Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها گفت: آنچه تیم مذاکره کننده جدید با عنوان مذاکرات احیا برجام دنبال می کند، در حقیقت متمم برجام است و با برجام فرق دارد که باید روند آن در مجلس بررسی شود.

«ابوالفضل ابوترابی»، عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با رد اظهارات برخی نمایندگان مبنی بر اینکه اکثر نمایندگان در جریان کلیات مباحث و پیش‌نویس مطرح در مذاکرات احیای برجام هستند و می‌دانند چه توافقی می‌شود زیرا قرار جدیدی اتفاق نیفتاده و مذاکرات تقریبا احیای قرارداد قبلی است، گفت: نمایندگان نمی دانند چه اتفاقی در حال رخ دادن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه در جلسه غیر علنی مجلس با آقایان امیرعبداللهیان، شمخانی، باقری و اسلامی، عمده مباحث از جانب آقای باقری مطرح شد تصریح کرد: وزیر امور خارجه و دبیر شورای عالی امنیت توضیحاتی دادند که عمده آنها در مطبوعات وجود دارد و رئیس سازمان انرژی اتمی هم هیچ توضیحی به مجلس نداد.

نماینده مردم نجف آباد در مجلس با اشاره به اینکه طبق قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها»، هر اقدام یا تصمیمی از سوی دولت باید در مجلس مورد بررسی قرار گرفته و به تصویب نمایندگان برسد، تاکید کرد: علاوه بر این قانون به موجب قانون اساسی کشور، هر چیزی که برای جمهوری اسلامی ایران ایجاد تعهد کند باید به مجلس آمده و از نظر نمایندگان بگذرد.

ابوترابی با اشاره به اینکه در برجام صحبت از نسل اول، غنی سازی زیر 5 درصد و تولید 300 کیلیو اورانیوم و انتقال آن به روسیه بود، عنوان کرد: این تعهدات در برجام در حالی بود که امروز شرایط متفاوت شده است، ما غنی سازی 60 درصد داریم، شرایط روسیه امروز با زمان دولت قبل متفاوت است و اساسا سانتریفیوژهای نسل اول نابود شده و امروز نسل ششم سانتریفیوژها را داریم.

متمم برجام با برجام فرق دارد

عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس با اشاره به اینکه در مذاکرات احیا برجام موضوع متفاوت شده است، تاکید کرد: تعهدات جدید و اتفاقات و قراردادهای متفاوت در این مذاکرات در حال رخ دادن است، آنچه تیم مذاکره کننده جدید با عنوان مذاکرات احیا برجام دنبال می کند، در حقیقت متمم برجام است و با برجام فرق دارد همانظور که متمم بودجه به رای نمایندگان گذاشته می شود، متمم برجام هم باید مورد بررسی نمایندگان قرار گیرد.

وی با تاکید براینکه علاوه بر این موارد مسئله تضمین و راستی آزمایی یکی از موضوعاتی است که در برجام اصلا مورد توجه نبود اما در این دوره از مذاکرات از مباحث مهم و اساسی است، گفت: باید این موارد در مجلس تعیین تکلیف شود و طبق قانون هر آنچه تعهد جدیدی برای کشور به دنبال دارد از نظر مجلس و نمایندگان بگذرد.

ابوترابی با اشاره به اینکه در موضوع حذف ارز ترجیحی، با وجود اینکه این مسئله در قانون آمده بود، اما مقام معظم رهبری به دولت تاکید کردند در این مسئله به نظر مجلس توجه کنید، ادامه داد: توصیه رهبری موجب شد که دولت در این باره دست نگه داشته و در بودجه امسال دوباره موضوع حذف ارز ترجیحی را به مجلس ارائه دهند که نمایندگان هم به اجرای آن رای مثبت دادند.

عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس با اشاره به اینکه رهبری همواره تاکید دارند در مواردی که نیاز به اجماع ملی هست، حتما مسائل به نظر مجلس برسد، خاطرنشان کرد: ایشان در موضوع برجام هم تاکید داشتند که مجلس در آن اعلام نظر داشته باشد.

وی با بیان اینکه مسائلی که ممکن است در کشور شبهه ایجاد کند باید مراحل مردم سالاری یعنی تایید مجلس را داشته باشد، یادآور شد: هر توافقی که برای کشور تعهد آور باشد باید از مسیر مجلس عبور کند و این مذاکرات هم، مذاکرات متمم برجام است که باید روند آن برای نمایندگان شفاف باشد.

 

منبع: دانا

کلیدواژه: عضو کمیسیون امور داخلی مذاکرات احیا برجام برجام فرق متمم برجام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۵۲۵۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قدردانی فرمانده کل انتظامی کشور از نمایندگان مجلس

به گزارش جام جم آنلاین، در جلسه نوبت عصر روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ صحن مجلس در تذکری علی کریمی فیروزجایی عضو هیئت رئیسه مجلس اعلام کرد: سردار احمدرضا رادان  فرمانده کل انتظامی کشور طی پیامی از نمایندگان، اعضای کمیسیون فرهنگی و به ویژه از هیئت رئیسه و رئیس مجلس شورای اسلامی در  صدور بیانیه حمایت از اجرای طرح عفاف و حجاب تشکر کرد.

دیگر خبرها

  • ظریف: یکی از دلایل موافقت آمریکا با برجام، کاستن از حضور خود در منطقه بود / اعراب منطقه و اسرائیل به همین دلیل با برجام مخالف بودند؛ نمی‌خواستند شاهد کاهش حضور آمریکا در منطقه باشند / خیال می‌کنیم اگر در روندی شرکت نکنیم شکل نمی‌گیرد / در کاسپین این اشتبا
  • شفاف سازی بودجه محقق شد؟
  • لحظه به لحظه از صحن علنی مجلس / ادامه بررسی ایرادات شورای نگهبان در لایحه برنامه هفتم توسعه
  • پایان بررسی جداول بودجه ۱۴۰۳ در صحن مجلس
  • بررسی جداول بودجه ۱۴۰۳ در مجلس به پایان رسید
  • جدول مربوط به «تملک دارایی‌های مالی» تصویب شد
  • حواشی جلسه بودجه‌ای مجلس؛ مشکل سامانه‌ها بررسی را مختل کرد
  • قدردانی فرمانده کل انتظامی کشور از نمایندگان مجلس
  • جلسه بودجه به حدنصاب نرسید و تعطیل شد+اسامی غایبان
  • جلسه مجلس به دلیل به حدنصاب نرسیدن زودتر به پایان رسید