Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهمترین بخش سخنان لیلا محمدخانی شهری، عضو هیئت مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ درباره مامایی:

-مهم‌ترین مهارت‌های مامایی در سه مقطع کارشناسی، ارشد و دکترا در حوزه‌های مشاوره‌های قبل از ازدواج، بلوغ و سالمندی، مهارت‌های زناشویی و جنسی، فرزندآوری، مراقبت‌های دوران بارداری و پس از زایمان و شیردهی، انجام زایمان طبیعی و بهبود سلامت زنان و خانواده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ماماها به عنوان اولین ارائه دهندگان خدمات سلامت دختران و زنان در اقصی نقاط کشور، از روستاهای دورافتاده تا مرکز استان‌ها در شهرها نقش پررنگی در مسیر ارتقاء شاخص‌های بهداشتی کشور از جمله کاهش مرگ و میر مادران و نوزادان، ایفا کرده‌اند.

-همانطور که می دانید بارداری بیماری نیست بلکه یک پدیده کاملا فیزیولوژیک و طبیعی است که تربیت ماما نیز بر همین مسئله استوار است که تا حد ممکن از مداخلات غیر ضروری در طی بارداری و زایمان اجتناب شود و مهارت مامایی بر انجام زایمان طبیعی استوار است. بنابراین؛ خدمات مامایی علاوه بر ارتقای سلامت زنان و کودکان سبب حفظ منابع اقتصاد سلامت و کاهش هزینه خانوار و سازمان های بیمه گزار می شود و تولدی خوشایند و کم عارضه را برای مادران به ارمغان می‌آورد، لذا، زنان باردار اغلب با توجه به ماهیت خدمات مامایی که با رویکرد حمایتی، مشاوره، همراهی، همدلی بیمار در پروسه بارداری و زایمان همراه است، علاقه زیادی به دریافت خدمات مامایی بخصوص در بخش خصوصی دارند گرچه عمده مراقبت های دوران بارداری و انجام زایمان طبیعی در بخش دولتی نیز بر عهده ماماهای کشور است ، به عبارتی هر زنی که در سن باروری است براحتی می تواند خدمات در دسترس، ارزان و باکیفیت را از ماماها دریافت کند.

-خوشبختانه با پیگیری و تلاش‌های مستمر مسئولین مامایی، راهنمای بالینی و استاندارد خدمات مامایی با استناد به ماده ۴۵ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در قالب سطح بندی خدمات و لحاظ سیستم ارجاع در تاریخ ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ از معاونت محترم درمان وزارت بهداشت به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و سازمان‌های بیمه‌گر پایه در جهت پیشگیری از افزایش هزینه‌های درمانی و تحمیل بار اقتصادی سنگین بر نظام سلامت و جامعه ابلاغ شد.

-نظربه اینکه، انجام خرید راهبردی سازمان‌های بیمه‌گر پایه بر اساس استاندارد خدمات مامایی به تصویب رسیده است و از تاریخ فوق الذکر قابل اجرا است لذا؛ همه خدماتی که ماماها ارائه می دهند از جمله تجویز دارو، درخواست آزمایش و سونوگرافی تحت پوشش بیمه ها قرار گرفته است و همکاران مامایی منتظر اجرایی شدن آن توسط سازمان‌های بیمه گر هستند تا شاهد دسترسی آسان‌تر، ارزان‌تر و باکیفیت‌تر خدمات مامایی به زنان باشیم.

-با توجه به خدمات بسیار زیادی که ماماها در بلوک زایمان انجام می‌دهند و با وجودی که بیش از ۷۲ درصد از کل زایمان های طبیعی در کشور در سال ۱۴۰۰ توسط ماماها انجام شده است، حقوق و مزایای مربوط به سختی کار در بلوک زایمان برای ماماها در نظر گرفته نشده است و با وجود بخشنامه‌هایی مبنی بر اختصاص ۳۰ درصد تعرفه زایمان به ماماها در زمان طرح تحول سلامت، اما همچنان این بخشنامه‌ها هم اجرایی نشده است.

-با وجودیکه تعرفه زایمان به همکاران ماما پرداخت نمی‌شود اما خدمات ارزنده مامایی را در بلوک زایمان به نحو احسن انجام می‌دهند و متاسفانه اگر مشکل قانونی در فرآیند زایمان یا قصوری در این پروسه از جانب ماما پیش بیاید، با وجودی که هیچ هزینه‌ای به آنها پرداخت نمی‌شود مشمول پرداخت دیه خواهند بود. از طرفی، در همه بخش‌های بیمارستانی، پرداخت ها بر اساس تعرفه گذاری خدمات صورت می‌گیرد که با توجه به فرمایشات وزیر محترم بهداشت و درمان، در حوزه عدالت در پرداختها، انتظارمان این است که تعرفه گذاری خدمات مامایی در درمان (خصوصا در اتاق زایمان ) و شبکه بهداشت و رضایتمندی ارائه دهندگان خدمات مامایی هم مدنظر قرار گیرد.

