Web Analytics Made Easy - Statcounter

آیت الله حسینی بوشهری، پنجم شهریور، در آیین افتتاحیه سال جدید تحصیلی حوزه‌های علمیه(۱۴۰۱_۱۴۰۲) که در سالن اجتماعات مدرسه عالی دارالشفاء برگزار شد با ذکر روایتی از امیرمؤمنان علی (ع) عنوان کرد: علم مانند چراغ راهنما و جلودار است که صاحب دانش بتواند صراط مستقیم را پیدا کند و این ویژگی دانش است.

وی ادامه داد: علم به تنهایی راهگشا نیست، اما عمل مانند راننده و عامل حرکت دهنده است و انسان را برای رسیدن به هدف و مقصود کمک می‌کند؛ اگر کسی در حوزه‌های علمیه بخواهد علم بیاموزد و عمل نداشته باشد به مقصد نخواهد رسید و به مشکل خواهد خورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص انقلابی ماندن نظام و حوزه بیان کرد: حوزه علمیه در پرتو انقلاب مسئولیت‌های جدیدی پیدا کرده است و واقعیتی انکار ناپذیر است که حوزه خاستگاه انقلاب است و اگر دچار مشکل بشود نظام هم دچار مشکل می‌شود؛ نباید حوزه علمیه با فلسفه اصلی انقلاب و نقطه نظرات رهبر مقتدر ما که دنیا در تک تک کلمات ایشان حساب باز می‌کند فاصله داشته باشد.

آیت الله حسینی بوشهری ابراز کرد: هر جا که لازم است جامعه مدرسین باید ورود داشته باشد، زیرا از این انقلاب باید مانند چشمان خود محافظت کنیم؛ اینکه همه مشغول درس باشیم و فقط به نقد بدون راه حل بسنده کنیم این نظام دچار مشکل خواهد شد و مجموعه روحانیت باید به صحنه بیایند که قرن‌ها است در صحنه هستند؛ روحانیت برای اسلام و مشروعه بودن آن بر روی دار رفت و در طول این ۴۰ سال حضور شایسته‌ای داشته است.

باورهای طلاب باید تقویت شود

وی اظهار کرد: باورهای طلاب باید تقویت شود، زیرا فقه اکبر که همین اعتقادات است اگر نباشد نوبت به احکام و فقه اصغر نمی‌رسد اگر لازم باشد جلساتی گذاشته شود که باورهای طلاب را تقویت کند نباید دریغ شود؛ طلبه بدون دعا و استغفار و مناجات راه نهایی را نمی‌تواند پیدا کند و زمانی آن دل روشن می‌شود که این جنبه‌ها رعایت شود.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: در کنار علم و عمل چیزی وجود دارد که مورد تأکید امیرمؤمنان (ع) قرار گرفته و آن سرکش بودن نفس است و هنر آدمی باید در این باشد که از علم به عنوان جلودار استفاده کند و از عمل هم بهره ببرد و در پایان از نفس چموش خود مراقبت کند.

وی ادامه داد: شخصی در نزد امام زین العابدین (ع) سوالی پرسید که حضرت احساس کرد این فرد قصد عمل ندارد و در اینجا حضرت سجاد(ع) به کلامی نوشته شده در انجیل اشاره کرد: «تا به آنچه می‌دانید عمل نکرده اید از آنچه نمی‌دانید نپرسید، زیرا اگر به اندوخته‌های علمی شما فقط افزوده شود باعث دوری شخص عالم از خدا خواهد شد».

طلبه با حفظ زی طلبگی باید مهارت بیاموزد

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با توصیه به اساتید در خصوص ایجاد انگیزه در طلاب، گفت: طلبه با حفظ زی طلبگی باید مهارت بیاموزد و حرکات سست و بی مبنا تحت عنوان جاذبه ایجاد کردن مورد قبول مراجع تقلید، رهبر انقلاب و حوزویان نیست. گاهی در فضای مجازی متأسفانه چیزهایی می‌بینیم که نه شأن حوزه است و نه شأن طلبه و بنده با مشاهده آن‌ها حقیقتا احساس سرشکستگی می‌کنم.

وی تصریح کرد: اگر علم دست انسان بی بندوباری بیفتد جان هزاران نفر را خواهد گرفت؛ عزیزی که ده سال قبل وارد حوزه شده است می‌فهمد که ایام نشاط جوانی گذشته و مانند آن حالت، دیگر نیست؛ در دوسال گذشته ایام سختی پشت سر گذاشتیم که دروس گاه مجازی و گاه حضوری بود و امیدوارم به عظمت امام حسین (ع)، این بلیه از سر همه ملت‌ها دفع بشود.

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب و مراجع بزرگوار بر اتقان علمی و احیای سنت‌های گذشته تأکید دارند؛ امروز انتظارات از حوزه نسبت به گذشته بیشتر شده است و هر چه اتقان ما بیشتر باشد توانمندی ما بیشتر و در عرصه جهانی نقش آفرینی بیشتری خواهیم داشت.

