترنتی مجوز فروش دارو ندارند

تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۵۰۴۷۸

فروشگاه‌های اینترنتی مجوز فروش دارو ندارند

ایسنا/چهارمحال و بختیاری پنجم شهریور ماه، روز بزرگداشت زکریای رازی است که به پاس زحمات و کشفیات این حکیم و شیمیدان بزرگ ایرانی در عرصه داروسازی، این روز به عنوان «روز داروساز» نامگذاری شده است.

به گزارش ایسنا، جامعه داروسازان ایران از سال ۱۳۵۴ به دنبال تعیین روزی به نام روز داروساز بود که تعیین سالروز تولد زکریای رازی به عنوان روز داروساز، نخستین بار در ایران توسط یکی از دانشیاران دانشکده داروسازی تهران انجام شد و در سال ۱۳۵۵ برای نخستین بار روز پنجم شهریور توسط جامعه داروسازان ایران به عنوان روز داروساز نامگذاری شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شغلی که باوجود جذابیت‌ها، همچون سایر شغل‌ها با مشکلاتی نیز مواجه است، اما مشکلات مانعی بر سد راه خدمات داروسازان نمی‌شود، زیرا هدف آن‌ها خدمت به مردم  است، گرچه کمبود دارو برای بیماران مختلف بر کسی پوشیده نیست، اما روز داروساز فرصتی برای قدردانی از زحمات این قشر تاثیرگذار است.
 

فروشگاه‌های اینترنتی مجوز فروش دارو ندارند

محمد شاهقلی- رئیس انجمن داروسازان چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: از سال ۷۴ در رشته داروسازی مشغول به فعالیت هستم، رشته‌ای که باتوجه به سختی و مشغله بالا، داشتن علاقه از شروط اصلی آن است.

وی در پاسخ به اینکه چرا فارغ‌التحصیلان این رشته به جای داروسازی به تاسیس داروخانه  روی می‌آورند، افزود: دسترسی آسان برای تاسیس داروخانه از جمله دلیل این امر  است، اما تعداد زیادی هم در بحث صنعت داروسازی در بخش‌های مختلف فعالیت دارند، به‌طوری که داروسازان معمولا در بخش‌های تاسیس داروخانه، صنعت داروسازی یا صنایع وابسته و دانشگاه به عنوان اعضای هیات علمی و پژوهشکده‌ها فعالیت دارند، البته مسئولیت فنی شرکت توزیع و واردات دارو را نیز برعهده دارند و مشغول به فعالیت‌اند.

شاهقلی گفت: عمده مشکل صنعت داروسازی مربوط به چرخه دارو بوده که بخشی مربوط به صنعت و بخشی مرتبط با داروخانه است، اکنون شاهد خودنمایی و کمبود برخی داروها هستیم، البته هر از گاهی کمبودهای دارویی وجود داشته، اما در چند ماه اخیر بسیار بیش‌تر و شدیدتر شده است، به طوری‌که امکان ارائه خدمات به مراجعان وجود ندارد.

رئیس انجمن داروسازان چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در سنوات گذشته قیمت‌گذاری دستوری دارو موجب شده خرید مواد اولیه توسط شرکت‌های تولیدکننده کاهش یابد و کمبود دارو این گونه خود را نشان می‌دهد، در صورتی‌که اگر این اجازه داده می‌شد قیمت شناور باشد و بازار خود را تنظیم کند با مشکل کمبود دارو مواجه نمی‌شدیم.

وی تاکید کرد: امسال با اجرای طرح دارویاری اندکی اصلاح تنظیم بازار دارو انجام شده است اما این اقدام کمی دیر صورت گرفته و این نواقص به اندازه‌ای خودنمایی کرده که برخی مواقع شاهد ایجاد وقفه در تولید و توزیع هستیم، البته زمانی‌که بیمار برای داروی مورد نظر خود به دلیل کمبودهای دارویی، سرگردان می‌شود، ما نیز از این باب ناراحت می‌شویم، گرچه می‌دانیم بیمار در همان لحظه نیاز حیاتی به دارو دارد و کاری از دست ما بر نمی‌آید.

شاهقلی توضیح داد: طرح دارویاری موجب شده اندکی قیمت‌های دارویی اصلاح شود و صنعت داروسازی بتواند خود را بازسازی کند، اما خیلی دیر اجرایی شد و باید طی سال‌های گذشته این امر صورت می‌گرفت، منتها قیمت‌های دستوری و کنترل نادرست بر صنعت داروسازی موجب شد به وضعیت کنونی دچار شویم، یعنی نارضایتی عمومی در میان مردم ایجاد شود، زیرا مردم تصور می‌کنند قیمت دارو افزایش یافته، در صورتی‌که با افزایش قیمت دارو، تعهدات بیمه نیز افزایش یافته، یعنی پرداختی بیمار نسبت به ماه‌های گذشته تفاوتی نداشته و فشار معمولا بر داروخانه‌هاست، یعنی کوچک‌ترین تاخیر در پرداختی داروخانه از سوی بیمه‌ها، موجب ورشکستگی یا تعطیلی آن‌ها می‌شود.

