Web Analytics Made Easy - Statcounter

نخست‌وزیر عراق در سخنانی خطاب به همه احزاب و گروه‌های سیاسی گفت که همه باید برای جلوگیری از ناامن شدن کشور از خواسته‌های خود کوتاه آمده و با یکدیگر گفتگو کنند.

به گزارش گروه بین‎‌الملل خبرگزاری دانشجو، «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق امروز (شنبه) در خلال سخنانی در کنفرانس «روز اسلامی مبارزه با خشونت علیه زنان» از همه گروه‌های سیاسی خواست تا مانع از امنیتی شدن بحران سیاسی موجود در این کشور شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به نوشته وبگاه دجله نیوز، او گفت که بحران‌های سیاسی در عراق نباید بدون راه‌حل رها شوند و تنها راه‌حل نیز این است که همه گروه‌های سیاسی کنار هم نشسته و گفتگو کنند.

او تأکید کرد که «ابتکار گفت‌و‌گوی ملی» مسیر مسالمت آمیزی برای عبور از بحران سیاسی است.

نخست‌وزیر عراق افزود: «بحران‌های امنیتی بزرگ را پشت سر گذاشتیم و امروز بحران سیاسی دستاورد‌های امنیتی گذشته را تهدید می‌کند». مصطفی الکاظمی تأکید کرد که مردم عراق به اصلاحات ضروری نیاز دارند.

او در ادامه از همه گروه‌های سیاسی خواست برای حل بحران سیاسی تا حد ممکن از خواسته‌های خود کوتاه بیایند. الکاظمی تأکید کرد: «عراق از همه بالاتر است و همه ما باید نسبت به کشور دغدغه داشته باشیم و مسئولیت رسیدن به یک راه‌حل بر گردن همگی است.»

نخست‌وزیر عراق سپس در خصوص مسائل اقتصادی عراق نیز گفت که دولت وی از بحران اقتصادی عبور کرده و توانسته حقوق کارمندان را پرداخت کند و عراق همچنان ظرفیت و فرصت بالایی برای تحقق دستاورد‌های اقتصادی دارد.

در ادامه عمار حکیم، رهر جریان حکمت ملی عراق نیز که میزبان این نشست بود از همه طرف‌ها خواست که در عرصه سیاسی و مردمی و رسانه‌ای خویشتنداری پیشه کنند و به عقلانیت و منطق و تفاهم میدان دهند. او تأکید کرد: «عراق از جنگ و نزاع و درگیری خسته شده و ملت در انتظار مژده خیر و خدمات و راه حل‌هاست.»

عراق از اکتبر سال گذشته و پس از انتخابات پارلمانی ۲۰۲۱ وارد بحران سیاسی شده و گروه‌های مختلف بر سر انتخاب نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور به تقابل با یکدیگر برخواسته‌اند. در این راستا جریان مقتدی الصدر در تاریخ ۲۲ خرداد از پارلمان استعفا داد و به یارکشی خیابانی روی آورد و آشوبگران حامی صدر در نهم مرداد به منطقه سبز و صحن پارلمان یورش برده و همچنان در محوطه پارلمان در تحصن به سر می‌برند.

در یکم شهریور نیز حامیان صدر در اطراف ساختمان شورای عالی قضایی عراق به عنوان بالاترین نهاد قضایی این کشور تجمع کردند که موجب تعطیلی این نهاد شد.

دعوت نخست‌وزیر عراق برای گفتگو و کوتاه آمدن گروه‌ها از خواسته‌های خود در شرایطی است که مقتدی صدر و حامیان وی در حالی به عدم تبعیت از روند قانونی اصرار دارند که تاکنون جریان حکمت ملی عراق و جنبش عصائب اهل الحق از او خواسته‌اند تا در یک مناظره تلویزیونی زنده شرکت کند، اما هنوز پاسخی از سوی مقتدی صدر داده نشده است. همزمان او از گفتگو و مذاکره نیز طفره می‌رود و در نشستی که در تاریخ ۲۵ مرداد با حضور نخست وزیر، رئیس‌جمهور، رئیس پارلمان، نماینده سازمان ملل و رهبران احزاب مختلف تشکیل شده بود حضور نیافت و اعلام کرد که هیچ ارزشی برای چنین نشست‌هایی قائل نیست.

