شهرک سینمایی «ایران»؛ مقصد فیلمهای تاریخی
تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۶۰۵۴۸
شهرک سینمایی و تلویزیونی ایران (شهرک سینمایی غزالی سابق) یا شهرک حاتمی محوطه بزرگی در غرب تهران است که ساختمانها و خیابانهای آن برای ضبط فیلم و سریالهای ایرانی ساخته شده است. این شهرک در بزرگراه شهید لشگری روبروی شرکت سایپا قرار دارد که در سال ۱۳۵۸ توسط کارگردان فقید ایرانی، علی حاتمی ساخته شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
تقریباً میتوان گفت که تمام دکورهای شهرک سینمایی ایران مربوط به دوره رضا شاه و اوایل دوره محمدرضا شاه است. دکورهای این شهرک دکورهای ساختمانها و خیابانهایی هستند که واقعاً در تهران قدیم وجود داشتند. از دیگر دکورهای ساخته شده در این شهرک دکور شهر اورشلیم است که در سریالها و فیلمهای سینمایی بسیاری استفاده شدهاست.
مجموعهدکورها در شهرک سینمایی و تلوزیونی ایران
دکورها و بناهای این شهرک به سه بخش تقسیم شده است:
دکورها و بناهای دوره قبل از اسلام که مساحتی به اندازه ۱۵هزار متر مربع دارد. دکورها و بناهای دوره بعد از اسلام که دارای مساحتی به اندازه ۳۵ هزار متر مربع است. دکورها و بناهای دوره معاصر که مساحتی به اندازه ۶۲هزار متر مربع است.برخی از فیلم و سریال هایی که در این شهرک سینمایی ضبط شده اند:
هزاردستان ۱۳۶۶
هزار دستان به کارگردانی علی حاتمی در سال ۱۳۶۶ ساخته شده است. حاتمی بعد از ساخت حدودا ده فیلم سینمایی و حاضر شدن شهرک سینمایی غزالی، هزار دستان را ساخت.
کارآگاه علوی ۱۳۷۵
کارآگاه علوی به کارگردانی حسن هدایت از معدود سریالهای جنایی و خوشساخت پلیسی است که با حال و هوای قدیمیاش در سال ۱۳۷۵ ساخته شد. دکورهای شهرک غزالی در ساخت صحنههای تعقیب و گریزهای پلیسی در این فیلم منجر به جذب مخاطبان تلویزیونی شد. این مجموعه تلویزیونی در دو بخش یکی سال ۱۳۷۵ با مجموعه تلویزیونی «کارآگاه» و در سال ۱۳۸۷ با مجموعه «کارآگاه علوی۲» پخش شد.
کیف انگلیسی ۱۳۷۸
داستان تاریخی کیف انگلیسی اثر سید ضیاءالدین دُرّی به سالهای ۱۳۲۰، پایان جنگ دوم جهانی و ورود تدریجی امریکا به عرصه سیاستهای داخلی ایران برمیگردد. تاریخ وقایع این سریال هم به سالهایی نزدیک است که دکور و خیابانهایش در شهرک غزالی مهیا بود و جای دغدغهای را برای سازندگانش باقی نگذاشت.
شب دهم ۱۳۸۰
فیلم شب دهم اثر حسن فتحی است که در نوروز ۱۳۸۰ با ماه محرم و عزای حسینی مصادف شد با یک تیر دو نشان زد. فتحی سریال شب دهم را با محوریت دراماتیک و تاریخی و مذهبی را در شهرک غزالی ساخت و بر روی آنتن تلویزیونی پخش کرد.
مدار صفر درجه ۱۳۸۶
مدار صفر درجه اثری از حسن فتحی است. این سریال درست زمانی که جریانات انکار هولوکاست و بحث عدم مشروعیت رژیم صهیونیستی بالا گرفت به بهترین شکل روانه تلویزیون و خانهها شد. مهمترین کار فتحی استفاده از دکورهای شهرک غزالی بود که نتیجه کار هنرمندانه علی حاتمی محسوب میشد.
همچنین دیگر فیلمهایی که در مکانهای مختلف این شهرک ساخته شده است، عبارتند از:
منطقه مریم مقدس؛ ساخت سریالهایی همچون مریم مقدس، بشارت منجی، ابراهیم خلیلالله، ستاره خضرا، مسافر زمان، اشکها و لبخندها و راه آبی ابریشم
منطقه شهر کوفه؛ ساخت سریالهایی همچون ولایت عشق، تنهاترین سردار، طفلان مسلم، آخرین دعوت، ناسپاس
منطقه لاله زار؛ ساخت سریالهایی همچون در چشم باد، کلاه پهلوی، سرزمین کهن، جهان پهلوان تختی، شب دهم، مدار صفر درجه، کیف انگلیسی، معمای شاه، قبله عالم، شهرزاد، شبکه مخفی زنان و شبهای برره
منطقه بازرچه خانی آباد؛ برای تهیه فیلم جهان پهلوان تختی در سال ۱۳۷۴ ساخته شد.
منطقه کلاه پهلوی؛ با معماری دوره معاصر جهت تهیه سریال کلاه پهلوی در سال ۱۳۸۴ ساخته شد.
منطقه سرزمین کهن؛ برای سریال سرزمین کهن استفاده شد.
منطقه تبریز در مه؛ با معماری دوره معاصر جهت تهیه سریال تبریز در مه در سال ۱۳۸۹ و تغییر در دکورهای سریال نردبام آسمان استفاده شد.
