Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین، نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان امروز (شنبه پنجم شهریور) برگزار شد.

هادی طحان‌نظیف سخنگوی شورای نگهبان در این نشست، نظرات شورای نگهبان در خصوص مصوبات مجلس شورای اسلامی، اساسنامه‌های دولت و استعلامات دیوان عدالت اداری را تشریح کرد و گفت: در یک ماه اخیر ۳۵ استعلام از دیوان عدالت اداری مورد بررسی قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی  با تشریح  مصوبه اخیر شورای نگهبان افزود: طرح شفافیت قوای سه‌گانه و دستگاه‌های اجرایی مورد بررسی قرار گرفت و با اصلاحات انجام گرفته اکثر ایرادهای این طرح اصلاح شده و موارد کمی باقی مانده  است.

طحان‌نظیف گفت: مصوبه دیگری که بررسی شد شیوه فعالیت تشکل‌های صنفی بود که در کلیت آن مشکلی وجود نداشت ولی جزئیاتی از این مصوبه باید اصلاح شود. طرح مانع‌زدایی از صنایع برق نیز مغایر با قانون تشخیص داده و تایید نشد.

وی افزود : لایحه معاهده انتقال محکومان بین ایران و بلژیک نیز بررسی شد و شورای نگهبان به این موارد ایراد شرعی دارد که باید توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی شود.

نظیف در ادامه تشریح مصوبات شورای نگهبان گفت: لایحه اصلاح قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کشور در ‌مورد سازوکار تامین قیر در شورای نگهبان بررسی شد و مغایر شرع شناخته نشد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مطالبه شورا از مجلس شورای اسلامی در تسریع اصلاح قانون انتخابات با توجه به‌ سیاست‌های کلی انتخابات چیست؟ گفت: موارد متعددی در سیاست‌های کلی انتخابات آمده که اگر بندهای متعدد این سیاست‌ها بخواهد اجرا شود مستلزم دسته‌بندی ریزتر و جزئی‌تر موضوعات در قانون است.

طحان نظیف همچنین در پاسخ به این سوال که دولت درباره لایحه جامع انتخابات با شما مکاتبه داشته و چرا این روند کند است؟ گفت: اصلاح قانون انتخابات مطالبه همیشگی ما بوده است. از طرف دولت چیزی مطرح نبوده و فکر می‌کنم طرح در مجلس در حال بررسی باشد و ما به محض دریافت طرح، نظر خود را اعلام خواهیم کرد که البته امیدواریم که انتخابات آینده با این طرح برگزار شود.

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد که این شورا هیچ دسته‌بندی سیاسی ندارد  و حضور همه گرایش‌های سیاسی را در چارچوب قانون در انتخابات مغتنم می‌داند.

وی درباره دلیل هجمه‌ها به آیت‌الله جنتی گفت: ایشان از یاران امام و رهبری و مبارزین قبل انقلاب هستند و زمانی که می‌خواهند به شورای نگهبان حمله کنند به ایشان هجمه می‌شود در حالی که شورای نگهبان متشکل از ۱۲ نفر است و تصمیم گیری در این نهاد جمعی است.

رونمایی از سامانه ارتباطات مردمی

در نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان،‌ از سامانه ارتباطات مردمی به منظور توسعه ارتباطات شورای نگهبان و تعامل مردم به این شورا در حوزه‌های حقوقی و حوزه انتخابات رونمایی شد.

هادی طحان‌نظیف سخنگوی شورای نگهبان گفت: به منظور توسعه ارتباطات شورای نگهبان و تسهیل تعاملات و تقویت ارتباط دو سویه مردم با این شورا در دو حوزه‌ مسئولیت شورای نگهبان یعنی حوزه حقوقی اعم از مصوبات مجلس، اساسنامه‌ها و استعلامات دیوان عدالت اداری و همچنین تفسیر اصول قانون اساسی و حوزه انتخابات، سامانه ارتباطات شورای نگهبان رونمایی شد. این شورا از امروز علاوه بر تلفن‌گویا و ایمیل، از این طریق نیز شنوای سوالات، نظرات، انتقادات و پیشنهادات مردم خواهد بود.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان این مطلب افزود: با توجه به اینکه از ابتدا گزارش‌ها، سئوالات و پیشنهادات مردم به صورت دسته‌بندی شده دریافت می‌شود، همین موضوع موجب تسریع در اقدام و پاسخ‌دهی به‌موقع به مردم می‌گردد. ضمن اینکه در این سامانه سئوالات متداول و پرتکرار نیز به همراه پاسخ آنها در دسترس عموم مردم عزیز قرار خواهد گرفت. این سامانه پل ارتباطی مردم شریف و نامزدهای محترم انتخاباتی با شورای نگهبان است تا به صورت مستقیم ارتباط گرفته و به سهولت درخواست‌ها و موارد مد نظر خود را ارسال و پاسخ دریافت کنند.

