Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدتهاست در زمان نقد از مجهز نبودن یا مشکلات موجود در بیمارستان‌ها شاهد اظهار و نظر شتابزده مسئولان هستیم که بارها باعث بروز تناقض گویی یا پاسکاری در این حوزه شده‌ایم، گویا این تراژدی هیچگاه پایانی ندارد و این بار هم شاهد سناریویی جدید در گزارش عملکرد پرطمطراق وزارت بهداشت از تجهیزات پزشکی هستیم در صورتی که بسیاری از کادر درمان و بیماران از خرابی تجهیزات بیمارستانی همچون نبود سی تی اسکن در بیمارستان‌ها گلایه مند هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ نبود و خرابی تجهیزات زیرساختی حوزه بهداشت همچون سی تی اسکن در برخی از بیمارستان‌ها موجب نارضایتی و ایجاد مشکلات فراوان برای بیماران شده است. متاسفانه باید گفت نبود تجهیزات همچون سی تی اسکن برای خدمات اولیه تشخیص بیماری در برخی از مناطق سبب شده بسیاری از اوقات بیماران کیلومترها راه را طی کنند تا خود را به نخستین مرکز بهداشتی درمانی که مجهز به تجهیزات هستند، برساند که موجب افزایش درد و رنج بیماران شده است.

گفتنی است، دستگاه سی تی اسکن یکی از مهمترین نیاز‌های اولیه و اساسی در حوزه بهداشت و درمان برای تشخیص بیمارهای خطرناک است. این دستگاه در واقع برای تشخیص بیماری‌ ها یا صدمات به کار می‌ رود و می‌توان از آن برای برنامه ریزی پزشکی، جراحی یا پرتو درمانی استفاده کرد.

کمبود تجهیزات در برخی موارد و حتی لوازم معمولی پزشکی که برای کنترل بیماری‌ هاست، می‌تواند خطرناک باشد و به همین سبب نباید این موضوع را کتمان کرد به هر حال همه به این موضوع واقف هستند که در بخش تجهیزات پزشکی با کمبودهایی مواجه هستیم.

توجه به نیازهای مناطق محروم در حوزه سلامت یکی از اهداف طرح نظام سلامت بود، طی سال‌ های گذشته وزیران بهداشت بارها به لزوم بهبود و توسعه زیرساخت‌های درمانی در مناطق تاکید کردند، اما گویا فرسنگ‌ها با این اهداف و همچنین سیاست‌ها و تاکیدات وزیر بهداشت فاصله داریم.

انتقاد پلیس از وزارت بهداشت درباره نبود تجهیزات در بیمارستان‌ها/چرا وزارت بهداشت هیچ کاری درباره تصادفات نکرده است؟!

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی از وزارت بهداشت به‌ دلیل کوتاهی در زمینه تصادفات و کمبود تجهیزات و ابزار تشخیص ضربه مغزی و خونریزی داخلی مصدومان این حوادث که آمار فوتی‌ها را بالا برده، انتقاد کرد.

به گفته سردار سیدکمال هادیانفر ۴۳ درصد از آسیب دیدگان تصادفات در بیمارستان ها و ۶ درصد در حین انتقال جان خود را از دست می‌دهند به دلیل اینکه متأسفانه در بسیاری از بیمارستان‌ها، ابزار و تجهیزات مربوط به تشخیص ضربه مغزی شدن یا خونریزی داخلی وجود ندارد. فرد به بیمارستان منتقل می‌ شود، از او سوال می‌پرسند که آیا سردرد یا سرگیجه دارد یا خیر و ناگهان بعد از یک ساعت همین فرد در بیمارستان یا حتی در خانه و به دلیل خونریزی داخلی یا ضربه مغزی فوت می‌کند. لازم است به این موارد توجه ویژه‌ای شود و این تجهیزات و امکانات برای بیمارستان‌ها فراهم شود.

وی از عملکرد وزارت بهداشت در مواجهه با تصادفات رانندگی انتقاد کرد و گفت: چرا وزارت بهداشت هیچ کاری با تصادفات ندارد، چرا هیچ گامی برنمی دارد. با سلام و صلوات که کار پیش نمی‌ رود. من هم می‌ توانم بایستم و تشکر کنم و بعد از پنج سال هم یک لوح تقدیر بگیرم و بروم اما ما فردا جواب مردم را چگونه می‌ خواهیم بدهیم. چه جوابی در برابر آمار فوتی‌ ها و جانباختگان خواهیم داشت. اینها موارد مهمی است که باید توجه کنیم.

رئیس پلیس راهور فراجا معتقد است که با ساده‌ ترین اقدام و حداقل منابع هم می‌ توان از آمار جان‌ باختگان و مصدومان حوادث رانندگی کم کنیم.