منطقه همچو سرو؛ با معماری دوران دفاع مقدس جهت تهیه سریال همچون سرو در سال ۱۳۸۹ ساخته شد.
منطقه تکیه دولت؛ با معماری دوره معاصر در سال ۱۳۸۰ به صورت نیمه تمام ساخته شد اما به دلیل عدم رعایت اصول فنی و بر اساس نظر کارشناسان، این سازه سازمان فاقد استفاده بود و تخریب شد.
سوله شهر داری؛ در بخشی از دکورهای سریال یوسف و سریال شیخ بهایی استفاده شد. همچنین از دکور سریال شیخ بهایی فقط یکبار در سریال کیمیاگر و تبریز در مه استفاده شدهاست.
منطقه گراند هتل؛ به منظور ساخت سریال هزاردستان احداث شد.
منطقه فیلادلفیلا؛ برای سریال هایی همچون مردان آنجلس و بشارت منجی استفاده شد.
منطقه اورشلیم؛ برای فیلمبرداری سریال بشارت منجی و فیلم مریم مقدس استفاده شد.
همچنین فیلمهایی همچون قبله عالم، شبکه مخفی زنان، شهرزاد، معمای شاه، بخشی از سریال هیولا، خاتون و جیران در این شهرک سینمایی تهیه شدند.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاترمنبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: شهرک سینمایی غزالی شهرک سینمایی فیلم و سریال
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۶۰۵۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کشف نقوش صخرهای در منطقه تاریخی ورزقان
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری شهرستان ورزقان از کشف نقوش صخرهای جدید در ارتفاع یک هزار و ۳۰۰ متری از سطح آبهای آزاد در این منطقه تاریخی خبر داد.
به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجانشرقی، مصیب نریمانی ظهر امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت_ در جمع با خبرنگاران با اشاره به اینکه منطقه کشف شده فوق، محیطی مناسب برای فعالیتهای گلهداری بوده و از قدیمالایام شغل اصلی مردم منطقه گلهداری به خصوص پرورش بُز و گوسفند است، اظهار کرد: نقوش صخرهای مزبور از نوع «قوشاداش» بر روی سنگهای سیاه رنگی از جنس آهن ایجاد شده است که روی تراس شیب دار و مُشرف به راه قدیمی موسوم به ائلیولو قرار دارد.
وی افزود: نقوش صخرهای نویافته در ارتفاعات ورزقان به عنوان هنر صخرهای دوران پیش از اسلام و مربوط به جنوب قفقاز است که از اهمیت بسیار بالا و ویژهای برای انجام مطالعات باستانشناسی و رویکردی مهم برای درک صحیح جامعه شناختی و انسان شناختی منطقه شمال غرب ایران به شمار میرود.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری شهرستان ورزقان خاطرنشان کرد: بر اساس نتایج به دست آمده این نقوش در حالتهای منفرد و دستهجمعی روی سنگهای سیاه از جنس آهنی به روش کوبشی ایجاد شدهاند و بیشترین نقوش کشف شده در این سنگها متعلق به «بز کوهی» بوده که از این حیث قابل مقایسه با نمونههای زیادی از ایران و جمهوری آذربایجان است.
نریمانی با بیان اینکه نقوش فوق نشانگر ماهیت کوچ رو و شکارگر بودن طراحان این آثار است، تاکید کرد: دورههای زمانی شکلگیری این نقوش به دلیل نبود مطالعات آزمایشگاهی در ایران مشخص نیست و نمیتوان بر اساس مطالعات مقایسهای گاه نگاری خاصی برای آنها ارائه داد.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه تاکنون در منطقه شمالغرب ایران شناسایی تعدادی نقوش صخرهای منجر به انجام مطالعات منسجمی در خصوص این هنر در ایران نشده است، مطالعات در خصوص این نقوش نیز مراحل اولیه خود را طی میکند، بنابراین نیاز است تا اطلاعات سایر محوطهها نیز برای بررسی دقیقتر این موضوع، شناسایی و جمعآوری شود.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری شهرستان ورزقان با تاکید بر اهمیت انجام مطالعات در حوزه هنر نقوش صخرهای و شناخت تاریخ جامعهشناختی و انسانشناختی منطقه آذربایجان، گفت: این محوطه شامل نقوش بز، آهو و انسان است که به صورت جداگانه یا در یک جمع به معرض نمایش درآمدهاند و این آثار ناب و دست نخورده درآمدی بر شناخت برخی از مفاهیم انسانشناختی و جامعهشناختی مبتنی بر زندگی کوچروی و دامداری و شکار است.
نریمانی تاکید کرد: برخی پژوهشگران داخلی دوره زمانی ایجاد این نقوش به خصوص نقش بُز را به دوران پیش از تاریخ ارتباط میدهند.
وی با بیان اینکه شهرستان ورزقان واقع در منطقه شمالغرب ایران همواره به عنوان یکی از مناطق مهم در مطالعات باستانشناسی ایران و جنوب قفقاز مطرح بوده است، افزود: پژوهشهای باستانشناسی انجام شده در این منطقه تاکنون آثار متنوعی از قبیل قلعه، گورستان، معماری صخرهای، مقابر دوران اسلامی را شناسایی و معرفی کرده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری شهرستان ورزقان ادامه داد: اهمیت سنگنگارههای کشف شده جدید در تکمیل اطلاعات مربوط به هنر صخرهای دوران پیش از اسلام ایران و جنوب قفقاز حائز اهمیت ویژهای است.
کد خبر 748778