طحان نظیف اظهار داشت: از دیگر ویژگی‌های مهم «سامانه ارتباطات شورای نگهبان»، دریافت شکایات و مستندات داوطلبان انتخابات و همچنین دریافت گزارشات مردمی از تخلفات انتخاباتی (مردم ناظر) در زمان برگزاری انتخابات است؛ که علاوه بر تسهیل ارتباط مردم و نامزدهای انتخاباتی با این شورا، موجب اقدام به‌موقع این شورا در مواردی است که نیاز به اقدام سریع دارد.

بنا بر اعلام سخنگوی شورای نگهبان از مزیت‌های سامانه‌ مذکور در ایام برگزاری انتخابات این است که هنگام ارسال و ثبت شکایت هر یک از داوطلبان انتخاباتی، علاوه بر سهولت ارسال متن شکایت و مستندات آن، کد رهگیری صادر و جهت پیگیری در اختیار داوطلب مربوطه قرار می‌گیرد.

راه‌اندازی این سامانه صرفه‌جویی در وقت داوطلبان و هزینه‌های رفت‌وآمد، نیروی انسانی و هزینه‌های جانبی أخذ شکایات را در پی دارد و زحمت مراجعه حضوری داوطلبان انتخاباتی که از اقصا نقاط کشور به ستاد مرکزی أخذ شکایات که در تهران مستقر بود را از بین می‌برد.

این سامانه گامی مؤثر در راستای تسهیل دسترسی، ثبت و ارائه شکایت، رسیدگی به شکایات، حذف برخی هزینه‌ها و... در امر انتخابات است.

کد خبر 700871 منبع: فارس برچسب‌ها قوای سه گانه سخنگوی شورای نگهبان احمد جنتي

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: قوای سه گانه سخنگوی شورای نگهبان احمد جنتي ارتباطات شورای نگهبان سخنگوی شورای نگهبان سامانه ارتباطات طحان نظیف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۵۲۱۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شورای‌های شهر و روستا در استان قم از سالم ترین ها در کشور هستند

به گزارش خبرنگار مهر، احمد امیرآبادی فراهانی ظهر شنبه در همایش روز شوراها که در شهرداری قم برگزار شد با بیان اینکه موضوع شورا از جمله موارد مورد تاکید دین است گفت: یکی از نهادهایی که اراده مردم در آن نقش اصلی دارد شورای های اسلامی شهر و روستا است که سبب خیر برای کشور است.

نماینده قم در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در برهه هایی برخی دولت ها همکاری لازم را با شوراها در پیشبرد اهداف و ماموریت های آن نداشتند که ضرورت دارد توجه لازم به شوراهای اسلامی شهر و روستا صورت گیرد.

امیرآبادی گفت: برخی تخلفات سبب شده تا نگاه مردم به نهاد شورا تغییر کند، هر چند که در هر دوره شاهد قدرتمندتر شدن شوراها هستیم.

وی تصریح کرد: شوراهای شهر و روستا در استان قم از سالم ترین ها در سطح کشور هستند این امر افتخاری برای استان و مسوولان است.

نماینده قم در خانه ملت بیان کرد: در طی سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی تلاش های زیادی در مسیر عمران و آبادی کشور صورت گرفت که این خدمات باید برای مردم تبیین شود.

کد خبر 6090204

دیگر خبرها

  • حضور و اراده مردم در سرنوشت کشور بزرگترین پدیده انقلاب اسلامی
  • شورای‌های شهر و روستا در استان قم از سالم ترین ها در کشور هستند
  • زمان اعلام لیست انتخاباتی شانا برای دور دوم انتخابات مجلس
  • شورا‌ها مظهر انتقال قدرت متمرکز دولتی به مدیریت مردمی
  • شورای اسلامی شهر و روستا مصداق مردم سالاری دینی است
  • موسی غضنفرآبادی: ابهامات شورای نگهبان در لایحه حجاب را برطرف کردیم
  • ابهامات شورای نگهبان در لایحه حجاب برطرف شد
  • شفافیت در سند تحول و تعالی قوه قضاییه
  • هجمه مسئولان صهیونیست ضد گالانت درباره وضعیت جبهه شمال
  • سرنوشت تیک‌تاک با تصویب قانون آمریکایی چه می‌شود؟