Web Analytics Made Easy - Statcounter

تین نیوز عباس قربانعلی‌ بیک* :

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مسئولان نظام در دهمین روز ماه مبارک رمضان (23 فروردین 1401) بیانات و تذکراتی داشتند و از جمله فرمودند اگر گشایش ارزی به وجود آمد نباید این پول صرف واردات بی رویه شود. این پولها باید صرف کارهای زیربنایی مثل حمل و نقل ریلی، حل مشکل آب کشور، شرکت های دانش بنیان، راه های ارتباطی با کشورهای همسایه و نوسازی صنایع شود نه اینکه تا پولی گیرمان آمد دوباره راه واردات کالاهای لوکس آغاز شود (گزارش اقتصاد آنلاین).

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیش از انقلاب اسلامی، پس از سفر وزیر وقت راه و ترابری به ژاپن و درخواست وی از ژاپن برای احداث راه آهن سریع السیر در مسیر تهران- مشهد، شرکت مشاور جارتس سه گزینه را در نامه اردیبهشت 56 پیشنهاد داد: 1- احداث دوخطه جدید سریع السیر با سرعت 260 که حتی در ژاپن هم وجود نداشت 2- احداث راه آهن سریع السیر جدید با سرعت210 مشابه ژاپن که در دنیا بالاترین بود و قابل ارتقاء به 260 در آینده 3- دوخطه، علائمی و برقی کردن خط موجود آن هنگام با سرعت 160 (سرعت وقت 80 بود)، (مبالغ برآوردی 466، 216 و 70 میلیارد ریال و با برابری ارز 70 ریال به ترتیب 6700، 3100 و 1000 میلیون دلار)، همچنین در گزینه سرعت 260 کیلومتر 55 درصد هزینه مربوط به احداث زیرساخت بود و خط و ناوگان هر کدام 9 درصد می شد.  راه آهن سریع السیر جنوب شرقی فرانسه (به زبان فرانسه LGV Sod-Est) اولین خط شبکه راه آهن سریع السیر فرانسه است که پاریس را به لیون متصل می نماید، اولین قطعه این راه آهن در 1981 با اتصال سن فلورنتین به لیون افتتاح شد و قطعه دوم بین پاریس به سن فلورنتین در سال 1983 خاتمه یافت و اتصال کامل دوشهر پاریس و لیون با خط سریع السیر برقرار شد.

قبل از اتمام قطعه دوم، قطارهای سریع السیر (TGV) از خطوط قدیمی برقی بین پاریس به سن فلورنتین با سرعت 160 عبور می نمودند و از این ایستگاه با خطوط اتصالی ویژه به خط سریع السیر منتقل و سرعت را به 270 کیلومتر بر ساعت می رساندند.

در گزارش 20070921 شرکت سیسترا (مشاور راه آهن سریع السیر مشهد) با عنوان زیر مشروح این پروژه نوشته شده است:

FEASIBILITY OF STAGE CONSTRUCTION AND OPERATION TO ECONOMIC THE PROJECT OR TO FACILITATE THE CONSTRUCTION AND OPERATION 

این گزارش در پاسخ به پرسش مجری در اجرای مرحله ای و چند فازی پروژه راه آهن سریع السیر مشهد بود که اثبات کننده این باور شد که برای احداث راه آهن سریع السیری مانند تهران- مشهد حتی با فرض نداشتن محدودیت منابع مالی بهتر است راه آهن موجود ابتدا برقی شود و سپس راه آهن سریع السیر در مسیری جدید در چند فاز با منطق پاریس- لیون احداث گردد. در غیر این صورت برای این پروژه با شباهت به پاریس به بندر مارسی که در پنج فاز (20 سال) اجرا شد باید بیشتر وقت گذاشت.

در سابقه راه آهن سریع السیر فرانسه و خط مذکور که اولین خط سریع اروپا اعلام می گردد بر اساس گزارش فوق چنین آمده:

در آگوست 1966، مدیر عامل SNCF (شرکت راه آهن فرانسه)، در بازگشت از سفر به ژاپن با تشخیص این که راه آهن تنها وقتی می تواند با شبکه بزرگراهی رو به رشد و خطوط هوایی بهبود یافته رقابتی باقی بماند که زمان سفر درب به درب به شدت کاهش یابد، تصمیم به ایجاد «دپارتمان تحقیقات» با ایده ایجاد یک سیستم پرسرعت برای حمل و نقل انبوه عمومی گرفت.

