Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@19:25:12 GMT

جبهه پولیساریو نقطه بحران تونس و مغرب

تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۵۵۷۴۷

جبهه پولیساریو نقطه بحران تونس و مغرب

به گزارش امروز (شنبه) ایرنا به نقل از منابع مغربی، استقبال رسمی "قیس سعید" رئیس جمهور تونس از "ابراهیم غالی" دبیرکل جبهه پولیساریو برای شرکت در اجلاس سران "تیکاد ۸"، خشم مقامات مغرب را برانگیخت و آنها را بر آن داشت تا سفیر خود را در تونس فرا بخوانند.

وزارت امور خارجه مغرب در بیانیه ای اعلام کرد: تصمیم یکجانبه تونس برای دعوت از جبهه جدایی طلب (پولیساریو) و رهبر جدایی طلبان اقدامی خطرناک و بی سابقه است که احساسات مردم و نیروهای فعال در مغرب را جریحه دار می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این بیانیه آمده است: تونس بر خلاف نظر ژاپن درباره مقدمات نشست "تیکاد ۸"، اقدام به دعوت از رهبر جبهه پولیساریو برای شرکت در این مجمع کرده است، لذا وزارت خارجه مغرب تصمیم گرفته تا ضمن خودداری از حضور در اجلاس سران برای توسعه آفریقا، سفیر خود را از تونس برای مشورت فرا بخواند.

این بیانیه می افزاید: این تصمیم تاثیری بر روابط مستحکم بین مردم مغرب و تونس، اشتراکات تاریخی و سرنوشت مشترک دو ملت و همچنین بر مصالح قاره آفریقا از دید مراکش یا اقدامات اتحادیه آفریقا نخواهد داشت.

پایگاههای خبری مراکش اعلام کردند که این اولین رویدادی نیست که یک هیئت از پولیساریو برای شرکت در آن دعوت می شود و دور ششم نیز شاهد درگیری بین هیئت مراکشی به ریاست "ناصر بوریطه" و هیئت اعزامی از جبهه پولیساریو بودیم که ژاپن در آن زمان با حضور این جبهه مخالفت و اعلام کرده بود که مقامات موزامبیک (میزبان اجلاس)  اعضای جبهه را از درب جانبی به اتاق جلسه وارد کرده اند.

واکنش متقابل تونس، احضار سفیر از رباط 

تونس نیز با ابراز شگفتی از واکنش وزارت امور خارجه مراکش، این واکنش را مغرضانه و اظهارات درباره جبهه پولیساریو را مغالطه آمیز خواند.

وزارت امور خارجه تونس در بیانیه‌ای اعلام کرد: تونس با رعایت بی‌طرفی کامل در موضوع صحرای غربی برابر موازین بین المللی مواضع خود را اعلام کرده و بر اقدام خود استوار است.

این بیانیه می افزاید: تونس همانگونه که به قطعنامه های سازمان ملل متحد پایبند است، به قطعنامه های اتحادیه آفریقا که کشور ما یکی از بنیانگذاران آن می باشد نیز متعهد است، در این زمینه، لازم به توضیح است که برخلاف آنچه در بیانیه مغرب آمده است، اتحادیه آفریقا در مرحله اول به عنوان یکی از شرکت کنندگان اصلی در مجمع بین المللی توکیو (تیکاد۸)، یادداشتی منتشر کرد که در آن از همه اعضای اتحادیه دعوت به عمل آورد. رییس  اتحادیه آفریقا نیز در مرحله بعد، به صورت جداگانه از جمهوری دموکراتیک عربی صحرا، برای شرکت در این رویداد دعوت کرد.

در این بیانیه آمده است: این دو دعوت جداگانه در راستای اجرای تصمیمات شورای اجرایی اتحادیه آفریقا در نشست لوزاکا -زامیبیا در ۱۴ و ۱۵ ژوئیه ۲۰۲۲ - با حضور هیئتی از مراکش – صورت می گیرد که در آن تاکید شده  از همه اعضای اتحادیه آفریقا برای شرکت در نشست  تیکاد ۸ دعوت شود.

صحرای غربی منطقه‌ای است در شمال غرب آفریقا و جنوب کشور مغرب که غنی از ماهی و فسفات است و از زمان پایان استعمار اسپانیا در سال ۱۹۷۴ میلادی در معرض حملات مغرب قرار داشته است. جبهه پولیساریو برای دستیابی به استقلال این منطقه تلاش می‌کند.  

تلاش‌های سازمان ملل برای ایجاد توافق بین مغرب و جبهه پولیساریو  به طور مکرر ناکام مانده است، اما این سازمان در سال ۱۹۹۱ موفق شد بین آن‌ها آتش بس برقرار کند.

برچسب‌ها تونس پولیساریو قاره آفریقا مغرب اتحادیه آفریقا ژاپن قیس سعید

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تونس پولیساریو قاره آفریقا تونس پولیساریو قاره آفریقا مغرب اتحادیه آفریقا ژاپن قیس سعید اتحادیه آفریقا جبهه پولیساریو برای شرکت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۵۵۷۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

‏توسعه روابط با کشورهای آفریقایی از اولویت‌های سفر به گامبیا است

به گزارش خبرگزاری مهر، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه کشورمان در حساب کاربری خود در ایکس، نوشت: به منظور شرکت در پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی به گامبیا در غرب قاره آفریقا سفر کردم. ‏شعار این دوره از اجلاس "ارتقای وحدت و همبستگی از طریق گفت‌وگو پیرامون توسعه پایدار" است.

وی افزود: ‏در بانجول علاوه بر سخنرانی و تبیین مواضع کشورمان در نشست عالی، با دیگر وزرای خارجه و مقامات کشورهای اسلامی بر مباحث توسعه پایدار کشورهای اسلامی، بررسی چالش‌های جهان اسلام به ویژه موضوع فلسطین و وضعیت جاری در غزه تمرکز داریم.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: ‏توسعه روابط با کشورهای قاره آفریقا با بهره‌گیری از ظرفیت دیپلماسی چندجانبه از دیگر اولویت‌های این سفر است.

کد خبر 6096502 نفیسه عبدالهی

دیگر خبرها

  • هشدار کارشناسان درباره بحران مسکن در اروپا و خطر راست افراطی
  • ترکیه تجارتش با چین، هند و آفریقا را جایگزین رژیم صهیونیستی می‌کند
  • نقطه عطف وارثان جبهه دفاع از حرم «حماسه خانطومان» است
  • مدیران خودرو 777، میزبان سران اقتصادی آفریقا و ایران
  • جایزه منتقدین جشنواره مونودرامای تونس به «آلاء» رسید
  • خروج از بحران/ همه دعوت شده‌ها به اردوی تیم ملی والیبال آمدند
  • «آلاء» برگزیده مونودرام تونس شد
  • نگاه ویژه ایران به توسعه همکاری با آفریقا
  • ‏توسعه روابط با کشورهای آفریقایی از اولویت‌های سفر به گامبیا است
  • ضرورت توسعه حمل ونقل هوایی و دریایی میان ایران و قاره آفریقا