Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین، بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دیشب در گفت‌وگویی تلویزیونی درباره عملکرد این وزارت اظهار کرد: سال گذشته در چنین روزی که دولت را تحویل گرفتیم، در بالاترین اوج کرونا بودیم. روزانه ۵۰ هزار مراجعه، ۸ هزار بیمار بدحال و مرگ ۷۰۰ نفر را شاهد بودیم. ۳۰۰ شهید مدافع سلامت داشتیم که فداکاری بزرگی کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: اولین و فوری‌ترین خواسته دولت سیزدهم مهار کرونا بود. در آن ایام مردم خانه‌نشین شده بودند، مدارس، دانشگاه‌ها، بازار و کسب و کار تعطیل بود، شخص رئیس‌جمهور اولین گام را در تهیه واکسن کرونا و واکسیناسیون برداشت و وزارتخانه‌های خارجه، راه، هلال‌احمر و مردم وارد عمل شدند.

عین‌اللهی ادامه داد: در هفته اول شروع کار دولت، ۱۰ میلیون واکسن وارد و سپس سیل واکسن به کشور سرایز شد. نیروهای مردمی، سپاه و هلال احمر پای کار آمدند تا واکسن‌ها به سرعت تزریق شود تا رکورد واکسیناسیون را به نسبت جمعیت داشته باشیم. ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار واکسن در هفته تزریق داشتیم که برابر با جمعیت کشورهای مجاور بوده است.

آمار مرگ و میر ۱۳ برابر کمتر شد

دکتر عین‌اللهی ادامه داد: در ۸۰ روز اول شروع کار دولت، ۸۰ درصد واکسیناسیون را انجام دادیم. از ابتدای آذر ۱۴۰۰، ۱۳۲ هزار مرگ و میر داشتیم. از آن به بعد تا به امروز ۱۱ هزار مرگ و میر داریم که ۱۳ برابر کمتر بوده که نشان‌دهنده موفقیت در امر واکسیناسیون است.

وزیر بهداشت تصریح کرد: ۶ مرکز تولید واکسن کرونا در کشور مشغول به کار هستند. ۵۰ میلیون ذخیره واکسن داریم که آماده صادرات است که مثلا اکنون مقداری از آن را به ونزوئلا صادر کردیم.

او افزود: برای هر نوع عامل خارجی (ویروس) تولید واکسن در کشور  انجام می‌شود. ایران جزو ۶ کشور برتر مبارزه و کنترل کرونا است و در اجلاس ژنو اذعان کردند که ایران در امر واکسیناسیون موفق بوده و رشد اقتصادی خوبی داشته است.

وزیر بهداشت تاکید کرد: با پوشش وسیع واکسیناسیون، میزان مسافرت و مراجعه مردم رونق داشته است.

عوارض دوز چهارم بیشتر شایعه‌سازی است

وی تاکید کرد: پیک هفتم به خوبی کنترل شده و در موج ابتلا و بستری روند نزولی قرار داریم و موج مرگ و میر هم در حال فروکش کردن است. وضعیت بهداشتی و درمانی ایران در مقایسه با سایر کشورها وضعیتی مطلوب‌تر است.

عین‌اللهی با توصیه به تزریق دز یادآور به هموطنان خاطرنشان کرد: وجود عوارض دوز چهارم بیشتر شایعه‌سازی است. ۶۰ نفر از بهترین دانشمندان در کمیته علمی مقابله با کرونا هستند و تمامی جوانب تزریق دوز یادآور بررسی می‌شود.

وزیر بهداشت تصریح کرد: تزریق دوز یادآور مهم است. چون در فصل سرما تهویه کمتر است و مدارس و دانشگاه‌ها هم بازگشایی می‌شوند.

۶ میلیون نفر بیمه رایگان شدند

وزیر بهداشت در ادامه صحبتش با بیان این که بیمه‌ها مطمئن‌ترین روشی هستند که سلامت مردم را در دنیا تضمین می‌کنند، گفت: بحث بیمه‌ها همیشه در همه دولت‌ها مطرح بوده است. امسال نمایندگان مجلس ۶ هزار میلیارد تومان را بابت بیمه اختصاص دادند. بر اساس استعلام وزارت رفاه، سه دهک پایین جامعه را بیمه کردیم و افرادی که اسامی آنها در سه دهک پایین نیست، باید در آزمون «وسع» شرکت کنند و رایگان بیمه شوند.

عین‌اللهی تاکید کرد: ۶ میلیون نفر بیمه رایگان شدند و تا وقتی که بیمه‌ها مکانیزه نشوند، اثربخشی نخواهند داشت. به همین دلیل نسخه الکترونیک اجرایی شد و اکنون ۹۸ درصد نسخه‌ها الکترونیک شدند و خدمات به مردم ارائه می‌شود.

