Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@15:42:30 GMT

مهم ترین وظیفه یک داروساز کاهش رنج بیماران است

تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۵۱۰۹۶

مهم ترین وظیفه یک داروساز کاهش رنج بیماران است

ایسنا/آذربایجان شرقی یک استاد دانشگاه می‌گوید: با توجه به سوگند نامه حرفه‌ای داروسازان مهم ترین و اصلی ترین وظیفه داروساز، کاهش رنج بیماران است حداقل کاری که یک داروساز می‌تواند انجام دهد تسکین درد بیمار است.

محمدرضا سیاهی شادباد در گفتگو با ایسنا، در خصوص روز داروساز اظهار می‌کند: محمدبن زکریای رازی با نقشی که در استخراج الکل خالص به روش تقطیر داشت و همچنین با معرفی الکل به عنوان یک ماده‌ی ضدعفونی کننده و به عنوان حلال مناسب برای ساخت انواع داروها باعث شد روز پنج شهریور در ایران روز بزرگداشت محمد بن زکریای رازی و روز داروساز نامیده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه می‌دهد: برجستگی خدمتی که رازی در دوران شکوفایی تمدن اسلامی حوالی قرن دوم و سوم هجری داشت باعث شد نام ایشان به عنوان پدر علم داروسازی معرفی شود، امروزه الکل نقش بسیار مهمی در تهیه‌ی داروها دارد و بستری برای سنتز و کریستالیزه کردن داروها و محلول کردن آن‌ها به صورت قابل استفاده است.

وی می‌گوید: رشته‌ی داروسازی شاید جزء معدود رشته هایی است که داروساز باید بر علوم متعدد تسلط داشته باشد و از هر علمی آگاه باشد، به عنوان مثال شرایط نگه داری دارو نیاز به دانش فیزیک و شیمی دارد و انتخاب درمان درست نیاز به دانش پزشکی دارد، یک داروساز باید بیماری‌ها را بشناسد و از روش درمان بیماری‌ها آگاهی داشته باشد تا بتواند دارو را در داروخانه ها به صورت صحیح نگه داری کند.

سیاهی شادباد، می‌افزاید: داروساز حرفه‌ای و کار بلد باید فیزیکال فارماسی، بیو فارماسی، و علوم تخصصی و تکنیک‌های ساخت دارو را مطالعه و بشناسد تا بتواند به سوالات بیمار در مورد نحوی‌ مصرف و اثر دارو پاسخ دهد.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تاکید می‌کند: دانش و تکنیک داروسازی یک دانش پیچیده‌ای است امروزه در دنیا به ویژه در آمریکا برای داروسازان یک نقش مهم تری را تعریف کرده‌اند که مراقبت داروها است یعنی تا وقتی بیماری توسط پزشک تشخیص داده شد، نحوه‌ی مصرف درست دارو و اثرات جانبی آن همه‌ی این‌ها نیاز به مشاوره از دکتر داروساز است.

وی در خصوص دیگر وظایف یک داروساز نمونه‌ می‌گوید: داروساز باید دانش خود را بروز کند این بروز نگه داشتن، با شرکت در برنامه‌های بازآموزی یا مطالعه مجلات است، تکلیفی دیگری که دارند این است که از این دانش برای حل مشکل بیمار استفاده کنند یعنی بهره برداری از دانش روز برای ارائه خدمات باشد و آخرین وظیفه رعایت نکات اخلاقی در ارائه خدمت می‌باشد.

وی ادامه می‌دهد: داروسازان علاوه بر این وظایف حرفه‌ای که انجام می‌دهند نقش هایی را هم در مسئولیت‌های اجتماعی بر عهده می‌گیرند به عنوان نمونه همکاران ما در حوادث طبیعی مثل زلزله و سیل تا جایی که بتوانند کمک می‌کنند.

