Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-28@16:33:07 GMT

اهمیت استراتژیک برجام برای دولت رییسی / برجام برای ایران پروژه امنیتی و اقتصادی مهمی است

تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۵۸۲۸۲

اهمیت استراتژیک برجام برای دولت رییسی / برجام برای ایران پروژه امنیتی و اقتصادی مهمی است

اقتصاد آنلاین - پرستو بهرامی‌راد؛ عبدالرسول دیوسالار، استاد علوم سیاسی دانشگاه کاتولیکا در مورد تاثیر احیای برجام بر شرایط خاورمیانه گفت: باید در نظر بگیریم که برجام یک موافقت‌نامه خاص در حوزه اتمی است. برجام اساساً کمکی به حوزه‌های دفاعی و غیر اتمی نمی‌کند. این توافق به نوعی اعتماد میان کشورهای منطقه را بالاتر می‎برد و مقداری نگرانی‌ها را نسبت به برنامه اتمی ایران کاهش می‌دهد، مثلاً ریسک اینکه عربستان یا ترکیه به سمت سلاح اتمی بروند را در صورتی که ایران اتمی شود، کاهش می‌دهد و به این شکل به امنیت منطقه‌ای کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بخش‌هایی از این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید:

عبدالرسول دیوسالار در ادامه توضیح داد: همانطور که ایران نپذیرفت وارد بحث‌های موشکی و منطقه‌ای شود، برجام کمکی به روابط ایران و عربستان یا ایران و امارات و دیگر کشورهای منطقه نمی‎کند. بنابراین اگر توافق هسته‌ای به امضا برسد و انتظار داشته باشیم مناسبات امنیتی - دفاعی منطقه را تغییر دهد، به نظرم انتظار واقع‌بینانه‌ای نیست. 

وی با بیان اینکه برجام می‌تواند نگرانی را که حتی در سال ۲۰۱۵ هم در کشورهای عربی مطرح بود، ایجاد کند که منجر به تقویت اقتصادی ایران می‌شود، تاکید کرد: با آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران، تقویت سرمایه‌گذاری در حوزه‌های منطقه‌ای و موشکی ایجاد شده و این روند با افزایش توان دفاعی ایران، کشورهای عربی را تضعیف کند. در نتیجه اگر کشورهای عربی به سمت این نگاه بروند، برجام می‌تواند تاثیر منفی بر امنیت منطقه نیز بگذارد. 

استاد علوم سیاسی دانشگاه کاتولیکا تصریح کرد: این مساله باعث می‌شود کشورهای عربی منطقه به سمت خریدهای تسلیحاتی بروند و ائتلافات منطقه‌ای بیشتر شود. به نوعی سیکلی از کنش و واکنش میان کشورهای منطقه ایجاد شود. اما حالت دیگری وجود دارد که برجام بتواند اعتماد سیاسی کاهش یافته میان کشورهای منطقه را تقویت کند و از همین رو شاید به عنوان یک فرصت سیاسی دیده شود.

دیوسالار در خصوص تاثیر جنگ اوکراین بر مذاکرات برجامی بیان کرد: من احساس می‌کنم روسیه وضعیتی را برای خود مطلوب می‎داند که اختلافات میان ایران و غرب حل نشود.حل شدن تمامی این اختلافات به تبع باعث کاهش نقش آفرینی روسیه در ایران می‌شود. جنگ اوکراین فرصتی را برای روسیه فراهم کرد که بتواند با درخواست همکاری بیشتر از ایران در مقطعی چالش ایجاد کند.

استاد دانشگاه کاتولیکا در بخش دیگری از گفت‌وگو بیان کرد: جنگ اوکراین تاثیر مستقیم در حوزه برجام داشته است؛ اگرچه معتقد هستم تاثیر آن کوتاه مدت بود. چون روس‌ها بلافاصله بعد از فشار ایران و کشورهای دیگر و مخاطراتی که نبود برجام بر امنیت آنها می‎گذاشت، به احیای برجام بازگشتند. اما به هر ترتیب از برجام برای یک تهدید هسته‌ای چند جانبه استفاده کردند. اگرچه من معتقد هستم سریع این موضع را تغییر داده و به همکاری بیشتر در حوزه برجام بازگشتند. 