از سوی دیگر نیز گروه‌های سیاسی کردستان عراق متأثر از بحران انتخاب نخست‌وزیر هنوز بر سر انتخاب رئیس‌جمهور به توافق نرسیده‌اند و با گذشت بیش از ۱۰ ماه از انتخابات پارلمانی هنوز هیچ روزنه امیدی برای حل بحران سیاسی در این کشور دیده نمی‌شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق بحران سیاسی گروه های سیاسی نخست وزیر عراق بحران سیاسی راه حل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۵۶۱۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توضیح دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره بازار دلار

به گزارش «تابناک»، سید حمید حسینی، دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق در گفت وگو با مهر گفت: زمانی که شوک یا تنش سیاسی در کشور رخ می‌دهد مردم نه از روی نیاز بلکه به علت نگرانی از افزایش قیمت دلار در آینده اقدام به خرید ارز می‌کنند، درگیری‌های سیاسی ایران و منطقه خاورمیانه باعث افزایش موقتی نرخ دلار شد؛ البته این موضوع به ایران محدود نمی‌شود بلکه درگیری سیاسی در هر کشوری باعث ایجاد التهاب در بازارهای مالی آن کشور می‌شود.

وی افزود: رشد قیمت دلار در بازار غیررسمی به عملکرد بانک مرکزی ارتباط چندانی ندارد؛ چون این بانک بیشتر بر رفع نیازهای قانونی از طریق مرکز مبادله ارز و طلای ایران تمرکز دارد.

دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به این موضوع که افزایش نرخ دلار صرفاً سیاسی است و به عملکرد اقتصادی دولت و بانک مرکزی مرتبط نیست، اظهار داشت: از گذشته تاکنون بازارسازی و فضاسازی وجود داشته به طوری که عده‌ای با سواستفاده از شرایط ایجاد شده اقدام به نرخ سازی می‌کنند و با دامن زدن به التهابات منافع بسیاری به دست می‌آورند.

حسینی در پاسخ به این پرسش که برای آینده دلار چه چشم‌اندازی را تصور می‌کنید، بیان کرد: در کنار مسائل سیاسی ایجاد شده، درآمدهای ارزی نیز نقش مهمی در کنترل نرخ ارز دارند؛ چون در سال گذشته نیز وضعیت درآمدهای ارزی دولت خوب بود؛ درواقع بازار ارز سال ۱۴۰۲ را نسبتاً با ثبات طی کرده و اگر دولت امسال نیز بتواند درآمدهای ارزی پایدار نسبتاً خوبی داشته باشد احتمال دارد نوسانات نرخ ارز به حداقل برسد.

دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در پایان تاکید کرد: بانک مرکزی نیاز واردکنندگان را با نرخ نیما پاسخ می‌دهد؛ بنابراین به طور طبیعی نباید افزایش نرخ در بازار غیررسمی اثری بر قیمت‌ها داشته باشد و از بُعد دیگر دولت کالابرگ الکترونیک را راه اندازی کرده تا یارانه به مصرف کننده نهایی برسد و نوسانات نرخ دلار روی قیمت کالاهای اساسی اثری نگذارد.

دیگر خبرها

  • چند خبر کوتاه از شهرستان های تربت حیدریه و نیشابور
  • خبر خوب برای دانشجویان افغان در ایران
  • نخست‌وزیر عراق: جامعه جهانی به وظیفه خود برای توقف جنگ ظالمانه غزه عمل کند
  • «اتاق فرار» پرمخاطب‌ترین بسته فیلم کوتاه «هنر و تجربه»
  • نخست‌وزیر عراق: جامعه بین‌المللی جنگ غزه را متوقف کند
  • «اتاق فرار» پرمخاطب‌ترین بسته فیلم کوتاه «هنر و تجربه» شد
  • توضیح دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره بازار دلار
  • بحران دولتی در اسپانیا در سایه اتهام فساد علیه همسر سانچز
  • کابل: هیچ گروه تروریستی در افغانستان فعال نیست
  • معرفی برترین‌های ۵ وزن نخست کشتی فرنگی نوجوانان جام صفوی