Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-29@11:00:13 GMT

بازی اردوغان با کارت پناهندگان سوری

تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۵۳۴۲۶

بازی اردوغان با کارت پناهندگان سوری

اردوغان که از سال ۲۰۰۳ تاکنون در ترکیه حکومت می‌کند، در صورتی‌ که قدرت را از دست بدهد، ممکن است خود و برخی از افراد خانواده‌اش به اتهام فساد و سوءاستفاده از قدرت به دادگاه کشانده شوند. از این رو تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که اردوغان برای ماندن در قدرت به هر وسیله‌ای متوسل خواهد شد؛ اما با توجه به فروپاشیدگی اقتصادی و نارضایتی عمومی در ترکیه، ناظران بر این باورند که شانس پیروزی اردوغان در انتخابات پیش رو اندک است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

"

به گزارش ایسنا، ایندیپندنت نوشته است: "یکی از سیاستمدارانی ‌که برای شکست اردوغان در انتخابات آینده آستین بالا زده، کمال قلیچ‌داراوغلو است که از سال ۲۰۱۰، ریاست حزب مردم جمهوری‌خواه ترکیه را بر عهده دارد. او تاکنون توانسته است شش حزب مخالف از گرایش‌های مختلف را در ائتلافی علیه اردوغان گرد هم آورد. در مقابل، اردوغان که رهبری حزب عدالت و توسعه را بر عهده دارد، با همه توان تلاش می‌کند تا در انتخابات آینده پیروز میدان شود و برای یک مرحله دیگر در سمت ریاست‌جمهوری باقی بماند. هرچند با توجه به وضعیت اقتصادی ناگوار، تورم و بی‌کاری، به‌خوبی می‌داند که راه سخت و دشواری در پیش دارد.

احزاب مخالف، اردوغان و حکومتش را مسئول اصلی بحران اقتصادی ترکیه می‌دانند و از او انتقاد می‌کنند که با سیاست‌های نادرستش در قبال سوریه، آسیب زیادی به کشور زده و سبب شده است میلیون‌ها سوری به ترکیه پناهنده شوند. احزاب مخالف از کارت بحران سوریه و پناهندگان سوری در ترکیه به عنوان اهرم فشاری علیه اردوغان، استفاده می‌کنند و افکار عمومی را علیه او می‌شورانند تا از پیروزی او در انتخابات آینده جلوگیری کنند. در مقابل، اردوغان تلاش دارد تا این کارت را از دست مخالفان بگیرد و نگذارد در انتخابات آینده از آن علیه او بهره‌برداری کنند. در این راستا، دولت اردوغان اخیرا اظهار علاقه کرده است که با دولت سوریه وارد گفت‌وگو شود.

طرح گفت‌وگو با دمشق در حالی ارائه می‌شود که به دلیل پشتیبانی همه‌جانبه ترکیه از مخالفان مسلح دولت سوریه، تاکنون یک دشمنی سخت و بی‌اعتمادی کامل میان اردوغان و بشار اسد وجود داشته است و هیچ‌گونه دلایل و قراینی هم به چشم نمی‌خورد که نتیجه ملموسی از این طرح به دست آید. از این جهت، بسیاری‌ها را غافلگیر و حیرت‌زده کرده است.

البته اگر از زاویه کارزار انتخاباتی اردوغان به آن نگریسته شود، جایی برای حیرت نمی‌ماند. اردوغان امیدوار است با ابراز آمادگی برای ترمیم روابط با دولت سوریه، از ناخشنودی گسترده‌ای که در نتیجه سیاست‌هایش در قبال سوریه و پناهندگان سوری میان مردم ترکیه ایجاد شده است، بکاهد و شانس پیروزی خود در انتخابات آینده را بالا ببرد.

روزنامه حریت، طرفدار حزب حاکم ترکیه، اخیرا از آمادگی ترکیه برای گشودن درهای گفت‌وگو با دولت سوریه خبر داد و افزود که اولویت‌های ترکیه برای از سرگیری روابط با سوریه عبارت است از تسهیل بازگشت پناهندگان سوری و مقابله با حزب کارگران کرد سوریه که از نظر آنکارا یک سازمان تروریستی است. از سوی دیگر منابعی در دولت ترکیه، روسیه و ایران را ملامت کرده‌اند که نگذاشتند از فرصت‌هایی‌ که در گذشته برای بهبود روابط آنکارا و دمشق پیش آمده بود، استفاده شود. منابع یادشده اظهار امیدواری کرده‌اند که اکنون فضا برای یک آغاز جدید با دمشق مناسب‌تر شده باشد؛ چرا که متحدان نزدیک سوریه درگیر مسائل خاص خودند؛ روسیه در جنگ اوکراین درگیر است و ایران در مذاکرات هسته‌ای.