از پاریس (ایستگاه Gare de Lyon) تا لیون (ایستگاه Part-Dieu)، حدود 421 کیلومتر است به جای 512 کیلومتر خط قدیمی (386 کیلومتر زیرساخت جدید)، با تفاوت زیاد فراز دو خط، فراز خط قدیم 8 و در سریع 35 درهزار انتخاب شد.

در گزارش مشترک راه آهن و شرکت ساخت با موضوع برنامه جهشی ترانزیت کشور در حوزه ریلی با هدف تحقق 156 میلیون تن بار و 37 میلیون نفر مسافر (برای دستیابی به 30 درصد بار و 20 درصد مسافر) چهار پروژه اصلی سریع السیر مشهد، 550 لکوموتیو باری و مسافری، 5 طرح ریلی به طول 2664 کیلومتر و خطوط دوم و رفع گلوگاه 1516 کیلومتر پیشنهاد شده است (ص 10). در پروژه سریع السیر تهران- مشهد ارزش سرمایه گذاری 21 میلیارد دلار اعلام شده و این در حالی است که این پروژه عظیم در حالت خوشبینانه بیش از 15 سال ولی برقی با سرعت 250 (شروع با سرعت 160 و 200 با زمان سیر 7 و 6 و نهایتا 4 ساعت) فقط سه سال با هزینه کمتر از یک میلیارد دلار یا کمتر از 5 درصد پروژه فوق و با خودکفایی بسیار بالا به طول خواهد انجامید. در اسناد مناقصه برقی 1386 احداث خط جدید سریع السیر با سرعت 350 در چند فاز مانند پاریس لیون پیش بینی شده بود.

  

  

* کارشناس حمل و نقل

downloadFile عباس قربانعلی‌بیک وبلاگ‌نویس آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: انقلاب حمل و نقل جنوب شرقی فرانسه مشهد منابع مالی لکوموتیو سرمایه گذاری مناقصه رهبر معظم انقلاب منابع مالی حمل و نقل ریلی شرکت راه آهن شبکه ریلی راه آهن سریع السیر ترانزیت ریلی سرمایه گذاری ریلی قطار سریع السیر راه آهن فرانسه راه آهن ایران راه آهن ژاپن شرکت های دانش بنیان نوسازی صنعت ریلی راه آهن سریع السیر حمل و نقل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۵۴۵۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استفاده از فیبر نوری قدمی برای افزایش سرعت اینترنت

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ مدیر مخابرات استان مرکزی در خصوص اجرایی شدن طرح فیبر نوری در سطح استان در گفتگو با خبرگزاری صداوسیما گفت: هدف از اجرای شبکه فیبر نوری توسعه شبکه ملی اطلاعات و افزایش سرعت اینترنت در سطح استان است. 
لطفی با اشاره به اقدامات انجام شده در این راستا در سال گذشته افزود: سال گذشته در استان مرکزی ۴۳۶ کیلومتر فیبرنوری اجرا شد که حدود ۴۰۰ کیلومتر آن در شهر‌ها انجام شده و حدود ۳۰ إلی ۶۰ درصد شهر‌ها تحت پوشش قرار گرفته است. 
مدیر مخابرات استان مرکزی ادامه داد: شاید کمترین توسعه مربوط به شهر اراک است که با تعامل و همکاری شهرداری و شورای شهر می‌توان تا انتهای امسال این وضعیت را به بیش از ۹۰ درصد رساند.
او عنوان کرد: برای استفاده از ۴۳۶ کیلومتر فیبرنوری صورت گرفته تاکنون حدود ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص شده و همین رقم برای سال جاری نیز در برنامه گنجانده شده است.

دیگر خبرها

  • احداث آسفالت بازیافتی تا پایان سال/تولید ۱.۵ میلیون تن آسفالت برای ۱۴۰۳
  • این ربات‌انسان‌نمای فوق سریع شما را حیرت‌زده می‌کند
  • برنامه‌های شهرداری تهران برای کاهش ترافیک بزرگراه آزادگان
  • (ویدئو) تصاویر روباتی که حرکاتش شما را انگشت به دهان می کند!
  • ◄ تاثیر راه‌ آهن حومه و سریع در جوانی جمعیت، تجربیات کره و انگلیس
  • استفاده از فیبر نوری قدمی برای افزایش سرعت اینترنت
  • بیش از ۲۶۰ کیلومتر پروژه آزادراهی و بزرگراهی در آذربایجان شرقی در حال احداث است
  • احداث و راه اندازی ۳۹۰۰ مترمکعب تصفیه خانه پساب در غرب تهران
  • ۲۳۲ روستای بالای بیست خانوار لرستان به اینترنت پر سرعت دسترسی پیدا کردند
  • تکمیل متروی گلبهار به مشهد در اولویت قرار گرفت