Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@05:10:10 GMT

پایدارترین منبع آب شرب برای شهرکرد کجاست؟

تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۶۱۱۸۰

پایدارترین منبع آب شرب برای شهرکرد کجاست؟

ایسنا/چهارمحال و بختیاری عضو هیات علمی دانشکده منابع طبیعی و علوم زمین دانشگاه شهرکرد با بیان اینکه چشمه کوهرنگ منبع پایداری برای تامین آب شرب شهرکرد نیست، گفت: بهترین و پایدارترین منبع آب شرب مردم شهرکرد چشمه دیمه است.

مهدی پژوهش در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه در سال ۹۵ میزان کدورت چشمه کوهرنگ افزایش یافت، اظهار کرد: طبق گزارشات، این میزان کدورت به حدود NTU ۱۰۰۰ رسیده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در خصوص چرایی گل‌آلود شدن چشمه کوهرنگ، افزود: آب این چشمه تابع برف و یخچال‌های طبیعی است، به طوری‌که رشته‌کوه زردکوه قبلا پر از برف و یخچال بود و اکنون برفی بر روی آن باقی نمانده، از طرفی حفره‌های بالای چشمه که در اثر انحلال ناشی از کارست در زیر برف بوده‌اند اکنون اطراف این سینک هول‌ها(حفره‌ها) را خاک و سنگ فرا گرفته و در معرض بارندگی قرار دارند که نتیجه آن فرسایش خاک به درون سینک هول‌ها و نهایتا ریختن در چشمه است.

عضو کمیته صیانت از آب چهارمحال و بختیاری ادامه داد: همین حرکت عمودی آب درون شکاف‌ها موجب گل‌آلودی چشمه می‌شود، از طرفی وجود تونل یا انفجار در نزدیکی آن صحت ندارد.

وی با بیان اینکه چشمه کوهرنگ منبع پایداری برای تامین آب شرب شهرکرد نیست، گفت: تا زمانی‌که یخچال‌ها مجددا روی آن حفره‌ها شکل نگیرد این مشکل وجود دارد، یعنی اگر بارندگی اتفاق بیفتد مجددا کدورت آب چشمه افزایش می‌یابد، بنابراین لازم است به دنبال منابع آب پایدار باشیم، در حقیقت می‌توان گفت بهترین، پایدارترین و سالم‌ترین منبع تامین آب شرب مردم شهرکرد چشمه دیمه است.

وی در ادامه در خصوص بازگشایی دریچه‌های پایین سد زاینده‌رود و گل‌آلود شدن آن، تصریح کرد: هدف چیزی جز ایجاد تنش و ملتهب کردن وضعیت چهارمحال و بختیاری نیست.

پژوهش بیان کرد: استان پایین‌دست به دنبال انتقال آب خرسان است، این منبع بین استان‌های کرمان و یزد و اصفهان تقسیم شده است و برای ساکت کردن استان،  بخشی کمی از آن را به چهارمحال و بختیاری برای تامین آب دشت‌های خانمیرزا و بروجن تحویل خواهند داد، حال سوال اینجاست سهم چهارمحال و بختیاری از انتقال آب به این سه استان چقدر است و برای این کار چقدر حق فروش آب به استان خواهید رسید؟ انتقال ۵۸۰ میلیون مترمکعب آب انتقالی از خرسان به زاینده‌رود بر اساس کدام معیار و جدول منابع و مصارفی است؟ بنابراین باتوجه به شرایط پیش آمده وضعیت چهارمحال و بختیاری شکننده است در حالی‌که وضعیت کاملا پایدار در استان پایین‌دست حاکم است.

وی تاکید کرد: آنچه مهم خواهد بود این است که باید از هر بخشی که می‌توان برای مرکز و سایر نقاط استان آب تهیه کرد و حق‌آبه استان از انتقال‌ آب‌هایی که به پایین دست صورت می‌گیرد، گرفته شود.

عضو هیات علمی دانشکده منابع طبیعی و علوم زمین دانشگاه شهرکرد  تاکید کرد: مدیریت سد زاینده‌رود باید به وزارت نیرو سپرده شود نه به استان اصفهان؛ در حقیقت، سیاست‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد چهارمحال و بختیاری هیچ‌گونه مدیریت و قدرتی در باز و بسته شدن و حق‌آبه‌ سد زاینده‌رود ندارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی منطقه چهارمحال و بختیاری منابع آب پایدار چشمه کوهرنگ چهارمحال و بختیاری چشمه کوهرنگ زاینده رود تامین آب آب شرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۶۱۱۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکسیناسیون ۲۶ هزار رأس دام سبک و سنگین در مناطق محروم چهارمحال و بختیاری

محمدامین دهقانی مسئول بسیج دانشجویی دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا از واکسیناسیون ۲۶ هزار رأس دام سبک و سنگین مناطق محروم استان چهارمحال و بختیاری در اردوی جهادی جهادگران این واحد دانشگاهی خبر داد و اظهار کرد:‌ این واکسیناسیون  توسط ۲۰ دانشجوی بسیجی دکترای دامپزشکی واحد شهرکرد به مدت چهار روز در مناطق محروم و صعب‌العبور اوره و بارز شهرستان لردگان از توابع این استان چهارمحال و بختیاری انجام شد.

وی واکسیناسیون، انگل‌تراپی، معاینه و درمان و آموزش عشایر را از مهم‌ترین اهداف این اردوی جهادی عنوان کرد و افزود: بیماری‌های انگلی، انتروتوکسمی وآگالاکسی ازجمله بیماری‌های رایج در منطقه اوره و بارز بودند که با تلاش جهادگران وضعیت دام‌های منطقه بهبود یافت.

مسئول بسیج دانشجویی دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد گفت: گروه جهادی حضرت ولی‌عصر (عج) بسیج دانشجویی دامپزشکی این واحد دانشگاهی با همکاری بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، بسیج سازندگی استان، واحد شهرکرد، بسیج دانشجویی، اداره کل دامپزشکی استان و شبکه دامپزشکی لردگان و با همراهی محسن جعفریان دهکردی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد موفق به برگزاری این اردوی جهادی شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تولید سالانه ۴۰۰ هزار اکسل خودرو پژو در چهارمحال و بختیاری + فیلم
  • خبر‌های کوتاه از نقاط مختلف چهارمحال و بختیاری
  • شهرکرد و بلداجی خنک‌ترین نقاط چهارمحال و بختیاری
  • بودجه شهرداری شهرکرد دو برابر شد
  • آغاز دوره مربیگری فوتسال سطح یک آسیا در شهرکرد
  • انتخاب ۲ معلم چهارمحال و بختیاری به عنوان معلمان نمونه کشور
  • پیش‌بینی بارش باران در چهارمحال و بختیاری
  • تمدید ۳۴ پروانه اشتغال مسافربری و باری در شهرکرد
  • صدور موافقت اصولی برای ساخت یک هتل در چهارمحال و بختیاری
  • واکسیناسیون ۲۶ هزار رأس دام سبک و سنگین در مناطق محروم چهارمحال و بختیاری