Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-05-02@23:28:28 GMT

گونه ما از چه زمانی روی دو پا راه رفت؟

تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۵۷۰۲۲

گونه ما از چه زمانی روی دو پا راه رفت؟

فرارو- این یافته بر اساس تجزیه و تحلیل دقیق فسیل‌های ران (ران) و ساعد (اولنا) از Sahelanthropus tchadensis، قدیمی‌ترین گونه نماینده بشریت است. این فسیل‌ها اولین بار در سال ۲۰۰۱ در توروس-منالا در کشور چاد در قاره آفریقا کشف شدند. دانشمندان می‌گویند در همان زمان نیز این این انسان‌واره‌های اولیه با استفاده از هر چهار دست و پا، تاحدودی از درخت هم بالا می‌رفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش فرارو به نقل از راهنماتو، محققان در مقاله منتشر شده خود می‌نویسند: «در اینجا ما شواهدی از رفتار حرکتی S. tchadensis را با بینش‌های جدید در مورد دوپا بودن در مراحل اولیه تاریخ تکامل هومینین بدست آوردیم.» در واقع، این دانشمندان با مقایسه فسیل‌های ران و ساعد این انسان واره با استخوان‌های معادل انسان، شامپانزه و گوریل، توانستند مکانیزم نحوه استفاده از آن‌ها و نحوه حرکت این گونه را دریابند.

در مجموع ۲۰ ویژگی مختلف از استخوان‌های فسیل شده از طریق تصویربرداری میکروتوموگرافی، برای تعیین اینکه آیا S. tchadensis روی دو پا راه می‌رفته یا چهار پا بوده، ارزیابی شد.

دانشمندان در نهایت دریافتند که محتمل‌ترین سناریو برای این گونه، راه رفتن روی دوپا است که البته با برخی فعالیت‌ها همچون بالا رفتن محدود از درختان همراه بوده است. این تیم همچنین باور دارد که بین روشی که این گونه‌ها از درختان بالا می‌روند در مقایسه با گوریل‌ها و شامپانزه‌های امروزی تفاوت وجود دارد که مبنای آن استفاده بیشتر از دست‌های است.

این تحقیق بر اساس یک مطالعه قبلی روی فسیل جمجمه‌ای است که در همان مکان کشف شده و گمان می‌رود متعلق به گونه S. tchadensis باشد. تجزیه و تحلیل قبلی از جمجمه این گونه نیز نشان داده بود که این موجودات میمون مانند دوپا بودند، اما اکنون شواهد جامع تری وجود دارد.

این فسیل‌ها مربوط به دوره زمانی بین ۶ تا ۸ میلیون سال پیش است که انسان‌ها به‌طور ژنتیکی از شامپانزه‌ها و بونوبو‌ها که نزدیک‌ترین خویشاوندان ما هستند جدا شده‌اند، بنابراین این مرحله بسیار مهمی است.

این انسان‌واره‌های اولیه احتمالاً در محیطی زندگی می‌کردند که جنگل‌ها، نخلستان‌ها و علفزار‌ها را در هم آمیخته بود به همین دلیل احتمالا راه رفتن در علف زار‌های بلند و بالا رفتن از درختان به طور همزمان در این گونه توسعه یافت.

محققان می‌نویسند: «محتمل‌ترین فرضیه این است که مورفولوژی Sahelanthropus دوپا بودن او را تأیید می‌کند. هر فرضیه دیگری قدرت توضیحی کمتری برای مجموعه ویژگی‌های دارد که فسیل‌های کشف شده در کشور چاد ارائه می‌دهد.» نتایج این تحقیق در نشریه معتبر Nature به چاپ رسیده است.

منبع: راهنماتو

منبع: فرارو

کلیدواژه: انسان شناسی فسیل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۵۷۰۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رکورد فروش اکران برخط فیلم‌های سینمایی جابه‌جا شد

به گزارش قدس آنلاین، فیلم سینمایی «فسیل» که به‌عنوان پدیده اکران سال گذشته سینماها توانست بخشی از رکوردهای تاریخ سینمای ایران را جابه‌جا کند، حالا در اکران آنلاین (برخط) هم رکورد تازه‌ای را به نام خود ثبت کرد و وارد بخش اشتراک نمایش خانگی شد.

«فسیل» به کارگردانی کریم امینی و تهیه‌کنندگی سیدابراهیم عامریان از روزهای پایانی اسفند سال گذشته اکران آنلاین خود را آغاز کرد و تا به امروز با بیش از ۴۰ میلیون دقیقه بازدید، تبدیل به پربازدیدترین فیلم‌ عرضه شده در فرآیند اکران آنلاین در سال‌های اخیر شده است.

تعداد بلیت‌های فروخته شده برای تماشای آنلاین این فیلم، به عدد ۳۵۸ هزار و ۹۴۵ قطعه و فروش ۲۸ میلیارد و ۵۶۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید.

فیلم «فسیل» با بازی بهرام افشاری، الهه حصاری، هادی کاظمی، ایمان صفا و الناز حبیبی یکی از پرمخاطب‌ترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینمای ایران است.

داستان این فیلم از دهه ۵۰ آغاز می‌شود و سرگذشت خواننده‌ای به نام اسماعیل و دوستانش را روایت می‌کند که در طول زمان برای هر کدام اتفاقاتی رخ می‌دهد.

این فیلم در گیشه سینماها نیز فروشی افزون بر ۳۲۴ میلیارد تومان را تجربه کرد و عنوان پرفروش ترین فیلم تاریخ سینمای ایران را به خود اختصاص داد و هم اکنون نیز در «فیلیمو» قابل تماشاست.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • انسان‌تباران دنیسووا چه کسانی بودند؟ (+عکس)
  • «فسیل» در نمایش برخط هم رکورد زد
  • رکورد فروش اکران برخط فیلم‌های سینمایی جابه‌جا شد
  • کشف فسیل دست نخورده یک گونه کانگوروی عجیب
  • انسان چه زمانی برای اولین بار سرما خورد؟
  • در این جنگل، چوب ها تبدیل به سنگ شدند! /درباره یکی از جالب ترین مکان های روی زمین (+تصاویر)
  • خاطرات خنده دار بهرام افشاری در برنامه مهران مدیری (فیلم)
  • فشار خون بالا را این گونه کنترل کنید
  • پرنده‌ای که تا ارتفاع بیش از ۱۱ هزار متری پرواز می‌کند
  • ببینید | روش جالب یک معلم برای آموزش مفهوم فسیل به دانش آموزان ابتدایی