او ادامه داد: از آنجا که بیماران خاص و مزمن مجبورند دارایی خود را صرف دارو کنند، ۵ هزار میلیارد تومان مجلس اختصاص داد و صندوق بیماران خاص در هیات دولت به تصویب رسید و داروها تقدیم آنها می‌شود.

این مسئول اظهار داشت: امسال بر اساس تصویب مجلس یک درصد ارزش افزوده در حوزه بهداشت و مناطق محروم  هزینه می‌شود تا خدماتی که شایسته مردم است را  انجام دهیم.

عین اللهی ادامه داد: از آنجا که باید بی ضررترین داروها «او تی سی» باشند و تحت پوشش بیمه قرار گیرد تا از طریق نسخه الکترونیک به مردم ارائه شود، طرح دارویار به اجرا در آمد.

وی گفت: در سازمان غذا و دارو، جوانان دانشمند و جهادی کار شبانه روزی انجام دادند، ۹۶۰۰ قلم دارو با کد و مبالغ مشخص را بررسی کردند، یارانه سلامت به داروهایی که افزایش قیمت داشتند تعلق گرفت و بسته هوشمند یارانه تی‌تک تدوین شد. بنابراین داروها در داروخانه ها و بیمارستان‌ها از لحاظ قیمتی کنترل می‌شوند.

چندنرخی بودن ارز اتفاق بدی در کشور بود

عین‌اللهی گفت: ۸ هزار میلیارد تومان بدهی مراکز درمانی از شرکت‌های دارویی بوده که تامین منابع شد، ۲۳ تیر ماه اجرای طرح دارویار اعلام شد، هیچ مبلغی به دارو اضافه نشده و اختلاف قیمت را بیمه‌ها پوشش می‌دهند.

وی تاکید کرد: ۴ هزار میلیارد تومان به داروخانه‌ها دادیم و نگرانی در این زمینه وجود ندارد، باید همه انرژی خود را در تولید دارو بگذاریم. باید خودکفا باشیم. دانشمندان گرانقدری داریم که دانش روز را در این زمینه دارند که می توانیم دارو با تکنولوژی بالا تولید کنیم و کمبود دارو نیز از بین می رود.

عین‌اللهی ادامه داد: سرمایه گذاری باید در تولید دارو سوق داده شود و سرمایه گذاران نیز سود خوبی خواهند کرد. در شرایطی هستیم که باید در تولید دارو مشارکت کنیم. در طرح دارویار ۱۰۰ قلم کمبود دارویی به ۸۰ قلم دارو کاهش یافته است.

این مقام مسئول اضافه کرد: چند نرخی بودن ارز اتفاق بدی در کشور بود و به دارو ارز ترجیحی تعلق می گرفت و برای داروهای وارداتی این امکان وجود داشت که قیمت ها غیرواقعی باشد و قاچاق دارو نیز وجود داشت.

وی گفت: در بسیاری از کشورهای همسایه دارو قاچاق شده و در داروخانه های آنها عرضه می شد و این موضوع گویای این بود که علاوه بر ۸۰ میلیون جمعیت کشور، به مردم کشورهای منطقه به عبارت دیگر ۴۰۰ میلیون نفر دارو عرضه می کردیم.

به گفته عین‌اللهی، در طرح دارویار اختلاف ارز ترجیحی و آزاد در اختیار بیمه ها قرار گرفت و عملیاتی شد.

اهمیت پرونده الکترونیک

وزیر بهداشت به اهمیت پرونده الکترونیک هم اشاره کرد و افزود: این طرح و برنامه پزشک خانواده باید با جدیت دنبال شود، در گذشته ۵۰۰ سامانه داشتیم که باید با وزارتخانه های دیگر متصل می شدند تا کارآیی لازم را داشته باشند. 

در اختیار گذاشتن وسایل پیشگیری از بارداری، رشد جمعیت را منفی کرد

عین‌اللهی به پیر شدن جمعیت ایران نیز اشاره کرد و گفت: جمعیت کشور در حال پیر شدن است. در ابتدای انقلاب رشد جمعیت بالای ۴ درصد بود، نیروی جوان و مولد برای توسعه کشور لازم است. اکنون رشد جمعیت به یک رسیده و مدام منفی می شود. وزارت بهداشت در سال‌های گذشته مقصر بوده است. این تفکر غلط وجود داشته که یک فرزند کافی است. در اختیار دادن وسایل پیشگیری از بارداری رشد جمعیت را منفی کرده است. ما ۶ تا ۷ سال برای پنجره جمعیتی فرصت داریم که این موضوع را باید حل کنیم.

وزیر بهداشت گفت: اکنون قرارگاه جوانی جمعیت تشکیل دادیم و درمان ناباروری از وظایف وزارت بهداشت بوده است. چون ۳.۵ میلیون نفر در کشور نابارور هستند. شبکه درمان ناباروری را  ایجاد کردیم. 

