Web Analytics Made Easy - Statcounter

زیست‌بوم فناوری و نوآوری در دولت مردمی با نقش‌آفرینی دانش‌بنیان‌ها و خلاق‌ها برای پیشرفت کشور رونق پیدا کرد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، زیست‌بوم نوآوری و فناوری کشور، از زمان روی کارآمدن دولت سیزدهم پرتوان‌تر از گذشته حرکت روبه‌جلوی خود را ادامه داده و توانسته اقدامات قابل توجهی را به ثمر برساند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



هم‌زمان با گرامیداشت هفته دولت، گزارشی از عملکرد و دستاورد‌های دولت مردمی سیزدهم، در یک سال گذشته که به بیان ابعاد و زوایای توانمندی و دستاورد‌های کسب شده در حوزه‌ها گوناگون می‌پردازد، منتشر شد.

در این گزارش به اهتمام جدی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای توسعه زیست‌بوم اقتصاد دانش‌بنیان و خلاق اشاره شده است که نتایج آن، نشان‌دهنده روند رو به توسعه اقتصاد کشور با نقش‌آفرینی پررنگ و اثرگذار فعالان زیست‌بوم فناوری و نوآوری از جمله شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق است.

در مسیر توسعه و رشد با اقدامات دولت مردمی

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نهادی دولتی است که بنا بر ضرورت و با هدف ارتقای اقتدار ملی، تولید ثروت و افزایش کیفیت زندگی مردم با تکیه بر توانمندی‌های فناوری و نوآوری کشور و با رویکرد ارتقای نظام ملی نوآوری و تکمیل مؤلفه‌ها و حلقه‌های آن شکل گرفته است و به طور مستقیم زیرنظر رییس‌جمهوری فعالیت می‌کند.

با توجه به حمایت‌های معاونت علمی و شعار سال زمینه رشد شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق روندی شتابان یافت و بیش‌ازپیش راه توسعه و پیشرفت کشور را هموار ساخت. دولت مردمی سیزدهم در این راستا حمایت‌های خود را از این شرکت‌ها با شکل‌دهی به ستاد راهبری طرح‌های دانش‌بنیان افزایش داده است.

اجرای قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان

تأیید ۷۰۶۴ شرکت از میان ارزیابی ۳۲۳۶۹ شرکت، فروش ۳۰۰ هزار میلیارد تومان و اشتغال ۳۵۰ هزار نفر، ۱۵۷۸ شرکت دانش‌بنیان مشمول معافیت مالیاتی، ۸۵۷ مورد اعطای تسهیلات نظام وظیفه، ۱۳۹ مورد معافیت گمرکی، ۱۳۲۰ مورد حمایت تامین اجتماعی، ۹۲ مورد استقرار در اماکن مسکونی، صدور ۲۵۴ جواز تاسیس و بهره‌برداری، ۷۸۱۷ مورد مشاوره کسب و کار و ۹۳۹ خدمت توانمندسازی از اقدامات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای اجرای قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان بود.

توسعه فناوری‌های راهبردی و تجاری‌سازی فناوری

همچنین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در جهت توسعه فناوری‌های راهبردی و تجاری‌سازی فناوری از ۳۶۲ طرح توسعه فناوری متناسب با نیاز‌های جامعه در ۱۰ ستاد توسعه فناوری راهبردی و مرکز طرح کلان ملی فناوری حمایت کرده و از ۲۳ طرح کلان ملی فناوری رونمایی انجام داده است.

تصویب ۱۵۴ طرح جهت اخذ تسهیلات تجاری سازی و حمایت از ۲۳ طرح فناورانه نیاز محور متناسب با اولویت‌های اعلامی سازمان‌ها و نهاد‌های کشور از دیگر اقدامات است.

توسعه زیست‌بوم نوآوری و خلاق

در برنامه توسعه زیست بوم نوآوری و خلاق، حمایت از راه اندازی ۶۵ خانه خلاق و نوآوری و مرکز نوآوری در استان‌ها، مجوز ۳۱ شتابدهنده تخصصی، حمایت از ۷ مرکز نوآوری تخصصی، حمایت از دو کارخانه نوآوری، شناسایی و کمک به تأسیس ۷۰۰ شرکت خلاق و ارائه بیش از ۱۴۰۰ خدمت در حوزه استقرار کسب و کار و نظایر آن به واحد‌های خلاق صورت گرفته است.

حمایت از توسعه فناوری‌های راهبردی

تصویب ۲۰۵ طرح توسعه فناوری متناسب با نیاز‌های جامعه، تعریف ۲۳ طرح فناورانه نیازمحور متناسب با اولویت‌های اعلامی سازمان‌ها و نهاد‌های کشور، برگزاری بالغ بر ۲۸ رویداد فناورانه، نشست تخصصی و وبینار در حوزه‌های راهبردی، اولویت‌دار و تخصصی، افتتاح ۲۵ خانه خلاق و نوآوری از اقدامات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در بازه زمانی شهریور ۱۴۰۰ تا خرداد سال جاری است.

