Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-06@13:25:31 GMT

گذار از بی اعتمادی به سمت شراکت راهبردی

تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۵۴۸۴۲

گذار از بی اعتمادی به سمت شراکت راهبردی

تجربه‌ای که ایران در یک سال گذشته از آنچه در قالب توافق راهبردی 25 ساله با چین رقم خورد، الگوی قابل تکراری با سایر متحدان منطقه‌ای و آسیایی‌اش بویژه روسیه شد.

روزنامه ایران: چه آنکه مرور مناسبات ویژه‌ای که مقامات عالی ایران و روسیه بویژه در یک سال اخیر از سر گذرانده‌اند تا حدود زیادی به تثبیت این همکاری بلندمدت جامه عمل می‌پوشاند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگرچه پیشتر تمرکز تام و تمام دولت پیشین بر ترمیم رابطه با کشورهای بلوک غرب جهت حل این پرونده، به سدی تبدیل شده بود که از تمایل مسکو به گسترش رابطه با تهران ممانعت به عمل می‌‌آورد اما از این نظر، تغییر در سیاست خارجی ایران در دولت سیزدهم و نگاه متوازن آن در عرصه دیپلماسی را می‌‌توان به عنوان کاتالیزور بهبود روابط ایران و روسیه ارزیابی کرد. اینگونه بود که دولت سید ابراهیم رئیسی با وجود تلاش برای حل موضوع تحریم‌ها در مواجهه‌اش با غرب، از طریق تغییر رویکرد خود و تلاش برای تقویت سیاست خارجی منطقه‌ای‌اش، مسکو را به تغییر در زمین بازی اتحادهای سیاسی خود ترغیب کرد. نمایش مهم تأثیر این تغییر رویکرد بر روابط دوجانبه را می‌‌توان در سفرهای مکرر مقامات دیپلماتیک دو کشور که با هدف رایزنی در موضوعات مختلف و بویژه مسائل منطقه‌ای و به‌ طور خاص در زمینه همکاری‌های اقتصادی، انجام می‌‌شود، جست‌وجو کرد. روابط ایران و روسیه در یک سال اخیر و به دنبال آن همکاری در موضوعات دوجانبه و چندجانبه و همچنین حمایت قاطع مسکو در سازمان‌های بین‌المللی از مواضع ایران از اهمیت مضاعفی برخوردار شد و زمینه را برای شکوفایی روابط اقتصادی بین دو طرف بخصوص درشرایط تحریم‌ها و بحران کرونا فراهم کرد. 

​​​​​​​
افق تازه برای تعمیق همکاری

در حقیقت ایران و روسیه در این مسیر کوتاه یک سال گذشته، از حس بی اعتمادی به سمت همکاری‌های راهبردی حرکت کرده و دلایل متعددی برای گسترش همکاری با یکدیگر یافته‌اند و با وجود برخی تفاوت‌ها و حتی اختلاف نظرها در جهت‌گیری‌ها، ضرورت‌های همکاری بلندمدت و عمیق را به درستی درک می‌‌کنند. در چنین فضایی از همکاری است که پیگیری تمدید قرارداد ۲۰ ساله میان دو کشور، به یکی از رئوس برنامه دیپلمات‌ها در روند همکاری‌های دوجانبه تبدیل شده است. قابل انتظار بود که  معاهده اساس روابط متقابل و اصول همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه که در سال ۱۳۷۹ به امضای دو کشور رسیده بود، به اقتضای شرایط روز مورد بازنویسی در حوزه‌های مختلف همکاری قرار گیرد و به آن به صورت واقعی جامه عمل پوشانیده شود. مقرر شده بود که پس از پایان مهلت 10 ساله این معاهده، اگر دو کشور یکسال قبل از خاتمه دوره معاهده به طرف مقابل ملاحظه و نکته‌ای را اعلام نکردند، این قرارداد به شکل خودکار برای پنج سال تمدید شود. حالا با گذر 20 سال از عمر این توافق همکاری، مقام‌های دو کشور در نظر دارند افق تازه‌ای را برای تعمیق همکاری‌ها در قالب این معاهده همکاری ترسیم کنند و ذیل این تفاهمنامه، قرارداد‌های بلندمدت همکاری‌های مشترک عقد نمایند.

توافق جامع راهبردی؛ صدر فهرست

تنها چند روز بعد از اعلام اجرایی شدن توافق جامع راهبردی ایران و چین بود که موضوع دستیابی به توافقی مشابه در سفر سال گذشته سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان به مسکو در صدر فهرست موضوعات مورد گفت‌وگو در کاخ «کرملین» قرار گرفت. توافقی که به نظر می‌‌رسد مسیر دستیابی به آن بعد از پیوستن رسمی ایران به پیمان امنیتی سازمان همکاری «شانگهای» هموارتر از همیشه شده است. قابل انتظار بود که زیر سایه تشدید و تداوم سیاست‌های زورگویانه امریکا در عرصه بین‌المللی، عزم تهران و مسکو برای شکل دادن به یک رابطه همه جانبه امنیتی، نظامی و اقتصادی بیش از هر وقت دیگری تقویت شود. این چنین بود که رئیسی در سفر خود به مسکو، پیش‌نویس قراردادی 20 ساله با روسیه را به همراه خود برد. در همین حال کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه اعلام کرد که مقامات ارشد تهران و مسکو پیش‌تر توافق کرده بودند که قراردادی 20 ساله یا بیشتر بین این دو کشور منعقد شود. او در این زمینه افزود که «پیش‌نویس این قرارداد به مقامات روسیه تحویل داده می‌‌شود تا پس از بررسی آن توسط کرملین، توافق نهایی با این کشور حاصل شود.»