وی بیان کرد: درست است عمده داروی تولیدی مربوط به داخل بوده، اما ممکن است در چرخه تولید دارو، مشکلاتی ایجاد و تولید اندکی زمان‌بر شود، یعنی نمی‌توان گفت صرفا موجود بودن مواد اولیه یا واردات کافی است، بلکه باید ابعاد مختلفی در نظر گرفته شود.

رئیس انجمن داروسازان چهارمحال و بختیاری با اشاره به تعطیلی یا ورشکستگی برخی داروخانه‌ها، توضیح داد: سالیان گذشته قیمت دارو براساس ارز نیمایی یا یارانه‌ای تنظیم می‌شد، در صورتی‌که هزینه‌های داروخانه مطابق بازار آزاد محاسبه و این موضوع با یکدیگر تناسبی نداشت، به همین دلیل تعداد زیادی از داروخانه‌ها به امید آینده یا با دشواری کار خود را ادامه می‌دادند یا تعدادی اعلام ورشکستگی می‌کردند.

وی گفت: ایجاد موسساتی که در فروش دارو و مکمل‌های دارویی دخالت می‌کنند کاملا غیر قانونی هستند، زیرا فروش دارو باید زیرنظر موسساتی باشد که از وزارت بهداشت مجوز دارند که با این تفاسیر،  فروشگاه‌های اینترنتی مجوز فروش دارو را ندارند.

شاهقلی در ادامه افزود: باتوجه به اینکه دو سالی است که تحصیل در رشته داروسازی افزایش یافته، به همین دلیل لازم است از اکنون برای این نسل آموزش‌دیده و فارغ‌التحصیل تمهیداتی اندیشیده شود تا در سال‌های آینده با مشکل اشتغال این افراد مواجه نشویم، در غیر این صورت شاهد مهاجرت افراد جویای کار و تحصیل کرده این رشته به خارج از کشور خواهیم بود.

وی تاکید کرد: ۵۵ درصد اقتصاد دارو در اختیار داروخانه‌های دولتی است که باید از تصدی‌گری دولت‌ها کم و از این طریق زمینه برای اشتغال فارغ‌التحصیلان جدید داروسازی فراهم شود. 

رئیس انجمن داروسازان چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: چرخه تامین دارو زنجیره به هم پیوسته‌ای از تولیدکننده، توزیع کننده و عرضه کننده است، به همین دلیل دلال و دلال‌بازی در این صنعت جایگاهی ندارد و بازار دارو دچار عرضه و تقاضای کاذب نمی‌شود.


وی در پاسخ به اینکه چرا قیمت فروش و قیمت درج شده بر روی دارو با یکدیگر مطابقت ندارد، تصریح کرد: این مزیت در چرخه تولید، توزیع و عرضه دارو نسبت به سایر کالاها و صنایع وجود دارد که قیمت‌ها به صورت مشخص و رسمی است، برخی مواقع قیمت روی بسته‌بندی با قیمت فروش متفاوت است که این مساله براساس قیمت‌های اعلام شده در سایت از سوی وزارت بهداشت بوده که قیمت‌ها کاملا مشخص و در سراسر کشور یکسان است.

رئیس انجمن داروسازان چهارمحال و بختیاری یادآور شد: قیمت‌ها براساس اسناد و مدارک از سوی تولیدکننده به وزارت بهداشت ارائه و در کمیته‌ مربوطه تعیین می‌شود که این افزایش قیمت روزانه نیست و ممکن است برای ماه‌ها و حتی سالانه تغییر نکند، بنابراین مکانیزم قیمت‌گذاری و توزیع دارو جزو شفاف‌ترین و علمی‌ترین سیستم‌های کالایی در سطح کشور است.

وی اضافه کرد: برخلاف سایر کالاها که تحت بازار متلاطم ارز قرار می‌گیرد، قیمت دارو از تغییرات هیجانی بازار به دور است.

شاهقلی در خصوص فروش دارو بدون نسخه پزشک در داروخانه‌ها، تصریح کرد: برای فروش دارو بدون نسخه پزشک ضابطه‌ای تعریف شده است، به طوری‌که امکان ارائه ۱۱۰ قلم دارو بدون نسخه پزشک به افراد وجود دارد که مازاد آن براساس شرح حال گرفتن و داشتن اطلاعات نسبت به مصرف و عوارض آن در اختیار بیمار قرار می‌گیرد، گرچه مسئول فنی داروخانه مجاز است تا زمانی‌که امکان دسترسی فرد به پزشک متخصص وجود ندارد، برای مدت محدود چند روزه دارو را در اختیار او قرار دهد، مثلا امکان فروش آنتی بیوتیک‌ها بدون نسخه پزشک وجود ندارد و درخواست می‌شود مردم بدون نسخه تقاضای دارو نداشته باشند، زیرا مقاومت‌های میکروبی ایجاد و درمان دشوارتر می‌شود.

رئیس انجمن داروسازان چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: در زمان کرونا به دلیل افزایش تعداد بیماران کرونایی، الگوی مصرف دارو تغییر و افزایش و از طرفی به دلیل اینکه بسیاری از بیماران در پیک‌های مختلف کرونا به پزشک خود مراجعه نمی‌کردند، مصرف بسیاری از اقلام دارویی نیز کاهش یافته است.