اصلی ترین دغدغه‌ داروساز کمک به مشکل بیمار است

سیاهی در خصوص دغدغه های یک داروساز می‌گوید: یک داروساز برای انجام وظایف اصلی خود بسترهای مناسبی ندارد برای مثال برای داروساز در داروخانه باید اصلی ترین دغدغه، مسئله کمک به بیمار باشد ولی تأمین هزینه‌های زندگی و مدیریت مجموعه‌ای که اداره می‌کند و همچنین پرداخت عوارض، مالیات و شرایطی که در تورم اقتصادی وجود دارد طرف دیگر ماجرا است که باعث می‌شود دغدغه اصلی تحت الشعاع قرار گیرد.

وی می‌افزاید: امروزه متاسفانه اقتصاد داروخانه‌ها در آستانه‌ی ورشکستگی است یعنی داروساز نمی‌تواند هزینه‌ها را جبران کند و حاشیه سود دارو بسیار پایین است و از طرفی با اشباع بازار ارائه خدمات دارویی و رقابت تنگاتنگ برای تامین هزینه‌های داروخانه سایر وظایف اصلی دکتر داروساز تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

وی می‌گوید: ‌دغدغه‌ی دیگر یک داروساز این است که آیا تا پایان سال با گردش مالی که در داروخانه است و خدمتی که به مردم ارائه می‌دهم می‌توانم هزینه‌های خود را پوشش دهم یا خیر؟.

نادیده گرفته شدن خدمات داروسازی

وی خاطر نشان کرد: دغدغه اصلی که می‌توانم اشاره کنم ندیده شدن خدمت داروساز است بعضی از حرفه ها خدماتشان قابل رؤیت است ولی خدماتی که یک داروساز انجام می‌دهد می‌توانم بگویم بالای ۹۰ درصد آن غیر قابل مشاهده است.

استاد دانشکده داروسازی دانشگاته علوم پزشکی تبریز، اظهار می‌کند: امسال هزینه های پرسنلی نزدیک ۶۰درصد افزایش پیدا کرده‌است در حالی که در سود و قیمت دارو و هچنین با دو برابر شدن هزینه اجاره‌ی مغازه ها همچین اتفاقی نیفتاده است اگر این داروساز خدمات خود را تعطیل کند مردم نیاز خود را چگونه برطرف می‌کنند؟ پس باید تدبیری اندیشید این تورم های افسار گسیخته در مقابل پایین نگه داشتن دستوری قیمت داروها، داروخانه ها را تحت فشار قرار داده است.

وی ادامه می‌دهد: مشکل دیگر داروسازان عدم پرداخت به موقع صورت حساب‌های بیمه است در حالی که خود سازمان بیمه اگر نسخه پیچ یا کارگر داروخانه حق بیمه خود را تا پایان ماه پرداخت نکند ۳۰درصد جریمه می‌شود.

وی بیان می‌کند: با توجه به اینکه قدرت خرید دارو پایین آمده مردم در خرید آن تأمل می‌کنند افزایش قیمت از یک جهت بیمارها را ناراضی می‌کند و مشکل آن‌ها را پوشش نمی‌دهد.

وی در پایان می‌گوید: مشکل دیگری که وجود دارد کمبود بعضی از داروها است که این‌ها باعث می‌شود یک مدیریت استاندار خوب داروخانه را اداره نکند یعنی دکتر داروساز علاوه بر دانش فنی داروسازی باید بر دانش مدیریت مالی، اقتصادی و مردم داری مسلط باشد.



یک دانشجوی،داروساز نیز به ایسنا می‌گوید: دانشجوی سال آخر داروسازی و دارنده‌ی مدال طلای المپیاد کارآفرینی وزرات بهداشت هستم که در حال حاضر مشغول فعالیت در زمینه کارآفرینی و تولید محصولات دانش بنیان دارویی هستم.

آرمین طاهری ادامه می‌دهد: علم داروسازی در اوایل به عنوان هنر ساخت دارو مطرح بود با گذشت زمان و افزایش جمعیت و پیشرفت در تکنولوژی از جمله پیشرفت هایی که در علم داروسازی ایجاد شد منجرشد داروسازان در عرصه مختلف از جمله ساخت، تولید، برنامه ریزی، مدیریت و مشاوره های دارویی نقش بسزایی داشته باشند.