عضویت ۲۹۱ آزمایشگاه با ارائه تعداد ۵۰۰۰ دستگاه و ۲۹۰۰۰ آزمون آزمایشگاهی به شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی، عضویت ۱۴۵۷۰ عضو جدید به باشگاه مشتریان این شبکه، حمایت از ۱۱۲ آزمایشگاه عضو شبکه از فعالیت‌هایی است که در شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی صورت گرفته است.

۳ مورد تقاضانامه‌های دریافتی، ۴۰۲ تعداد تقاضانامه‌های ارزیابی شده، ۷۵ مورد ثبت موقت، ۸۴ مورد ثبت پی تی سی، ۳۶ مورد ثبت خارجی، پایش ۲۷۵ شرکت و فناور نیز از مواردی است که در کانون پتنت ایران انجام شده است.

حمایت از طرح‌های پژوهشی

همچنین از دیگر اقدامات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می‌توان به تصویب ۴۹۱ طرح پژوهشی، تصویب ۲۸۷ دوره پسادکتری، تصویب ۱۸ کرسی و گرنت پژوهشی، تصویب ۲۵۲ رساله و پایان‌نامه، تصویب ۲۰ طرح با همکاری مؤسسه نیماد، ۶ فراخوان و ۵ طرح مشترک و ۴ کارگاه بین‌المللی مشترک صندوق راه ابریشم، دریافت ۲۱۷ طرح مشترک، تصویب ۲۷ طرح و اعزام دو پژوهشگر جهت فرصت مطالعاتی در موسسه بین‌المللی تحلیل کاربردی سیستم‌ها (یاسا) با بنیاد ملی علوم طبیعی چین اشاره کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: فناوری و نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دانش بنیان دولت سیزدهم معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فناوری های راهبردی فناوری و نوآوری دانش بنیان توسعه زیست بوم توسعه فناوری شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۵۵۸۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت سیزدهم کم خرج ترین دولتِ در حال توسعه شد

جدیدترین آمار منتشر شده توسط صندوق بین المللی پول از میزان هزینه‌کرد دولت‌ها در ۳۸ کشور در حال توسعه با درآمد متوسط نشان می‌دهد دولت ایران کمترین میزان هزینه‌کرد نسبت به تولید ناخالص داخلی در میان این دولت‌ها را طی سال ۲۰۲۳ داشته است.

این نهاد بین المللی در گزارش جدید خود موسوم به «دیده‌بانی مالی» نسبت هزینه‌کرد دولت ایران به تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۳ را تنها ۱۳.۵ درصد محاسبه کرده است که کمترین رقم در میان کشورهای در حال توسعه با درآمد متوسط است.

هزینه‌کرد دولت ایران طی دو سال متوالی کاهش داشته و از معادل ۱۴.۲ درصد جی دی پی در سال ۲۰۲۱ به ۱۳.۸ درصد در سال ۲۰۲۲ و ۱۳.۵ درصد در سال ۲۰۲۳ کاهش یافته است.

دولت کویت در میان این کشورها پرخرج‌ترین دولت شناخته شده به طوری که نسبت هزینه‌کرد دولت این کشور به تولید ناخالص داخلی در سال میلادی گذشته ۵۰.۸ درصد بوده است.

متوسط هزینه‌کرد دولت‌ها در این ۳۸ کشور نیز ۳۲.۶ درصد اعلام شده که بیش از دو برابر ایران بوده است. متوسط هزینه‌کرد دولت‌ها در خاورمیانه و شمال آفریقا نیز معادل ۲۹.۷ درصد تولید ناخالص داخلی منطقه بوده که بیش از دو برابر ایران است.

نسبت هزینه‌کرد دولت‌ها در برخی کشورهای دیگر به تولید ناخالص داخلی آن‌ها در سال ۲۰۲۳ عبارت است از: برزیل ۴۷.۹ درصد، چین ۳۳.۹ درصد، مصر ۲۲.۷ درصد، اندونزی ۱۶.۶ درصد، مالزی ۲۳.۳ درصد، عربستان ۳۲.۳ درصد، ونزوئلا ۱۴.۴ درصد، پاکستان ۱۹.۲ درصد، عمان ۲۶.۲ درصد، قطر ۲۴.۴ درصد، روسیه ۳۶.۸ درصد، ترکیه ۳۳.۹ درصد، امارات ۲۵.۹ درصد، و ویتنام ۱۹.۹ درصد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • ۴۰ درصد شرکت‌های خلاق مرتبط به کودک و نوجوان است
  • ارائه نوآوری‌های صندوق توسعه فناوری‌های نوین در تامین مالی فناوری در اینوتکس ۲۰۲۴
  • تأثیر مدیریت دانش بر عملکرد نوآوری در سازمان‌ها
  • توجه به اقتصاد خلاق یکی از راه‌های جهش تولید است
  • اکوسیستم فناوری کشور زیر سقف «اینوتکس ۲۰۲۴»
  • کدام ‌حوزه‌های فناورانه در کیش به توسعه می‌رسند
  • نوآوری‌ها و محصولات دانش‌بنیان حوزه معدن تجاری‌سازی می‌شوند
  • ایرنا : دولت سیزدهم کم خرج‌ترین دولتِ در حال توسعه شد
  • دولت سیزدهم کم خرج‌ترین دولتِ در حال توسعه شد
  • دولت سیزدهم کم خرج ترین دولتِ در حال توسعه شد