شورای عالی نمی‌خواهد به برنامه گذشته فعلا دست بزند

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با اشاره به طرح جدید دروس حوزه، گفت: برنامه‌ای که معاون آموزش حوزه اعلام کرد نشان می‌دهد شورای عالی نمی‌خواهد به برنامه گذشته فعلا دست بزند، بلکه این برنامه آزمایشی در مدت یک سال اجرا می‌شود تا اساتید نقطه نظرات خود را بگویند و در پایان به محضر مراجع تقلید عرضه می‌شود و اگر این عزیزان مناسب دیدند عملیاتی شود.

وی اظهار کرد: به اساتید بزرگوار حوزه که حقیقتا چشم و چراغ حوزه هستند و اسم خودم را با افتخار استاد گذاشتم، توصیه می‌کنم برای طلاب ایجاد انگیزه کنند؛ معیشت طلاب دچار مشکل است و اساتید نیز همیشه نگران وضعیت طلاب هستند گرچه خود دچار مشکل هستند و این جای مباهات است که در حوزه اساتید نسبت به هم نوعان خود دغدغه‌مند هستند.

استاد حوزه علمیه قم عنوان کرد: اساتید فاضل در حوزه‌های علمیه بدانند تا با شورای عالی هم افزایی نکنیم راه به جایی نخواهیم برد و این طور نباشد که دیگران بگویند شورا هست پس ما لازم نیست کار کنیم؛ به عنوان شورای عالی با افتخار عرض می‌کنم با آغوش باز از نقطه نظرات اساتید استفاده می‌کنیم، زیرا نیاز به کمک فکری و نقد منصفانه و هم افزایی داریم تا کار سنجیده و پخته شود و انسجام پیدا کند.

منبع: الف

کلیدواژه: حوزه های علمیه حوزه علمیه قم جامعه مدرسین شورای عالی دچار مشکل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۵۷۸۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشکل تورم با افزایش تولید از بن بست خارج می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، محمدمهدی اعلایی ظهر یکشنبه در مراسم بزرگداشت روز کار و کارگر اظهار کرد: نقش کارگران در تولید بی بدیل است و این نقش تمامی شقوق جامعه کارگری را در برمی گیرد و قابل تقدیر است.

وی افزود: در فضای فعلی کشور و در زنجیره حلقه‌های موجود در جامعه، بنا به دلایل متعدد ضعیف‌ترین حلقه، زنجیره اقتصاد است و باید بر روی آن تمرکز کرد، موضوعی که مورد توجه رهبر معظم انقلاب نیز قرار دارد و ایشان چندین سال است که راهبرد کشور را موضوعات اقتصادی نامگذاری می‌کنند.

اعلایی گفت: بزرگترین مشکل اقتصاد تورم است و بیش از ۵ دهه است که کشور به صورت ملموس و ناملموس از این حوزه آسیب دیده است و بسیاری از ناهنجاری‌های موجود فرهنگی و اجتماعی هم نشأت گرفته از همین موضوع است.

استاندار قزوین با بیان اینکه تورم باعث پیش بینی ناپذیری اقتصاد، بهم خوردن طبقات اجتماعی و از بین رفتن انگیزه کاری و ایجاد اختلال در بسیاری از حوزه‌های دیگر می‌شود، اضافه کرد: تمامی کارشناسان و صاحب نظران در حوزه اقتصاد منطقی‌ترین، معقول ترین و مداوم ترین راه مقابله با تورم را تولید می‌دانند و حتی هر کسی با دانش معمولی خود هم تحلیل کند به این نتیجه می‌رسد.

نماینده عالی دولت در استان اظهار داشت: در شرایط فعلی اقتصادی کشور، تنها راه خارج کردن تورم از بن بست، افزایش تولید است و به همین دلیل باید در کانون توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه نقش کارگران و نیروی انسانی در تولید بر کسی پوشیده نیست، ضمن تقدیر از تلاش‌های جامعه کارگری گفت: یکی از سخت‌ترین کارها مدیریت منابع انسانی در شرکت هاست و بنگاه‌های اقتصادی در این زمینه باید تلاش زیادی کنند تا شاهد بهره وری و افزایش تولید باشیم.

اعلایی اضافه کرد: استان در تولید حرف برای گفتن آورد ولی در حوزه بهره وری نیاز به تلاش و همت بیشتر دارد و اعتقاد داریم با امکانات موجود می‌توان تولید بیشتری را رقم زد.

کد خبر 6091206

دیگر خبرها

  • خیرین و مسؤولان در رفع مشکلات مراکز نگهداری معولان کمک کنند
  • شوراهای فرادستی مشکل ساختاری دارند
  • آثار شهید مطهری باید به نسل جوان جامعه معرفی شود
  • کاندیداتوری عضو شورای نگهبان در انتخابات ریاست جمهوری /صادق زیباکلام برای مصاحبه آمد، زاکانی برای گزارش دادن /خاطرات آیت الله هاشمی
  • اعلام آمادگی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برای همکاری با مجمع تقریب
  • تجلیل از استادان حوزه‌های علمیه استان همدان
  • آیت‌الله حسینی‌بوشهری: طلاب در مسکن و معیشت دچار مشکل هستند
  • وجود تناقضات و استانداردهای دوگانه در سازوکارهای حقوق بشری
  • مشکل تورم با افزایش تولید از بن بست خارج می‌شود
  • بیانیه شورای عالی انقلاب فرهنگی درحمایت از دانشجویان آمریکایی