وی افزود: این تغییر موضع روسیه هم به دیپلماسی فعال ایران برمی‌گردد. آقای امیرعبداللهیان در مقطعی سریعاً به مسکو رفت و مذاکراتی با آنها انجام داد و مواضع ایران را تشریح کردند. برجام برای ایران پروژه امنیتی و اقتصادی مهمی است. من فکر می‌کنم دولت آقای رییسی هم نشان داده که برجام برای دولت سیزدهم اهمیت استراتژیک دارد. 

دیوسالار بیان کرد: برجام از نظر من تاثیری بر حضور منطقه‌ای ایران ندارد. چون استدلال و منطق حاکم بر حضور منطقه‌ای ایران چیز دیگری است. زیرا این حضور بخشی از استراتژیک دفاعی ایران است.

تحلیل‌گر مسائل سیاسی در ادامه تصریح کرد: به نوعی اختلاف اصلی روابط ایران و عربستان تهدیدی است که طرفین از همدیگر احساس می‌کنند. همواره بحث بر سر این مساله وجود داشته که عربستانی‌ها به دلیل مباحث منطقه‌ای و موشکی ایران، نگرانی‌هایی داشته‌اند؛ اما من فکر می‌کنم مجموع سیاست‌های تخاصمی بن سلمان و اتفاقاتی که در حوزه لابی عربستان و اسرائیل در از بین بردن برجام بود، باعث شد نگاه ایران به عربستان تا حدود زیادی تغییر کند. 

دیوسالار با بیان اینکه نگرش ایران به عربستان آرام آرام از یک رقیب سیاسی به یک تهدید نظامی تغییر کرد، تاکید کرد: بنابراین اختلافات میان ایران و عربستان تا حدود بسیار زیادی اختلافات امنیتی- دفاعی بوده است. بر همین اساس اینکه در یک سال گذشته نیروهای امنیتی و به نوعی دفاعی دو کشور مذاکره می‎کنند، به نظرم اتفاق مهمی است و به نوعی نشان می‎دهد اشکالات حاکم بر روابط ایران و عربستان از مجرای صحیح و با درک دقیقی پرداخته می‌شود و در مسیر درستی قرار دارد. 

وی در ادامه گفت‌وگو اشاره کرد: من فکر نمی‌کنم چین حتی بعد از امضای برجام اهداف خاصی در حوزه امنیتی و دفاعی در خاورمیانه داشته باشد. چینی‌ها در واقع به دنبال یک نوع رویکرد توسعه‌ای و اقتصادی در حوزه خاورمیانه هستند.

دیوسالار همچنین خاطرنشان کرد: مهمترین چالش ایران در ده سال آینده چالش بازبینی دکترین دفاعی یا الگوی بازدارندگی ایران است. 

برای مشاهده قسمت یازدهم موازنه کلیک کنید.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: اخبار بین الملل ایران و عربستان کشورهای منطقه کشورهای عربی منطقه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۵۸۲۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصفهان موفق‌ترین استان در اجرای مأموریت ساماندهی اتباع خارجی است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان گفت: در دولت سیزدهم به طور قاطع از سال گذشته اتباع غیرمجاز طرد شدند و استان اصفهان در اجرای این مأموریت موفق‌ترین استان در کل کشور است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمدرضا جان‌نثاری ظهر امروز _پنجشنبه ششم اردیبهشت_ در نشست مشترک شورای اداری شهرستان و استان اصفهان با اشاره به جلسات مردمی استاندار اصفهان با مردم شرق شهرستان اصفهان، اظهار کرد: بخشی از نیازمندی‌های حوزه‌های عمرانی و زیرساخت‌های فرهنگی مردم این منطقه در جلسه امروز مورد بحث قرار گرفت که این نیازمندی‌ها هم از لحاظ اقتصادی و هم فرهنگی اجتماعی باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی افزود: نکات خاص مربوط به منطقه باید در جلسه شورای تأمین مورد بحث قرار گیرد و تصمیماتی در حوزه مسائل اجتماعی و گاهی امنیتی در خصوص این نکات گرفته شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان با اشاره به مسئله حضور اتباع خارجی در منطقه شرق اصفهان تصریح کرد: رسیدگی به حوزه اتباع خواست ملی است و مربوط به شهر و منطقه خاصی نمی‌شود و البته نمی‌توان همه موضوعات مرتبط با آنها را حل کرد.