اظهار نظر وزارت بهداشت در واکنش به نظر پلیس درباره نبود سی‌تی‌اسکن در بیمارستان‌ها/اظهار و نظر پلیس دقیق نیست

سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت در واکنش به انتقادات پلیس مبنی بر نبود تجهیزات در بیمارستان ها و فوت مصدومان تصادفات مبنی بر نبود تجهیزات سی‌ تی‌ اسکن در بیمارستان‌ ها برای بیماران تروما، گفت: باید توجه کرد که بسیاری از علائم خونریزی بالینی است. اینکه از بیمار تصادفی می‌پرسند که سردرد داری یا خیر، دلیل بر این نیست که نمی‌ دانند یا تجهیزاتی ندارند، بلکه شروع هر تشخیصی با معاینه و شرح‌ حال‌ گیری است. این جزو اصول اولیه پزشکی است.

وی افزود: در مرحله بعد اگر خونریزی‌های داخل شکمی و ... وجود داشته باشد، سونوگرافی در اورژانس‌ های ما وجود دارد و حتی اگر رادیولوژیست نباشد، دکترای طب اورژانس‌ سونوگرافی‌ها را انجام می‌دهند. در عین حال تجهیزات سی‌تی‌اسکن هم وجود دارد. در مدت اخیری که من در معاونت درمان بودم، بیش از ۳۰ دستگاه سی‌ تی‌ اسکن به مراکز درمانی تحویل داده شده است و طی یک تا دو سال قبل بالای ۱۵۰ دستگاه سی‌تی‌اسکن در کشور توزیع شده است. واقعا اگر آمار سی‌تی‌اسکن‌ها در بیمارستان‌ها را مورد توجه قرار دهید، بیمارستان‌های بالای ۱۰۰ تخت‌خوابی ما عموما همه دستگاه سی‌تی‌اسکن دارند.

کریمی ادامه داد: حتی سطح‌بندی به این صورت است که اگر بیمارستانی زیر ۱۰۰ تخت باشد و فاصله‌اش از نظر جغرافیایی با مرکزی که سی‌تی‌اسکن دارد، ‌زیاد باشد، دستگاه سی‌تی‌اسکن به این بیمارستان تعلق می‌گیرد. حتی می‌توان تعداد دستگاه‌های سی‌تی‌اسکن ما را با کشورهای اروپایی مقایسه کرد. بنابراین باید اطلاعات‌مان دقیق باشد. اینکه از بیمار تروما می‌پرسند سردرد داری یا خیر، دلیل بر این نیست که بیمارستان تجهیزات ندارد، بلکه جزو اصول اولیه معاینات مغز و اعصاب این است که این سوالات از بیمار پرسیده شود.

وی گفت: ممکن است زمانی فردی در یک جاده تصادف کرده و به یک بیمارستان محلی که مثلا ۳۲ تختی است، مراجعه کند و طبق استانداردها سی‌تی‌اسکن به آن تعلق نمی‌گیرد، اما آن بیمارستان‌ها به صورت شبکه‌ای هستند و به محض اینکه وضعیت بیمار پایدار شد، بلافاصله او را به یک مرکز مجهز منتقل می‌کنند. در عین حال ما امداد هوایی داریم و اگر در جایی دسترسی به خودرو سخت باشد، مصدومان را با هلی‌کوپتر منتقل می‌کنیم و حتی برای انتقال مصدوم هواپیما هم داریم.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: کسی که چنین اظهاراتی را مطرح می‌کند، اطلاعاتش از سیستم بهداشت و درمان کامل نبوده است و ما می‌توانیم اطلاعات کامل را به آنها ارائه دهیم تا بدانند که از نظر درمانی استانداردهای خوبی در ایران داریم. اگر وضعیت درمانی کشور را با کشورهای اطراف مقایسه کنیم، شاهدیم که از کشورهای اطراف برای امور پزشکی‌ به ایران می‌آیند. زمینه بسیار خوبی برای توریسم سلامت داریم. مردم کشورهای اطراف برای همین امکاناتی که در ایران وجود دارد، برای درمان به ایران می‌آیند. از نظر پزشکی ایران جزو کشورهای پیشرو است، به ویژه در مهارت جراحی و تشخیصی که قطعا جزو کشورهای درجه یک هستیم.

به گفته کریمی، در حوزه پزشکی ایران جزو کشورهای پیشرو است و از نظر تجهیزاتی هم اگر سرانه‌ای محاسبه کنید، در تجهیزاتی مانند سی‌تی‌اسکن، ام‌آرآی و... دست کمی از کشورهای درجه یک نداریم.