نقش پررنگ داروسازی در چرخه‌ی سلامت

وی در خصوص نقش پررنگ داروساز در بخش سلامت می‌گوید: داروسازها نقش تأثیرگذاری در ارائه خدمات سلامت در زنجیره‌ی درمان بیماران را دارند.

وی اضافه می‌کند: داروسازی یکی از رشته های علوم پزشکی است که در آن شناخت داروها، ساخت اشکال دارویی، بررسی اثرات دارو در بدن و درمان بیماری ها و.... آموزش داده می شود. در واقع این رشته ارتباط تنگاتنگی با صنعت پزشکی، بیماران و جامعه برقرار می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: داروسازی در سطوح تخصصی گوناگون نیز قابل تحصیل است، داروسازان در داروخانه‌ها، بیمارستان‌ها، کارخانجات داروسازی، شرکت های پخش دارویی، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و ... به کار مشغول می شوند. امروزه داروسازان در چرخه ابتدایی سنتز دارو ، فرمولاسیون و تولید دارو، ارائه دارو به بیماران نقش فعالی دارند که به خصوص در طی بحران کرونا داروسازان با تلاش‌های فراوان در تولید واکسن برای بیماری کرونا نقش ارزنده ای را ایفا کردند.

طاهری بیان می‌کند: متاسفانه در داروخانه‌ها دیدگاه منفی در مورد داروسازها وجود دارد که به عنوان ارائه دهنده‌ی دارو معرفی شده‌اند در حالی که این دیدگاه اشتباه‌ است داروساز به ازای هر نسخه و خدمتی که به مردم ارائه می‌دهد موظف است که خدمات مشاوره دارویی در تکمیل زنجیره خدمات درمانی ارائه دهد تا بیمار طرز صحیح مصرف دارو را بداند و از اشتباهات ناخواسته جلوگیری شود.

وی از دغدغه های داروسازان در عرصه‌ی اشتغال می‌گوید: دغدغه یک داروساز جوان متاسفانه وقتی که قصد دارد به بازار کار وارد شود به دلیل در دسترس بودن و سهولت، داروخانه را برای عرصه اشتغال انتخاب می‌کنند این درحالی است که داروسازان قابلیت فعالیت در قسمت‌های مختلف از جمله شرکت‌های دانش بنیان و صنعت دارویی و مراکز درمانی را دارا می باشند که این نیازمند توجه بیشتر در سیاست گذاری های هدایت شغلی داروسازان فارغ التحصیل می باشد.

زمینه حضور داروسازان در صنایع دارویی باید افزایش یابد

وی افزود: لازم است زمینه حضور داروسازان در صنایع دارویی و شرکت های دانش بنیان تسهیل شود و از علم و توانمندی داروسازان در امور تحقیق، توسعه‌ و افزایش هرچه بیشتر کیفیت و ایمنی فراورده دارویی مورد بهره وری قرار گیرد تا زمینه افزایش و توسعه کارآفرینی و افزایش اشتغال در صنایع دارویی وصنایع دانش بنیان فراهم گردد.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به افزایش داروخانه‌ها باید داروخانه‌ها را به سمتی سوق دهیم که خدمات دارویی در آن پررنگ شود و خدمات مشاوره دارویی عامل تمایز داروخانه‌ها از لحاظ کیفیت ارائه خدمت سلامت باشد اما متاسفانه تعدادی از داروخانه ها در سطح شهر وجود دارد که هیچ خدمات مشاوره دارویی در آن ارائه نمی‌شود در حالی که داروخانه به عنوان یکی از مراکز سلامتی، نقش اصلی در ارائه خدمات مشاوره دارویی و تکمیل زنجیره درمان بیمار را دارد.

این دانشجوی داروساز خاطر نشان می‌کند: داروسازی در حقیقیت نقش بسیار مهمی در سلامت بیماران دارد یک داروساز نمونه‌ باید تمام تلاش خود را انجام دهد تا در زمینه تخصصی که انتخاب کرده مهارت و دانش کافی داشته باشد و این مهارت، هم باعث می‌شود زمینه‌ی شغلی ایجاد شود و هم فرد می‌تواند از علم خود به صورت مفید و نافع برای جامعه استفاده کند.