-حدود ۴۸ هزار نفر ماما در شبکه بهداشت و مراکز درمانی مشغول به کار هستند و با احتساب بازنشستگان، فوت شده ها و مهاجرت دانش آموختگان مامایی، چیزی حدود ۱۰ هزار ماما بیکار هستند. دانش آموختگان مامایی با سرمایه قابل توجهی درس می‌خوانند و عمر خود را صرف تحصیل می‌کنند اما بعد از فارغ التحصیلی جذب نیروی مامایی به درستی صورت نمی‌گیرد و آن هزینه، وقت و منابعی که صرف تحصیل و تربیت یک ماما شده است به هدر می‌رود و نظام سلامت هیچ بهره‌ای از این افراد در جهت ارتقای سلامت مادران و کودکان نمی‌برد.

-با استانداردهای جهانی بسیار فاصله داریم و اگر طبق استانداردهای بین المللی که مانند کشورهای اسکاندیناوی به ازای هر هزار تولد زنده ۳۰ تا ۵۰ ماما دارند عمل کنیم بخشی از این معضل حل خواهد شد که نتیجه‌ای هم جز سلامت مادران به دنبال نخواهد داشت.

بیشتر بخوانیم:

مراقبت از بخیه شکم و تغذیه بعد از سزارین علت افزایش آمار سزارین در برخی استان‌ها

47231

کد خبر 1666637

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: زایمان زایمان در خانه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی سازمان های بیمه خدمات مامایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۵۲۰۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارائه بیش از ۲۳ هزار خدمت روانپزشکی در غرب خراسان رضوی

رییس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار گفت:  در حوزه معاونت بهداشتی با توجه به رایگان بودن خدمات در کلیه مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی، ۹۰۷ نفر جدید؛ دارای مشکلات روانپزشکی شناسایی شدند که برای این افراد سه هزار و ۴۰۰ خدمت روانشناختی توسط روانشناسان مراکز خدمات جامع سلامت ارائه شده است.

دکتر محمد سالاری افزود: با توجه به اهمیت ارتقای سواد سلامت روان و تاثیر آن بر بهزیستی و کیفیت زندگی انسان ها برای حدود سه هزار و ۵۰۰ نفر آموزش انفرادی و برای بیش از ۱۰ هزار نفر به صورت گروهی جلسات آموزشی مهارت های زندگی، مهارت های فرزندپروری، نوجوان سالم و خودمراقبتی توسط روانشناسان معاونت بهداشتی برگزار شده است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در مرکز مشاوره مبتنی بر سبک اسلامی– ایرانی معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه حدود ۲ هزار خدمت روانشناختی، روانپزشکی، مددکاری، تحصیلی و آموزشی برای هزار و ۶۶۵ دانشجوی مراجعه کننده به این مرکز ارائه شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار ادامه داد: مرکز آموزشی درمانی واسعی به عنوان تنها بیمارستان دارای بخش روانپزشکی در غرب خراسان رضوی، با ۴۶ تخت فعال شامل ۲ بخش مجزای روانپزشکی زنان و مردان، در زمینه بستری بیماران روانپزشکی خدمت رسانی می کند.

دکتر سالاری افزود: در سال گذشته هزار و ۶۶۰ بیمار در این ۲ بخش بستری و از خدمات روانپزشکی بهره مند شده اند که تمامی این خدمات برای تسریع در روند درمان اختلالات، افزایش مهارتها و کاهش احتمال عود بیماری صورت گرفته است.

به گفته وی در بیمارستان فوق تخصصی حشمتیه سبزوار نیز خدمات روانشناختی و سلامت معنوی به بیماران بستری در بخش‌های مختلف از جمله اطفال و قلب با تشخیص و درخواست پزشک ارائه می شود و در کلینیک ویژه دانشگاه نیز سه هزار و ۳۸۲ بیمار به صورت سرپایی از خدمات روانپزشکی بهره برده اند.

دانشگاه علوم پزشکی سبزوار با ۴۵ مرکز خدمات جامع سلامت فعال، ۳۱ پایگاه شهری و یک پایگاه روستایی، ۱۹۵ خانه بهداشت و ۶ بیمارستان زیر پوشش به بیش از نیم میلیون نفر جمعیت شهرستان‌های جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد در غرب خراسان رضوی خدمات بهداشتی و درمانی می‌دهد.

سبزوار در ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد واقع است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • محرومیت از خدمات دولتی در صورت عدم دریافت شناسه یکتا
  • نقش تاثیرگذار ماماها در جوانی جمعیت و فرزندآوری
  • نقش ماماها در جوانی جمعیت و فرزندآوری کلیدی است
  • ارائه بیش از ۲۳ هزار خدمت روانپزشکی در غرب خراسان رضوی
  • گران شدن ورزش به معنای تحمیل هزینه های بیشتر درمانی در آینده است
  • ویزیت‌های نجومی روانشناسان؛ ۴۵ دقیقه ۲ میلیون تومان!
  • اعلام تعرفه‌های تخفیفی ایرانسل ویژه حج ۱۴۰۳
  • تعرفه معاینه فنی تنها یک سوم از هزینه این خدمات را پوشش می‌دهد
  • درخواست افزایش تعرفه معاینه فنی خودرو در سال ۱۴۰۳
  • تاکید رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بر تلاش تجهیزات موجود و اتقاء کمی و کیفی ارائه خدمات