اجرایی شدن تعرفه پرستاری در پایان شهریور

عین‌اللهی در ادامه به تعرفه خدمات پرستاری هم اشاره کرد و اظهار داشت: تعرفه پرستاری پس از ۱۵ سال به تصویب رسید و آخر شهریور اجرایی می‌شود.

وی همچنین با اشاره به ارتقای دیپلماسی سلامت گفت: دیپلماسی سلامت در ارتباطات بین المللی امری مهم است و اواخر شهریور با پنج وزیر دیدار و گفتگو خواهیم داشت.

کد خبر 701104 منبع: ایرنا برچسب‌ها کرونا وزارت بهداشت و درمان كرونا در ايران بهرام عین‌اللهی واکسن کرونا

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: کرونا وزارت بهداشت و درمان كرونا در ايران بهرام عین اللهی واکسن کرونا عین اللهی ادامه هزار میلیارد تومان طرح دارویار وزیر بهداشت میلیون نفر رشد جمعیت مرگ و میر بیمه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۶۱۰۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت دسترسی به داروهای خاص/ افزایش مراکز دندانپزشکی دولتی

به گزارش خبرگزاری مهر، بهرام عین‌اللهی، از برنامه وزارت بهداشت برای گسترش مراکز دندانپزشکی دولتی خبر داد و گفت: در دولت سیزدهم تا کنون ۶۷ مرکز جدید دندانپزشکی در بخش دولتی ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه تلاش ما فعالیت مراکز دندانپزشکی دولتی به صورت دو یا سه نوبته در طول شبانه روز است، افزود: یکی از راه‌های تقویت خدمات دندانپزشکی، افزایش تعداد مراکز و ساعات کاری آنها در بخش دولتی است و حتی به دنبال برون سپاری خدمات دندانپزشکی هستیم تا دندانپزشکان بتوانند با استفاده از امکانات بخش دولتی، خدمات مورد نیاز را با تعرفه دولتی به مردم ارائه کنند.

عین اللهی، حضور در بین مردم و دیدار چهره به چهره با آنها را از برنامه‌های وزارت بهداشت در دولت عنوان کرد و گفت: در سفرهای استانی رئیس جمهور، میز ارتباطات مردمی وزارت بهداشت برای رسیدگی به مشکلات مردم برپا شده و باعث آشنایی با مشکلات مردم و اتخاذ تصمیماتی برای مقابله با کاستی‌ها می‌شود.

وزیر بهداشت، عمده مشکل مردم در این منطقه از تهران را مربوط به بیمه اتباع بیگانه فاقد شناسه و دسترسی به برخی داروهای خاص دانست و افزود: در این منطقه داروخانه‌های زیادی فعال هستند؛ اما نیاز است که خدمات دارویی تقویت و داروخانه‌های مرجع همانند ۱۳ آبان از سوی دانشگاه علوم پزشکی ایران، راه اندازی شود. البته برخی از مشکلات مردم این منطقه مربوط به سایر دستگاه‌های اجرایی است که به آنها منعکس می‌شود.

عین اللهی همچنین در خصوص دسترسی به برخی داروهای بیماران خاص، گفت: داروها دو دسته‌اند؛ برخی از آنها جنبه درمانی و برخی دیگر جنبه نگهداری دارند. متأسفانه برخی بیماری‌های ژنتیکی، دارو و درمان مؤثری ندارند و داروهای آنها بیشتر جنبه نگهداری دارند. خوشبختانه شرکت‌های دانش بنیان داروهای مشابه خارجی را با کیفیت بالا تولید می‌کنند؛ اما برخی بیماران به استفاده از داروهای خارجی اصرار دارند که این موضوع، تخصصی و نیازمند نظرات پزشکان متخصص است اما آنچه مسلم است، نه تنها در کشور بلکه در بسیاری از کشورهای منطقه، تقاضا برای داروهای تولید شده در شرکت‌های دانش بنیان ایرانی وجود دارد.

کد خبر 6088810 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • آخرین قوانین کشورها برای مقابله با خطرات هوش مصنوعی
  • مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت تغییر کرد
  • زنگ خطر کاهش رشد جمعیت در خوشاب
  • افزایش مراکز دندانپزشکی دولتی
  • در قم مطرح شد: ضرورت توجه به عوامل کاهش‌دهنده جمعیت
  • وزیر بهداشت: مراکز دندانپزشکی دولتی افزایش می‌یابد
  • افرادی که فشار خون بالا دارند ماست را با این ماده غذایی ترکیب کنند
  • مراکز دندانپزشکی دولتی در کشور افزایش می‌یابد
  • وزیر بهداشت خبر داد؛ افزایش مراکز دندانپزشکی دولتی
  • وضعیت دسترسی به داروهای خاص/ افزایش مراکز دندانپزشکی دولتی