اظهار نظر نماینده مجلس درباره نبود و خرابی تجهیزات پزشکی/ دستگاه‌های پزشکی ما در اغلب بخش‌ها از نظر کیفیت وضعیت مناسبی ندارند

محمد علی محسنی بندپی عضو دیگر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس چندی پیش نیز در گفت‌و گویی عنوان کرد: در حال حاضر تجهیزات و دستگاه‌هایی که از قبل در بیمارستان‌ها وجود داشت به دلیل نبود لوازم یدکی یا نبود قطعات جایگزین برای تعویض و تعمیراتشان از رده خارج شدند و از سوی دیگر تجهیزات پزشکی تولید داخل نیز باوجود پیشرفت‌ها و گام‌های خوبی که در این حوزه برداشته شد هنوز به سطح استانداردهای بین‌المللی نرسیده‌اند. بنابراین در مجموع، تجهیزات پزشکی ما در اغلب بخش‌های تشخیصی و درمانی هم از نظر کمی دچار نقصان هستند و هم از نظر کیفیت وضعیت مناسبی ندارند.

اظهار و نظر کارشناسانه معاون درمان وزارت بهداشت آنقدر جامع و کامل بود! که  دیگر حرفی برای گفتن نمانده است و ای کاش به جای واکنش‌ها عجولانه و اعلام موجودی تجهیزات پزشکی در بیمارستان‌ها به سمت اصلاح و برطرف کردن مشکل می‌رفتند. متاسفانه زمانی که از کادر بیمارستانی سوال می‌شود که چرا دستگاه ندارید در جواب می‌گویند بیمارستان مجهز به دستگاه سی تی اسکن است اما خراب بوده و برای درست کردن آن منابع مالی نیاز است.

طبق بررسی‌های صورت گرفته بیمارستان‌ها مجهز به تجهیزات پزشکی هستند اما در برخی استان‌ها دستگاه‌ها خراب بوده و کادر درمان نیز از این وضعیت ناراضی هستند و بارها نبود یا خرابی دستگاه‌ها را گزارش داده‌اند که با نبود اعتبار مواجه شده‌اند. حتی عنوان کردند توزیع تجهیزات پرشکی در بیمارستان‌ها عادلانه نیست.

گویا معاون درمان تنها از عملکرد و تعداد دستگاه‌های موجود در بیمارستان‌ها خبر دارد و از خرابی بسیاری از دستگاه‌ها خبری ندارد پس بهتر است به جای تعریف و تمجبد از توریسم سلامت یا اعلام تعداد دستگاه‌ها به نقاط ضعف رسیدگی کنند که بیماری به دلیل نبود یا تاخیر در تشخیص جان خود را از دست ندهد، چرا که خرابی یا نبود تجهیزات حتی در یک بیمارستان تاسف برانگیز است، در حالی که حتی مسئولان برخی استان‌ها به کرات از نبود یا خرابی تجهیزات به ویژه دستگاه سی تی اسکن در بیمارستان‌ها گلایه مند هستند.

منبع: دانا

کلیدواژه: اسکن در بیمارستان دستگاه سی تی اسکن وزارت بهداشت بیمارستان ها خرابی تجهیزات تجهیزات پزشکی نبود تجهیزات سی تی اسکن معاون درمان دستگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۵۵۳۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت منصوب شد

وزیر بهداشت در حکمی، دکتر مجید احمدی را به عنوان سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت منصوب کرد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت در حکمی، دکتر مجید احمدی را به عنوان سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت منصوب کرد.

متن این حکم به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر مجید احمدی

با سلام 

خدمتگزاری در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران فرصتی مغتنم و نعمتی بزرگ است که خداوند متعال به بندگان خویش اعطاء فرموده و شکر نعمت است که از این فرصت گرانقدر در جهت خدمت به مردم شریف میهن اسلامی نهایت استفاده بعمل آید. در این راستا و با توجه به تعهد، تخصص و سوابق علمی و اجرائی ارزنده جنابعالی، بموجب این ابلاغ به عنوان "سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی" منصوب می‌شوید تا با رعایت مقررات قانونی و شرعی انجام وظیفه نمائید. 

امید است با اتکال به خداوند متعال، حمایت و پشتیبانی دولت مردمی، فسادستیز و عدالت محور و با استفاده از نیروهای متخصص، متعهد و انقلابی در انجام این رسالت خطیر موفق و موید باشید. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بنی گانتز مجروح شد/عمل جراحی در بیمارستانی در تل آویو
  • تبادل الکترونیک پرونده بیماران از اطاله دادرسی جلوگیری می‌کند
  • تبادل الکترونیک پرونده بیماران از اطاله دادرسی جلوگیری می کند
  • هشدار وزارت بهداشت فلسطین درباره خطر فاسد شدن داروها در غزه
  • راه اندازی دستگاه CT اسکن در بیمارستان ۱۷ شهریور رشت
  • چند طرح درمانی در خراسان شمالی افتتاح شد
  • سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت منصوب شد
  • ۲۵ هزار نیروی جدید در وزارت بهداشت جذب می‌شوند
  • اضافه شدن چهارمین دستگاه دیالیز، به تجهیزات بیمارستان دارالشفاءمیرجاوه
  • تحویل ۹۰۰۰ تخت بیمارستانی تا شهریور ماه امسال