Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، تاکید کرد نگاه بانک‌های قرض الحسنه، صرفاً مالی نیست، بلکه فرهنگی است. ترکیب «بانک» و «قرض‌الحسنه» بیانگر یک کار فرهنگی و ارزشی است که برکت قرض‌الحسنه، زمینه رشد اقتصادی کسب و کارهای فرهنگی را فراهم می‌آورد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا؛ رویداد تامین مالی فرهنگ‌بنیان به همت شورای فرهنگ عمومی کشور و صندوق اعتباری هنر و حضور نهادها و سازمان‌های مرتبط فرهنگی در محل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست‌جمهوری برگزار گردید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این رویداد، مبتنی بر تفاهم‌همکاری مالی و اعتباری مابین صندوق اعتباری هنر و صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، تفاهم‌نامه‌ها و موافقت‌نامه‌های همکاری برای توسعه بازارپردازی فرهنگی مابین دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی و دیگر نهادها و سازمان‌های مرتبط فرهنگی منعقد گردید که طی آنها شرایط و زیرساخت‌های رشد صنایع فرهنگی فراهم و زمینه برای فعالین این عرصه بیش از پیش آماده شد. این تفاهم‌نامه‌ها گامی به منظور نهادینه‌کردن بازارپردازی فرهنگی و رونق هرچه بیشتر کسب‌وکارهای فرهنگ‌بنیان در راستای تغییر و تحولاتی در عرصه سبک زندگی است.

دکتر سیدمجید امامی؛ دبیر شورای فرهنگ عمومی در این مراسم، اظهار داشت: هدف نظام فرهنگی کشور این است که بتواند ابتکار عمل در عرصه سبک زندگی مردم را بازپس گیرد و به نظر می‌رسد که باید کاری کنیم تا مصرف فرهنگی مردم ما براساس نرم‌افزار‌های درون‌زا باشد. تمام عرصه های سبک زندگی ما متأثر از مصرف فرهنگی است که مربوط به ما نیست و ما هر چه فعالیت می‌کنیم باز هم در این زمینه عقب‌ماندگی داریم. همه ما از تولیدکننده و سرمایه گذار و فعال فرهنگی باید کاری کنیم که این عرصه را از فرهنگ بیگانه بازپس بگیریم.

ایشان ادامه داد: ما تلاش کردیم فعالان فرهنگی و سرمایه گذاران و تهیه کنندگان ارشدی که در این زیست بوم فعال هستند کنار هم بنشانیم و این رویکرد جدیدی است که همه اهل فرهنگ باید کمک کنند که این سفره هر چه بهتر و بیشتر برای فرزندان ما پهن شود.

در ادامه این مراسم، آقای دکتر جعفر مروارید، قائم مقام سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، تاکید کرد: تلاقی عرصه‌های اقتصاد و فرهنگ و تاثیرگذاری الگوی زندگی ایرانی-اسلامی با گروه‌های فرهنگ‌بنیان، امر مبارکی است که می‌تواند منجر به تحول در عرصه فرهنگی بشود. آستان قدس رضوی با ظرفیت‌های ملی و بین‌المللی و میزبانی زائران داخلی و خارجی، به دلیل رویکرد فرهنگی که در خصوص توجه به معارف و مواریث امام رضا(ع) و اهل بیت (ع) دارد، سرمنشا تحولات فرهنگی در جامعه است. 

ایشان ادامه داد: گذر فرهنگ و هنر، سبد خرید فرهنگی و بازارپردازی فرهنگی به عنوان مفهوم محوری که در امتداد گذر فرهنگ و هنر است، از جمله مهمترین عناوینی هستند که در حوزه صنایع فرهنگی مورد توجه است. صنایع فرهنگی و هنری، نقطه تمایزبخش با گروه‌های دانش‌بنیان است و آن تلاقی، فرهنگ، اقتصاد و صنعت فرهنگی است. به عبارت دیگر صنایع فرهنگی، فقط اقتصاد فرهنگ نیست، بلکه صنایع فرهنگی به منزله یک بستر، قدرت نرم، عنصر هویت‌بخش و سکوی انتقال میراث و تجارب گذشته به نسل کنونی است.