انتهای پیام
 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی منطقه چهارمحال و بختیاری روز داروساز محمد بن زکریای رازی فروشگاه اینترنتی بدون نسخه پزشک صنعت داروسازی روز داروساز داروخانه ها فروش دارو قیمت دارو قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۵۰۴۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهمترین اخبار هشتم اردیبهشت/تعیین تکلیف عرضه اینترنتی دارو

اجرایی شدن مشوق‌های سربازان ماهر، امکان خرید بلیت نیم‌بها از سامانه‌های حمل‌ونقل برای برخی از معلولان و تصمیم‌گیری در مورد عرضه اینترنتی دارو از جمله موضوعاتی هستند که امروز در رسانه‌های کشور به آن‌ها پرداخته شده است. - اخبار رسانه ها -

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، اجرایی شدن مشوق‌های سربازان ماهر، امکان خرید بلیت نیم‌بها از سامانه‌های حمل‌ونقل برای برخی از معلولان و تصمیم‌گیری در مورد عرضه اینترنتی دارو از جمله موضوعاتی هستند که امروز در رسانه‌های کشور به آن‌ها پرداخته شده است. در ادامه برخی از اخبار منتشر شده در رسانه‌های کشور را مرور می‌کنیم.

مشوق‌های سربازان ماهر اجرایی شد

سردار موسی کمالی، مشاور عالی فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح از اجرایی شدن مشوق‌های سربازان ماهر خبر داد.اعطای یک ماه کسری خدمت، تعیین سازمان محل خدمت، تعویق اعزام به مدت حداکثر شش ماه، انتخاب استان محل خدمت، بخشش اضافه خدمت سنواتی سربازان، استفاده از یک ماه مرخصی، اعطای یک درجه بالاتر، استفاده از سرباز ماهر به عنوان کمک مربی و مربی در نیروهای مسلح، بکارگیری تخصصی در داخل نیروهای مسلح و اولویت برای استخدام در نیروهای مسلح از جمله مشوق‌های موجود برای سربازان ماهر است که قبل از اعزام به خدمت مهارتی را فراگرفته  و آن را در سامانه سرباز ماهر به ثبت رسانده‌اند.

امکان خرید بلیت نیم‌بها از سامانه‌های حمل‌ونقل ریلی و هوایی برای معلولان شدید

فاطمه عباسی، معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: امکان خرید بلیت نیم‌بها از سامانه‌های حمل‌ونقل ریلی و هوایی برای افراد دارای معلولیت شدید فراهم شده‌‎است.

ماجرای انتشار اسامی روان‌شناس‌نماها به کجا رسید؟

کمتر از دو سال از انتشار اسامی افراد غیر روانشناسی که در قالب روانشناس‌ به شهرت رسیده‌اند می‌گذرد؛ لیستی 456 موردی متشکل از افراد یا صفحات مجازی. این در حالیست که اکنون رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور می‌گوید که اگرچه در سه نوبت اسامی روانشناسان زرد طی ادوار گذشته توسط سازمان شناسایی و منتشر شد و این اتفاق در ظاهر خوب بود، اما نتیجه خوبی نداشته، چراکه هنوز این روانشناس‌نماها به کار خود ادامه می‌دهند.

وزیر بهداشت آب پاکی را روی دست مخالفان فروش اینترنتی دارو ریخت!

پس از کش و قوس‌های فراوان برای اجرایی شدن این طرح سرانجام وزیر بهداشت بهرام عین‌اللهی از عرضه اینترنتی آزمایشی دارو خبر داد و گفت اگر در مرحله آزمایشی، این طرح قابلیت کشوری شدن داشت به صورت کشوری پیاده می‌شود. اطلاعات بیماران در اختیار سکو‌های اینترنتی قرار نمی‌گیرد و سکو‌ها فقط وظیفه حمل دارو را بر عهده دارند. سکو‌ها از چگونگی دارو‌ها مطلع نمی‌شوند و فقط براساس کد رهگیری، دارو را به صورت بسته‌بندی تحویل می‌گیرند و دارو را به بیماران می‌رسانند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد
  • مهمترین اخبار هشتم اردیبهشت/تعیین تکلیف عرضه اینترنتی دارو
  • بلای وحشتناکی که یک قرص به ظاهر ساده بر سرتان می‌آورد
  • کشف و جمع آوری ۱۸ قلم دارو و واکسن تاریخ گذشته در شهرستان بیرجند
  • بلایی که با خوردن ۴ استامینوفن سرتان می‌آید
  • معرفی بهترین سایت های خرید عطر عمده در ایران
  • غیر قانونی بودن سبدفروشی دارو توسط شرکت‌های پخش
  • داروی ایرانی بهتر است یا داروی خارجی؟
  • آیا کیفیت داروهای ایرانی با خارجی یکسان است؟/ چرایی مشکلات تهیه داروی خارجی برای برخی از بیماران
  • داروخانه‌های معتبر اینترنتی‌ مجاز به فروش شیر خشک نیستند