وی تشریح کرد: نباید در نگاه به اتباع خارجی با محوریت افغانستانی‌ها افراط و تفریط شود چون این افراد هم فرصت‌های خوبی برای ما به وجود می‌آوردند و هم حضور آنها ممکن است آسیب‌هایی داشته باشد.

جان‌نثاری افزود: اتباع خارجی دو دسته هستند که دسته اول آنها مورد شناسایی واقع شده‌اند و از وضعیت آنها آگاه هستیم اما دسته دوم آنها غیرقانونی هستند و در هیچ‌یک از طرح‌های شناسایی اتباع خارجی هم حضور پیدا نکرده‌اند.

وی اظهار کرد: در دولت‌های قبل رسیدگی به موضوع حضور اتباع خارجی مورد بی توجهی قرار گرفت اما در این دولت به طور قاطع از سال گذشته اتباع غیرمجاز طرد شدند و استان اصفهان در اجرای این مأموریت موفق‌ترین استان در کل کشور است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان با بیان اینکه در بخش مرکزی منطقه شرق شهرستان اصفهان نیز اتباع خارجی در برخی نقاط ممنوع الحضور هستند، تاکید کرد: نکته بعد ساماندهی اتباع قانونی است که تا چه حد و نصابی می‌توانند در شهرهای کشور حضور داشته باشند و موجب تغییر ترکیب جمعیتی ما شوند که متأسفانه در برخی مناطق این اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: بنا داریم این ترکیب جمعیتی را در طرح دو ساله اصلاح کنیم به عنوان نمونه در این طرح قرار است محدودیت‌هایی برای ثبت نام دانش آموزان اتباع خارجی قرار دهیم و یا در صدور مجوز کسب و کار آنها اقداماتی انجام شود که این تعدیل ترکیب جمعیتی در حال انجام است.

جان‌نثاری یادآور شد: نکته دیگری که شوراهای اسلامی روستاها و همه معتمدین مناطق می‌توانند به آن ورود کنند این است که به دولت برای ساماندهی اتباع خارجی کمک کنند تا شاهد جهش بیشتری در این ساماندهی باشیم تا جایی که تبعه غیرقانونی نتواند اصلاً حضور داشته باشد.

کد خبر 747988

دیگر خبرها

  • عدم تمایل جمهوری آذربایجان به روند ادغام در اروپا
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • اعلام آمادگی ایران برای همکاری دفاعی و امنیتی با هند
  • حمیدرضا عزیزی، پژوهشگر بنیاد علم و سیاست آلمان: ایران در حمله به اسرائیل به کشورهای منطقه هم هشدار داد، هم اطمینان خاطر/ تهران قواعد درگیری با تل آویو را بازتعریف کرد/ همسایگان عربی ایران به دنبال موازنه و مفاهمه با تهران خواهند بود/ توانمندی موشکی ایران
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!
  • آیا اعراب در مقابل ایران، هوای اسرائیل را دارند؟
  • خسارات سیل دبی/ چالش جدید ابرپروژه لاین عربستان
  • بازگشت فروش نفت ایران به زمان برجام با دو برابر قیمت نتیجه تمرکز دولت بر بازطراحی تجارت انرژی کشور
  • اصفهان موفق‌ترین استان در اجرای مأموریت ساماندهی اتباع خارجی است