دکتر مروارید، تاکید کرد: نگاه فرهنگی، خودش باعث یک ارزش افزوده در صنایع فرهنگی است که امتداد مفاهیم فرهنگی را در قالب‌ها و فرم‌های متنوع فرهنگی بوجود می‌آورد. برهمین اساس، برای تاثیرگذاری فرهنگی، نیاز به حضور در بازارهای متنوع فرهنگی است که این موضوع صرفا در جهت آورده اقتصادی نیست، بلکه برای آن است که تاثیرگذاری فرهنگی به صورت ممتد در جامعه صورت گیرد و این همان بازارپردازی فرهنگی است.

در همین‌راستا، قائم مقام سازمان علمی و فرهنگی آستان فدس رضوی اشاره کرد: برای سنجش طرح‌های صنایع فرهنگی، باید به شاخص‌های تاثیرگذاری فرهنگی توجه شود. بر این اساس، سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس، با 14 مجموعه و موسسه تابعه خود، تمام سعی خود را کرده تا یک زنجیره ممتدی از فکر، عرضه، توزیع و ترویج محصولات فرهنگی سبک زندگی رضوی را ارائه بدهد. بر این اساس، پتانسیل فرهنگی مناسبی در سازمان علمی و فرهنگی بوجود آمده تا با متنوع‌سازی ظرفیت‌های فرهنگی و ایجاد زنجیره محصولات فرهنگی، این فرصت بوجود آید که شعار همه ما خادم‌الرضائیم، در جهت ترویج معارف امام رضا (ع) در سطح جامعه محقق گردد.

ایشان ادامه داد: علاوه بر ظرفیت‌های متنوع موجود در سازمان علمی و فرهنگی آستان، دفتر نوآوری، پیاده‌راه فرهنگی و گذر فرهنگ و هنر، از هم‌اکنون زمینه لازم برای بازارپردازی فرهنگ سبک زندگی رضوی از کتاب تا پویانمایی را محقق کرده است تا زیارت را به عنوان یک سبک زندگی ایرانی-اسلامی در سطح ملی و بین المللی ترویج نماید.

در ادامه نشست، امضا و تبادل تفاهم‌نامه همکاری توسعه بازارپردازی فرهنگی، با حضور مدیران ارشد صندوق اعتباری هنر و صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، مابین سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی و دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور، انجام پذیرفت، هم افزایی، تعامل و همگراسازی ظرفیت‌های علمی، پژوهشی،فرهنگی،تبلیغی،ترویجی، مردمی،دانش بنیان تولیدی، توزیعی و رسانه‌ای به منظور تسهیل در توسعه فعالیت‌های فرهنگ‌بنیان در راستای اهداف و مأموریت‌های دو نهاد با تمرکز بر توسعه وتعمیق سبک زندگی رضوی موضوعات مطروحه در این تفاهم‌نامه است که توسط طرفین به اجرا در خواهد آمد.

انتهای پیام/

آیا این خبر مفید بود؟ 0 0

نتیجه بر اساس 0 رای موافق و 0 رای مخالف

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: آستان قدس رضوی اقتصاد خراسان رضوی مشهد فرهنگ شورای فرهنگ عمومی صندوق اعتباری هنر بانک مهر مروی حجت الاسلام مروی تسهیلات نخبگان وام بانک مهر سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی فرهنگ بنیان تأمین مالی جمعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۶۰۱۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش بهره‌وری اوقاف یعنی موفقیت در گستراندن خیرات در کشور

وزیر فرهنگ با بیان اینکه افزایش بهره‌وری در سازمان اوقاف یعنی موفقیت در گستراندن هرچه بیشتر خیر و ثواب در کشور، خاطرنشان کرد: هر اندازه گردش این چرخه را بیشتر کنیم، به همان میزان مال مشروعی که در راه رضای خدا خرج می‌شود را در جامعه تقویت می‌کند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه نمایشگاه دستاوردهای نهاد وقف طی سخنانی درباره فلسفه حضور سازمان اوقاف در طرح‌های اقتصادی و علمی گفت: ما در جلسات متعدد و مختلف مرتبط با سازمان بعضا با این پرسش مواجه می‌شویم که فلسفه حضور سازمان اوقاف در طرح‌های اقتصادی و علمی چیست که ناشی از عدم آشنایی با ماموریت های این سازمان است.

وزیر فرهنگی یکی از مهم‌ترین کارکردهای سازمان اوقاف را افزایش میزان بهره‌وری و رشد محصولات و افزایش ارزش تولیدات وقفی عنوان کرد و اظهار داشت: نکته مهم این است که مجموعه اوقاف وابستگی ویژه‌ای به بودجه دولتی ندارد و در واقع نیات واقفین را نمایندگی می‌کند و مردمی‌ترین بخش متصل به حاکمیت است و مردمی‌ترین وجه حاکمیت را نمایندگی می‌کند.