هدف 25 میلیارد دلاری

تلاش‌ها برای به ثمر رساندن تفاهم جدید راهبردی ایران و روسیه در حالی است که رابطه دو کشور در دولت سیزدهم شاهد شکل گیری گفتمان جدیدی است که به توسعه قابل ملاحظه مبادلات تجاری دو کشور و ابراز تمایل شرکت‌های روسی برای سرمایه گذاری در ایران انجامیده است.
یکی از مهم‌ترین وجوه همکاری ایران و روسیه در قالب این تفاهم برای همکاری راهبردی، حوزه اقتصادی است که دو طرف این ظرفیت را در خود دیده‌اند مبادلات اقتصادی دوجانبه را تا ۲۵ میلیارد دلار در سال افزایش دهند. این در حالی است که روند مبادلات بازرگانی تهران- مسکو در سال‌های 2020 و 2021 و با وجود اپیدمی کرونا با روندی افزایشی روبه‌رو شد که از وجود ظرفیت‌های بالقوه همکاری حکایت می‌‌کرد. حجم مبادلات تجاری دو کشوربا وجود آثار مثبت ناشی از امضای موافقتنامه موقت تجارت ترجیحی میان جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، طی سه سال اخیر با رشد قابل توجهی همراه بوده است.
همچنین در دوره یک ساله از عمر دولت سیزدهم، تحولات مناسبی در مسیر اجرایی و عملیاتی شدن کریدور شمال- جنوب صورت گرفته است. به نظر می‌‌رسد بخشی از این کریدور به عنوان کریدور تجاری موافقتنامه تجارت آزاد ایران و اتحادیه اقتصادی اورآسیا بتواند اجرایی و عملیاتی شود.

سامان دادن به پرونده‌های سیاسی

رفت و آمدهای دیپلماتیک غیر نمایشی و رایزنی‌های کارآمد سیاسی در عالی‌ترین سطوح از دیگر اتفاقاتی هستند که ذیل تغییر رویکرد ایران در سامان دادن به سیاست خارجی خود در قبال هم پیمانان آسیایی‌اش صورت گرفته است. واقعیت آن است که ایران و روسیه توانسته‌اند از رهگذر این همکاری و همسویی شکل گرفته ضمن قرار گرفتن در مسیر دستیابی به یک توافق جامع راهبردی، نبض هدایت گفت‌‌وگوهای سیاسی در موضوعات مهم منطقه‌ای همچون فرایند مذاکرات صلح سوریه را به دست گیرند و در این راه نیز متحدان را با خود همراه
سازند.
 

انتهای پیام/

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: ایران و روسیه همکاری ها منطقه ای دو کشور یک سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۵۴۸۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اوکراین : جنگنده سوخوی 25 روسیه را سرنگون کردیم

به گزارش صدای ایران از ایرنا به نقل از رویترز، زلنسکی در سخنرانی شبانه خود گفت: این روز‌ها بسیار مهم است. باید تمرکز داشتبه باشیم. باید تقدیر ویژه‌ای از مبارزان تیپ ۱۱۰ مکانیزه ارتش به عمل آورد که امروز یک سوخوی-۲۵ دیگر روسیه را سرنگون کردند.

رئیس جمهوری اوکراین به جزئیات بیشتری در این باره اشاره نکرد.

اظهارت شنبه شب زلنسکی در حالی است که وزارت کشور روسیه وی را در فهرست افراد تحت تعقیب قرار داد.

در پایگاه اطلاعاتی افراد تحت تعقیب و مورد پیگرد وزارت کشور فدراسیون روسیه آمده است: ولودیمیر الکساندرویچ زلنسکی، متولد ۲۵ ژانویه ۱۹۷۸ تحت یکی از مواد قانون کیفری تحت تعقیب است.

بنا بر گزارش این رسانه روس، در این پایگاه اطلاعاتی به جرمی که زلنسکی بر اساس تحت تعقیب است، اشاره نشده است.

پترو پوروشنکو رئیس جمهوری سابق، اولکساندر لیتویننکو دبیر شورای امنیت و دفاع ملی، میخائیل کووال وزیر دفاع سابق و والنتین نالیوایچنکو قانونگذار اوکراینی نیز در فهرست تحت تعقیب روسیه قرار گرفته‌اند.

رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

ولادیمیر پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشور‌های غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیارد‌ها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

دیگر خبرها

  • رزمایش اتمی روسیه با «تسلیحات غیر راهبردی»
  • شراکت ایران و روسیه در مسیر بسیار خطرناکی پیش می‌رود
  • رئیس سیا: شراکت ایران و روسیه در مسیر بسیار خطرناکی پیش می‌رود
  • رییس سیا: شراکت ایران و روسیه در مسیر بسیار خطرناکی پیش می‌رود
  • رییس سیا: شراکت ایران و روسیه در مسیر بسیاز خطرناکی پیش می‌رود
  • اوکراین و غرب آمادگی گفت‌وگوی جدی با روسیه را ندارند
  • خودزنی آمریکا با تحریم روسیه / مصائب بوئینگ بدون قطعه ساخت مسکو!
  • خودزنی آمریکا با تحریم روسیه/ مصائب بوئینگ بدون قطعه ساخت مسکو!
  • مسکو از جنگ ایران و اسرائیل چه بهره‌ای برد؟ روسیه تمام تخم‌مرغ‌هایش را در سبد ایران نمی‌گذارد
  • اوکراین : جنگنده سوخوی 25 روسیه را سرنگون کردیم