Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا، ابوالفضل چمندی، عصر امروز در حاشیه بازدید از بازارچه های مرزی باجگیران و گودان(ترکمنستان) افزود : بازارچه مرزی باجگیران دومین بازارچه مرزی خراسان رضوی بوده که در مقایسه با بازارچه مرزی دوغارون از ظرفیت خوبی برخوردار است و دروازه ورودی به کشورهای مستقل مشترک المنافع(سی آی اس) محسوب می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی این مرز را تعیین کننده روابط اقتصادی با همسایگان دانست و خاطر نشان کرد : اگر مدیریت در سطح سیاست گذاری، دیپلماسی اقتصادی و حتی تعرفه گذاری صورت نگیرد با مخاطره جدی روبه رو خواهیم شد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه سیاست های بازارچه های مرزی مربوط به ١۵ سال پیش است، گفت : امروز کشور در لبه های فناوری قرار گرفته و شاهد نهضت علمی هستیم، پس نباید نگران واردات از طرف مقابل بود و باید به فکر کارهایی بوده که ارزش افزوده های آن بیشتر است.

چمندی تاکید کرد :بازارچه مرزی باجگیران علاوه بر توسعه نیازمند مدیریت واحد است و نمی توان با تصمیمات سلیقه ای آنرا دچار مشکل کرد.

وی ادامه داد: گردشگری یکی از پتانسیل های منطقه باجگیران است که می تواند به بهانه ای برای حضور تجار در منطقه و ماندگاری آنها تبدیل شود.

تردد سفرا و روسای سازمان‌های بین المللی از مرز باجگیران

سفیر ایران در ترکمنستان نیز  با بیان اینکه باجگیران به دلیل نزدیکی با عشق آباد پایتخت ترکمنستان از مزیت ویژه ای برخوردار است گفت: با رایزنی های انجام شده، سفیران و روسای سازمان های بین‌المللی از مسیر باجگیران تردد دارند که این مسئله در توسعه اقتصادی اثرگذار است.

غلامعباس ارباب خالص با اشاره به تقاضا و تخفیف های مورد انتظار کشور ترکمنستان از ایران در زمینه مبادلات کالایی گفت : ترکمنستان کالاهای محدودی همچون صنایع دستی دارد و بیشتر ارائه کننده کالاهای خاص است، لذا باید توازنی در زمینه عرضه کالا بین دو کشور برقرار شود.

وی خواستار رفع سختگیری های موجود در بازارچه های مرزی توسط سازمان توسعه تجارت شد و گفت:رونق بازارچه های مرزی، اشتغال مرزنشینان در حوزه شهرستان و استان را به همراه دارد.

سفیر ایران در ترکمنستان یادآور شد: یکی از مهم ترین خواسته ها پس از راه اندازی این مرز، تردد با حداقل هزینه در کرایه، خرید بدون محدودیت و فراهم نمودن تسهیلات گمرکی و رعایت مساوات و برابری میان هر دو طرف بوده است.
ارباب خالص تصریح کرد : باید صد درصد غرفه های بازارچه مرزی به مرز نشینان، اهالی باجگیران یا اطراف واگذار شود نه اینکه غرفه دار از شهر دیگر، کارخانه دار و یا بخش های دیگر باشد، اگر غیر این باشد احقاق حق نیست.

پایانه و بازارچه مرزی باجگیران در ۸۰ کیلومتری مرکز شهرستان قوچان و ۲۲۵ کیلومتری مشهد و همچنین در ۵۰ کیلومتری جنوب شهر عشق آباد پایتخت ترکمنستان قرار دارد.

شهر باجگیران در نقطهٔ صفر مرزی بین ایران و ترکمنستان قرار دارد.

برچسب‌ها ترکمنستان آسیای مرکزی قوچان باجگیران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ترکمنستان آسیای مرکزی قوچان ترکمنستان آسیای مرکزی قوچان باجگیران بازارچه های مرزی مرزی باجگیران بازارچه مرزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۵۸۳۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دو بنای همشکل در ایران و ترکمنستان را بشناسید

به گزارش خبرنگار مهر، دو بنای تاریخی در دو شهر و دو کشور هستند که شباهت زیادی دارند معماری دو بنا یکی در ترکمنستان و دیگری در شهر زنجان کشور ایران یکی از دهها ویژگی مشترک معماری، هنر و فرهنگی بین این دو کشور است.

آرامگاه سلطان احمد سنجر در شهر مرو کشور ترکمنستان واقع شده است این آرامگاه ۲۷ متر بلندی دارد و طول و عرض آن ۱۷ متر است. دیوارهای آن هم ۱۴ متر بلندی دارد ولی درون آن هیچ تزئیناتی ندارد. این آرامگاه یکی از بزرگترین مقبره‌های سلجوقی بوده و یک گنبد آبی با آجر لعاب هم داشته است. در کنارش مسجد و قصر و حیاط هم وجود داشته است.

در شهر زنجان نیز بزرگ‌ترین، قدیمی‌ترین، باشکوه‌ترین گنبد یا آرامگاه سلطان محمد خدابنده (اولجایتو) هشتمین سلطان مغول وجود دارد. این بنا اولین گنبد بزرگ آجری جهان است و ۴۸ متر ارتفاع دارد. گنبد از کاشی‌های فیروزه‌ای رنگ پوشیده و سقف داخل آن بالا با گچ‌بری‌ها و آجرهای رنگارنگ تزئین شده است.

هر دو بنا آرامگاه هستند. یکی مقبره هشتمین سلطان مغول در زنجان و دیگری نهمین سلطان امپراتوری سلجوقی در مرو. هر دو در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌اند.

بنای گنبد سلطانیه با الهام از معماری مقبره سلطان سنجر سلجوقی در دوره ایلخانی ساخته شده است. با این تفاوت که مقبره سلطان سنجر دارای پلان مربع است در حالی که سلطانیه هشت ضلعی ساخته شده است.

مقبره سلطان سنجر سلجوقی فارغ از تزئینات است اما گنبد سلطانیه با کتیبه‌ها و نقوش هندسی مختلف آراسته شده است.

همچنین هر دو بنا گنبد دو پوسته آجری دارند، در نمای بیرونی دو بنا نیز شباهت‌هایی دیده می‌شود.

کد خبر 6089699 فاطمه کریمی

دیگر خبرها

  • آشنایی با حریفان جوانان ایران در لیگ ملت‌های والیبال آسیای مرکزی
  • رقبای جوانان ایران در لیگ ملت‌های والیبال آسیای مرکزی
  • بدهی خارجی ایران کمتر از ۲۶ کشور خاورمیانه و آسیای مرکزی شد
  • میزبانی غرفه خراسان رضوی از هیات‌های تجاری چین و ترکمنستان در روز دوم «ایران اکسپو ۲۰۲۴»
  • ترانزیت ایران و آذربایجان متحول می‌شود 
  • بازارچه‌های مرزی پیراحمد و شیخ سلو در چالدران راه‌اندازی می‌شوند
  • دو بنای همشکل در ایران و ترکمنستان را بشناسید
  • نگرانی روسیه درباره تهدیدات گروه‌های تروریستی از افغانستان
  • مشارکت دانشگاه آزاد در ایجاد پایانه صادراتی مهران
  • نگرانی از هجوم گردوغبار به ۴ استان