Web Analytics Made Easy - Statcounter

نرگس حسینی گفت: نظارت کامل بر اجرای دقیق واکسیناسیون علیه بیماری آنگارا در مزارع پرورش مرغ مادر گوشتی در دستور کار دامپزشکی قرار گرفته و با توجه به اینکه عدم واکسیناسیون عامل مهم شیوع و گسترش بیماری در کشور است، با متخلفانی که از انجام واکسیناسیون خودداری کنند، مطابق قانون برخورد جدی می‌شود.

او می‌گوید: واحد‌های پرورش جوجه گوشتی باید جوجه یک روزه را از مزارع مرغ مادری تهیه کنند که برنامه واکسیناسیون بر علیه بیماری آنگارا را انجام داده باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حسینی گفت: پر‌های ژولیده، ازدحام کردن و شروع ناگهانی تلفات، نشان دهنده شیوع بیماری ویروسی آنگارا است که با بررسی تغییرات درونی مانند آب آوردگی پرده اطراف قلب، تغییر رنگ کبد مورد تأیید دامپزشکی قرار می‌گیرد.

او گفت: این بیماری معمولاً در سنین بین ۳ تا ۵ هفتگی در جوجه‌های گوشتی مشاهده می‌شود، ولی در گله‌های تخم‌گذار و مادر نیز اتفاق می‌افتد و گزارش سریع تلفات غیرعادی در جمعیت طیور به دامپزشکی محل مهمترین روش کنترل و پیشگیری از این بیماری است که باید مورد توجه جدی مرغداران قرار گیرد.

به گفته او مرغداران باید کاهش تراکم جوجه‌ریزی به خصوص در واحد‌ها و مناطق پرتراکم، قرنطینه کامل واحد و عدم ورود و خروج افراد، خودرو، کود و سایر موارد در واحد‌های آلوده و مشکوک و مدفون کردن کلیه لاشه‌های تلف شده در عمق چهار متری و پوشاندن آن با آهک و خودداری از پراکندن لاشه‌های تلف شده در محیط، ضدعفونی مداوم محوطه اطراف مرغداری، کنترل تردد کارگران و متصدیان، ایجاد تهویه مناسب، جلوگیری از ورود پرندگان آزاد پرواز به سالن‌ها و همچنین تهیه دان از مراکز معتبر را جدی بگیرند.

حسینی از مرغداران خواست تا هر گونه تلفات غیرعادی در واحد‌های پرورشی خود جدی گرفته و با گزارش دهی به موقع از گسترش بیماری در منطقه جلوگیری کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بیماری آنگارا تلفات طیور واکسیناسیون طیور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۵۲۸۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موردی از تب کریمه کنگو در لرستان مشاهده نشده است

ایسنا/لرستان مدیر کل دامپزشکی لرستان گفت: تاکنون موردی از بیماری «تب کریمه کنگو» در استان مشاهده نشده است.

مصطفی زبردست با اعلام این خبر گفت: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه و کنگو یک بیماری ویروسی و مشترک بین انسان و دام بوده که از راه‌های مختلف به انسان انتقال پیدا می.کند.

مدیرکل دامپزشکی لرستان تصریح کرد: با توجه به فرا رسیدن فصل بهار و تابستان و افزایش میزان زاد ولد حشرات و انگل‌های خارجی امکان انتقال بیماری از جمعیت دامی به جوامع انسانی وجود دارد.

وی افزود: این بیماری در جمعیت دامی فاقد هرگونه نشانه و علائم بالینی بوده اما در صورت بروز بیماری در انسان سبب علائم مختلف و متفاوتی خواهد شد.

زبردست از جمله راه‌های انتقال بیماری را تماس با دام آلوده، تماس با خون و ترشحات دام بیمار، کشتار غیر مجاز دام و گزش توسط کنه ناقل بیماری برشمرد و اضافه کرد: افراد در معرض خطر این بیماری چوبداران، دامداران، قصابان، سلاخان و دامپزشکان هستند.

مدیرکل دامپزشکی استان از جمله راه‌های پیشگیری از شیوع این بیماری را سمپاشی بدن و جایگاه دام، مبارزه با جمعیت انگل‌های خارجی دام، رعایت پوشش شخصی و فردی در هنگام تماس با دام و ترشحات دام‌ها و همچنین نگهداری گوشت به مدت ۲۴ ساعت در دمای یخچال اعلام کرد.

وی در پایان گفت: با توجه به اقدامات صورت گرفته موردی از بیماری تب خونریزی دهنده کریمه و کنگو در استان گزارش نشده است.
انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مافیای واردات مرغ در کمین نشسته‌ان
  • مافیای واردات مرغ در کمین نشسته‌اند
  • ۱۰۰ قطعه جوجه شترمرغ به افغانستان صادر شد
  • افزایش موارد ابتلا به بیماری سرخک در رفسنجان
  • پیشگیری از دومیلیون مرگ کودکان با استفاده واکسن‌های موجود
  • واکسیناسیون ۱۰ هزار و ۷۴۴ قلاده سگ در قزوین
  • واکسیناسیون مؤثرترین مداخله بهداشتی برای ارتقای سلامت
  • واکسیناسیون ۴۵۵ هزار طیور بومی در قزوین
  • موردی از تب کریمه کنگو در لرستان مشاهده نشده است
  • آغاز واکسیناسیون فلج اطفال در افغانستان