او ادامه داد: سازمان اوقاف جایی است که مردم با انگیزه کسب ثواب بخشی از بهترین دستاوردهای زندگانی خود را برای یک جریان سازنده عمرانی و بالنده وقف می‌کنند. آن وقت این مجموعه که این اتصال را به حاکمیت دارد و به این مجموعه معظم مردمی که آکنده از ایمان و باورهای الهی است، با این نگاه وظایفش را جلو می‌برد.

 

سازمان اوقاف از جهش اقتصادی و مؤسسات دانش‌بنیان حمایت می‌کند

 

اسماعیلی با بیان اینکه افزایش بهره‌وری در این سازمان یعنی موفقیت در گستراندن هرچه بیشتر خیر و ثواب در کشور، خاطرنشان کرد: هر اندازه گردش این چرخه را بیشتر کنیم، به همان میزان مال مشروعی که در راه رضای خدا خرج می‌شود را در جامعه تقویت می‌کند.

او تصریح کرد: خروجی اصلی این سازمان کمک به حوزه‌های فرهنگ دینی است. این جریان که جریان تولید ثروت است بسیار اهمیت بالایی دارد و حالا این امر در دوره جدید با پیشرفت‌هایی که شکل گرفته می‌تواند به توانی چندین برابر گذشته به نتیجه برسد.

اسماعیلی با اشاره به اینکه حضور در اقتصاد دریا، حضور در عرصه شرکت‌های دانش بنیان امروز یک ضرورت است، ‌یادآوری کرد: رئیس جمهور امروزه در سفرهای خارجی دیگر میراث فرهنگی و فرش هدیه نمی‌دهند بلکه از محصولات تولیدی علم و فناوری هدیه می‌دهند. امروز ما در این حوزه بسیار سربلند هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: ما در گذشته به توانمندی‌های ژئوپلتیک و منابع نفتی استناد می‌کردیم اما امروز مهمترین نقطه قوت ما تولیدات علمی است. وقتی امروز دقیق‌ترین موشک‌های نقطه‌زن را داریم دیدید که دنیا شگفت‌زده شد. حرکت پهپادها در آسمان چندین کشور، مانور قدرت فناورانه جمهوری اسلامی بود. آن مانور اقتدار چهل‌وپنج ساله‌ای بود که امام خمینی و رهبر معظم انقلاب به مردم عرضه کردند. همان شب بیش از 70 درصد مردم در نظرسنجی های مختلف گفتند که حس غرور به آن‌ها دست داده است.

او با اشاره به دستور رئیس جمهور مبنی بر ایجاد شهر جهانی صنایع خلاق،‌ گفت: پس از ابلاغ چندین استاندار کلانشهرها اعلام آمادگی کردند و اگر مدیریت به همین شکل جلو برود بسیاری از مشکلات ما برطرف خواهد شد.

وزیر فرهنگ سیاست مقاومت را افتخارزا ارزیابی کرد و اظهار داشت: این افتخار در همه زمینه‌های نظامی، اقتصادی و اجتماعی وجود دارد. همه می‌گفتند یک موشک به سمت اسرائیل رها شود کل اقتصاد از دست شما خارج می‌شود. ده‌ها موشک و پهپاد پرتاب شد و امروز شاهد هستیم وضعیت اقتصادی هم در مسیر آرامش قرار دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حملات ضدفرهنگی پدافند شایسته می‌طلبد
  • انتصاب رییس و اعضای شورای علمی و فناوری پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی
  • ارمغان روانشناسان و مشاوران، بهرورزی و فضیلت مندی در زندگی
  • معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری خراسان رضوی در نمایشگاه صادراتی تهران
  • معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری، اقتصاد زیارت و گوهرسنگ‌ها در اکسپو‭۲۰۲۴ تهران 
  • افزایش بهره‌وری اوقاف یعنی موفقیت در گستراندن خیرات در کشور
  • فیلم سینمایی فرهنگ رضوی ساخته می‌شود/ برگزاری نخستین جشنواره فیلم دینی رضوان
  • تهدیدهای فرهنگی دشمن به فرصت تبدیل شود
  • پذیرایی خادم الشهدای هرمزگان از زائران در چایخانه حرم مطهر رضوی + تصاویر
  • نخستین جشنواره فیلم دینی رضوان برگزار می‌شود