وی تاکید می‌کند: شغل داروسازی قابلیت اشتغال در صنعت، مراکز درمانی، داروخانه ها و مراکز تحقیقاتی دارد اگر یک داروساز زمینه تخصصی و دانش کافی داشته باشد مطمئنا از جایگاه شغلی خوبی برخورد می‌شود و می‌تواند نقش بسزایی در ارائه خدمات به جامعه ایفا کند.

وی در پایان تاکید می کند: امید است داروسازان باتلاش در عرصه های تولید دانش فنی دارویی و ارایه محصولات دانش بنیان، کمبود اقلام دارویی در کشور را رفع نموده و زمینه را برای توسعه و شکوفایی صنایع دارویی و افزایش صادرات اقلام دارویی فراهم گردانند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی روز داروساز سلامت خدمات مشاوره دارویی ادامه می دهد صنایع دارویی درمان بیمار ارائه خدمات داروخانه ها یک داروساز هزینه ها ی دارو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۵۱۰۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌اندازی سامانه برخط رصد کمبودهای دارویی در کشور

به گزارش خبرگزاری مهر، ناصر هیراد گفت: با راه‌اندازی این سامانه اطلاعات دقیق کمبودهای دارویی معاونت‌های غذا و داروی سراسر کشور در دسترس قرار می‌گیرد.

وی با بیان به اینکه در گذشته افراد مختلف و حتی غیرمتخصص در خصوص کمبودهای دارویی اظهار نظر کرده و ارقام مختلفی را در مورد آن اعلام می‌کردند، افزود: از سال گذشته مسیرهای مختلفی برای احصای کمبودهای دارویی تعریف شده است که آمار جامعی را در اختیار سازمان غذا و دارو قرار می‌دهد.

هیراد ادامه داد: در منابع مختلف تعاریف متعددی برای کمبودهای دارویی ذکر شده که اعلام اعداد متناقض خود گواه موضوع است. بدیهی است سازمان غذا و دارو مرجع رسمی اعلام کمبودهای دارویی است.

وی افزود: بررسی عملکرد شرکت‌های پخش از لحاظ نحوه توزیع و اعمال اقدامات اصلاحی به صورت مستمر در حال انجام بوده و طرح سامانه‌ای شدن برنامه توزیع داروها و توسعه سامانه اعلام کمبودهای دانشگاه از طریق اضافه شدن موجودی شرکت‌های پخش دارو در دست اقدام است.

به گفته هیراد، پایش کمبودهای دارویی و زنجیره تأمین به صورت ویژه با دو روش شناسه گذاری و رصد کمبود معاونت‌ها بر اساس مبتنی بودن شواهد نیز انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: با اقدامات انجام شده ضمن پایش بهتر کمبودها، امکان برنامه‌ریزی دقیق‌تر برای جبران آن وجود دارد؛ همچنین معاونت‌های غذا و داروی سراسر کشور نیز با دسترسی به این سامانه می‌توانند از میزان موجودی دارو اطلاع یافته و نسبت به پیگیری رفع مشکل حوزه خود اقدام نمایند.

کد خبر 6090507 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • جزییات آیین نامه حمل و نقل دارو از طریق سکوهای آنلاین منتشر شد
  • راه‌اندازی سامانه برخط رصد کمبودهای دارویی در کشور
  • آیین‌نامه توزیع اینترنتی دارو بر بستر سکوها ابلاغ شد
  • آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد
  • بلای وحشتناکی که یک قرص به ظاهر ساده بر سرتان می‌آورد
  • کشف و جمع آوری ۱۸ قلم دارو و واکسن تاریخ گذشته در شهرستان بیرجند
  • بلایی که با خوردن ۴ استامینوفن سرتان می‌آید
  • غیر قانونی بودن سبدفروشی دارو توسط شرکت‌های پخش
  • داروی ایرانی بهتر است یا داروی خارجی؟
  • آیا کیفیت داروهای ایرانی با خارجی یکسان است؟/ چرایی مشکلات تهیه داروی خارجی برای برخی از بیماران