با وجود آن، به نظر می‌رسد که دمشق به حسن نیتی که آنکارا نشان می‌دهد، اعتماد ندارد و خواستار تغییر رفتار ترکیه روی زمین است. چنانچه روزنامه «الوطن»، طرفدار دولت سوریه، از منابعی در وزارت خارجه سوریه نقل کرد که سوریه برای ورود به هر گفت‌وگویی با ترکیه، کماکان بر پیش‌شرط‌های خود با جدیت تاکید می‌کند که در راس آن‌ها عقب‌نشینی نیروهای ترکیه از خاک سوریه است. البته مسلم است که پذیرش این پیش‌شرط برای ترکیه خیلی دشوار است؛ چون عقب‌نشینی نیروهای ترکیه پیروزی نظامی بزرگی برای سوریه محسوب می‌شود و برگه بازی در مذاکره را از دست آنکارا بیرون می‌کند. همچنان سبب می‌شود که شماری زیادی از سوری‌های ساکن مناطق تحت سلطه گروهای مسلح مخالف دولت سوریه به ترکیه فرار کنند که در نتیجه مشکل پناهندگان سوری به‌جای اینکه حل شود، افزایش می‌یابد.

از سوی دیگر چنین به نظر می‌رسد که ناکام شدن طرح آشتی اردوغان با سوریه، برای او اهمیت چندانی ندارد؛ زیرا او امیدوار است که تنها فرستادن پیام‌های آشتی‌جویانه به سوریه موقعیت او را در داخل ترکیه بهبود بخشد و برای کارزار انتخاباتی‌اش، پشتیبانی سیاسی به وجود می‌آورد. اکنون چهار میلیون پناهنده سوری در ترکیه زندگی می‌کنند که مردم ترکیه سیاست‌های ناکام اردوغان را عامل آن می‌دانند و از این موضوع به شدت ناخشنودند.

تحلیلگران بحران پناهندگان سوری را یکی از دلایل شکست تاریخی حزب حاکم عدالت و توسعه در سال ۲۰۱۹ می‌دانند. به همین دلیل، در رفتار دولت ترکیه در قبال پناهندگان سوری تغییر بسیاری به وجود آمد. از این رو حتی اگر تلاش‌های دولت ترکیه برای ارتباط و تعامل با سوریه ناکام بماند، باز هم اردوغان را در نگاه رای‌دهندگان ترکیه‌ای رئیس‌جمهوری مبارز نشان خواهد داد که می‌خواهد اشتباهات خود را اصلاح کند و تلاش می‌کند برای بازگرداندن پناهندگان سوری، روابط ترکیه را با سوریه بهبود بخشد. خلاصه اردوغان می‌خواهد در کارزار انتخاباتی خود با کارت پناهندگان سوری بازی کند. آیا این کار به پیروزی‌اش در انتخابات کمک خواهد کرد؟ بهتر است صبر کنیم تا گذشت زمان به این پرسش پاسخ دهد."

311311

کد خبر 1666719

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: رجب طیب اردوغان ترکیه انتخابات آینده پناهندگان سوری دولت سوریه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۵۳۴۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اردوغان: در برابر نابودی فلسطینی‌ها سکوت نخواهیم کرد

اظهارات رجب طیب اردوغان در سخنرانی روز جمعه در پنجمین کنفرانس سالانه اتحادیه پارلمانی قدس در استانبول، در مورد تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه بیان شد.

اردوغان خاطرنشان کرد: اتحادیه نمایندگان قدس به واسطه فعالیت‌های خود در همه زمینه‌ها به صدا و روح مسئله فلسطین در سطح جهانی تبدیل شده است.

وی خاطرنشان کرد: در گوشه و کنار قدس شریف آثاری از نیاکان قهرمان ما وجود دارد که ۴۰۰ سال به شهر مقدس خدمت کردند و هیچکس نمی‌تواند آن را پاک کند. هیچ‌کس نمی‌تواند از ما انتظار داشته باشد که در قبال نسل‌کشی برادران فلسطینی‌مان که ۲۰۳ روز به تنهایی مقاومت کرده‌اند، سکوت کنیم.»

اردوغان با بیان اینکه اسرائیل به تدریج هویت بیت المقدس باستانی را از بین می‌برد و نقض حرمت مسجد الاقصی، قبله اول مسلمانان را تشدید می‌کند، تصریح کرد: طرز فکر کسانی که با کشتن همتایان غزه‌ای خود، تولد فرزندان خود را جشن می‌گیرند، به این معناست که آنها ارتباط با اساسی‌ترین ارزش‌های انسانی ندارند..»

وی با تاکید بر اینکه ترکیه همچنان حماس را که از سرزمین خود در برابر اشغالگران دفاع می‌کند به عنوان یک جنبش آزادیبخش ملی تلقی می‌کند، تصریح کرد: ترکیه تنها کشوری است که برای ۵۴ محصول محدودیت تجاری بر اسرائیل اعمال می‌کند.

دولت آمریکا همچنین به دلیل حمایت بی قید و شرط نظامی و دیپلماتیک از اسرائیل مورد انتقاد قرار گرفت. او گفت که با این کار به تشدید مشکل غزه کمک می‌کند نه راه حل.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • اجلاس بین المجالس قدس در استانبول ترکیه
  • قانون ضد مهاجرتی سوناک عامل هجوم مهاجران به ایرلند
  • چرا بایدن حاضر نشد با اردوغان دیدار کند؟
  • اردوغان: در برابر نابودی فلسطینی‌ها سکوت نخواهیم کرد
  • سفر اردوغان به آمریکا به تعویق افتاد
  • واکنش ترکیه به حمله وزیرخارجه اسرائیل به اردوغان
  • لغو دیدار اردوغان و بایدن
  • کریدور عراق-اردوغان- اروپا / چالش‌های فنی و زیرساختی
  • سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
  • اردوغان : نتانیاهو قصاب غزه است